Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
3
4
5
6
8
5:00 PM - EMERALDIA
10
11
12
13
15
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
12:00 AM - Podziękowanie
30
Koncert kameralny: Perkusiści dzieciom
28.05.2019    
09:30 - 11:00
Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leśnicy Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu W programie muzyka pełna [...]
Koncert kameralny: Perkusiści dzieciom
28.05.2019    
11:00 - 12:30
Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leśnicy Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu W programie muzyka pełna [...]
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
Terminy: 31.05.2019, piątek, godz. 19:00 01.06.2019, sobota, godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Sylwester Smulczyński – tenor (Czesław) Ewa Tracz – sopran (Żona) [...]
Koncert kameralny – Ravel Piano DUO
01.06.2019    
13:00
KONCERT KAMERALNY NA  4 RĘCE w 250. rocznicę urodzin Józefa Elsnera przedstawia kompozycje Mistrza i jego najzdolniejszych uczniów – Chopina, Dobrzyńskiego i Wolffa. Program koncertu [...]
RODZINNY PIKNIK MUZYCZNY
01.06.2019    
14:30 - 17:00
Filharmonia Opolska serdecznie zaprasza do wspólnego świętowania 250. rocznicy urodzin swojego patrona Józefa Elsnera. Z tej okazji zaplanowano szereg atrakcji zarówno dla tych dużych jak [...]
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
Terminy: 31.05.2019, piątek, godz. 19:00 01.06.2019, sobota, godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Ewa Tracz – sopran (Żona) Monika Buczkowska – sopran (Agata) [...]
Koncert z okazji DNIA DZIECKA
02.06.2019    
17:00 - 19:00
Występują: Basia Gąsienica Giewont Natalia Piotrowska Maciej Pawlak wraz z zespołem w składzie: Karol Kozłowski – gitara basowa Maciej Kopczyński – gitara Adam Sychowski – [...]
Otwarta Próba Generalna
07.06.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do Koncertu symfonicznego   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza [...]
Koncert symfoniczny H. Salwarowski / J. Salwarowski
07.06.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Hubert Salwarowski – fortepian Jerzy Salwarowski – dyrygent W programie: Ferenc Liszt – Preludia Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert fortepianowy B-dur [...]
EMERALDIA
08.06.2019    
17:00 - 19:00
Twórcy: muzyka: tradycyjna irlandzka/Magdalena Wójcik-Gugulska/Adam Kędzia choreografia: Alicja Ożga/Monika Leszyńska/Magdalena Stelmach aranżacje muzyczne i wokalne: Michał Warmuzek/Adam Kędzia/Magdalena Wójcik-Gugulska fotografie: Marta Ostrowska   kostiumy, scenografia: Renata [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
09.06.2019    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
09.06.2019    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
EMERALDIA
09.06.2019    
16:00 - 18:00
Twórcy: muzyka: tradycyjna irlandzka/Magdalena Wójcik-Gugulska/Adam Kędzia choreografia: Alicja Ożga/Monika Leszyńska/Magdalena Stelmach aranżacje muzyczne i wokalne: Michał Warmuzek/Adam Kędzia/Magdalena Wójcik-Gugulska fotografie: Marta Ostrowska   kostiumy, scenografia: Renata [...]
Otwarta Próba Generalna
14.06.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu z cyklu STREFA GWIAZD / POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym [...]
Filharmonicy Dzieciom
16.06.2019    
10:00
Wykonawcy – Muzycy Seniorzy: Czesława Banach, Ewa Grześkowiak, Eugeniusz Mirek, Krystyna Reiman oraz zaproszeni Goście: Mikołaj Gałan, Aneta Gessler Ewa Andruszkiewicz – scenariusz oraz opracowanie [...]
ESTRADA MŁODYCH - Blues jest w nas
16.06.2019    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
ŚLĄSKA MUZYKA ORATORYJNA
28.06.2019    
19:00 - 21:00
Natalia Stawicka –  sopran Agata Ranz – alt Paweł Zdebski – tenor Oskar Koziołek Goetz – bas Michał Blechinger – organy Chór mieszany DIMK w [...]
Podziękowanie
29.06.2019 - 31.08.2019    
00:00
Czy wiesz że ... ... w minionym sezonie: odbyło się 296 koncertów, w tym 17 koncertów i 18 spotkań dla dzieci, 36 koncertów poza siedzibą [...]
Wydarzenia w dniu 29.06.2019
7 grudnia 2018, piątek | 19:00
STREFA GWIAZD – N. Clein / P. Neumann
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA

