Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
3
4
5
6
8
5:00 PM - EMERALDIA
10
11
12
13
15
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
12:00 AM - Podziękowanie
30
Koncert kameralny: Perkusiści dzieciom
28.05.2019    
09:30 - 11:00
Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leśnicy Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu W programie muzyka pełna [...]
Koncert kameralny: Perkusiści dzieciom
28.05.2019    
11:00 - 12:30
Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leśnicy Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu W programie muzyka pełna [...]
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
Terminy: 31.05.2019, piątek, godz. 19:00 01.06.2019, sobota, godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Sylwester Smulczyński – tenor (Czesław) Ewa Tracz – sopran (Żona) [...]
Koncert kameralny – Ravel Piano DUO
01.06.2019    
13:00
KONCERT KAMERALNY NA  4 RĘCE w 250. rocznicę urodzin Józefa Elsnera przedstawia kompozycje Mistrza i jego najzdolniejszych uczniów – Chopina, Dobrzyńskiego i Wolffa. Program koncertu [...]
RODZINNY PIKNIK MUZYCZNY
01.06.2019    
14:30 - 17:00
Filharmonia Opolska serdecznie zaprasza do wspólnego świętowania 250. rocznicy urodzin swojego patrona Józefa Elsnera. Z tej okazji zaplanowano szereg atrakcji zarówno dla tych dużych jak [...]
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
Terminy: 31.05.2019, piątek, godz. 19:00 01.06.2019, sobota, godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Ewa Tracz – sopran (Żona) Monika Buczkowska – sopran (Agata) [...]
Koncert z okazji DNIA DZIECKA
02.06.2019    
17:00 - 19:00
Występują: Basia Gąsienica Giewont Natalia Piotrowska Maciej Pawlak wraz z zespołem w składzie: Karol Kozłowski – gitara basowa Maciej Kopczyński – gitara Adam Sychowski – [...]
Otwarta Próba Generalna
07.06.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do Koncertu symfonicznego   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza [...]
Koncert symfoniczny H. Salwarowski / J. Salwarowski
07.06.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Hubert Salwarowski – fortepian Jerzy Salwarowski – dyrygent W programie: Ferenc Liszt – Preludia Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert fortepianowy B-dur [...]
EMERALDIA
08.06.2019    
17:00 - 19:00
Twórcy: muzyka: tradycyjna irlandzka/Magdalena Wójcik-Gugulska/Adam Kędzia choreografia: Alicja Ożga/Monika Leszyńska/Magdalena Stelmach aranżacje muzyczne i wokalne: Michał Warmuzek/Adam Kędzia/Magdalena Wójcik-Gugulska fotografie: Marta Ostrowska   kostiumy, scenografia: Renata [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
09.06.2019    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
09.06.2019    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
EMERALDIA
09.06.2019    
16:00 - 18:00
Twórcy: muzyka: tradycyjna irlandzka/Magdalena Wójcik-Gugulska/Adam Kędzia choreografia: Alicja Ożga/Monika Leszyńska/Magdalena Stelmach aranżacje muzyczne i wokalne: Michał Warmuzek/Adam Kędzia/Magdalena Wójcik-Gugulska fotografie: Marta Ostrowska   kostiumy, scenografia: Renata [...]
Otwarta Próba Generalna
14.06.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu z cyklu STREFA GWIAZD / POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym [...]
Filharmonicy Dzieciom
16.06.2019    
10:00
Wykonawcy – Muzycy Seniorzy: Czesława Banach, Ewa Grześkowiak, Eugeniusz Mirek, Krystyna Reiman oraz zaproszeni Goście: Mikołaj Gałan, Aneta Gessler Ewa Andruszkiewicz – scenariusz oraz opracowanie [...]
ESTRADA MŁODYCH - Blues jest w nas
16.06.2019    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
ŚLĄSKA MUZYKA ORATORYJNA
28.06.2019    
19:00 - 21:00
Natalia Stawicka –  sopran Agata Ranz – alt Paweł Zdebski – tenor Oskar Koziołek Goetz – bas Michał Blechinger – organy Chór mieszany DIMK w [...]
Podziękowanie
29.06.2019 - 31.08.2019    
00:00
Czy wiesz że ... ... w minionym sezonie: odbyło się 296 koncertów, w tym 17 koncertów i 18 spotkań dla dzieci, 36 koncertów poza siedzibą [...]
Wydarzenia w dniu 29.06.2019
2 marca 2019, sobota | 18:00
TANGO w STREFIE GWIAZD K. Włodarczyk / M. S. Pietrodarchi / P. Neumann

Bilety normalne 45 zł
Bilety ulgowe 25 zł

TANGO w STREFIE GWIAZD

Terminy:
01.03.2019, godz. 19:00 – KUP BILET
02.03.2019, godz. 18:00 – KUP BILET

 

Mario Stefano Pietrodarchi – bandoneon
Katarzyna Włodarczyk – mezzosopran
Ewa Zug – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
przygotowanie Chóru – prof. Krzysztof Szydzisz
Chór Absolwentów Liceum Ogólnokształcącego im. A. Mickiewicza w Głubczycach
przygotowanie Chóru – Tadeusz Eckert

Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Ennio Morricone – Three Themes
Astor Piazzolla –
Oblivion
Astor Piazzolla –
Adios Nonino
Astor Piazzolla –
Le Grand Tango
Martín Palmeri
Misatango (Misa a Buenos Aires)

Kolejny koncert w ramach bestsellerowego cyklu Strefa Gwiazd w Filharmonii Opolskiej będzie karnawałowym świętem tanga!

