Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
31
1
2
3
4
5
7
8
9
10
12
13
14
15
16
17
18
7:00 PM - As-SAI Trio
19
21
22
23
24
26
28
29
30
1
2
3
4
Śpiewaj z Ms. Gugu
06.11.2022    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
06.11.2022    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Obywatel Jazz – Grzegorz Ciechowski in memoriam
06.11.2022    
18:00 - 20:00
Radosław Bolewski – wokal, perkusja Maciej Tubis – fortepian, syntezator basowy W programie Muzyka Grzegorza Ciechowskiego w jazzowej odsłonie Bolewski & Tubis to duet jakiego [...]
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości
11.11.2022    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Edward Wolanin – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Albert Lortzing – Uwertura Der Pole und sein Kind (4’) Ignacy Jan Paderewski [...]
As-SAI Trio
18.11.2022    
19:00 - 20:30
As-SAI Trio Sławomira Wilga – skrzypce Anna Banaś – wiolonczela Izabela Wilga – fortepian W programie: Józef Elsner – Trio fortepianowe B-dur op. 2 Grand [...]
Proste historyjki o muzyce
20.11.2022    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
20.11.2022    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
UWAGA! ZMIANA TERMINU KONCERTU - MICHAŁ BAJOR
20.11.2022    
18:00 - 20:00
Drodzy Melomani! Z przykrością informujemy, że z powodu choroby Artysty koncert 20.11.2022 r. nie odbędzie się w planowanym terminie. Nowy termin koncertu to 4.02.2023 (sobota) [...]
Laureaci Konkursu Wieniawskiego #1
25.11.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Qingzhu Weng – skrzypce Laureat III nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego (2022) Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Henryk [...]
Laureaci Konkursu Wieniawskiego #2
27.11.2022    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Meruert Karmenova – skrzypce Laureatka II nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego (2022) Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Johannes [...]
Otwarta próba generalna
02.12.2022    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Przyczajony Tygrys, Ukryty Smok
02.12.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jan Czaja – wiolonczela Anna Sułkowska-Migoń – dyrygent W programie: Franz Lehár – Chińska suita baletowa z operetki Kraina uśmiechu (7') Tan Dun [...]
Indialucia – dotykając orientu
03.12.2022    
19:00 - 21:00
INDIALUCIA Michał Czachowski – gitara flamenco Leo Vertunni – sitar Manish Madankar – tabla Isaac Peña Gonzalez – cajón Anna Mendak – taniec flamenco W [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
04.12.2022    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
04.12.2022    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Wydarzenia w dniu 18.11.2022
25 czerwca 2021, piątek | 19:00
KONCERT DYPLOMANTÓW PSM W OPOLU

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Dyplomanci Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Miłosz Kula – dyrygent

W programie:

Patrycja Gacek – fortepian
Fryderyk Chopin, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op.22 (15’35”)

Lukas Gogol – akordeon
Gorka Hermosa, Atlantia for accordion and symphonic orchestra, cz. II Anantango – from Buenos Aires to Mar del Plata (6’)

Filip Hornik – kontrabas
Sergiusz Kusewicki, Koncert kontrabasowy fis-moll cz. I (5’40”)

Julian Iwański – śpiew
Wolfgang Amadeus Mozart – aria Leporella Madamina, il catalogo e questo z I aktu opery Don Giovanni (5’30”)
Stanisław Moniuszko, Pieśń Stanisława z opery Verbum nobile (3’)

Weronika Jokiel – flet
Jules Demersseman, Solo de Concert No. 6 (9’36”)

Fabian Kurpiela – trąbka
Alexander Arutunian, Koncert As-dur na trąbkę i orkiestrę (13’)

Adrianna Miszta – saksofon
Erland von Koch, Koncert na saksofon altowy, cz. I Allegro moderato (8’30”)

Nicole Wrzeciono – organy
Georg Friedrich Haendel, Koncert organowy g-moll op. 4 nr 1,
cz. I Larghetto, e staccato (5’22”)
cz. II Allegro (5’34”)

W koncercie nie jest przewidziana przerwa.

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

 

fot. Michał Szymczak

Miłosz Kula – dyrygent

Dyrygent, muzykolog, klarnecista. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie klarnetu prof. Jana Tatarczyka oraz w klasie dyrygentury dr. Wojciecha Rodka. Równolegle ze studiami muzycznymi ukończył muzykologię na Uniwersytecie Wrocławskim, którą zgłębiał pod kierunkiem profesorów: Macieja Gołąba, Bożeny Muszkalskiej i Remigiusza Pośpiecha. Brał udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. Rafała J. Delekty, Jacka Kaspszyka, Colina Mettersa, Tadeusza Strugały oraz Alima Szacha. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura (promotor: prof. Mirosław Jacek Błaszczyk). Obecnie finalizuje drugi doktorat – w zakresie muzykologii na Uniwersytecie Wrocławskim (promotor: prof. Remigiusz Pośpiech). Miłosz Kula jest absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Placówkami Kultury prowadzonych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Jest zatrudniony we wrocławskiej Akademii Muzycznej na stanowisku asystenta.

Otrzymał nagrody i wyróżnienia na konkursach zespołów kameralnych w Szczecinie, Jaworze i Wrocławiu. Jest półfinalistą I Ogólnopolskiego Konkursu dla Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu. Był współzałożycielem oraz prezesem Wrocławskiej Orkiestry Młodzieżowej, z którą zrealizował szereg różnorodnych projektów orkiestrowych w kraju i za granicą.

