Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
15
16
17
18
19
20
23
24
25
26
27
28
7:00 PM - U progu kariery
29
30
Wielki Post Wielka Muzyka
31.03.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Narodowej Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru Chór Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki Małgorzata Podzielny – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
01.04.2023    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Narodowej Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru Chór Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki Małgorzata Podzielny – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.04.2023    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.04.2023    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Koncert Dyplomantów PSM w Opolu
14.04.2023    
19:00 - 21:00
Dyplomanci PSM I i II st. im. F. Chopina w Opolu Magdalena Czekaj – śpiew (naucz. Agnieszka Mikosza) Martyna Jamrozik – waltornia (naucz. Piotr Wczasek) [...]
Otwarta próba generalna
21.04.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Próba czasu
21.04.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Joana Soares – obój Maciej Tworek – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620 (8') Wolfgang [...]
Trio Mandili – muzyka gruzińska
22.04.2023    
19:00 - 21:00
Trio Mandili  Tatuli Mgeladze – wokal Mariam Kurasbediani – wokal Tako Tsiklauri – wokal     Czy współczesna baśń kaukaska może wybrzmiewać dźwiękami tradycyjnej muzyki [...]
U progu kariery
28.04.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Eliza Joachimiak – sopran  Zuzanna Zięta – sopran Żanna Rudaja – sopran  Zofia Jamróz – fortepian Krzysztof Sobczuk – dyrygent (z klasy [...]
7 marca 2026, sobota | 19:00
Projekt multimedialny „Leszek Kułakowski Witkacy MultiArt”

I Strefa – 100 zł
II Strefa – 80 zł

Leszek Kułakowski Trio:

Leszek Kułakowski – kompozytor, fortepian
Piotr Kułakowski
– kontrabas
Tomasz Sowiński
– perkusja

Andrzej Wąsik – autorskie wizualizacje malarstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza-Witkacego

W nowym projekcie Leszka Kułakowskiego „Witkacy MultiArt” malarstwo Stanisława Ignacego Witkiewicza-Witkacego, jednego z najwybitniejszych malarzy polskich XX wieku, także pisarza, filozofa, dramaturga, fotografika jest inspiracją do przedstawienia nowych kompozycji inspirowanych portretami i rysunkami Witkacego, łączących jazz z elementami muzyki klasycznej i współczesnej.

Podczas koncertów wyświetlane są, zsynchronizowane z dźwiękiem, tworzone „na żywo” przez artystę wizualnego Andrzeja Wąsika kolaże i wizualizacje z fragmentami obrazów Witkacego w formie videoprojekcji wielkoformatowych, wypełniających całkowicie przestrzeń sali koncertowej. Audiowizualność wzmacnia emocjonalne zaangażowanie odbiorcy, ponieważ obraz i dźwięk działają jednocześnie na różne zmysły, tworząc pełniejsze i bardziej intensywne doświadczenia. Audiovisual, to sztuka harmonijnego łączenia obrazu i muzyki, która pozwala na przekazywanie intensywnych emocji, tworzenie narracji oraz wzbogacenie doznań odbiorcy. Audiovisual odgrywa kluczową rolę we współczesnych mediach, rozrywce, sztuce. Połączenie abstrakcyjnej sztuki Witkacego oraz wyrafinowany, oryginalny język muzyczny Leszka Kułakowskiego stworzy wyjątkowe audiowizualne wydarzenie.

Witkacy to wizjoner wyprzedzający epokę. Jest jedynym z niewielu polskich twórców, których znaczenie w historii sztuki światowej wciąż trwa i nie słabnie. Jego dokonaniami można śmiało obdzielić kilka pracowitych życiorysów. W roku 1925 Witkacy założył słynną „firmę portretową, gdzie przez kilkanaście lat namalował kilka tysięcy portretów. Największa kolekcja portretów Witkacego (około 200) znajduje się w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. Witkacy, tworząc swoje portrety był często pod wpływem substancji psychotropowych, notując na obrazach rodzaj zażytej przez niego substancji (alkohol, morfina, peyotl, kokaina, eter). Witkacy stworzył własną abstrakcyjną wizję „tworzenia świata”, reprezentował formizm, który był nowoczesnym stylem narodowym, nową formą dla polskiej awangardy plastycznej. Artysta stworzył oryginalny styl portretowy, który łączył deformację, ekspresję i elementy groteski. Portrety Witkacego były zazwyczaj abstrakcyjne i zdeformowane, są nie tylko dziełem sztuki, ale także manifestem jego artystycznych przekonań i świadectwem epoki. Ich znaczenie dla polskiej kultury wykracza poza granice estetyki, obejmując także refleksję nad kondycją ludzką, psychologią oraz miejscem sztuki w społeczeństwie. Połączenie abstrakcyjnej sztuki Witkacego oraz wyrafinowany, oryginalny język muzyczny Leszka Kułakowskiego stworzy wyjątkowe audiowizualne wydarzenie.

Leszek Kułakowski – kompozytor, pianista jazzowy zwany przez krytykę wizjonerem jazzu”, teoretyk muzyki, prof. dr hab., założyciel kierunku „Jazz i muzyka estradowa” w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowego Komeda Jazz Festival (29 edycji) oraz Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy (jedynego w Polsce konkursu dla jazzowych kompozytorów – X edycji).

W twórczości kompozytorskiej zafascynowany jest jazzem traktowanym jako tworzywo uniwersalnej narracji muzycznej. Jest jednym z niewielu kompozytorów na świecie łączącym jazz z muzyka artystyczną tzw. „Third Stream”.  Skomponował kilkaset utworów na różne obsady jazzowe. W małych formach jazzowych eksperymentuje z materią dźwiękową łącząc treści jazzowe z aleatoryzmem (Aleatomodalblues), serializmem (Seriablueslizm), polimodalizmem, politonalnością (Gonitwa nr.7). Współpracował z wieloma czołowymi postaciami polskiego jazzu i koncertował w najważniejszych festiwalach jazzowych kraju i scenach Europy Zachodniej [Niemcy, Holandia, Francja, Hiszpania] i Stanach Zjednoczonych. Do najważniejszych utworów należy: Missa Miseri Cordis na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany  i orkiestrę symfoniczną, Piano concerto na fortepian z orkiestrą, Sketches for jazz trio & symphony orchestra, Dyskretny urok konsonansów na orkiestrę smyczkową, Ewencja, Free Steps, Walczyk Dekadencki – na trio jazzowe i orkiestrę, Eurofonia na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę Aleatomodalblues, Cap Ca Rap, Repetition 2005 na big-band jazzowy, Ostinatopermutacje na skrzypce, klarnet basowy, marimbę, gran cassa, fortepian.

Projekt i realizacja: netkoncept.com