Głównym bohaterem wieczoru będzie bandoneon – ten niepozorny instrument w rękach światowej sławy wirtuoza, Mario Stefano Pietrodarchi, ożywi na oczach (i dla uszu) słuchaczy ogień tkwiący w nutach podszytych tangiem.

Zabrzmią kultowe utwory Astora Piazzolli reprezentujące jego oryginalny styl muzyczny, nuevo tango: Oblivion, Adios Nonino i Le Grand Tango, doprawione nutą muzyki filmowej autorstwa uwielbianego przez melomanów Ennio Morricone.

Tango to zatem nie tylko kroki tancerzy – to gatunek muzyczny, cały krąg kulturowy. Specjalnie dobrany zestaw instrumentów, rytmów i kontrapunktów. A z mariażu tanga z klasyczną, chrześcijańską tradycją powstało wyjątkowo oryginalne dzieło argentyńskiego, żyjącego współcześnie twórcy – Martína Palmeriego. To właśnie Misatango na mezzosopran, bandoneon, chór i orkiestrę wypełni drugą część wieczoru pod znakiem tanga w Filharmonii Opolskiej.

Większości ludzi wychowanych w chrześcijańskiej Europie słowo msza przywodzi na myśl katolicką liturgię. Uczniowie szkół muzycznych kojarzą pewnie dodatkowo, że msza jest również formą muzyczną podporządkowaną tejże liturgii i jednym tchem wymieniają łacińskie nazwy części stałych, z których się składa: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei…

Zapowiada się poważnie. Ale co (tak naprawdę) może powstać z mariażu argentyńskiego, żyjącego współcześnie twórcy z klasyczną, chrześcijańską tradycją? Misatango! Utwór o tak sugestywnym tytule – figurujący również jako Misa a Buenos Aires – skomponował w 1996 roku Martín Palmeri. Szkopuł bowiem w tym, że tango to także coś więcej niż pierwsze z nim skojarzenie.

Tango to nie tylko kroki tancerzy – to gatunek muzyczny, cały krąg kulturowy. Tango to specjalnie dobrany zestaw instrumentów, rytmów i kontrapunktów. Palmeri, specjalizujący się w pisaniu muzyki chóralnej oraz wokalno-instrumentalnej, tak opisuje genezę powstania swojej najsłynniejszej kompozycji: „Chóry z którymi pracowałem chciały śpiewać tango, ale aranżacje, które zrobiłem w tym klimacie dla zespołów a capella okazały się bardzo, bardzo trudne do wykonania. Pomyślałem więc, że powinienem trzymać się tangowego stylu, ale pisząc zupełnie nową, oryginalną kompozycję na chór i orkiestrę.”

Tak powstała msza tango na głos, chór, bandoneon, fortepian i smyczki. Dzieło, w którym kombinacja szeroko znanych w kulturze tekstów z ognistymi rytmami tanga wyzwala szczególne pokłady entuzjazmu i zaangażowania u wykonawców i – miejmy nadzieję – publiczności. W pierwszym zetknięciu z utworem, szokujące może wydawać się połączenie wysublimowanej łaciny z pachnącymi boskim Buenos rytmami tanga. Szczególnego kolorytu dodaje mu główny bohater całego koncertu: niepozorny bandoneon. Instrument ten, sposobem wydobywania dźwięku i barwą nieco przypomina akordeon – jest od niego jednak wyraźnie mniejszy i niesie za sobą znacznie większy wachlarz muzycznych i interpretacyjnych możliwości. Ciekawostką jest fakt, że pierwowzór bandoneonu służyć miał do wykonywania… muzyki religijnej w kościołach niewyposażonych w organy.

(MK)

Mario Stefano Pietrodarchi urodził się 26 grudnia 1980 roku w miejscowości Atessa we Włoszech. W wieku 9 lat rozpoczął naukę gry na akordeonie i bandoneonie. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną Santa Cecilia w Rzymie. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez takich wirtuozów jak: J. Mornet, W. Zubitsky, A. L. Castano, C. Rossi, Y. Shishkin czy M. Pitocco.

