Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
1
2
3
4
6
7
8
9
13
15
16
18
20
22
23
27
29
30
1
2
Organy w samo południe
05.05.2024    
12:00 - 13:30
Moisés Santiesteban Pupo – organy W programie: Marian Sawa – Entrada Festiva Paul Hindemith –  II Sonata organowa Marian Sawa – Fuga-Bolero Juan Piñera – [...]
Spotkania muzyczne
07.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
07.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Harfa? Najlepiej dwie!
10.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Juliusz Wesołowski – harfa Carlos Roberto Peña Montoya – harfa Wojciech Rodek – dyrygent W programie*: Maciej Małecki – Concertino w dawnym [...]
Navarrete Sefardi Project – podróż po muzyce żydowskiej
11.05.2024    
19:00 - 21:00
Magda Navarrete – wokal, taniec Wojciech Braszak – saksofon Maciej Szczyciński – kontrabas Marek Fedor – instrumenty perkusyjne Andrzej Lewocki – gitara flamenco Mateusz Pliniewicz [...]
Z książką na pulpicie
Uczniowie Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Jakub Głombik, Jakub Karmelita, Maria Kopyto – organy ks. Grzegorz Poźniak – Mistrz Haas Tomasz Brosz – Florian [...]
Spotkania muzyczne
14.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
14.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Jubileusz 80-lecia urodzin Maestro Antoniego Wita
17.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Tomasz Strahl – wiolonczela Antoni Wit – dyrygent W programie: Antonín Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 (41’) Robert Schumann – [...]
Koncert finałowy Warsztatów Gospel & Gospel Kids
TGD (Trzecia Godzina Dnia) uczestnicy Warsztatów Gospel oraz Gospel Kids O repertuarze: Każdy kto lubi śpiewać może wziąć udział w dwudniowych Warsztatach Gospel z TGD [...]
Spotkania muzyczne
21.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
21.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Potęga i (nie)powaga
24.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karol Mossakowski – organy Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Gabriel Fauré – Pawana op. 50 (6’) Joseph Jongen – Symphonie concertante [...]
Koncert Symfonicznej Orkiestry Dętej Májovák Karviná w Filharmonii Opolskiej
25.05.2024    
18:00 - 19:30
Symfoniczna Orkiestra Dęta Májovák Karviná (Czechy) Dominik Bunc – obój Filip Urban – dyrygent Anna Bangoura – prowadzenie koncertu W programie: Thomas Doss – Grande [...]
Proste historyjki o muzyce
26.05.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! [...]
Proste historyjki o muzyce
26.05.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
23 października 2020, piątek | 19:00
Trzy wieki muzyki

W związku z tym, że cała Polska została objęta żółtą strefą, dla instytucji kultury – w tym Filharmonii Opolskiej – oznacza to obowiązek ograniczenia liczebności publiczności podczas organizowanych przez nas wydarzeń do 25% pojemności sali.

Z radością informujemy, że koncert Trzy wieki muzyki – zaplanowany na 23.10.2020 roku odbędzie się.

Zastosowanie się do nowych wytycznych wymaga od nas jednak reorganizacji planu zajmowania przez Państwa miejsc siedzących. Zakupione przez Państwa bilety zachowują swoją ważność, zmianie ulegną jedynie numery poszczególnych miejsc. Nowe miejsca zostaną przydzielone w dniu koncertu (w wybranej przez Państwa przy zakupie biletu strefie) i wskazane przez pracowników Filharmonii Opolskiej – w związku z tym, uprzejmie prosimy o przybywanie na koncerty z odpowiednim, około półgodzinnym wyprzedzeniem.

