Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
15
16
17
18
19
20
23
24
25
26
27
28
7:00 PM - U progu kariery
29
30
Wielki Post Wielka Muzyka
31.03.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Narodowej Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru Chór Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki Małgorzata Podzielny – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
01.04.2023    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Narodowej Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru Chór Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki Małgorzata Podzielny – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.04.2023    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.04.2023    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Koncert Dyplomantów PSM w Opolu
14.04.2023    
19:00 - 21:00
Dyplomanci PSM I i II st. im. F. Chopina w Opolu Magdalena Czekaj – śpiew (naucz. Agnieszka Mikosza) Martyna Jamrozik – waltornia (naucz. Piotr Wczasek) [...]
Otwarta próba generalna
21.04.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Próba czasu
21.04.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Joana Soares – obój Maciej Tworek – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620 (8') Wolfgang [...]
Trio Mandili – muzyka gruzińska
22.04.2023    
19:00 - 21:00
Trio Mandili  Tatuli Mgeladze – wokal Mariam Kurasbediani – wokal Tako Tsiklauri – wokal     Czy współczesna baśń kaukaska może wybrzmiewać dźwiękami tradycyjnej muzyki [...]
U progu kariery
28.04.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Eliza Joachimiak – sopran  Zuzanna Zięta – sopran Żanna Rudaja – sopran  Zofia Jamróz – fortepian Krzysztof Sobczuk – dyrygent (z klasy [...]
10 października 2025, piątek | 19:00
MÁRQUEZ, MARTINŮ, COPLAND | B. Koziak | Wroniszewski | Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Strefa I – 59 zł, 49 zł
Strefa II – 49 zł, 39 zł
Strefa III – 39 zł, 33 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Bartosz Koziak – wiolonczela
Marek Wroniszewski – dyrygent

W programie:
Arturo Márquez – Danzón nr 2 (10’)
Bohuslav Martinů – II Koncert wiolonczelowy H 304 (35’)
przerwa (20’)
Aaron Copland – Appalachian Spring (28’)

Zapraszamy na wyjątkowy wieczór z muzyką trzech wielkich twórców XX wieku – będzie to prawdziwa podróż przez różnorodne muzyczne pejzaże: od energetycznych rytmów Ameryki Łacińskiej, przez pełną ekspresji muzykę Europy Środkowej, aż po rozległe, malownicze przestrzenie Ameryki Północnej.

Tego wieczoru usłyszymy pełen energii i blasku Danzón nr 2 Arturo Márqueza – utwór, który stał się muzycznym ambasadorem Meksyku na całym świecie. Inspirowany popularnym kubańskim tańcem, gdzie delikatne smyczki otwierają taniec niczym powolny krok po parkiecie, by chwilę później ustąpić miejsca roziskrzonej perkusji i żarowi instrumentów dętych. Zmysłowe, temperamentne rytmy wciągną słuchaczy w świat kolorowych ulic Hawany czy Veracruz.

Przeniesiemy się również do czasów późnej twórczości czeskiego kompozytora Bohuslava Martinů. II Koncert wiolonczelowy H 304 to dzieło liryczne, miejscami medytacyjne, a zarazem pełne dramatycznych zwrotów, w którym wiolonczela opowiada historię przesyconą tęsknotą i wewnętrzną siłą. Pierwsza część – szeroko rozpisana i śpiewna – kontrastuje z przejmującym finałem, w którym orkiestra i solista prowadzą intensywny, emocjonalny dialog. Słychać tu echa czeskiej tradycji, a jednocześnie nowoczesną, indywidualną mowę kompozytora.

Ukoronowaniem wieczoru będzie Appalachian Spring Aarona Coplanda – suita niosąca ze sobą wolność, spokój i optymizm. Kompozytor maluje pejzaże amerykańskiej prowincji jasnymi, szerokimi pociągnięciami muzycznego pędzla. W dźwiękach rozbrzmiewają świeże powietrze gór, rytm codziennej pracy i cisza pól o zachodzie słońca. Tradycyjna pieśń Simple Gifts, wpleciona w partyturę, staje się symbolem prostoty i harmonii – marzeń, które przyświecały twórcom Nowego Świata. Charakterystyczny amerykański ton Coplanda – przestrzenny i ciepły – sprawi, że koncert zakończy się w atmosferze nadziei i radości.

