Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
7
7:00 PM - KORTEZ
9
13
15
17
18
21
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
6:00 PM - U STUDNI
22
24
25
27
29
30
31
1
2
3
4
Otwarta Próba Generalna
05.10.2018    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu w ramach cyklu STREFA GWIAZD / POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym [...]
XV Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim
05.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Bartłomiej Dobrowolski – klarnet Jacek Rogala – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – Marsz turecki Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert klarnetowy [...]
Sztuka Triathlon Story
06.10.2018    
16:00 - 18:30
Sztuka Triathlon Story to wyjątkowo energetyczna i dynamiczna komedia, która rozgrywa się w przeddzień zawodów Ironman. W hotelowym pokoju, wieczorem,  przypadkowo spotykają się czterej uczestnicy [...]
Sztuka Triathlon Story
06.10.2018    
19:00 - 21:30
Sztuka Triathlon Story to wyjątkowo energetyczna i dynamiczna komedia, która rozgrywa się w przeddzień zawodów Ironman. W hotelowym pokoju, wieczorem,  przypadkowo spotykają się czterej uczestnicy [...]
KORTEZ
07.10.2018    
19:00
Bilety wyprzedane.
Otwarta Próba Generalna
11.10.2018    
09:30 - 10:30
Próba generalna do koncertu w ramach cyklu STREFA GWIAZD Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!! Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca. Realizacja programu [...]
Otwarta Próba Generalna
12.10.2018    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu z cyklu POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym [...]
STREFA GWIAZD
12.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Sumina Studer – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Piotr Czajkowski – Uwertura-Fantazja Romeo i Julia Max Bruch – Koncert [...]
ESTRADA MŁODYCH
13.10.2018    
19:00 - 21:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Zajęcia muzyczne dla dzieci
14.10.2018    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
NA DWA GŁOSY
14.10.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Narodowe Śpiewanie w Opolu
16.10.2018    
17:00 - 19:00
Międzyszkolny Chór Capricolium przy Gimnazjum nr 2 w Głuchołazach  pod dyrekcją Adama Dziurowskiego Międzyszkolny Chór Angelus Cantat Szkoły Podstawowej nr 3  i Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach pod [...]
Wiosna/Lato, Jesień/Zima – A. Vivaldi – koncert kameralny
19.10.2018    
19:00 - 21:00
Michael Maciaszczyk – skrzypce, dyrygent Polish Art Philharmonic Program: Janusz Bielecki – Trzy obrazy Johann Sebastian Bach – Koncert skrzypcowy E-dur BWV 1042 ----- Antonio Vivaldi [...]
Andropauza 3, czyli jak żyć i nie zwariować
20.10.2018    
17:00 - 19:00
„ANDROPAUZA 3, CZYLI JAK ŻYĆ I NIE ZWARIOWAĆ” Uniwersytet Trzeciego Wieku. Czterech dziarskich studentów w wieku emerytalnym: Hrabia, Behemot, Sławek komandos i Miernota , brutalnie [...]
KONCERT RODZINNY
21.10.2018    
11:00 - 12:00
Czy muzyka klasyczna ma coś wspólnego z kinem akcji, a zwłaszcza – z westernem? Zależy jak na to spojrzeć. Jedno jest pewne: w sezonie 2018/19 [...]
U STUDNI
21.10.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Otwarta Próba Generalna
26.10.2018    
12:00 - 13:00
Próba generalna do koncertu z cyklu POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym [...]
Koncert symfoniczny w ramach 27. edycji Festiwalu DRUM FEST
26.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Katarzyna Myćka – marimba Eriko Daimo – marimba Svet Stoyanov – marimba Mark Ford – marimba Aleksandra Orłowska-Jabłońska – sopran Rafał [...]
XII ZADUSZKI MUZYCZNE
28.10.2018    
18:00 - 20:00
Andrzej Zaucha był jedną z barwniejszych postaci polskiej estrady. Instrumentalista, aktor, kompozytor, także autor tekstów. Muzyczny samouk, charyzmatyczny wokalista jazzowy i rockowy. Jego kariera rozpoczęła [...]
Wydarzenia w dniu 07.10.2018
Wydarzenia w dniu 09.10.2018
Wydarzenia w dniu 13.10.2018
10 maja 2024, piątek | 19:00
Harfa? Najlepiej dwie!

