Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
3
4
5
6
8
10:00 AM - GRA MIEJSKA
7:00 PM - ŻYĆ SIĘ CHCE
9
10
11
12
13
14
7:00 PM - Bonjour Paris
15
17
18
19
20
21
23
25
26
27
29
30
31
1
2
3
4
5
6
Inauguracja 71. Sezonu Artystycznego
30.09.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Bartłomiej Nizioł – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki (5’) Wykonanie [...]
Weekend seniora z kulturą
01.10.2022    
15:00 - 17:00
1 października 2022 r. (sobota) Serdecznie zapraszamy na ogólnopolski Weekend seniora z kulturą w Filharmonii Opolskiej. Czekają na Państwa: godz. 15:00 zwiedzanie Filharmonii Opolskiej od [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.10.2022    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.10.2022    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Otwarta próba generalna
07.10.2022    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: [...]
XIX Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim
07.10.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Arielle Beck – fortepian Jakub Montewka – dyrygent W programie: Hugo Ulrich – Fest-Ouvertüre op. 15 (8') Ludwig van Beethoven – I [...]
GRA MIEJSKA
08.10.2022    
10:00 - 14:00
8 października zapraszamy serdecznie na grę miejską - ŚLADEM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Początek: Filharmonia Opolska (przed wejściem głównym) godz. 10:00 START: 10:30 Zakończenie: Filharmonia Opolska godz. [...]
ŻYĆ SIĘ CHCE
08.10.2022    
19:00 - 21:00
Alicja Majewska Włodzimierz Korcz Warsaw String Quartet O repertuarze: Podczas koncertu w Filharmonii Opolskiej zabrzmią utwory promujące płytę Żyć się chce. Artystka w typowy dla [...]
Bonjour Paris
14.10.2022    
19:00 - 20:30
MagDuś Duo Magdalena Duś – fortepian Bartłomiej Duś – saksofon Justyna Stanek – obój W programie: Maurice Ravel – Ma mere l’oye Francis Poulenc – [...]
Proste historyjki o muzyce
16.10.2022    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
16.10.2022    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Geografia muzyki
21.10.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Lidia Baich – skrzypce Kristjan Järvi – dyrygent W programie: Kristjan Järvi – Nordic Escapes: – Runic Prayer (4’) – Kirbu Epiphany [...]
AMICI – podróż z włoską piosenką
22.10.2022    
19:00 - 21:00
Malwina Rabenda – wokal, skrzypce Luigi Leoni – gitara Żenia Betliński – kontrabas, gitara basowa Mateusz Maniak – cajón, instrumenty perkusyjne W programie ponadczasowe włoskie [...]
Koncert finałowy projektu pn. "Czy wiesz, że...?"
24.10.2022    
14:00 - 15:00
APEIRON TRIO Piotr Kosarga – skrzypce Jan Czaja – wiolonczela Hanna Lizinkiewicz – fortepian   W programie: Henryk Wieniawski, Aleksander Zarzycki, Jan Adam Maklakiewicz, Fryderyk [...]
Otwarta próba generalna
28.10.2022    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Orkiestrowe kontrasty
28.10.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Kacper Smoliński – harmonijka Bartek Miler – perkusja (marimba, wibrafon) Hanna Hurkot – dyrygent W programie: Andrzej Panufnik – Kołysanka (8') Kacper Smoliński [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
06.11.2022    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
06.11.2022    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Obywatel Jazz – Grzegorz Ciechowski in memoriam
06.11.2022    
18:00 - 20:00
Radosław Bolewski – wokal, perkusja Maciej Tubis – fortepian, syntezator basowy W programie Muzyka Grzegorza Ciechowskiego w jazzowej odsłonie Bolewski & Tubis to duet jakiego [...]
Wydarzenia w dniu 01.10.2022
Wydarzenia w dniu 14.10.2022
7 marca 2025, piątek | 19:00
Tańce Króla Gór

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Zbigniew Raubo – fortepian
Przemysław Zych – dyrygent

W programie:
Witold Lutosławski – Mała suita (11′)
Edvard Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16 (31′)
Edvard Grieg – Muzyka do dramatu Peer Gynt Henryka Ibsena (wybór) op. 23 (37′)

Tańce Króla Gór

Muzyka tradycyjna bywa niesłusznie postrzegana jako prymitywna, a tymczasem to ona najpełniej oddaje rytm życia, emocje i opowieści zaklęte w dźwiękach. Folklor od wieków inspiruje kompozytorów, stając się dla nich źródłem tematów, barw i ekspresji. Tańce na poważnie to opowieść o dwóch – pozornie odległych tradycjach – polskiej i norweskiej, które choć osadzone w odmiennych pejzażach, łączy ten sam pierwotny puls muzyki tradycyjnej i mitotwórczej wyobraźni.