Ten koncert to zaproszenie do trzech odmiennych światów – od roztańczonych ulic Meksyku, przez pełną emocji opowieść środkowoeuropejskiego mistrza, po bezkresne przestrzenie Ameryki. Każdy utwór niesie własny klimat i własną prawdę, a wszystkie razem tworzą muzyczną podróż, w którą warto dać się zabrać.

Dla melomanów pragnących zajrzeć za kulisy przygotowań dostępna będzie otwarta próba generalna. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć, jak orkiestra i dyrygent dopracowują ostatnie szczegóły przed wieczornym występem.

 

fot. Anita Wąsik-Płocińska

Bartosz Koziak – wiolonczela

Określany jako „wizjoner” i „poeta” wiolonczeli, Bartosz Koziak zdobył sobie uznanie melomanów oraz krytyków nietuzinkowymi interpretacjami dzieł zarówno klasyków jak i kompozytorów współczesnych, oraz przemyślanymi i często śmiałymi wyborami programowymi.

Jako uznany wykonawca dzieł najnowszych, Bartosz Koziak był przez wiele lat regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym Concerto grosso pod dyrekcją Kompozytora i wykonywał większość jego dzieł wiolonczelowych.

Bartosz Koziak ma również w swoim dorobku prawykonania m.in. DoubleCello Concerto Hanny Kulenty, Koncertu wiolonczelowego Anny Zawadzkiej-Gołosz, Szóstego przykazania Elżbiety Sikory (to ostanie w połączeniu z Quando stanno morendo. Diario polacco no.2 Luigiego Nono, w ramach projektu Sikora/Nono realizowanego z zespołem Les Métaboles oraz SWR Experimentalstudio) oraz szeregu utworów pisanych na rozmaite zespoły kameralne.

Ponadto, w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, Koncertu wiolonczelowego Canti Amadei Krzysztofa Meyera, II Koncertu wiolonczelowego Bohuslava Martinů, jak również dwie płyty nagrane z Justyną Danczowską z utworami na wiolonczelę i fortepian Schuberta, Schumanna, Francka oraz Szostakowicza, oraz album z utworami Martinů, Kodály’a i Ravela, nagrana z Anną Marią Staśkiewicz (Sarton). Ostatnie, premierowe nagranie Koncertu wiolonczelowego Feliksa Nowowiejskiego (DUX), z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod kierownictwem Łukasza Borowicza otrzymało nagrodę Fryderyk 2023. Kolejna płyta z Sonatami Nikolaia Kapustina nagrana wraz z pianistą Rafałem Błaszczukiem otrzymała nagrodę „Muzyczne orły”.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Sali Koncertowej im. Chaczaturiana w Erewaniu czy Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Concerto Budapest, Armenian State Orchestra, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Andrása Kellera, Volodymira Syrenki i Sergeya Smbatayana.

Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Yerevan Music Perspecitves, Young Euro Classic w Berlinie, Musica Polonica Nova, Chopin i jego Europa w Warszawie czy East meets West w Korei, MiraTone w Budapeszcie.

Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na Konkursie Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) oraz na Konkursie im. Mikola Lysenki Kijowie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś.

Ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a.

 

fot. B. Łętowski

Marek Wroniszewski – dyrygent

Dyrektor Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Wcześniej pełnił funkcję Pierwszego Dyrygenta Gościnnego oraz, w latach 2019 – 2022, Zastępcy Dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce, m.in. Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, NFM Filharmonia Wrocławska,  Filharmonia Krakowska, Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Pomorska, Filharmonia Opolska,  Filharmonia Sudecka,  Filharmonia Warmińsko-Mazurska, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina  i in.  Prowadził koncerty ze znakomitymi solistami, m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Rafał Blechacz, Krzysztof Jabłońsko, Kevin Kenner, Tomasz Strahl, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Łukasz Długosz, Piotr Sałajczyk, Paweł Kowalski, Piotr Baron, Mateusz Smoczyński.

Studia z dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Za zasługi dla muzyki polskiej”.

Dokonał nagrań dla wytwórni DUX ( m.in. nagranie koncertów fortepianowych Zygmunta Stojowskiego z pianistami: Marek Szlezer i Witold Wilczek i Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus ) oraz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

Od października 2024 roku jest wykładowcą  Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Projekt i realizacja: netkoncept.com