Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
30
2
3
5
6
7
9
10
12
13
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
14
16
17
21
23
24
27
28
30
31
1
2
3
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
01.10.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
01.10.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna | BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
XXI Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim
04.10.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karolina Podorska – skrzypce Niklas Hoffmann – dyrygent W programie: Richard Wagner – Preludium do opery Lohengrin (8') Felix Mendelssohn-Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
08.10.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
08.10.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna | BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
PONAD DŹWIĘKIEM
11.10.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Marta Gidaszewska – skrzypce Michał Janocha – dyrygent W programie: Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura Hebrydy op. 26 Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
15.10.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
15.10.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Wszystkiego wiolonczelowego!
18.10.2024    
19:00 - 20:30
Wiolonczeliści Orkiestry Filharmonii Opolskiej: Agata Gawin-Gluza Mirosław Makowski Aldona Markowicz Gabriela Karpiesiuk Agnieszka Płoszejowska-Skubisz Mikołaj Gałan Barbara Kowalska Marta Ryś Anna Wąsik oraz gościnnie: Anna [...]
Michał Bajor – No, a ja?
19.10.2024    
19:00 - 21:00
Michał Bajor – No, a ja?, to kolejna płyta artysty, jego nowe muzyczne i tekstowe wyzwania. Pomysłem było nagranie jeszcze raz, w nowych aranżacjach, piosenek, [...]
Proste historyjki o muzyce
20.10.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Przybycień – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Proste historyjki o muzyce
20.10.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Przybycień – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
22.10.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
22.10.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Giganci muzyki filmowej – Franz Waxman
25.10.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Tomasz Tomaszewski – skrzypce Adam Tomaszewski – fortepian Scott Lawton – dyrygent Tomasz Raczek – prowadzenie koncertu W programie utwory Franza Waxmana: [...]
Koncert jazzowy: IREK GŁYK VIBES EXPRESSION ft. PIOTR MATUSIK piano
26.10.2024    
19:00 - 20:30
Irek Głyk – wibrafon Piotr Matusik – piano W programie koncertu będziemy mogli wysłuchać utworów z najnowszej płyty Irka Głyka I Am Never Alone z [...]
Spotkania muzyczne
29.10.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
29.10.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
ŚCIEŻKI PRZEDEPTANE – piosenki Marka Grechuty
03.11.2024    
18:00 - 19:30
Leszko&Piątek z zespołem Karolina Leszko – śpiew Paweł Piątek – pianista Przemysław Smaczny – perkusja Mateusz Szmigel – gitara basowa Jarosław Kaczmarczyk – saksofon Kwartet [...]
19 grudnia 2025, piątek | 19:00
BEETHOVEN, STRAUSS, DVOŘÁK | Matuła | Wit | Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Strefa I – 69 zł, 59 zł
Strefa II – 59 zł, 49 zł
Strefa III – 49 zł, 39 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Izabela Matuła – sopran
Antoni Wit – dyrygent

Marcin Majchrowski – prowadzenie koncertu

W programie:
Charles Ives – The Unanswered Question (6′)
Ludwig van Beethoven – Ah! Perfido op. 65 (13’)
Ludwig van Beethoven – Uwertura Coriolan op. 62 (7’)
Richard Strauss – Vier letzte Lieder (Cztery ostatnie pieśni) (23’)
przerwa (20’)
Antonín Dvořák – VIII Symfonia G-dur op. 88 (38’)

Przed koncertem, o godz. 18:00, zapraszamy do Klubu Muzycznego na spotkanie z dziennikarzem muzycznym Marcinem Majchrowskim, który wraz z artystami koncertu omówi wykonywany tego wieczoru program. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie biletu na koncert.

SPOTKANIE WPROWADZAJĄCE PRZED KONCERTEM

 

Wielkie emocje i mistrzowskie brzmienie!

Zapraszamy na kolejny niezwykły wieczór z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej!
Tym razem wystąpi ona pod batutą Maestro Antoniego Wita – jednego z najwybitniejszych polskich dyrygentów, którego interpretacje od lat zachwycają publiczność na całym świecie. Czeka nas muzyczne wydarzenie, które z pewnością poruszy najgłębsze struny wrażliwości.