W transie tradycji

Mała suita Witolda Lutosławskiego to dzieło, które choć spełniało wymagania polityczne i wpisywało się w socrealistyczne ramy reinterpretacji muzyki tradycyjnej, pozwalało kompozytorowi na eksperymentowanie z orkiestracją. W dziele tym, kompozytor przekształca melodie ludowe z regionu Rzeszowszczyzny w symfoniczną narrację. Cztery części suity ukazują bogactwo polskiej muzyki tradycyjnej – kompozytor zawarł w nim oryginalne cytaty in crudo z przyśpiewek ludowych, lecz w zupełnie innym wydaniu.

Każda z tych części różni się od siebie charakterem. Fujarka otwiera suitę, zwiewnym, subtelnym motywem, który przywołuje na myśl rustykalny wizerunek polskiej wsi uwieczniony na płótnach Józefa Chełmońskiego – wiejskich pejzażach i życia zgodnego z rytmem natury. W Hurra Polce kompozytor przenosi nas do obrazu wiejskiej zabawy w karczmie, gdzie tancerze wirują w rytmie polki – jednego z najbardziej charakterystycznych tańców dla tego regionu etnograficznego. Najbardziej liryczną częścią suity jest Song – część zachwycająca swoją kantyleną, śpiewnością i emocjonalną głębią. Całość zamyka Taniec – niezwykle rytmiczny, pulsacyjny i żywiołowy, a jednocześnie precyzyjnie skonstruowany, co stanowi charakterystyczny rys kompozytorskiego języka Lutosławskiego.

Poetyckość krajobrazu

Gdy w 1868 roku młody Edvard Grieg skomponował swój Koncert fortepianowy a-moll op. 16, od razu dzieło to zyskało status arcydzieła romantycznej pianistyki. Już pierwsze takty –  monumentalne wejścia fortepianu – przypominają wyłaniający się z mroku norweski krajobraz. Słychać w nim inspirację Chopinem, Lisztem i Schumannem, ale i głęboko norweską duszę – asymetryczne rytmy tamtejszej muzyki tradycyjnej, melancholię i dramatyzm nordyckiej natury.

Grieg maluje dźwiękami surowe krajobrazy i nordyckie mitologie, łącząc liryzm z niepokojem. Finał koncertu to triumf norweskiego ducha – pełen tanecznych rytmów, energii i ilustracyjnej narracji, oddającej zmagania z natur. To również hołd dla muzyki tradycyjnej, która – podobnie jak w twórczości Lutosławskiego staje się fundamentem kompozycji.

Baśniowość i mity

Wieczór zakończy wybór fragmentów z muzyki do dramatu Peer Gynt Henryka Ibsena. Sam dramat, osadzony w norweskiej mitologii, jest alegorią ludzkiej egzystencji – poszukiwaniem siebie, ucieczką przed rzeczywistością, onirycznym balansowaniem między snem a jawą.

Grieg, tworząc ilustrację muzyczną do tego tekstu, sięgnął po szeroką paletę barw. Poranek pełen jest subtelnych brzmień smyczków i fletów, a kulminacją cyklu staje się jeden jeden z najsłynniejszych utworów muzyki klasycznej W grocie Króla Gór – utwór o niezwykłej narracyjnej sile, który wprowadza nas do podziemnego świata trolli, skąpanych w upiornym, rytmicznym tańcu. Grieg buduje napięcie narastającą dynamiką, tworząc groteskowy taniec mrocznych istot.

Nowe tradycje

Lutosławski i Grieg pokazują, że muzyka tradycyjna, to nie tylko zapis przeszłości, lecz źródło nieustannej inspiracji. Czerpiąc z tradycji, obaj kompozytorzy stworzyli dzieła, które przekroczyły czas i granice, a co najważniejsze – potrafią poruszyć także współczesnych melomanów.

