Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
2
3
4
5
7
10
12
13
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Leoša Janáčka w Ostrawie
06.06.2024    
19:00 - 20:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12') George Gershwin – Błękitna rapsodia (1924 [...]
On the Road Again
07.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12’) George Gershwin – Błękitna rapsodia (15’) [...]
Tango prosto z Argentyny z polską duszą
08.06.2024    
19:00 - 20:30
Luciano Torres – bandoneon José Torres Duval – gitara, wokal Lina Gómez Carvajal – flet Javier Torres Duval – wokal Magdalena Lechowska – wokal Mateusz [...]
Z książką na pulpicie
Uczniowie i Chór dziecięcy Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Zuzanna Siekierska – flet czytają: Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Od ponad 10 lat aktywnie włączamy [...]
Organy w samo południe
09.06.2024    
12:00 - 13:30
Zuzanna Bator, Maciej Bator – organy W programie: Stanisław Moniuszko (trb. Zuzanna Bator) – Uwertura koncertowa Bajka Bert Matter – Psalm 90, Psalm 1, Gezang [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ramię w ramię – arcydzieła kameralistyki
14.06.2024    
19:00 - 20:30
Marcin Sikorski – fortepian Karolina Koczur, Andżelika Chorzempa, Agnieszka Kulka, Natallia Zhukava – skrzypce Anna Wałek, Beata Jańta – altówki Agata Gawin-Gluza, Marta Ryś – [...]
Jubileusz 50-lecia Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej
15.06.2024    
18:00 - 20:00
Chór mieszany Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Schola Cantorum Opoliensis Anna Sikora – dyrygent chóru Chór żeński Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Opolienses Puellae Cantantes Chór dziecięcy [...]
Koncert w ramach 59. Międzynarodowego Festiwalu im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju
16.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Meruert Karmenova – skrzypce (Laureatka II nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego) Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Ludwig van [...]
Zakończenie 72. Sezonu Artystycznego
28.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Łódzkiej Artur Koza – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran Anna Borucka – mezzosopran Przemysław Neumann – dyrygent W programie: [...]
25 marca 2022, piątek | 19:00
MUZYKA POKOJU
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Mariam Batsashvili – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Mykhailo Shved – Uwertura uroczysta Campana (10′)
Clara Schumann – Koncert fortepianowy a-moll op. 7 (23′)
Ferenc Liszt – I Koncert fortepianowy Es-dur (19′)
Witold Maliszewski – III Symfonia c-moll op. 14 (36′)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

Muzyka Pokoju to nie tylko tytuł koncertu, który odbędzie się 25 marca w Filharmonii Opolskiej. To również życzenie, by muzyka była nie tylko wyrazem solidarności, ale także faktycznie przyczyniła się do tak bardzo potrzebnych dla uzyskania pokoju zmian w myśleniu i działaniu. Wieczór rozpocznie Uwertura koncertowa Campana, napisana w 2021 roku przez ukraińskiego kompozytora, Mykhailo Shveda. Następnie zabrzmią dwa dzieła stworzone przez wybitnych kompozytorów-pianistów epoki romantycznej: Koncert fortepianowy a-moll op. 7 Klary Schumann oraz I Koncert fortepianowy Es-dur Franciszka Liszta.

Klara, która w historii muzyki zapisała się głównie jako wybitna pianistka oraz żona Roberta Schumanna, była również utalentowaną kompozytorką. Świadczy o tym między innymi napisany przez nią w nastoletnim wieku Koncert a-moll op.7, którego prawykonania autorka dokonała wraz z lipską orkiestrą Gewandhausu pod batutą Feliksa Mendelssohna. Dłuższego przedstawienia nie wymaga natomiast twórczość fenomenalnego węgierskiego pianisty, Franciszka Liszta. Wykreowana przez niego faktura fortepianowa wzorowana na tej orkiestrowej i wirtuozowski styl wywarły znaczący wpływ na muzykę europejską drugiej połowy XIX wieku.

Wieczór zakończy III Symfonia Witolda Maliszewskiego, powstała w 1907 roku – czyli w ostatnich miesiącach bytności kompozytora w Petersburgu. Pewnym novum jest tu część trzecia, gdzie Maliszewski (w miejscu tradycyjnego scherza) umieścił Temat z wariacjami, charakteryzujący się szczególnie barwną instrumentacją i ambitnym podejściem do warstwy rytmicznej.