Wieczór otworzy intrygujące i głęboko filozoficzne dzieło Charlesa Ivesa – The Unanswered Question. Ta krótka, lecz niezwykle sugestywna miniatura orkiestrowa należy do najbardziej nowatorskich utworów w historii muzyki amerykańskiej. Kompozytor stawia w niej fundamentalne pytanie o sens istnienia, tworząc muzyczny dialog między trzema niezależnymi warstwami dźwiękowymi. W tym utworze smyczki, często grające zza sceny, tworzą spokojne, konsonansowe tło – metaforyczną przestrzeń ciszy i wieczności, natomiast solo trąbki siedmiokrotnie powtarza krótki, atonalny motyw – to tytułowe pytanie, nieustannie powracające w muzycznej przestrzeni, zaś grupa instrumentów dętych drewnianych próbuje odpowiedzieć na pytanie trąbki, coraz gwałtowniej, aż w końcu milknie w rezygnacji. Po tym, kiedy trąbka powtarza pytanie po raz siódmy zostaje już tylko cisza.

The Unanswered Question to dzieło prorocze, wyprzedzające swoją epokę, jako zapowiedź muzyki politemporalnej i przestrzennej. Krótkie, lecz niezwykle głębokie, zmusza słuchacza do refleksji nad tajemnicą istnienia.

Kolejnym punktem programu będzie dramatyczna aria koncertowa Ludwiga van Beethovena – Ah! Perfido op. 65. Utrzymana w tradycji włoskiej opera seria, stanowi muzyczny portret kobiety rozdartej między gniewem, rozpaczą a błaganiem o litość. Utwór pozwala solistce zaprezentować pełnię ekspresji i wirtuozerii wokalnej.

Następnie zabrzmi pełna napięcia Uwertura Coriolan op. 62 Beethovena – zwięzła, dramatyczna opowieść o rzymskim wodzu rozdwojonym między dumą, zemstą i miłością do ojczyzny. To muzyka o potężnej sile emocji, pełna kontrastów i tragicznego piękna.

Prawdziwą ucztą dla melomanów będzie rzadko wykonywany cykl Richarda Straussa – Vier letzte Lieder (Cztery ostatnie pieśni). W partii solowej wystąpi znakomita sopranistka, Izabela Matuła, której głos idealnie odda pożegnalny, głęboki i piękny charakter tych pieśni.

Po przerwie, w finale wieczoru, zabrzmi pełna słońca, optymizmu i czeskiego kolorytu VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonína Dvořáka – dzieło o niezwykłej melodyjności i energii. Jej radosny i tryumfalny finał, stanowi porywający hymn na cześć życia.

To wydarzenie, którego nie można przegapić!

 

fot. Karpati&Zarewicz

Izabela Matuła – sopran

Ukończyła studia wokalno-aktorskie w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie; studiowała również teorię muzyki, kompozycję i dyrygenturę. Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych i mistrzowskich. Po zakończeniu studiów kontynuowała naukę śpiewu u Neila Semera w Nowym Jorku, a obecnie doskonali swoje umiejętności wokalne pod okiem Dariusza Grabowskiego. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, takich jak: Deutsches Lied Wettbewerb-Sommerakademie Prague–Budapest–Wien (I nagroda), Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (II nagroda), Oper Schloss Laubach (I nagroda) oraz Wilhelm Stenhammar International Singing Competition (III nagroda). Reprezentowała również Polskę w konkursie BBC Singer of the World w 2009 roku, w którym doszła do półfinału.

Jej szeroki repertuar sceniczny obejmuje główne partie sopranowe w operach włoskich, takich jak: AidaTrubadur (m.in. Nationaltheater Mannheim, 2019, 2020; Landestheater  Linz, 2020), Leonora w Mocy przeznaczenia (Opera we Frankfurcie, 2022; Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2023), Luisa MillerOtelloStiffelio, Bal maskowy Verdiego, Madame Butterfly (m.in. Mannheim, 2019), Siostra AngelicaTosca (m.in. Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie), Turandot (partia Liù),  Cyganerii (partia Mimì, ABAO Bilbao Opera) Pucciniego, Medea Cherubiniego (Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2024), La Wally Catalaniego (Theater an der Wien, 2021; produkcja zarejestrowana na DVD), a także role Mozartowskie, jak Hrabina w Weselu Figara czy Donna Elvira w Don Giovannim. W sezonie 2022/2023 zadebiutowała w Bayerische Staatsoper w Monachium jako Cio-Cio-San w Madame Butterfly oraz jako Tosca w Innsbrucku i Grange Park Opera w Surrey (Wielka Brytania). Specjalizuje się również w repertuarze niemieckim i słowiańskim, obejmującym m.in.: Lohengrina Wagnera, Mazeppę i Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego (Linz, 2018), Katię Kabanową JanáčkaDalibora Smetany (Frankfurt, 2019), Švanda dudàka Weinbergera (Teatro Massimo w Palermo, 2014). W jej dorobku znajdują się również partie w takich operach, jak: Cardillac  Hindemitha, Barbara Radziwiłłówna  Jareckiego, Konsul Menottiego, Salome R. Straussa, Peter Grimes Brittena i Opowieści Hoffmanna Offenbacha.