 

fot. Piotr Banasik

Zbigniew Raubo – fortepian

Laureat Konkursu im F. Busoniego w Bolzano (1991), im F. Liszta w Utrechcie (1992) – jak dotąd jest jedynym polskim laureatem tego prestiżowego Konkursu oraz Konkursu im K. Szymanowskiego w Łodzi (1987).
Ukończył z wyróżnieniem katowicką Akademię Muzyczną w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego, którego następnie został asystentem. Aktualnie pracuje na stanowisku profesora w macierzystej Uczelni. W czerwcu 2013 r. Prezydent RP nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych. Posiada tytuł Ambasadora Miasta Kalisza. W roku 2023 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.
Koncertował we wszystkich filharmoniach w kraju. Występował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami takimi, jak: Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Agnieszka Duczmal, Jerzy Salwarowski, Mirosław J. Błaszczyk, Marek Pijarowski, Tomasz Bugaj, Jerzy Swoboda, Krzysztof Missona, Łukasz Borowicz, Marek Moś, Czesław Grabowski, Renard Czajkowski. W swoim repertuarze posiada ponad 30 utworów na fortepian z orkiestrą. Wśród jego zrealizowanych dokonań artystycznych znajdują się m.in. występ z recitalem na Festiwalu Chopinowskim w Vancouver, Festiwalu Poolse Meesters w Belgii, jak też warsztaty pianistyczne i koncert w ramach Festiwalu Campos do Jordao w Brazylii oraz recital i kurs mistrzowski na Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju.
Dokonał szeregu nagrań dla krajowych i zagranicznych firm fonograficznych m.in. dla japońskich filii firm Deutsche Gramophon i RCA, International Music Corporation, firmy DUX i Żuk Records. Z upodobaniem uprawia również kameralistykę, występował m.in. z Kwartetami Śląskim, Wilanów i Camerata oraz z Bartłomiejem Niziołem, Urszulą Kryger, Elżbietą Mrożek-Loską, Piotrem Janosikiem.
Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną, obok etatowej pracy w Akademii Muzycznej w Katowicach spotyka się z młodzieżą pianistyczną na licznych kursach, udziela się również konsultując szkolnictwo muzyczne niższych szczebli. Intensywnie naucza również na pianistycznych kursach mistrzowskich. Jego działalność na niwie naukowej obejmuje między innymi: pełnienie funkcji promotora dziewięciu prac doktorskich a także wielokrotnie recenzenta w przewodach doktorskich i w postępowaniach o nadanie tytułu profesora. Brał wielokrotnie udział w pracach jury konkursów krajowych i zagranicznych m.in. w Ogólnopolskim Konkursie im. F. Chopina w Warszawie, Chopin Competition in Asia w Japonii czy też Konkursu o stypendia Fundacji Yamaha. Był również jurorem XI Międzynarodowego Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz V Międzynarodowego Bałtyckiego Konkursu Pianistycznego w Gdańsku. Jest także przewodniczącym jury Alternatywy Konkursowej organizowanej przez Polskie Radio Chopin. Wśród jego wychowanków można znaleźć laureatów konkursów muzycznych: im. Liszta we Wrocławiu, im. Liszta w Parmie, Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni, Ogólnopolskiego Konkursu im. Chopina w Warszawie, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Konkursu Arthur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy i innych. W ostatnich latach jego student, a aktualnie asystent Tymoteusz Bies został zwycięzcą pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

 

fot. Piotr Nowakowski

Przemysław Zych – dyrygent

Kompozytor, aranżer, dyrygent, pedagog, organizator życia muzycznego. W latach 2000–2010 studiował kompozycję i dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoją wiedzę uzupełniał na kursach mistrzowskich, m.in. podczas International Bartók Seminar w Szombathely na Węgrzech w 2006 roku, pracując m.in. pod kierunkiem Petera Eötvösa.

