Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
1
2
3
4
6
7
8
9
13
15
16
18
20
22
23
27
29
30
1
2
Organy w samo południe
05.05.2024    
12:00 - 13:30
Moisés Santiesteban Pupo – organy W programie: Marian Sawa – Entrada Festiva Paul Hindemith –  II Sonata organowa Marian Sawa – Fuga-Bolero Juan Piñera – [...]
Spotkania muzyczne
07.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
07.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Harfa? Najlepiej dwie!
10.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Juliusz Wesołowski – harfa Carlos Roberto Peña Montoya – harfa Wojciech Rodek – dyrygent W programie*: Maciej Małecki – Concertino w dawnym [...]
Navarrete Sefardi Project – podróż po muzyce żydowskiej
11.05.2024    
19:00 - 21:00
Magda Navarrete – wokal, taniec Wojciech Braszak – saksofon Maciej Szczyciński – kontrabas Marek Fedor – instrumenty perkusyjne Andrzej Lewocki – gitara flamenco Mateusz Pliniewicz [...]
Z książką na pulpicie
Uczniowie Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Jakub Głombik, Jakub Karmelita, Maria Kopyto – organy ks. Grzegorz Poźniak – Mistrz Haas Tomasz Brosz – Florian [...]
Spotkania muzyczne
14.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
14.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Jubileusz 80-lecia urodzin Maestro Antoniego Wita
17.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Tomasz Strahl – wiolonczela Antoni Wit – dyrygent W programie: Antonín Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 (41’) Robert Schumann – [...]
Koncert finałowy Warsztatów Gospel & Gospel Kids
TGD (Trzecia Godzina Dnia) uczestnicy Warsztatów Gospel oraz Gospel Kids O repertuarze: Każdy kto lubi śpiewać może wziąć udział w dwudniowych Warsztatach Gospel z TGD [...]
Spotkania muzyczne
21.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
21.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Potęga i (nie)powaga
24.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karol Mossakowski – organy Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Gabriel Fauré – Pawana op. 50 (6’) Joseph Jongen – Symphonie concertante [...]
Koncert Symfonicznej Orkiestry Dętej Májovák Karviná w Filharmonii Opolskiej
25.05.2024    
18:00 - 19:30
Symfoniczna Orkiestra Dęta Májovák Karviná (Czechy) Dominik Bunc – obój Filip Urban – dyrygent Anna Bangoura – prowadzenie koncertu W programie: Thomas Doss – Grande [...]
Proste historyjki o muzyce
26.05.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! [...]
Proste historyjki o muzyce
26.05.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
19:00 - 20:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
23 stycznia 2026, piątek | 19:00
Duo Bartosz Koziak i Krzysztof Książek
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

Duo Bartosz Koziak i Krzysztof Książek
Bartosz Koziak – wiolonczela
Krzysztof Książek – fortepian

Katarzyna Karwaczyńska – prelegent

W programie:
Fryderyk Chopin– Introdukcja i Polonez C-dur op. 3, na wiolonczelę i fortepian (9’)
Fryderyk Chopin – Sonata g-moll op. 65, na wiolonczelę i fortepian (30’)
Szymon Laks – Trois pièces de concert na wiolonczelę i fortepian  (11’)
Roman RyterbandTriptyque contemporain na wiolonczelę i fortepian (11’)
Aleksander Tansman  – Fantaisie na wiolonczelę i fortepian (11’)

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Osią recitalu jest ikoniczna Sonata wiolonczelowa op. 65 Fryderyka Chopina. Ostatnie opublikowane za życia dzieło kompozytora pozostaje do dziś jednym z największych arcydzieł w literaturze duetu wiolonczela-fortepian. Zawarte w nim nowe kierunki, zarówno w sferze formalnej jak i wyrazowej, wyprzedzające niejako epokę, pozostawiają bez odpowiedzi pytanie w jaką stronę podążałby Chopin w swojej dalszej twórczości.

Zanim jednak wybrzmi jeden z ostatnich Chopinowskich utworów, recital otworzy jeden z pierwszych – Introdukcja i Polonaise Brillante op. 3 – napisany przez jeszcze nastoletniego kompozytora. Dzięki tonacji i charakterowi Poloneza, poprzedzonego pięknym wstępem, dzieło jest częstym otwarciem recitali i do tej tradycji chcą też nawiązać artyści.

