Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
15
16
17
18
19
20
23
24
25
26
27
28
7:00 PM - U progu kariery
29
30
Wielki Post Wielka Muzyka
31.03.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Narodowej Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru Chór Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki Małgorzata Podzielny – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
01.04.2023    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Narodowej Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru Chór Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki Małgorzata Podzielny – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.04.2023    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.04.2023    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Koncert Dyplomantów PSM w Opolu
14.04.2023    
19:00 - 21:00
Dyplomanci PSM I i II st. im. F. Chopina w Opolu Magdalena Czekaj – śpiew (naucz. Agnieszka Mikosza) Martyna Jamrozik – waltornia (naucz. Piotr Wczasek) [...]
Otwarta próba generalna
21.04.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Próba czasu
21.04.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Joana Soares – obój Maciej Tworek – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620 (8') Wolfgang [...]
Trio Mandili – muzyka gruzińska
22.04.2023    
19:00 - 21:00
Trio Mandili  Tatuli Mgeladze – wokal Mariam Kurasbediani – wokal Tako Tsiklauri – wokal     Czy współczesna baśń kaukaska może wybrzmiewać dźwiękami tradycyjnej muzyki [...]
U progu kariery
28.04.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Eliza Joachimiak – sopran  Zuzanna Zięta – sopran Żanna Rudaja – sopran  Zofia Jamróz – fortepian Krzysztof Sobczuk – dyrygent (z klasy [...]
31 maja 2024, piątek | 19:00
Czy Elsner mówił po francusku?

Bilety:
Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

Paweł Knebel – fagot
Elsner Ensemble
Andrzej Krawiec – skrzypce
Beata Wołczyk – skrzypce
Dariusz Wołczyk – altówka
Mirosław Makowski – wiolonczela
Civan Firat Korkmaz – kontrabas

W programie:
Józef Elsner – Kwartet smyczkowy nr 2 op. 8 (14′)
François Devienne – Kwartet fagotowy nr 1 C-dur op. 73 (16′)
Józef Elsner – Kwartet smyczkowy nr 3 op. 8 (17’)
Jean Françaix – Divertissement (10’)

Za nami już pięć sezonów koncertów kameralnych. Zimą 2018 roku zadaliśmy sobie kilka pytań: co z tymi melomanami, którzy szukają odmiany? Którzy – raz na jakiś czas – chcieliby doświadczyć bardziej intymnej atmosfery koncertu; w mniejszym wolumenie dźwięku, niczym w szepcie, odnaleźć tę szczególną intensywność emocji? A co z tymi, którzy nie najlepiej czują się na dużych zgromadzeniach i z tego powodu preferują muzyczne seanse z filiżanką herbaty lub kieliszkiem wina na własnej kanapie? Reszta potoczyła się lawinowo, bo (dość dobrze już znana i doceniana przez publiczność) koncepcja cyklu FO Kameralnie zrodziła się właściwie w jednej chwili.

Kolejną odsłonę cyklu klamrą zepną kwintety fortepianowe: w obu koncertach wystąpią muzycy Filharmonii Opolskiej, ramię w ramię z zaproszonymi artystami. Wykonają kompozycje Schumanna, Zarębskiego, Brucha i Brahmsa – utwory stanowiące zawodowe marzenie wielu ambitnych instrumentalistów. To nie jedyne evergreeny 72. Sezonu Artystycznego; w programie znalazło się także miejsce dla Kwartetu Amerykańskiego Dvořáka, Czterech pór roku Vivaldiego (te zabrzmią w niespotykanej transkrypcji na cztery saksofony) czy Historii tanga Piazzolli. Nie zabraknie także muzyki dawnej, improwizacji inspirowanych słynną czwórką z Liverpoolu, dzieł Józefa Elsnera oraz francuskiego spojrzenia na musique de chambre.

 

fot. Michał Grocholski

Paweł Knebel – fagot

Naukę gry na fagocie rozpoczął w 1994 roku w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie mgr Zbigniewa Stolarza.

