Filharmonia Opolska - logo
70. Sezon Artystyczny
2021/2022
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
Strzałka w lewo Listopad 2021 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
25 marca 2022, piątek | 19:00
Czajkowski mniej znany
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Mariam Batsashvili – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Piotr Czajkowski – II Koncert fortepianowy G-dur op. 44 (41’)
Witold MaliszewskiLegenda op. 31 (13’)
Igor Strawiński – Suita z baletu Ognisty ptak (28’)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Czajkowski stał się zakładnikiem własnego sukcesu. Ogromna popularność jego Koncertu fortepianowego b-moll sprawiła, że wielu ludzi nie zwraca uwagi na figurujący przy nim liczebnik porządkowy: pierwszy. A skoro pierwszy, nie jedyny, to jak się ma sprawa kolejnych? Otóż – Czajkowski napisał aż trzy koncerty fortepianowe. Z Drugim, który zabrzmi tego wieczoru, wiąże się ciekawa historia. Pianista, dyrygent i kompozytor – Nikołaj Rubinstein – skrytykował Koncert b-moll i początkowo odmówił jego wykonywania. Czajkowski tak przejął się opinią przyjaciela, że postanowił nie ustawać w wysiłkach stworzenia kompozycji, która spotkałaby się z jego aprobatą. W efekcie powstało monumentalne, trwające prawie trzy kwadranse dzieło o pozornie typowej, trzyczęściowej formie.
Na szczególną uwagę zasługuje środkowe ogniwo z potężnymi solami skrzypiec i wiolonczeli. Fortepian w tej części pozostaje na drugim planie (pierwsze dźwięki solista wydobywa z instrumentu dopiero po około czterech minutach!), by w finałowym Allegro con fuoco rozbłysnąć pełnią swoich wirtuozowskich możliwości. Drugą częścią wieczoru zawładnie muzyka XX wieku powiązana z baletem. Legenda Witolda Maliszewskiego została przez kompozytora wyprowadzona z większej formy scenicznej, opery-baletu Boruta. Ten muzyczny recykling stworzył szansę na przedstawienie publiczności barwnej historii diabła Boruty poza kontekstem choreograficznym. Na koniec suita z baletu Ognisty ptak: dzika, nieokiełznana, niezrozumiała i klarowna, a przy tym bezapelacyjnie piękna.

A to ciekawostka!
Strawiński miał polskie korzenie, a ze względu na wybudowany wraz z pierwszą żoną dom na polskich terenach starał się nawet o uzyskanie obywatelstwa naszego państwa, zdemotywowały go jednak biurokratyczne przeciwności. Wystąpił w Polsce dwukrotnie – w 1965 roku dyrygował orkiestrą Filharmonii Narodowej właśnie podczas wykonania suity z Ognistego Ptaka. Ciekawostką jest, że dwadzieścia jeden lat wcześniej Strawiński został w Stanach Zjednoczonych zatrzymany przez policję i wtrącony do aresztu za… niegodziwą aranżację orkiestrową hymnu USA.

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com