Polska muzyka wiolonczelowa powstała w kręgu francuskim, żeby nie rzecz dokładniej –  paryskim, to jednak nie tylko Chopin i jego Sonata.

Szymon Laks w latach 20-tych XX wieku studiuje i wyjeżdża do Paryża, gdzie pozostaje aż do internowania w 1941 roku. W tym czasie pośród wielu utworów powstają wirtuozowskie Trois pièces de concert, w charakterystyczny dla kompozytora sposób łączące różne tradycje muzyczne. I chodzi tu nie tylko o łączenie tradycji polskich, żydowskich czy francuskich, ale również łączenie muzyki klasycznej – tutaj szczególnie czytelne nawiązanie do muzyki baroku – z cechami muzyki jazzowej czy bluesowej. Powstaje w ten sposób cykl pięknych miniatur, w których można nie tylko podziwiać możliwości instrumentalne wykonawców, ale przede wszystkim zasłuchać się w oryginalnej melodyce Laksa.

Triptyque contepemporain Romana Ryterbanda powstaje w 1944 roku, a zatem już po jego wyjeździe z Paryża, ale w ciągle bliskim mu kręgu muzyki szwajcarskiej. W przeciwieństwie do cyklu Laksa, Triptyque składa się wyłącznie z wolnych części. W wymowie bardzo poważne, wręcz mroczne, zaskakują zderzeniem liryzmu melodii i rozbudowanej harmonii, która jest tym „współczesnym” – jak wskazuje tytuł – elementem. Triptyque, podobnie zresztą jak cała twórczość Ryterbanda, wydaje się być ciągle zbyt rzadko obecna na estradach.

Fantazja Aleksandra Tansmana jest z kolei jednym z bardziej popularnych utworów, szczególnie wśród polskich wiolonczelistów. Naturalność i piękno głównych motywów w połączeniu z fragmentami wirtuozowskimi, w których kompozytor bawi się strukturami rytmicznymi nawiązując podobnie jak Laks, choć w nieco inny sposób, do muzyki jazzowej, daje spektakularny efekt, będący zwieńczeniem recitalu.

 

fot. Anita Wąsik-Płocińska

Bartosz Koziak – wiolonczela

Bartosz Koziak zdobył sobie uznanie melomanów oraz krytyków nietuzinkowymi interpretacjami dzieł zarówno klasyków jak i kompozytorów współczesnych, był przez wiele lat regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora.

W  jego dyskografii znajdują się nagrania m.in. II Koncertu wiolonczelowego Bohuslava Martinů,  premierowe nagranie Koncertu wiolonczelowego Feliksa Nowowiejskiego (DUX),  które otrzymało nagrodę Fryderyk 2023 oraz płyta z Sonatami Nikolaia Kapustina nagrodzona  „Muzycznymi orłami”.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Sali Koncertowej im. Chaczaturiana w Erewaniu czy Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Concerto Budapest, Armenian State Orchestra, Narodową Orkiestrą Ukrainy, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Andrása Kellera, Volodymira Syrenki i Sergeya Smbatayana.

 

fot. Bruno Fidrych

Krzysztof Książek – fortepian

Półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015) oraz laureat III nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018).

Artysta występował na licznych festiwalach w kraju i zagranicą, m.in. na: Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju,  Festiwalu „Chopin i Jego Europa”, Festival Chopin à Paris,  New Year Music Festival w Gstaad, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Koncertował w Europie, Afryce, Stanach Zjednocznych i Azji. Występował pod batutą takich dyrygentów jak: Antoni Wit, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Strugała, Grzegorz Nowak, Marek Pijarowski, Václav Luks, José Maria Florêncio, Yu Feng, George Tchitchinadze, Łukasz Borowicz, Ewa Strusińska.

Razem z żoną Agnieszką Zahaczewską-Książek współtworzy Książek Piano Duo. Zespół zdobył I nagrodę II Międzynarodowego konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie (2021). Na stałe współpracuje ze śpiewaczką i kompozytorką Agatą Zubel. Ich płyta „Apparition” (CD Accord) z pieśniami kompozytorów XX w. nagrodzona została FRYDERYKIEM 2020.

Projekt i realizacja: netkoncept.com