W 2000 roku, artysta rozpoczął studia na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Zygmunta Tlatlika, które ukończył w 2005 roku. Jest finalistą I Międzynarodowego Konkursu fagotowego im. Carla Marii von Webera we Wrocławiu /2004/ oraz półfinalistą Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Oboistów i Fagocistów w Łodzi /2006/.

Paweł Knebel brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Marka Engelharda oraz Oscara Bohorqueza. Od 2006 roku jest związany z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej na stanowisku fagocisty solisty, z którą brał udział w licznych nagraniach oraz współpracował z wybitnymi dyrygentami.

W 2014 roku, Paweł Knebel wystąpił z Filharmonikami Opolskimi jako solista, wykonując Koncert fagotowy F-dur op. 75 Carla Marii von Webera na IX Festiwalu Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów im. C. M. Webera w Pokoju. Wystąpił również z Filharmonikami Opolskimi jako solista wykonując w 2015 roku partię fagotu w Symfonii koncertującej Es-dur Kr297b a w 2018 roku w Koncercie fagotowym Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Mój dom.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Pewnie konstruktorem, inżynierem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Praca w Filharmonii Opolskiej oraz możliwość występowania jako solista z tą orkiestrą.

Człowiek, którego podziwiam
Podziwiam moje dzieci, rodziców i żonę.

Co lubię czytać
Stephena Kinga, Ericha Marię Remarque’a oraz książki o tematyce wojennej.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
V Symfonia L. van Beethovena oraz koncerty fagotowe C.M. von Webera, W.A. Mozarta i J.N. Hummla.

 

Andrzej Krawiec – skrzypce

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zenona Brzewskiego i prof. Mirosława Ławrynowicza. Współpracował z kilkoma orkiestrami w Europie, m.in. Orquesta Sinfonica Ciudad de Oviedo (Hiszpania), Orquesta Do Norte (Portugalia), Interworld Production Orchestra (Niemcy). Od 2003 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w Opolu.
Prowadzi również ożywioną działalność koncertową jako solista. Występował w kraju i za granicą, m.in. w Nowym Jorku, Londynie, jest stałym gościem festiwalu Un aire de Pologne”w Dieppe (Francja). Jako muzyk-kameralista jest związany głównie z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej, z którą koncertował w Europie i Ameryce Południowej oraz z Kwartetem Smyczkowym (Sao Paulo, Brazylia) i Kwintetem Fortepianowym (Niemcy, Austria, Rumunia, Chiny – EXPO 2010-Szanghaj).
Z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej pod batutą Bogusława Dawidowa nagrał płytę Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego.

 

Beata Wołczyk – skrzypce

Studia w zakresie gry na skrzypcach ukończyła w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie Wiktora Kuzniecowa. Technikę gry skrzypcowej doskonaliła u profesorów T. Wrońskiego, S. Hajzera i M. Rezler.
Została zaangażowana przez Paula Kantschiedera do Mazurskiej Orkiestry Filharmonicznej, z którą koncertowała w Austrii i Niemczech oraz nagrała kilka płyt CD. Współpracowała z zespołem Opera Polska pod kierownictwem Marka Tracza, z którym odbyła tournée po Europie (m.in. Niemcy, Francja, Norwegia, Hiszpania, Dania, Belgia, Portugalia). Z zespołem Polish Ensemble koncertowała po Niemczech i Australii.
Pracowała w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu na stanowisku koncertmistrza, jednocześnie współpracując z innymi orkiestrami tj. NFM, Filharmonia Świętokrzyska, Opolska, Jeleniogórska, Kaliska.
Jest założycielką kwartetu smyczkowego Millenium, z którym nagrała płytę z muzyką George’a Gershwina. Współpracuje również z zespołem Party Symphonie Orchestra, który koncertuje w Niemczech.
Obecnie związana jest z Teatrem Muzycznym Capitol na stanowisku koncertmistrza. Również jako dyrygent w tym teatrze poprowadziła spektakle: Nine, Trzej Muszkieterowie, Blaszany Bębenek, Frankenstein.
Z jej inicjatywy powstał kwartet smyczkowy Capitol, z którym wielokrotnie wystąpiła w PPA, grając koncerty galowe i finałowe z wieloma artystami polskiej i zagranicznej sceny. Współpracuje także z kwartetem Elsner Ensemble, z którym nagrała płytę.
Współzałożycielka zespołu Baśniowe Skrzypotrąby, z którym wraz z Emose Katarzyną Uhunmwangho nagrała dwie płyty. Na 40. Przeglądzie PPA otrzymała Tukana, nagrodę publiczności za projekt Szlama i Baśniowe Skrzypotrąby.
Wspiera inicjatywy lokalne na rzecz integracji społecznej.