 

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Roman Widaszek – klarnet
Warcisław Kunc – dyrygent

W programie:
Ludwig van Beethoven – Uwertura Coriolan op. 62 (7’)
Mikołaj Górecki – Koncert na klarnet i orkiestrę op. 49 (20’)
Arthur Honegger – II Symfonia H.153 (25’)

W koncercie nie zaplanowano przerwy

Drodzy Melomani, ze względu na panującą sytuację epidemiologiczną prosimy o przestrzegania poniższych zasad bezpieczeństwa podczas wizyty w Filharmonii:

  • noszenie maseczki ochronnej/przyłbicy zakrywającej usta i nos, zapewnionej we własnym zakresie, na terenie Filharmonii oraz podczas koncertu. W razie potrzeby maseczkę można nabyć w kasie biletowej Filharmonii
  • dezynfekcji rąk lub rękawiczek płynem dezynfekującym znajdującym się przy wejściu głównym do Filharmonii oraz we foyer
  • złożenie obowiązkowego pisemnego oświadczenia o stanie zdrowia przy wejściu na koncert, zgodnie ze wzorem:
  • zachowania dystansu 1,5 metra od innych uczestników koncertu

Regulamin bezpieczeństwa w trakcie epidemii SARS CoV 2

 

fot. Dariusz Rok

Roman Widaszek – klarnet

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach – klasa  prof. H. Kierskiego. Swoje umiejętności kształcił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplus i prof. Michaela Arrignon.

Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (1995r. ), a także III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990r.).Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Odznaczony Brązowym Krzyżem  za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej. Prowadząc ożywioną działalność artystyczną ma w swoim dorobku wiele koncertów solowych i kameralnych, występując m.in. z takimi artystami i zespołami jak Sharon Kam, Antonio Saiote, Dimitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, Hilliard Ensemble.

Występował jako solista z większością polskich orkiestr  m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Śląską, Krakowską, Wrocławską, Poznańską, Sinfoniettą Cracovia, AUKSO, Orkiestrą Polskiego Radia AMADEUS, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus wykonując m.in. kompozycje C.Stamitza, W.A. Mozarta, C.M. Webera, K. Kurpińskiego, A. Ponchiellego,    F. Mendelssohna, F. Krommera,  M. Brucha, H. Tomasiego, W. Lutosławskiego, M. Góreckiego i A. Shawa.

Występuje również jako solista-kameralista na wielu koncertach i festiwalach w kraju i za granicą – Austria, Belgia, Czechy, Niemcy, Ukraina, Włochy, Francja, Portugalia, Gran Canaria, Finlandia, Korea Pd., Japonia, Chiny.

Dokonał ponad dwudziestu nagrań płytowych (EMI, DUX, CD ACCORD), za które był dziewięciokrotnie nominowany do nagrody Fryderyk. Współpracując z wybitnymi polskimi kompozytorami (m.in. Zbigniew Bargielski, Aleksander Lasoń, Mikołaj Górecki, Marcel Chyrzyński, Krzysztof Herdzin), dokonał wielu prawykonań utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych. Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra również na rzadko spotykanym instrumencie – basethornie (altowa odmiana klarnetu) . To właśnie na tym instrumencie zagrał wspólnie z Sharon Kam na Międzynarodowym Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie w 2004r. wykonując  Konzertstücke op. 113 i 114 F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę. Wykładowca krajowych i zagranicznych kursów (w tym Konserwatorium Królewskie w Brukseli i Konserwatorium Muzyczne w Porto), oraz juror krajowych i międzynarodowych konkursów klarnetowych. W latach 1997-2011 był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis. Jest członkiem Krakowskiego Tria Stroikowego,  Krakowskiego Kwintetu Dętego, Polskiego Zespołu Bassethornowego oraz profesorem katowickiej Akademii Muzycznej (nominacja profesorska 2018 r.).

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Dzisiaj – każda sala koncertowa gdzie mogę grać na żywo – nie online.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Szefem kuchni w dobrej restauracji – oba zawody wymagają kreatywności i artyzmu.

Za największy sukces artystyczny uważam

Ponad 20 nagranych płyt, 11 nominacji do Fryderyka i fakt, że ciągle mam odbiorców chcących słuchać muzykę klasyczną graną na instrumentach dętych.

