Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
2
3
4
5
7
10
12
13
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Leoša Janáčka w Ostrawie
06.06.2024    
19:00 - 20:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12') George Gershwin – Błękitna rapsodia (1924 [...]
On the Road Again
07.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12’) George Gershwin – Błękitna rapsodia (15’) [...]
Tango prosto z Argentyny z polską duszą
08.06.2024    
19:00 - 20:30
Luciano Torres – bandoneon José Torres Duval – gitara, wokal Lina Gómez Carvajal – flet Javier Torres Duval – wokal Magdalena Lechowska – wokal Mateusz [...]
Z książką na pulpicie
Uczniowie i Chór dziecięcy Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Zuzanna Siekierska – flet czytają: Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Od ponad 10 lat aktywnie włączamy [...]
Organy w samo południe
09.06.2024    
12:00 - 13:30
Zuzanna Bator, Maciej Bator – organy W programie: Stanisław Moniuszko (trb. Zuzanna Bator) – Uwertura koncertowa Bajka Bert Matter – Psalm 90, Psalm 1, Gezang [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ramię w ramię – arcydzieła kameralistyki
14.06.2024    
19:00 - 20:30
Marcin Sikorski – fortepian Karolina Koczur, Andżelika Chorzempa, Agnieszka Kulka, Natallia Zhukava – skrzypce Anna Wałek, Beata Jańta – altówki Agata Gawin-Gluza, Marta Ryś – [...]
Jubileusz 50-lecia Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej
15.06.2024    
18:00 - 20:00
Chór mieszany Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Schola Cantorum Opoliensis Anna Sikora – dyrygent chóru Chór żeński Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Opolienses Puellae Cantantes Chór dziecięcy [...]
Koncert w ramach 59. Międzynarodowego Festiwalu im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju
16.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Meruert Karmenova – skrzypce (Laureatka II nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego) Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Ludwig van [...]
Zakończenie 72. Sezonu Artystycznego
28.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Łódzkiej Artur Koza – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran Anna Borucka – mezzosopran Przemysław Neumann – dyrygent W programie: [...]
23 lutego 2024, piątek | 19:00
Ostinato – to znaczy wytrwały

Bilety:
Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

Anna Trefon – skrzypce
Marcin Guz – fortepian

W programie:
Christian SindingCantus doloris op. 78 (10′)
Tivadar Nachéz – Passacaglia na temat G. Sammartiniego (8′)
Ferdinand David – Wariacje Folies d’Espagne na temat La Folii A. Corellego
Tommaso Antonio VitaliChaconne g-moll (10′)
César Thomson – Passacaglia na tematy Händla (7′)
Johann Sebastian BachChaconne z II Partity d-moll w transkrypcji R. Schumanna na skrzypce i fortepian (16′)

Za nami już pięć sezonów koncertów kameralnych. Zimą 2018 roku zadaliśmy sobie kilka pytań: co z tymi melomanami, którzy szukają odmiany? Którzy – raz na jakiś czas – chcieliby doświadczyć bardziej intymnej atmosfery koncertu; w mniejszym wolumenie dźwięku, niczym w szepcie, odnaleźć tę szczególną intensywność emocji? A co z tymi, którzy nie najlepiej czują się na dużych zgromadzeniach i z tego powodu preferują muzyczne seanse z filiżanką herbaty lub kieliszkiem wina na własnej kanapie? Reszta potoczyła się lawinowo, bo (dość dobrze już znana i doceniana przez publiczność) koncepcja cyklu FO Kameralnie zrodziła się właściwie w jednej chwili.

Kolejną odsłonę cyklu klamrą zepną kwintety fortepianowe: w obu koncertach wystąpią muzycy Filharmonii Opolskiej, ramię w ramię z zaproszonymi artystami. Wykonają kompozycje Schumanna, Zarębskiego, Brucha i Brahmsa – utwory stanowiące zawodowe marzenie wielu ambitnych instrumentalistów. To nie jedyne evergreeny 72. Sezonu Artystycznego; w programie znalazło się także miejsce dla Kwartetu Amerykańskiego Dvořáka, Czterech pór roku Vivaldiego (te zabrzmią w niespotykanej transkrypcji na cztery saksofony) czy Historii tanga Piazzolli. Nie zabraknie także muzyki dawnej, improwizacji inspirowanych słynną czwórką z Liverpoolu, dzieł Józefa Elsnera oraz francuskiego spojrzenia na musique de chambre.