 

 

Dariusz Wołczyk – altówka

Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie altówki prof. Konstantego Poźniaka.  Praca artystyczna Dariusza Wołczyka opiera się na szerokiej współpracy z wieloma wybitnymi muzykami i orkiestrami symfonicznymi. Był koncertmistrzem we Wrocławskiej Orkiestrze Kameralnej Leopoldinum i przez dwadzieścia lat pełnił również tę funkcję w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Prowadził grupę altówek w  Narodowej Operze we Wrocławiu i Mazurskiej Orkiestrze Symfonicznej. Od wielu lat stale współpracuje z Teatrem Capitol we Wrocławiu oraz z Orkiestrą Kameralną Wratislavia. Wielokrotnie odbywał światowe trasy koncertowe, grając w Chinach, USA, Brazylii, Urugwaju, Argentynie, na Alasce oraz niemal  w całej Europie. Dariusz Wołczyk  oprócz muzyki symfonicznej zajmuje się również muzyką kameralną, grając recitale i koncerty kameralne w Polsce i poza jej granicami. Współpracuje z kwartetem Capitol, Karol Lipiński Ensemble i Elsner Kwartet.

W swoim dorobku artysta posiada wile nagrań muzyki  kameralnej i symfonicznej, obejmujące muzykę klasyczną, współczesną i polską.

Od 2009 roku z powodzeniem pełni funkcję prowadzącego grupę altówek w Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera.

 

fot. M. Grocholski

Mirosław Makowski – wiolonczela

Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. w Rybniku w klasie mgr. L. Mielimąki i Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie P. Głombika. Edukację kontynuował w Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst in Wien oraz w Scuola Superiore di Musica da Camera del Trio di Trieste.

Brał udział w kursach mistrzowskich które prowadzili: I. Stern, J. Laredo, Yo-Yo Ma, W. Pleeth, T. Tsutsumi, H.E. Deckert, Y. Bronfmann, The LaSalle Quartet.

Jest laureatem konkursów muzycznych w Katowicach, Chorzowie i Gdańsku.

Był wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach, członkiem Kwartetu Ślaskiego i Lutosławski Trio.

Dokonał wielu prawykonań utworów min. R. Augustyna, Z. Bargielskiego, W. Cienciały, G. Krzanowskiej, J.W. Hawela.

Nagrywał dla firmy Muza, Polskiego Radia, SFB, ORF.

Koncertował jako solista i kameralista w Austrii, Brazylii, Czechach, Grecji, Holandii, Izraelu, Jugosławii, Niemczech, Włoszech, Portugalii, Szwajcarii.

Obecnie jest koncertmistrzem grupy wiolonczel Filharmonii Opolskiej.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Cały świat jest piękny!

Gdybym nie był muzykiem, to bym był
Matematykiem lub fizykiem.

Za swój największy sukces artystyczny uważam
W życiu ważny jest rozwój więc trudno mówić o jednym zdarzeniu.

Człowiek, którego podziwiam
Jest ich wielu. Ogólnie mówiąc, są to ludzie, którzy pracowali lub pracują dla dobra ludzkości.

Co lubię czytać
Książki, które pozwalają zrozumieć świat. Ostatnio szczególnie zainteresowały mnie: Wojna o pieniądz Song Hongbinga, Muzyka na Zamku Niebios J.E. Gardinera, 36 forteli P. Plebaniaka i Malarstwo białego człowieka W. Łysiaka.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Cykle Kwartetów smyczkowych i Sonat fortepianowych L. van Beethovena.