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Juliusz Wesołowski – harfa
Carlos Roberto Peña Montoya – harfa
Wojciech Rodek – dyrygent

W programie*:
Maciej MałeckiConcertino w dawnym stylu na dwie harfy i orkiestrę smyczkową (12’)
François-Joseph Gossec
Symphonie Concertante du Ballet Mirza na dwie harfy i orkiestrę, RH 50 (10′)
Franz Josef Reinl – Impresja i Jou-jou na 2 harfy i orkiestrę smyczkową (5′)
Wolfgang Amadeus MozartPosthorn-Serenade KV 320 (48’)

*Szanowni Państwo,
informujemy, że z przyczyn niezależnych od Filharmonii Opolskiej program koncertu uległ zmianie. Przepraszamy za zaistniałą sytuację.

Dwie harfy wziął na tapet współczesny polski kompozytor, Maciej Małecki. Concertino w dawnym stylu na dwie harfy i orkiestrę smyczkową powstało 35 lat temu, a jego autor jest laureatem nagród w dziedzinie muzyki filmowej i radiowej. Od lat 80. twórczość Małeckiego wpisuje swój oryginalny ślad w postmodernistyczny nurt twórczości muzycznej, choć znajdujemy w niej odwołania do dawnych stylów, czego Concertino jest doskonałym przykładem.

Nazwisko francuskiego kompozytora – Françoisa-Josepha Gosseca – nie jest dziś szczególnie popularne. Inaczej sprawy się miały z pewnością w wieku XVIII i XIX, bowiem żyjący aż 95 lat Gossec pełnił funkcję oficjalnego kompozytora republiki w czasie rewolucji francuskiej. Był mocno zaangażowany politycznie, tworząc oprawę muzyczną oficjalnych uroczystości państwowych i patriotycznych. Poza hymnami, pieśniami i marszami pisał także opery i sporo muzyki symfonicznej, a jednym z najciekawszych jego dzieł jest pełna uroku, trzyczęściowa Symfonia koncertująca z baletu Mirza na dwie harfy i orkiestrę. Kompozycja jest częścią przedstawienia baletowego Mirza z 1779 roku, do którego choreografię opracował słynny tancerz, Maximilien Gardel.

Franz Josef Reinl (zbieżność imion z Grosseciem przypadkowa, z austriackim cesarzem – już raczej nie) swoją artystyczną tożsamość odnajdował w kompromisie: jego styl sytuuje się pomiędzy muzyką lekką i poważną. Pochodzące z 1956 roku Impresja i jou-jou to barwna muzyka w niemalże filmowym stylu, a towarzyszącą dwóm harfom orkiestrę smyczkową wzbogaca brzmienie instrumentów perkusyjnych.

Finał wieczornego spotkania z muzyką obwieści z kolei nie harfa, a imitowana przez kornet trąbka pocztyliona, której swoją nazwę zawdzięcza IX Serenada Wolfganga Amadeusza Mozarta. To jedna z największych tego typu kompozycji salzburskiego mistrza; skomponowana została, aby uświetnić uroczystości wręczenia dyplomów studentom uniwersytetu w Salzburgu. Warta uwagi jest zwłaszcza część VI z dostojnym menuetem, wykorzystującym pełen skład orkiestry. W drugiej frazie prym wiedzie tam właśnie wspomniana już trąbka pocztowa, której dźwięki niegdyś symbolizowały pożegnanie studentów z uczelnią.

 