Jego utwory wykonywane były podczas wielu koncertów i festiwali w Polsce, m.in. podczas Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, cyklu Generacje ZKP, Laboratorium Muzyki Współczesnej, My Splendid Isolation – Dni Karola Szymanowskiego, Festiwalu Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia, a także zagranicą w m.in. w Anglii, Belgii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Współpracował z wieloma zespołami i instytucjami, m.in.: NOSPR, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną UMFC, Radomską Orkiestrą Kameralną, Chórem PR w Krakowie, Kammerchor CONSONO, Schola Cantorum Gedanensis, The University of Louisville Cardinal Singers, Operami w Bydgoszczy, Bytomiu, Poznaniu i Szczecinie, a także solistami i dyrygentami, m.in.: Pawłem Kotlą, Janem Łukaszewskim, Ewą Strusińską, Krzysztofem Urbańskim, Moniką Wolińską, czy Jerzym Wołosiukiem.

Dokonał również prawykonań kompozycji wielu polskich twórców, m.in.: Macieja Bałenkowskiego, Wojciecha Błażejczyka, Marka Chołoniewskiego, Katarzyny Głowickiej, Adama Porębskiego, Mateusza Ryczka, Edwarda Sielickiego, Anny Sowy, Rafała Zalecha, czy Ignacego Zalewskiego.

W 2008 roku zadebiutował w Filharmonii Narodowej jako kompozytor,
a dwa lata później jako dyrygent. W roku 2011 nakładem Musica Sacra Edition ukazała się płyta New Polish Music for Choir, na której znalazł się jego psalm Miserere na chór mieszany a cappella, w wykonaniu chóru Schola Cantorum Gedanensis pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Album ten został nagrodzony statuetką Fryderyka w 2012 roku w kategorii „Muzyka Współczesna”.

Był jednym z inicjatorów powstania Radomskiej Orkiestry Kameralnej, a także pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym festiwalu „My splendid isolation – Dni Karola Szymanowskiego” w Radomiu.

Jest laureatem Konkursu Wykonawczego Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1998), Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura w Sanoku (2002) oraz Konkursu kompozytorskiego na utwór inspirowany poezją Tadeusza Różewicza (2006).

Brał udział w pierwszej edycji programu „Kompozytor-rezydent” Instytutu Muzyki i Tańca, a wiele z jego utworów powstało w ramach programu „Zamówień kompozytorskich” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podczas Bydgoskiego Festiwalu Operowego w 2013 roku miała miejsce prapremiera opery kameralnej POIESIS opartej na tekście dramatu Rekonstrukcja poety Zbigniewa Herberta.

W roku 2015 w Operze na Zamku w Szczecinie premierę miał balet Alicja w Krainie Czarów do libretta i w choreografii Jacka Tyskiego, natomiast w czerwcu 2022 r. w Operze Nova w Bydgoszczy miała miejsce premiera nowej wersji tego tytułu, tym razem opracowana wspólnie z Robertem Bondarą.

Również w 2015 roku powstał zamówiony przez Towarzystwo Muzyczne w Radomiu Koncert na akordeon i orkiestrę DANCE! Concerto. W 2017 roku we współpracy z Anną Kwiatkowską, stworzył na zamówienie Fundacji „Harmonie i Hałasy”, w ramach programu „Mistrz i uczeń”, cykl duetów na dwoje skrzypiec Kajocy.

Współpracował z Markiem Chołoniewskim przy wykonaniach multimedialnego, edukacyjnego utworu Wiatrofale (2017) oraz przy projekcie Dźwiękowisko (2019), w ramach którego prawykonano jego kolejny multimedialny utwór En rondeau (wyliczanki), a także TeGeLar Marka Chołoniewskiego.

W 2021 r. doprowadził do prawykonania odkrytej przez siebie Rapsodii polskiej (Koncertu fortepianowego) op. 14 Stanisława Wisłockiego z roku 1941. Utwór został zarejestrowany z solistą – Michałem Drewnowskim oraz Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej.

Rok 2023 ponownie przyniósł współpracę z choreografem Robertem Bondarą. Tym razem na podstawie jego libretta powstał balet „Królowa Śniegu” na motywach baśni Hansa Christiana Andersena. Utwór również powstał w ramach programu zamówień kompozytorskich MKiDN.

Od 2013 roku jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziałach Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Dyrygentury Symfoniczno-Operowej. Jest również dyrygentem orkiestry symfonicznej II st. w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu.

Projekt i realizacja: netkoncept.com