 

fot. M. Grocholski

Civan Firat Korkmaz – kontrabas

Urodził się w Ankarze w 1993 roku. W 2004 roku rozpoczął swoją naukę w klasie kontrabasu dr hab. Buraka Karaağaç w Hacettepe University Ankara State Conservatory. Brał udział w kursach mistrzowskich Volkana Orhon. W latach 2006–2009 uczestniczył w Doğuş Children Symphony Orchestra (DCSO) pod batutą Rengima Gökmena. Następnie dołączył do Hacettepe Symphony Orchestra, Ankara Youth Symphony Orchestra oraz Greek-Turkish Youth Orchestra (GTYO) gdzie kształcił swój warsztat orkiestrowy z prof. Erolem Erdinç, Orhunem Orhon, dr hab. Burakiem Tüzün i Evgenyem Bushkovem. W latach 2013–2014 wyjechał do Polski w ramach programu Erasmus, gdzie kontynuował edukację pod okiem dr hab. Ireny Olkiewicz i prof. Miloslava Jelínka w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Rozwijał swoje umiejętności w klasach mistrzowskich z prof. Romanem Patkolo, prof. Davidem Sinclar i prof. Ruslanem Lutsykiem. Współpracował także z dr Robertem Bacharą (skrzypce). Zagrał w tym czasie wiele koncertów solowych i kameralnych.

W czerwcu 2015 roku ukończył studia licencjackie w klasie Dr hab. Buraka Karaağaç, zdobywając maksymalną liczbę punktów. W październiku 2015 roku rozpoczął studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie kontrabasu dr hab. Ireny Olkiewicz. W czerwcu 2016 roku był uczestnikiem w II Międzynarodowym Sympozjum Kontrabasowym, podczas którego zajął 2. miejsce w konkursie International Doublebass Personalities Competition. Podczas Sympozjum współpracował z Catalinem Rotaru oraz Gjorgjiem Cincievskim. W sierpniu 2017 roku podczas Letniej Akademii Kontrabasowej wystąpił ze swoim recitalem.
Od 2021 roku jest kontrabasistą Filharmonii Opolskiej, a od 2023 roku objął funkcję prowadzącego grupy kontrabasów.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Podczas jednej z moich artystycznych podróży odwiedziłem Chiny i bardzo mi się tam podobało. Jest jednak takie małe miasteczko Datça w Muğla w Turcji, gdzie moja mama mieszkała przez długi czas – bardzo spokojna miejscowość. Myślę, że to najlepsze miejsce na Ziemi, w jakim do tej pory byłem.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Kiedy byłem młodszy, pływałem zawodowo, więc gdybym nie był muzykiem, mógłbym zostać pływakiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Muszę przyznać, że moim największym sukcesem do tej pory jest rozpoczęcie pracy w Orkiestrze Filharmonii Opolskiej i objęcie prowadzenia grupy kontrabasów. To bardzo dobra orkiestra z potencjałem do dalszego rozwoju. To dla mnie zaszczyt być tutaj i grać z nimi.

Człowiek, którego podziwiam
Bardzo lubię aktora Madsa Mikkelsena. Jest bardzo wszechstronny w swojej grze aktorskiej i szanuję go również jako prywatną osobę.

Co lubię czytać
Lubię czytać kryminały, thrillery, powieści oparte na tajemnicy. Cenię książki Agathy Christie, ale w tym momencie jestem pochłonięty twórczością Jeana-Christophe’a Grangé.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Podczas mojego pierwszego sezonu w Filharmonii Opolskiej graliśmy VI SymfonięPatetyczną” Piotra Czajkowskiego. Podczas koncertu, w ostatniej części, poczułem przypływ morza emocji. Ta jedność orkiestry, poruszającej się w harmonii, jakby była jedną uduchowioną istotą… to było wspaniałe doświadczenie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com