Bilety normalne 30 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Natalie Clein – wiolonczela
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Władysław Żeleński – Scena baletowa z opery Konrad Wallenrod
Ernest Bloch – Rapsodia hebrajska na wiolonczelę i orkiestrę Schelomo
Jean Sibelius – II Symfonia D-dur op. 43

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

 

Zwykle już w podstawówce uczymy się o trzech wieszczach. Korzystając z danych Głównego Urzędu Statystycznego możemy także odnaleźć trzech Polaków, których nazwiska nosi najwięcej ulic w naszym kraju. W obu tych zestawieniach znajduje się autor naszej narodowej epopei.

Od narodzin Adama Mickiewicza (bo to o nim oczywiście mowa), w wigilię Bożego Narodzenia tego roku minie okrągłe 220 lat. Co do tego, że Mickiewicz „wielkim poetą był” wątpliwości nie ma chyba nikt. Dziś nazwalibyśmy go dodatkowo celebrytą i influencerem, a w swoich czasach określany był działaczem niepodległościowym, mesjanistą i nauczycielem. Nic więc dziwnego, że jego teksty inspirowały reprezentantów innych dziedzin sztuki. Doskonałym przykładem dzieła stworzonego w oparciu o poezję Mickiewicza są na przykład moniuszkowskie Sonety krymskie. Podobną ścieżkę obrał również inny polski kompozytor, Władysław Żeleński, który w 1884 roku pochwalić się mógł napisaną właśnie operą Konrad Wallenrod. Po premierze Konrada we Lwowie i w Warszawie Żeleńskiego okrzyknięto zresztą nowym Moniuszką, a podczas jego wizyty
na rzeczonej operze w teatrze, gdy odbierając bilet, na pytanie kasjera o nazwisko skromnie powiedział: „Jestem autorem Konrada Wallenroda” – został wyściskany i z całą powagą wzięty za… Mickiewicza, który zmarł, bagatela, trzydzieści lat wcześniej. Scena baletowa z opery Konrad Wallenrod, która (pełniąc rolę uwertury) otworzy symfonicznie grudzień w FO, będzie zatem ukłonem w stronę największego poety polskiego romantyzmu.

Schelomo – tak po hebrajsku brzmi imię izraelskiego króla, który słynął z mądrości w rozstrzyganiu sporów. To właśnie Salomona uważa się za autora starotestamentalnej Księgi Koheleta. Zawarte w niej prawdy, w drugim dziesięcioleciu XX wieku poruszyły Ernesta Blocha – urodzonego w Szwajcarii amerykańskiego kompozytora o żydowskich korzeniach. Planował napisać utwór wokalny, nie mógł jednak zdecydować, w jakim języku powinien on zabrzmieć. Dylematu pozbawiło go spotkanie z Alexandrem Barjanskim – niezwykły, mistrzowsko głęboki dźwięk rosyjskiego wiolonczelisty był tym, czego Bloch szukał. I tak powstała nostalgiczna Rapsodia hebrajska na wiolonczelę i orkiestrę, w której myśli i słowa króla Salomona w uniwersalnym języku muzyki wyśpiewuje szlachetny instrument.