Człowiek, którego podziwiam

Każdy „Artysta Disco – Polo” – podziwiam za rzesze odbiorców podczas koncertów.

Co lubię czytać

Przewodniki turystyczne przed każdym egzotycznym wyjazdem.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Koncert Klarnetowy Mikołaja Góreckiego, który został napisany dla mnie przez szkolnego kolegę – dzisiaj uznanego kompozytora i który wykonam w Opolu.

 

fot. Bartosz Bańk

Warcisław Kunc – dyrygent

Dyrygent polskich i zagranicznych scen operowych, posiadający niezwykle szeroki repertuar symfoniczno-operowy. Sprawował kierownictwo muzyczne w ponad 60 spektaklach operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Twórca festiwali operowych oraz programów edukacyjnych. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie; specjalność Dyrygentura operowo-symfoniczna pod kierunkiem prof. Bogusława Madeya i prof. Henryka Czyża. Jego teatralną osobowość artystyczną kształtowali m.in.: Adam Hanuszkiewicz, Krzysztof Kolberger  i Teresa Kujawa.

Karierę zaczynał jako dyrygent Opery Wrocławskiej i Filharmonii Szczecińskiej. W latach  1989-92 dyrektor naczelny i artystyczny Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, 1992-2004 oraz 2007-2011 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Opery na Zamku w Szczecinie, zaś w sezonie 2013/14 dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi oraz dyrektora Opery Bałtyckiej w Gdańsku w sezonach 2016/17/18.

Dokonał nagrań archiwalnych z Orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie, NOSPR w Katowicach oraz Orkiestrą Opery na Zamku dla TVP i PR w Szczecinie. Z Orkiestrą Opery na Zamku nagrał muzykę Henriego Seroki do filmu To ja, złodziej i U Pana Boga za piecem Jacka Bromskiego, Credo Seroki, Wesołą wdówkę Lehara. Nagrał dla DUX opery Moniuszki: Paria i Flis, wyróżnione  w 2009 i 2010 roku Złotym Orfeuszem przez paryską Académie du Disque Lyrique oraz Verbum Nobile nominowane do Fryderyków 2013 oraz wyróżnione prestiżową nagrodą w kategorii Najlepsze Nagranie Opery 2013 przyznawaną przez International Classical Music Awards.

Prowadzi czynną działalność pedagogiczną. Od roku 2010 profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Wanna.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Lekarzem chirurgiem.

Za największy sukces artystyczny uważam

Nie lubię tego pojęcia – w sztuce nie ma sukcesu. Są spotkania, porozumienia, które zostawiają w nas pocałunki muz.  To spotkania z ludźmi, którzy myślą podobnie lub którzy otwierają przed nami nowe brzegi, czy też uczestniczą bardzo aktywnie i blisko w naszym poszukiwaniu widzenia sztuki teatru, muzyki, życia. Dla mnie takie spotkania to m.in. współpraca artystyczna z: Adamem Hanuszkiewiczem, Krzysztofem Kolbergerem, Teresą Kujawą, Henrykiem Czyżem, Ryszardem Kają.

Człowiek, którego podziwiam

Jest wielu wspaniałych ludzi z różnych dziedzin, znanych i nieznanych, których podziwiam za to co robili, robią, lub jak żyli czy żyją. Miejsca by zabrakło. Ostatnio: Klaus Tennstedt.

Co lubię czytać

Ostatnio – Mistrz i Małgorzata, z czasopism – Działkowiec, z książek niegdyś: Clifford, Marquez, wszystkie książki o drzewach. Mam mnóstwo książek, ale na bezludną wyspę wziąłbym 100 lat samotności.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Jest ich wiele, ale skoro ma być jedna to wybieram: Richard Struass – Der Rosenkavalier.

 

Patronat medialny:

Projekt i realizacja: netkoncept.com