Jego doskonała gra została doceniona na wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursach m.in. I nagroda w konkursach: Città di Latina (1995, 1996, 1997 r.), Città di Montese (1997 r.), S. Bizzarri of Morro D’Oro (1997 r.), Castelfidardo (1997 r.), Città di Rieti (1999 r.), Città di Loreto (2000 r.) oraz Światowe Trofeum C.M.A. w Lorient we Francji (2001 r.).

W latach 2001 – 2003 prowadził działalność teatralną we współpracy z aktorką Danielą Scarlatti. W czerwcu 2002 roku wystąpił wraz z Antonellą Ruggiero podczas ceremonii wręczenia prestiżowych nagród Premio Barocco na zamku w Gallipoli transmitowanej na żywo przez telewizję Rai 1. W latach 2003 – 2005 koncertował jako solista z Italian International Orchestra podczas tournée po Chinach i Korei Płd. W 2005 roku współpracował z Teatro dell’Opera w Rzymie oraz teatrem Petruzzelli w Bari podczas wystawiania opery Rozkwit i upadek miasta Mahagonny Kurta Weilla pod dyrekcją Jonathana Webba.

W lipcu 2006 roku wraz z P. Tonole i G. Mirabassi wystąpił podczas 27. edycji Montreal Jazz Festival w projekcie I Colori del Mare prezentującego utwory Enrico Blatti.

W styczniu 2008 roku nagrywał ścieżkę dźwiękową do filmu Caos Calmo (Chichy Chaos) Antonello Grimaldiego, do której muzykę skomponował Paolo Buonvino.

W 2008 roku wystąpił podczas 58. edycji Festiwalu w San Remo.

Oprócz intensywnej aktywności koncertowej we Włoszech, artysta występuje także za granicą m.in.  we Francji, w Wielkiej Brytanii, Belgi, Chorwacji, Serbii, Niemczech, USA, Portugalii, Finlandii, Szwajcarii, Kanadzie, Armenii, Rosji oraz w Chinach.

www.mariostefanopietrodarchi.com

 

Katarzyna Włodarczyk – mezzosopran

W 2014 r. ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. dr hab. A. Kowtunow. Od 2013 r. współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie debiutowała jako Blumenmädchen w operze „Parsifal” R. Wagnera. Rok później można było usłyszeć ją na deskach tego teatru jako Rosinę w studenckiej produkcji „Il barbiere di Siviglia” G. Rossiniego, Mercedes w „Carmen” G. Bizeta, czy L’enfant w „L’enfant et les Sortileges” M. Ravela. W latach 2016-2018 była stypendystką Międzynarodowego Studia Operowego przy Komische Oper w Berlinie, gdzie wykonywała partie m. in.: L’Enfant (M. Ravel „L’Enfant et les Sortileges”), die Katze (A. K. Sendil „Die Bremer Stadtmusikanten”), Dritte Waldelfe (A. Dvorak „Rusalka”), die Zweite Dame (W. A. Mozart „Die Zauberflöte”), Eleonore (J. Offenbach „Blaubart”), Mrs. Alexander (P. Glass „Satyagraha”). Wraz z Komische Oper Berlin występowała gościnnie w Pekinie (Beijing Tianquiao Performing Arts Center), Paryżu (Opera Comique), Tokio (Orchad Hall Tokyo-Center Bunkamara), Hiroszimie (Bunka Gauken), Osace (Hygo Performing Arts), wykonując partię Drugiej Damy (Die Zweite Dame) w uznanej w świecie operowym realizacji Barry’ego Kosky’ego „Die Zauberflöte”(W. A. Mozart).

Katarzyna Włodarczyk miała okazję występować w produkcjach operowych tworzonych przez znakomite osobowości takie jak Barrie Kosky, Stephan Herrheim, Tobias Kratzer, Sidi Labri Cherkaoui, Team 1927, Ivan Vyrypaev, Ran Arthur Braun. Swój rozwój muzyczny młoda śpiewaczka zawdzięcza również współpracy z dyrygentami takimi jak: Henrik Nanasi, Jordan de Suoza, Stefan Soltesz, Sylvain Camberling, Lukas Beikircher, Gabriel Chmura, Łukasz Borowicz, Bassem Akiki. W 2018 r. była również stypendystką Akademii Mozartowskiej przy Festiwalu Operowym w Aix-en-Provence, gdzie miała okazję szkolić swoje umiejętności wokalno-aktorskie. W tym samym roku, zadebiutowała również na scenie Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie w tytułowej partii L’enfant (M. Ravel, „L’enfant et les Sortileges”).

W sezonie artystycznym 2018-2019, mezzosopranistka zaangażowana jest jako solistka w Teatrze Landesbühnen Sachsen w Radebeul (Dresden), gdzie można ją usłyszeć w rolach takich jak Hänsel (E. Humperdinck, „Hänsel und Gretel”), czy Warwara (L. Janacek, „Katya Kabanova”).

 

Partner cyklu:

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com