Jednym z ciekawszych przypadków dotyczących relacji władz państwowych i artystów, jest ten dotyczący Jeana Sibeliusa – gdy autor słynnego Koncertu skrzypcowego d-moll miał niespełna trzydzieści, rząd Finlandii przyznał mu dożywotnią pensję. Wszystko po to, by mógł tworzyć bez przeszkód i zmartwień. W tak sprzyjających warunkach powstała jego II Symfonia D-dur op. 43, dzieło o klasycznej, czteroczęściowej budowie – z przestrzenną i melancholijną pierwszą częścią, burzliwą i mroczną drugą, wypełnioną nieustającym ruchem częścią trzecią i majestatycznym, wzruszającym finałem.

(MK)

Partner cyklu:

 

Natalie Clein – wiolonczela

Na urodzoną w Wielkiej Brytanii Natalie Clein świat zwrócił uwagę w momencie, w którym wiolonczelistka w wieku 16 lat zdobyła tytuł Młodego Muzyka Roku BBC, a następnie zwyciężyła w Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków, będąc pierwszą w historii tego konkursu Brytyjką, która sięgnęła po jego najwyższy laur.

Jako studentka otrzymała stypendium Królowej Elżbiety uczęszczając do Royal College of Music. Studia ukończyła pod kierunkiem Heinricha Schiffa w Wiedniu. Aktualnie Natalie Clein jest wykładowcą w Royal College of Music London a także w Akademii Muzycznej w Rostoku. Gra na instrumencie ‘Simpson’ wykonanym przez Guadagnini w 1777 roku. Dziennik The Times opisał ją jako „hipnotyzującą” swoją grą, a jej wykonania zostały nagrodzone za “zadziwiającą gamę kolorów i … różnorodność ekspresyjnych stylów” (Gramophone Magazine).

Artystka regularnie nagrywa dla brytyjskiego niezależnego wydawnictwa fonograficznego Hyperion Records. W ramach współpracy nagrała dwa koncerty wiolonczelowe Camille Saint-Saënsa, a także Schelomo Blocha i Kol Nidrei Brucha ze Szkocką Orkiestrą Symfoniczną BBC. Solowa płyta z utworami Blocha, Ligetiego i Dallapiccoli została wydana 27 stycznia 2017 roku i otrzymała nagrodę Diapason d’Or. W dorobku artystki znajdują się jeszcze 3 płyty wydane nakładem wytwórni EMI, a także seria czterech koncertów dedykowanych BBC Radio 3 wraz z  St Luke’s London Symphony Orchestra.

Natalie Clein regularnie występuje jako solistka w owianych sławą salach koncertowych z towarzyszeniem najlepszych orkiestr świata. Wśród nich znajdują się chociażby: Philharmonia Hallé, Bournemouth Symphony, City of Birmingham Symphony, BBC National Orchestra of Wales, Montreal Symphony, Orchestre National de Lyon, New Zealand Symphony and Orquesta Filarmónica de Buenos Aires. Występowała również z wieloma wybitnymi dyrygentami takimi jak Sir Mark Elder, Sir Roger Norrington, Gennady Rozhdestvensky, Leonard Slatkin, Stéphane Denève oraz Heinrich Schiff. Regularnie współpracuje także z innymi artystami m.in. Sergio Tiempo, Håvard Gimse, Anthony Marwood oraz Leif Ove Andsnes, jak też współczesnymi kompozytorami, takimi jak Thomas Larcher, Brian Elias i Dobrinka Tabakova.

W  2015 roku Natalie Clein otrzymała stanowisko Artysty-Rezydenta oraz Dyrektora Muzycznego na Uniwersytecie w Oxfordzie. Rok później narodził się pomysł wykonania cyklu sześciu suit na wiolonczelę solo Jana Sebastiana Bacha, które wykonane zostały na recitalach w Londynie, Southampton oraz Oxfordzie.

Artystka spełnia się także w roli dyrektora artystycznego organizując własny Festiwal Muzyki Kameralnej w Purbeck w Dorset oraz zaangażowana jest w interdyscyplinarne projekty z tancerzem Carlosem Acostą, pisarką Jeanette Winterson i reżyserką Deborah Warner.

 

 

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com