 

fot. Michał Grocholski

Anna Trefon – skrzypce

Od 2018 roku jest  członkiem grupy II skrzypiec Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w Opolu oraz od 2014 członkiem grupy I skrzypiec Filharmonii Rybnickiej im. Braci Szafranków w Rybniku. W roku 2014 ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie najpierw kształciła się w klasie skrzypiec prof. Mieczysława Szlezera, a następnie w klasie mgr Bogumiły Hordziej-Mucharskiej. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem wybitnych osobistości świata muzyki m.in. Krzysztofa Śmietany, Bartłomieja Nizioła, Kariny Gidaszewskiej, Tomasza Porwoła, Magdaleny Rezler-Niesiołowskiej, Grigorija Zhislina czy Magdaleny Szczepanowskiej.

W roku 2008 uzyskała stypendium Idyllwild Arts Academy dzięki czemu udała się do Kalifornii na miesięczny kurs muzyki kameralnej i orkiestrowej, którego finałowy koncert (w którym wzięła udział wraz z innymi uczestnikami kursu) odbył się w sali Disney Hall w Los Angeles.

Jest laureatką II nagrody w kategorii instrumentów solowych oraz II nagrody w kategorii zespołów kameralnych Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Muzyków  w Treviso (2011 r.)

Będąc czynnym muzykiem występuje jako solistka i kameralistka w zespołach o zróżnicowanym składzie,  wykonując muzykę różnych epok – od baroku poprzez Brahmsa, aż do muzyki współczesnej i rozrywkowej.

Jako muzyk orkiestrowy koncertowała w wielu miastach w Polsce i za granicą m.in. Eurasburg, Mainz, Wurzburg (Niemcy), Opava (Czechy), St. Petersburg (Rosja), Larissa (Grecja), Los Angeles (USA) współpracując  z wieloma wybitnymi dyrygentami takimi jak m.in. Jacek Kasprzyk, Colin Matters, Antoni Wit  czy Jerzy Maksymiuk.

Ankiety:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Gdziekolwiek, byle z bliskimi.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Cukiernikiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Gra na instrumencie to codzienne odnoszenie sukcesu przez możliwość kreowania piękna, odkrywania każdorazowo czegoś nowego i pokonywania przeszkód wynikających z własnych ograniczeń.

Człowiek, którego podziwiam
Dwie osoby. Moja Mama i Mój Tata.

Co lubię czytać
Książki o filozofii wschodu oraz wszelkiego rodzaju mitologie i legendy.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
J.S . Bach: Passacaglia c-moll BWV 582.

 

Marcin Guz – fortepian

Pochodzi z Warszawy gdzie ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. J. Elsnera w klasie fortepianu prof. Marii Palmowskiej-Guz (2002) oraz liceum ogólnokształcące im. S. Staszica w Warszawie (2001).

Ukończył studia magisterskie na Wydziale Reżyserii Dźwięku w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzej Lupy (2006) a także studia magisterskie na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie fortepianu prof. Andrzeja Stefańskiego (2007).

Od 2007 r. pracuje jako nauczyciel pianista-akompaniator w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Zdobył wiele dyplomów za wyróżniający się akompaniament na konkursach z uczniami Szkoły.

Odbywał praktyki zawodowe w Warszawie w Polskim Radiu (nagrania), Telewizji Polskiej (produkcja audycji), Teatrze Polskim (nagłośnienie, wykonanie muzyki na żywo), Teatrze Roma (nagłośnienie orkiestry podczas przedstawień).

Od 2006 r. związany jest z firmą DUX Recording Company, gdzie pracuje jako reżyser dźwięku i zajmuje się produkcją nagrań: prowadzeniem sesji nagraniowych, wyborem materiału dźwiękowego z sesji nagraniowych, cyfrowym montażem nagrań wielośladowych, miksowaniem nagrań, masteringiem. W jego dorobku realizacyjnym znajduje się aktualnie ponad 100 płyt CD oraz DVD, wiele z nich otrzymało nagrody polskie i zagraniczne.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
samodzielnie zdobyty ale niekoniecznie najwyższy szczyt górski, z pięknym widokiem po horyzont.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
architektem, archeologiem, a może restauratorem zabytków.

Za największy sukces artystyczny uważam
sytuację w pracy jako reżyser dźwięku, gdy po nagraniu wykonawca jest zadowolony ze współpracy reżyserskiej.

Człowiek, którego podziwiam
Witold Pilecki.

Co lubię czytać
nieznane rękopisy polskich kompozytorów, odnalezione partytury, niesłusznie zapomniane utwory…

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Requiem, szczególnie Brahmsa i Mozarta, a także symfonia, najczęściej w tonacji molowej.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com