 

fot. Josef Fischnaller

Mariam Batsashvili – fortepian

Jej techniczna sprawność i zdolność do kreowania efektownej wielkości Liszta jest oczywista, ale jej wyczucie jego wewnętrznego świata, zadumy, nonszalanckiej poezji (…) wyróżnia ją jako jedną z tych artystek, które należy obserwować.

The Observer, Fiona Maddocks, 18/09/2019

28-letnia pianistka Mariam Batsashvili już teraz zalicza się do najbardziej obiecujących artystów swojego pokolenia. Międzynarodowe uznanie zdobyła na X Konkursie Pianistycznym im. Franciszka Liszta w Utrechcie (2014 r.). Jako BBC New Generation Artist zadebiutowała na Cheltenham Festival z BBC Symphony Orchestra, BBC National Orchestra of Wales oraz z Ulster Orchestra na BBC Proms. Latem 2019 roku ukazał się jej pierwszy album dla Warner Classics. Niedługo ukaże się jej druga płyta, do której zakończyła już nagrania.

Pierwsze doświadczenia zdobywała z czołowymi orkiestrami symfonicznymi, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Radia Holenderskiego pod batutą Jamesa Gaffigana w Concertgebouw w Amsterdamie (I Koncert fortepianowy Liszta), z Orkiestrą Filharmonii Rotterdamskiej pod dyrekcją Rafaela Payare (I Koncert fortepianowy Czajkowskiego) oraz z Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Alexandra Shelleya (I i II Koncert fortepianowy Liszta). Występowała z recitalami w ponad 30 krajach, m.in. w Chinach, Korei Południowej, Indonezji, Brazylii, RPA, Francji, Hiszpanii, Norwegii, krajach bałtyckich, Beneluksu i Niemczech. Brała udział w wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. Beethovenfest w Bonn, Schleswig-Holstein Music Festival, Piano City w Mediolanie, Piano aux Jacobins w Tuluzie.

Została nominowana przez European Concert Hall Organisation (ECHO) jako „Wschodząca Gwiazda” sezonu 2016/17, podczas którego występowała w najważniejszych salach koncertowych całej Europy. W sezonie 2020/21 wystąpiła w Filharmonii w Sankt Petersburgu, Tonhalle Zürich, Mozarteum Salzburg i Wigmore Hall oraz zadebiutowała w Filharmonii Berlińskiej w ramach cyklu Debüt im Deutschlandfunk Kultur.

W sezonie 2021/22 otrzymała zaproszenia do występu na takich festiwalach jak: Rheingau Musik Festival, Edinburgh Festival, Klavier-Festival Ruhr, Schumannfest Dusseldorf, Phoenix Hall Osaka, Fundación Juan March Madrid i De Bijloke Muziekcentrum Gent oraz wykonania koncertów: z orkiestrą Staatstheater Cottbus (Koncert fortepianowy Clary Schumann), z Royal Northern Sinfonia (I Koncert fortepianowy Chopina), z Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra (I Koncert fortepianowy Liszta), z Filharmonią Opolską (II Koncert fortepianowy Czajkowskiego), z Duisburg Philharmonic Orchestra (Koncert fortepianowy Clary Schumann) oraz z Monachijską Orkiestrą Symfoniczną (I Koncert fortepianowy Czajkowskiego).

Urodzona w 1993 roku w Tbilisi (Gruzja), Mariam Batsashvili studiowała początkowo u Natalii Natsvlishvili w Centralnej Szkole Muzycznej im. E. Mikeladze w rodzinnym mieście, a następnie kontynuowała naukę w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze u profesora Grigory’ego Gruzmana. W 2011 roku zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów im. Franciszka Liszta w Weimarze, a w 2015 roku otrzymała prestiżową nagrodę Arturo Benedetti Michelangeli Award. Mariam Batsashvili jest stypendystką Deutsche Stiftung Musikleben oraz jest wspierana przez The Keyboard Charitable Trust. Od 2017 roku jest oficjalną artystką Yamahy.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Kapsztad, Republika Południowej Afryki.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym

psychologiem lub aktorką.

Za największy sukces artystyczny uważam

zwycięstwo w Konkursie im. Franciszka Liszta i koncerty, które miałam szansę zagrać po nim.

Człowiek, którego podziwiam

w muzycznym świecie – Liszt.

Co lubię czytać

wielu pisarzy, m.in. Oscar Wilde.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Benediction de dieu dans la solitude Franciszka Liszta (Boże błogosławieństwo w samotności).

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com