Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
31
1
2
3
5
6
7
9
10
13
22
10:00 AM - Chór rodzinny
7:00 PM - Piękny rejs
24
29
30
Chopin – Reinterpretacje
30.10.2025    
19:00 - 20:00
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Cała Polska gra Chopina
04.11.2025    
18:00 - 19:00
Mateusz Krzyżowski – fortepian. Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu.   W programie: Fryderyk Chopin: Ballada g-moll op. 23 Etiuda e-moll op. 25 nr 5 Nokturn [...]
Chór rodzinny
08.11.2025    
10:00 - 11:00
Paula Woszek — prowadzenie Kamil Gola — piano Nabór wciąż trwa! Zaproś całą rodzinę do wspólnego śpiewania! Chór Rodzinny to miejsce dla dzieci od 5. [...]
Ray Brown Jr. – The Best Of
08.11.2025    
19:00 - 21:00
Ray Brown Jr. w Filharmonii Opolskiej Syn legendy, głos pokoleń, dusza soulu! Na scenie Filharmonii Opolskiej nieczęsto mamy okazję gościć artystów zza oceanu. Jeszcze rzadziej [...]
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości | K. Jakowicz | Chrenowicz | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Krzysztof Jakowicz – skrzypce Jakub Chrenowicz – dyrygent Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu W programie: Stanisław Moniuszko – Uwertura do opery Halka (8’) [...]
Cała Polska gra Chopina
12.11.2025    
17:30 - 18:30
Bartosz Frydel – fortepian Katarzyna Karwaczyńska – prowadzenie koncertu W programie: Fryderyk Chopin: – Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 – Mazurek G-dur [...]
Spotkania muzyczne
14.11.2025    
11:30 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Adrian Nowak – harfa
14.11.2025    
19:00 - 20:00
Adrian Nowak – harfa Katarzyna Karwaczyńska – prelegent W programie: Artur Gelbrun – Introdukcja i rapsodia na harfę solo  (9’) Edward Bogusławski  – Preludio e [...]
DVOŘÁK – Symfonia „Z Nowego Świata” | Shemet | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
15.11.2025    
18:00 - 20:00
15 listopada w Filharmonii Opolskiej wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą jednego z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia, a zarazem dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej [...]
Warsztaty ENCEPENCE
16.11.2025    
09:30 - 10:30
Wyrusz na latającym dywanie do krainy baśni! Będą lampiony Alladyna, poszukiwanie skarbów i orientalny taniec
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
16.11.2025    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Dawid Jarząb – dyrygent Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie koncertu Sponsor Koncertów Rodzinnych: adamietz.pl   Uczestników koncertów rodzinnych zapraszamy również do udziału w warsztatach [...]
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
16.11.2025    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Dawid Jarząb – dyrygent Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie koncertu Sponsor Koncertów Rodzinnych: adamietz.pl   Uczestników koncertów rodzinnych zapraszamy również do udziału w warsztatach plastycznych. https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/warsztaty-encepence-7/ [...]
Koncert kameralny dla młodzieży
17.11.2025    
10:00 - 11:00
Bartosz Frydel – fortepian Kwartet Angelus: Ewa Andruszkiewicz – I skrzypce Agata Wacowska -Marsac – II skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek – altówka Mirosław Makowski  – wiolonczela [...]
Spotkania muzyczne
18.11.2025    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Cała Polska gra Chopina
18.11.2025    
18:00 - 19:00
Krzysztof Wierciński – fortepian Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu W programie: Fryderyk Chopin: Ballada As-dur op. 47 Rondo c-moll op. 1 Preludium cis-moll op. 45 [...]
Cała Polska gra Chopina
19.11.2025    
18:00 - 19:00
Zuzanna Sejbuk – fortepian Katarzyna Karwaczyńska – prowadzenie koncertu W programie: Fryderyk Chopin: Nokturn G- dur Op. 37 nr 2 Mazurki Op. 41 Ballada As- [...]
The Garden of Divine Songs
20.11.2025    
19:00 - 20:00
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
BEETHOVEN, LALO, GOUNOD | Nowotczyńska | Rogala | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karolina Nowotczyńska – skrzypce Jacek Rogala – dyrygent W programie: Ludwig van Beethoven – Uwertura do baletu Twory Prometeusza op. 32 (5') Édouard [...]
Chór rodzinny
22.11.2025    
10:00 - 11:00
Paula Woszek — prowadzenie Kamil Gola — piano Nabór wciąż trwa! Zaproś całą rodzinę do wspólnego śpiewania! Chór Rodzinny to miejsce dla dzieci od 5. [...]
Piękny rejs
22.11.2025    
19:00 - 21:00
Pasażer poszukiwany! Wsiądź z nami na statek, którym wyruszymy w najpiękniejszy z rejsów. Wspólnie z kapitanem staniemy za sterem parostatku napędzanego siłą naszych wzruszeń i [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Spotkania muzyczne
25.11.2025    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
25.11.2025    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Cała Polska gra Chopina
25.11.2025    
17:00 - 18:00
Jan Widlarz – fortepian Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu   W programie: Fryderyk Chopin   Pomysłodawcą projektu jest Fundacja PZU. Partner:     Jan Widlarz [...]
Cała Polska gra Chopina
26.11.2025    
17:00 - 18:00
Jan Widlarz – fortepian Katarzyna Wybraniec-Pieniążek – prowadzenie koncertu   W programie: Fryderyk Chopin   Pomysłodawcą projektu jest Fundacja PZU. Partner:     Jan Widlarz [...]
AGA DERLAK neurodivergent
27.11.2025    
19:00 - 20:00
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
SPOTKANIE WPROWADZAJĄCE PRZED KONCERTEM
28.11.2025    
18:00 - 18:45
Karol Furtak (Polskie Radio) – prowadzenie koncertu Zapraszamy na spotkanie wprowadzające przed koncertem premium 28.11.2025, które poprowadzi dziennikarz muzyczny Karol Furtak. Gośćmi specjalnymi spotkania będą [...]
CHOPIN, BARBER, SCHUBERT, STRAUSS | Diadiura | Kałduński | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Adam Kałduński – fortepian (Laureat Nagrody im. Belli Davidovich za najlepsze wykonanie ballady podczas XIX Konkursu Chopinowskiego) Mykola Diadiura – dyrygent Karol [...]
7 grudnia 2018, piątek | 19:00
STREFA GWIAZD – N. Clein / P. Neumann
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA

Bilety normalne 30 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Natalie Clein – wiolonczela
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Władysław Żeleński – Scena baletowa z opery Konrad Wallenrod
Ernest Bloch – Rapsodia hebrajska na wiolonczelę i orkiestrę Schelomo
Jean Sibelius – II Symfonia D-dur op. 43

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

 

Zwykle już w podstawówce uczymy się o trzech wieszczach. Korzystając z danych Głównego Urzędu Statystycznego możemy także odnaleźć trzech Polaków, których nazwiska nosi najwięcej ulic w naszym kraju. W obu tych zestawieniach znajduje się autor naszej narodowej epopei.

Od narodzin Adama Mickiewicza (bo to o nim oczywiście mowa), w wigilię Bożego Narodzenia tego roku minie okrągłe 220 lat. Co do tego, że Mickiewicz „wielkim poetą był” wątpliwości nie ma chyba nikt. Dziś nazwalibyśmy go dodatkowo celebrytą i influencerem, a w swoich czasach określany był działaczem niepodległościowym, mesjanistą i nauczycielem. Nic więc dziwnego, że jego teksty inspirowały reprezentantów innych dziedzin sztuki. Doskonałym przykładem dzieła stworzonego w oparciu o poezję Mickiewicza są na przykład moniuszkowskie Sonety krymskie. Podobną ścieżkę obrał również inny polski kompozytor, Władysław Żeleński, który w 1884 roku pochwalić się mógł napisaną właśnie operą Konrad Wallenrod. Po premierze Konrada we Lwowie i w Warszawie Żeleńskiego okrzyknięto zresztą nowym Moniuszką, a podczas jego wizyty
na rzeczonej operze w teatrze, gdy odbierając bilet, na pytanie kasjera o nazwisko skromnie powiedział: „Jestem autorem Konrada Wallenroda” – został wyściskany i z całą powagą wzięty za… Mickiewicza, który zmarł, bagatela, trzydzieści lat wcześniej. Scena baletowa z opery Konrad Wallenrod, która (pełniąc rolę uwertury) otworzy symfonicznie grudzień w FO, będzie zatem ukłonem w stronę największego poety polskiego romantyzmu.

Schelomo – tak po hebrajsku brzmi imię izraelskiego króla, który słynął z mądrości w rozstrzyganiu sporów. To właśnie Salomona uważa się za autora starotestamentalnej Księgi Koheleta. Zawarte w niej prawdy, w drugim dziesięcioleciu XX wieku poruszyły Ernesta Blocha – urodzonego w Szwajcarii amerykańskiego kompozytora o żydowskich korzeniach. Planował napisać utwór wokalny, nie mógł jednak zdecydować, w jakim języku powinien on zabrzmieć. Dylematu pozbawiło go spotkanie z Alexandrem Barjanskim – niezwykły, mistrzowsko głęboki dźwięk rosyjskiego wiolonczelisty był tym, czego Bloch szukał. I tak powstała nostalgiczna Rapsodia hebrajska na wiolonczelę i orkiestrę, w której myśli i słowa króla Salomona w uniwersalnym języku muzyki wyśpiewuje szlachetny instrument.