Juliusz Wesołowski – harfa

Absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi – dyplom z wyróżnieniem (2018). Zwycięzca konkursów harfowych w Sztokholmie, Pradze, Atlancie, Charkowie oraz laureat konkursów w Hong Kongu, St. Petersburgu, Norrköping, a także kameralnych w Cieszynie – Grand Prix, Sztokholmie, Salzburgu, Berlinie, Bydgoszczy. Laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne, a także nagrody Młoda Polska za rok 2018. Od 2018 r. związany z Filharmonią Koszalińską jako solista harfista. Repertuar muzyka obejmuje szeroki wachlarz kompozycji od muzyki barokowej po muzykę współczesną. Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi na terenie kraju (Filharmonia Łódzka, Filharmonia Opolska, Filharmonia Sudecka, Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonia Opolska, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Filharmonia Lubelska, Płocka Orkiestra Symfoniczna, Filharmonia Świętokrzyska) dokonując również nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Artysta ma w swoim dorobku koncerty oraz recitale m.in. w: Charkowie, Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Łodzi, Koszalinie, Wrocławiu, Szczecinie, Gdańsku, Gdyni.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Mazury.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Sportowcem, lekarzem lub inżynierem (gdyby nie harfa to ciężko byłoby mi się zdecydować, ponieważ mam wiele zainteresowań pozamuzycznych).

Za największy sukces artystyczny uważam
Spełnianie się w muzyce, ale przede wszystkim przybliżanie ludziom wciąż mało popularnego instrumentu jakim jest harfa.

Człowiek, którego podziwiam
Na co dzień – moją rodzinę, profesjonalnie – Xaviera de Maistre.

Co lubię czytać
Kryminały.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Nie mam jednej jedynej, aczkolwiek zawsze specjalne miejsce w moim sercu będzie zajmować Adagietto z V Symfonii Mahlera. Gdybym miał jednak obrać kierunek moich zainteresowań muzycznych – na pewno byłby to romantyzm, impresjonizm.

 

Carlos Roberto Peña Montoya – harfa

Naukę gry na harfie rozpoczął w wieku 11 lat pod kierunkiem pierwszej harfistki Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Kostaryce prof. Ruth Garita, a następnie pierwszej harfistki Orkiestry Symfonicznej Baltimore prof. Eileen Mason. W 2011 roku z wyróżnieniem ukończył studia licencjackie na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Helgi Storck, u której kontynuował naukę w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie w 2014 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie. Od 2007 roku przebywa w Europie, realizując się jako solista, kameralista, muzyk orkiestrowy i pedagog. Występował z recitalami m.in. w Gläseneer Saal w wiedeńskim Musikverein (2007) oraz w Gasteig Small Concert Hall w Monachium (2009). Współpracował z orkiestrami i zespołami symfonicznymi w Niemczech i Austrii, z którymi odbył liczne tournée. W 2012 roku wygrał 6. edycję konkursu orkiestrowego Summa Cum Laude w Wiedniu, będąc członkiem Tajlandzkiej Orkiestry Symfonicznej, z którą pozostaje w stałym kontakcie artystycznym. Od 2012 roku jest I harfistą Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Trójmiasta jako solista, kameralista, jak również pedagog. Współpracuje z czołowymi orkiestrami polskimi pod batutą znamienitych dyrygentów, a także bierze udział w licznych nagraniach fonograficznych, radiowych i telewizyjnych na całej Polski.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemie to
Każde w otoczeniu natury i bliskości moich bliskich.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Kucharzem, rzeźbiarzem albo biologiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
W mojej karierze było już sporo ważnych momentów, ale ten, w którym zostałem przyjęty na Uniwersytet Mozarteum w Austrii, stał się początkiem spełnienia wielu wspaniałych marzeń, które miałem od dzieciństwa.

Człowiek, którego podziwiam
Najbardziej podziwiam moją babcię, jest bardzo silną, zdeterminowaną i empatyczną osobą.
Ze świata muzycznego wskazałbym Leonarda Bernsteina.

Co lubię czytać
Gdy jestem w księgarni, czytam pierwszą stronę i wtedy podejmuję decyzję o zakupie. Czytam wiele różnych rzeczy, ale kocham fantasy np. Tolkiena.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
To trudne pytanie – jest tak wiele kompozycji, które kocham… ale chyba najlepiej czuję się, grając operę Pucciniego lub symfonię Mahlera.

 

fot. Mikołaj Kołodziejczyk

Wojciech Rodek – dyrygent

Dyrygent, urodzony w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998–2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiował w instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005–2007. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2007 roku uzyskał stopień doktora sztuki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a w 2020 habilitację na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.  Laureat II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2002). W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent. W 2015 roku odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze-Gloria Artis”, a w 2021 Brązowym Krzyżem Zasługi.