Artystka często występuje także w repertuarze oratoryjnym obejmującym: Requiem Verdiego, Stworzenie świata Haydna, IX Symfonia Beethovena, Ein Deutsches Requiem Brahmsa, Stabat Mater Szymanowskiego i większość partii sopranowych w dziełach Krzysztofa Pendereckiego. Jako solistka gościnnie występowała w wielu salach koncertowych na całym świecie, m.in. w: Simón Bolívar Concert Hall w Caracas, Berliner Konzerthaus, Doha Concert Hall, Teatrze Maryjskim w Petersburgu, Darmstadt Konzerthaus, Musikverein Graz, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Het Concertgebouw w Amsterdamie oraz Müpa w Budapeszcie. Obecnie jest związana z agencją IMG Artists London

 

fot. Juliusz Multarzyński

Antoni Wit – dyrygent

Dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej. W latach 2013-2018 dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie
Wcześniej kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej (1974–1977), Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i TV w Krakowie (1977–1983), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983–2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987–1992). W latach 2002–2013 sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie

Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża i kompozycję u Krzysztofa Pendereckiego w PWSM w Krakowie,  ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność zawodową rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 roku został asystentem patrona konkursu.

Występował niemal we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. W ostatnich sezonach prowadził m.in. orkiestry La Scali w Mediolanie, BBC Londyn, Cleveland, Yomiuri (Tokio), Tokyo Metropolitan SO, Budapest Festival Orchestra,  Orquesta Nacional w Madrycie, Berner Symphoniker, China Philharmonic (Pekin), Szanghai Symphony Orchestra, Denver Symphony Orchestra, New Zealand Symphony Orchestra, Teatro Colón (Buenos Aires), Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden,  Royal Philharmonic Orchestra (na festiwalu Montreux), Filharmonią Petersburską, orkiestry w Lyonie, Liège, Brukseli, Sao Paulo, Bilbao, Barcelonie i Sewilli.

W jego najbliższych planach są m.in. koncerty i nagrania z orkiestrami  w  Tokio, Taipei, Pekinie, Nagoji, Ludwigshafen, Pampelunie, Zagrzebiu, Norrköping,  Warszawie. Jego nagrania znajdują się na ponad 200 płytach, które otrzymały liczne nagrody (m.in. Grammy Award 2013 oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d’Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie, Cannes Classical Award, Choc, cztery polskie Fryderyki). Nagrania obejmują dzieła najwybitniejszych polskich kompozytorów, jak również utwory światowej literatury – m.in. przyjęte z wielkim uznaniem krytyków interpretacje dzieł Smetany, Dwořáka, Schumanna, Brahmsa, Mahlera i R. Straussa. Należy do nielicznego grona artystów na świecie, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie niemal sześciu milionów egzemplarzy.

Ostatnio subskrybenci Classics Today umieścili Antoniego Wita na liście 10 najważniejszych żyjących dyrygentów na świecie.

Zajmował się także pedagogiką w UMFC w Warszawie, ma tytuł profesora. Do jego wychowanków należą m.in. Krzysztof Urbański,  Michał Dworzyński, Rafał Janiak, Maja Metelska i Dawid Runtz. Jest Profesorem Honorowym UMFC oraz Keimyung University (Korea). Wśród jego doktorantów oprócz w/w absolwentów są także Łukasz Borowicz i Jakub Chrenowicz. jest często jurorem konkursów dyrygenckich – Cadaques, Katowice, Zagrzeb – w tych dwóch ostatnich był także przewodniczącym jury.

 

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com