Jednym z ciekawszych przypadków dotyczących relacji władz państwowych i artystów, jest ten dotyczący Jeana Sibeliusa – gdy autor słynnego Koncertu skrzypcowego d-moll miał niespełna trzydzieści, rząd Finlandii przyznał mu dożywotnią pensję. Wszystko po to, by mógł tworzyć bez przeszkód i zmartwień. W tak sprzyjających warunkach powstała jego II Symfonia D-dur op. 43, dzieło o klasycznej, czteroczęściowej budowie – z przestrzenną i melancholijną pierwszą częścią, burzliwą i mroczną drugą, wypełnioną nieustającym ruchem częścią trzecią i majestatycznym, wzruszającym finałem.

(MK)

Partner cyklu:

 

Natalie Clein – wiolonczela

Na urodzoną w Wielkiej Brytanii Natalie Clein świat zwrócił uwagę w momencie, w którym wiolonczelistka w wieku 16 lat zdobyła tytuł Młodego Muzyka Roku BBC, a następnie zwyciężyła w Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków, będąc pierwszą w historii tego konkursu Brytyjką, która sięgnęła po jego najwyższy laur.

Jako studentka otrzymała stypendium Królowej Elżbiety uczęszczając do Royal College of Music. Studia ukończyła pod kierunkiem Heinricha Schiffa w Wiedniu. Aktualnie Natalie Clein jest wykładowcą w Royal College of Music London a także w Akademii Muzycznej w Rostoku. Gra na instrumencie 'Simpson’ wykonanym przez Guadagnini w 1777 roku. Dziennik The Times opisał ją jako „hipnotyzującą” swoją grą, a jej wykonania zostały nagrodzone za „zadziwiającą gamę kolorów i … różnorodność ekspresyjnych stylów” (Gramophone Magazine).

Artystka regularnie nagrywa dla brytyjskiego niezależnego wydawnictwa fonograficznego Hyperion Records. W ramach współpracy nagrała dwa koncerty wiolonczelowe Camille Saint-Saënsa, a także Schelomo Blocha i Kol Nidrei Brucha ze Szkocką Orkiestrą Symfoniczną BBC. Solowa płyta z utworami Blocha, Ligetiego i Dallapiccoli została wydana 27 stycznia 2017 roku i otrzymała nagrodę Diapason d’Or. W dorobku artystki znajdują się jeszcze 3 płyty wydane nakładem wytwórni EMI, a także seria czterech koncertów dedykowanych BBC Radio 3 wraz z  St Luke’s London Symphony Orchestra.

Natalie Clein regularnie występuje jako solistka w owianych sławą salach koncertowych z towarzyszeniem najlepszych orkiestr świata. Wśród nich znajdują się chociażby: Philharmonia Hallé, Bournemouth Symphony, City of Birmingham Symphony, BBC National Orchestra of Wales, Montreal Symphony, Orchestre National de Lyon, New Zealand Symphony and Orquesta Filarmónica de Buenos Aires. Występowała również z wieloma wybitnymi dyrygentami takimi jak Sir Mark Elder, Sir Roger Norrington, Gennady Rozhdestvensky, Leonard Slatkin, Stéphane Denève oraz Heinrich Schiff. Regularnie współpracuje także z innymi artystami m.in. Sergio Tiempo, Håvard Gimse, Anthony Marwood oraz Leif Ove Andsnes, jak też współczesnymi kompozytorami, takimi jak Thomas Larcher, Brian Elias i Dobrinka Tabakova.

W  2015 roku Natalie Clein otrzymała stanowisko Artysty-Rezydenta oraz Dyrektora Muzycznego na Uniwersytecie w Oxfordzie. Rok później narodził się pomysł wykonania cyklu sześciu suit na wiolonczelę solo Jana Sebastiana Bacha, które wykonane zostały na recitalach w Londynie, Southampton oraz Oxfordzie.

Artystka spełnia się także w roli dyrektora artystycznego organizując własny Festiwal Muzyki Kameralnej w Purbeck w Dorset oraz zaangażowana jest w interdyscyplinarne projekty z tancerzem Carlosem Acostą, pisarką Jeanette Winterson i reżyserką Deborah Warner.

 

 

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com