Był kierownikiem muzycznym Gliwickiego Teatru Muzycznego /2010–2015/, dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej /2014–2016/, dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi /2015–2018/, dyrektorem artystycznym i dyrektorem naczelnym Filharmonii Lubelskiej /2012–2022/.

Dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy, Białymstoku, Kielcach, Łodzi, Zielonej Górze, Wrocławiu, Opolu, Wałbrzychu, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Lwowie, Weronie, orkiestrami w Toruniu, Płocku, Łomży, zespołami kameralnymi Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Leopoldinum. Współpracuje stale z Ankara Presidential Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Bursa Regional Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Johann Strauss Orchestra, INSO-Lviv, Lviv Philharmonic Orchestra, Royal Camerata Bucharest, Ostrava Janacek Philharmonic Orchestra, Slovak Radio Philharmonic Orchestra, teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Występował z wybitnymi solistami (m.in. Rafał Blechacz, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl, Idil Biret, Ingolf Wunder, Michael Vaiman, Olga Rusina, Alexandre Dubach, Krzysztof Jakowicz, Marcin Zdunik, Paweł Wakarecy, Gavriel Lipkind, Lukas Geniusas, Jakub Jakowicz, Johannes Moser, Soyoung Yoon, Gautier Capucon, Gulsin Onay, Alexander Markov).

Wojciech Rodek przygotowywał premiery dla Theatre Montansier w Wersalu (Mozart Apollo i Hiacynt), Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu (Loewe My Fair Lady), festiwalu Wratislavia Cantans (Britten Mały Kominiarczyk), Gliwickiego Teatru Muzycznego (Lehar Wesoła wdówka, Strauss Noc w Wenecji, Rodgers The Sound of Music, Lippa The Addams Family – Teatralna Nagroda im. J. Kiepury 2015 za najlepszy spektakl), Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (Zubel Oresteja), Teatru Wielkiego w Łodzi /Mozart Don Giovanni, Strauss Noc w Wenecji, Czajkowski Eugeniusz Oniegin, Moniuszko Halka, Chaczaturian Spartakus, Puccini Dziewczyna z Dzikiego Zachodu/. Występował w najważniejszych salach koncertowych Europy, Stanów Zjednoczonych i Chin m.in. w Bazylei, Bernie, Dreźnie, Hamburgu, Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Zurichu, Pekinie, Szanghaju, Miami, Nowym Jorku. Brał udział w renomowanych festiwalach: Wratislavia Cantans, Xanten Sommerfestspiele, Sinfonia Varsovia swojemu miastu, Wirtuozi we Lwowie, Międzynarodowym Festiwalu im. P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy, Ceske Doteky Hudby w Pradze.

W 2022 roku, na zaproszenie Columbia Artists Music odbył tournée po Stanach Zjednoczonych z udziałem The Polish Wieniawski Philharmonic Orchestra dyrygując 30 koncertami w 17 stanach. W repertuarze znalazły się dzieła wielkiej klasyki światowej oraz muzyka polska, m.in. dzieła Henryka Wieniawskiego, Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Stanisława Moniuszki.

Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej /m. in. VII symfonia A. Illaramendi z Chórem i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie; Koncert na głos i orkiestrę Witolda Friemanna z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, sol. M. Rodek; I Koncert wiolonczelowy D. Szostakowicza z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, sol. G. Lipkind; Koncert skrzypcowy A. Berga z NOSPR, sol. K. Jakowicz; Melodramat L. Zielińskiej z NOSPR, Zamiana, muz. M. Mirowski, The Film Harmony Orchestra; ENEN, muz. B. Gliniak, Sinfonia Varsovia; City Island, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Get Low, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Kanapka z człowiekiem, muz. P. Gintrowski, Polska Orkiestra Radiowa, zapomniana muzyka polska Koczalskiego i Żeleńskiego z Filharmonią Lubelską oraz opera Janek Żeleńskiego zarejestrowana dla firmy Naxos, muzyka do gier komputerowych (m.in. Final Fantasy XIII z Filharmonią Narodową).

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Jastrzębie k/Namysłowa.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Kucharzem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Tournée po USA.

Człowiek, którego podziwiam
Hans Knappertsbusch.

Co lubię czytać
Rozkłady jazdy… od dziecka!

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Eroica L. van Beethovena.

Projekt i realizacja: netkoncept.com