Jako muzyk orkiestrowy, chórzysta, solista i kameralista brał udział w wielu wydarzeniach artystycznych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Był chórzystą Chóru Filharmonii Wrocławskiej, współpracował z Chórem Kameralnym Senza Rigore, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu i Agencją Artystyczną ProMusica. Koncertował w Czechach, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji i Szwajcarii. W roli dyrygenta zadebiutował podczas festiwalu Eurochestries w 2010 roku w Almerii (Hiszpania). Miał okazję prowadzić koncerty w ramach Festiwali Clarimania we Wrocławiu, Brand New Music Festival w Katowicach, Szalone Dni Muzyki w Warszawie. Koncertował z orkiestrami filharmonicznymi w Lublinie, Zielonej Górze, Kielcach, Katowicach, Rzeszowie, Opolu, Częstochowie, Ołomuńcu (Republika Czeska), Capellą Bydgostiensis, Berlin Sinfoniettą, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Sound Factory Orchestra i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach (z większością z nich wielokrotnie). W latach 2014-2015 współpracował z Gliwickim Teatrem Muzycznym. Występował z takimi artystami jak m.in. Ewa Biegas, Marcin Franc, Szczepan Kończal, Jadwiga Kotnowska, Bartosz Koziak, Tomasz Marut, Jacek Mirucki, Alina Mleczko, Jadwiga Postrożna, Agnieszka Przekupień, Radek Szarek, Sławomira Wilga czy zespół Tango Attack. Jest pierwszym polskim dyrygentem, którego koncert został zarejestrowany w standardzie 4K. Istotnym obszarem jego aktywności jest trwająca już trzeci rok współpraca z najmłodszymi muzykami – uczniami szkół muzycznych w Częstochowie i Opolu. Zaowocowało to licznymi koncertami i warsztatami z udziałem młodzieży.

Miłosz Kula zajmuje się również działalnością naukową. Uczestniczył w ekspedycji etnomuzykologicznej w okolice Irkucka, badając ślady obecności polskiego repertuaru. Wygłaszał referaty na konferencjach naukowych w Bydgoszczy, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu. Kierował pięcioma grantami badawczymi. Współtworzył portal batuty.instrumenty.edu.pl prowadzony przez Instytut Muzyki i Tańca. Na zlecenie tej instytucji zrealizował zadanie badawcze w ramach programu Białe plamy – muzyka i taniec. Ostatnio nawiązał współpracę z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, przygotowując edycję tomu (wydania źródłowo-krytycznego) z dziełami orkiestrowymi Stanisława Moniuszki.

Aktualnie koncentruje się na twórczości instrumentalnej Carla Dittersa von Dittersdorfa oraz na polskiej muzyce instrumentalnej I połowy XIX wieku. Jest autorem dwunastu publikacji naukowych i popularnonaukowych (z czego czterech w języku angielskim). Prowadzi bogatą działalność prelegencką i popularyzatorską, opatrując słowem wiążącym koncerty w ramach festiwali muzycznych na Dolnym Śląsku.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Mój dom, w którym – jak mawiał Cyceron – są dwie rzeczy potrzebne do szczęścia człowiekowi, czyli biblioteka i ogród.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Naukowcem, być może historykiem, socjologiem… Zresztą część mojego zawodowego życia to i tak nauka, więc nawet nie trzeba tu trybu warunkowego… O! Z pewnością chciałbym uczyć (co zresztą również robię). Praca z młodymi ludźmi przynosi mi niesamowitą satysfakcję, bo jest procesem dwukierunkowym. Sądzę, że sam uczę się od Nich nie mniej niż Oni ode mnie.

Za największy sukces artystyczny uważam
Był jeden koncert, którego daty i miejsca celowo nie podam. Do poprowadzenia był bardzo trudny, rzadko grywany utwór. Gdy decydowałem się na przyjęcie tej propozycji koncertowej, nie znałem tej kompozycji. Dowiedziawszy się jakie wyzwania stawia ona przed dyrygentem, solistą i orkiestrą zacząłem wątpić. Mimo że kilka osób sugerowało mi, żebym – ze względu na niedostateczne doświadczenie – wycofał się z projektu, zaparłem się i zacząłem opracowywać partyturę. Na próbie generalnej każda, dosłownie każda część, po prostu się rozsypała. Natomiast koncert poszedł bez najmniejszego zarzutu i nadawał się na nagranie. Choć nie była to jakaś nagroda na żadnym konkursie, dla mnie był to prawdziwy sprawdzian woli i odporności psychicznej, który – tak sądzę – zdałem znakomicie!

Człowiek, którego podziwiam
Lista byłaby długa, ale chyba żadnego nazwiska tu nie podam… podziwiam każdego, kto jest wierny swoim ideałom również w niesprzyjających warunkach. Z jednej strony podziwiam każdą matkę, której nie brak sił, cierpliwości i miłości dla swoich dzieci, gdy wraca umęczona po całym dniu z pracy, z drugiej strony podziwiam przywódców społecznych, politycznych, wizjonerów, którzy walczą o słuszną sprawę i nie uginają się pod naciskami, atakami. To są ludzie, którzy zasługują na podziw…

Co lubię czytać
Na czytanie tego „co lubię” mam zdecydowanie za mało czasu i w miejsce tego czytam „co muszę”. Lecz jeśli już, lubię szeroko rozumianą literaturę faktu – zarówno tę prezentującą poglądy zbliżone do moich, jak i te zupełnie odmienne. Uważam, że w naszym mocno spolaryzowanym społeczeństwie warto znać również racje drugiej strony; przedstawione rzeczowo i bez emocji. Ostatnio na czytnik wszedł… Cham niezbuntowany Rafała Ziemkiewicza.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Balet Romeo i Julia Siergieja Prokofiewa. Mnóstwo wspomnień, mnóstwo emocji… pojawiał się często zupełnie przypadkiem ale zawsze w najlepszym momencie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com