Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
3
4
5
6
9
10
12
13
17
7:00 PM - Vivaldissimo
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
1
2
3
4
7:00 PM - Koncert kolęd
5
6
Ludzie inteligentni
26.11.2018    
17:30 - 19:30
Spektakl w reżyserii Olafa Lubaszenko! Świetnie napisane dialogi, doskonała obsada, bardzo życiowa komedia! Mężczyźni są z Marsa a kobiety z Wenus... A nas jak zwykle [...]
Ludzie inteligentni
26.11.2018    
20:00 - 22:00
Spektakl w reżyserii Olafa Lubaszenko! Świetnie napisane dialogi, doskonała obsada, bardzo życiowa komedia! Mężczyźni są z Marsa a kobiety z Wenus... A nas jak zwykle [...]
RUSSIAN NATIONAL BALLET KOSTROMA
28.11.2018    
19:00 - 21:00
RUSSIAN NATIONAL BALLET KOSTROMA Z wielką przyjemnością mamy zaszczyt przedstawić Państwu jeden z najlepszych zespołów świata – RUSSIAN NATIONAL BALLLET . Pomimo, że zespół na [...]
Kwartet po raz pierwszy
30.11.2018    
19:00 - 20:00
New Music Quartet Katarzyna Gluza – skrzypce Paulina Marcisz – skrzypce Karolina Orsik-Sauter – altówka Dominika Szczypka – wiolonczela W programie: Karol Szymanowski – II [...]
Recital - Neal Larrabee
01.12.2018    
18:00 - 20:00
Szanowni Państwo Konsulat Generalny USA w Krakowie, Stowarzyszenie Alumni oraz Filharmonia Opolska zapraszają na wyjątkowy koncert pt.: „100 lat razem. Uczcijmy Herberta Hoovera”. Koncert fortepianowy [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
02.12.2018    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
02.12.2018    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
ESTRADA MŁODYCH - GUGULSKA STUDIO Musical Edition
02.12.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Mikołajki z MDK
05.12.2018    
18:00 - 20:00
Otwarta Próba Generalna
07.12.2018    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu w ramach cyklu STREFA GWIAZD    Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W [...]
STREFA GWIAZD – N. Clein / P. Neumann
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Natalie Clein – wiolonczela Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Władysław Żeleński – Scena baletowa z opery Konrad Wallenrod Ernest Bloch [...]
Koniugacja miłości
08.12.2018    
19:00 - 21:00
W programie wiersze Haliny Poświatowskiej „ubrane” w autorskie kompozycje zespołu, oscylujące wokół ambitnego popu, jazzu i elektroniki. Projekt wyłamuje się spod pojęcia typowej „poezji śpiewanej”. [...]
Koncert Adwentowy
10.12.2018    
18:00 - 20:00
Organizator: TSKN
Otwarta Próba Generalna
14.12.2018    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu w ramach cyklu STREFA GWIAZD    Otwarte próby generalne Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym [...]
STREFA GWIAZD - H. Tysman / D. Raiskin
14.12.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Hélène Tysman – fortepian Daniel Raiskin – dyrygent W programie: Mikołaj Rimski-Korsakow – Uwertura do opery Carska narzeczona Sergiusz Rachmaninow – [...]
Świąteczny koncert na 17+1 głosów
15.12.2018    
19:00 - 21:00
Wystąpią: Alicja Kalinowska, Anna Malek, Agnieszka Ozon, Aleksandra Gadzińska, Barbara Kurdej-Szatan, Beata Wezgraj, Kamila Dauksz, Magdalena Wójcik-Gugulska, Maria Małkiewicz, Monika Wiśniowska-Basel, Natalia Janus, Łukasz Szuba, [...]
KONCERT RODZINNY
16.12.2018    
11:00 - 12:00
Czy muzyka klasyczna ma coś wspólnego z kinem akcji, a zwłaszcza – z westernem? Zależy jak na to spojrzeć. Jedno jest pewne: w sezonie 2018/19 [...]
Świąteczny koncert na 17+1 głosów
16.12.2018    
18:00 - 20:00
Wystąpią: Alicja Kalinowska, Anna Malek, Agnieszka Ozon, Aleksandra Gadzińska, Barbara Kurdej-Szatan, Beata Wezgraj, Kamila Dauksz, Magdalena Wójcik-Gugulska, Maria Małkiewicz, Monika Wiśniowska-Basel, Natalia Janus, Łukasz Szuba, [...]
Vivaldissimo
17.12.2018    
19:00 - 21:00
Krzysztof Meisinger - gitara Orkiestra Barokowa Poland baROCK W programie: Vivaldi, Weiss, Kohaut, Boccherini, Albeniz Projekt „Vivaldissimo” to najpiękniejsze lutniowe koncerty barokowe, przepojone fantastyczną energią [...]
KONCERTY SYLWESTROWE
29.12.2018    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Wokaliści Studia ACCANTUS Paulina Grochowska, Paweł Izdebski, Kuba Jurzyk, Wiktor Korszla, Małgosia Kozłowska, Zuzanna Makowska, Natalia Piotrowska, Adrian Wiśniewski, Kamil Zięba [...]
KONCERTY SYLWESTROWE
30.12.2018    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Wokaliści Studia ACCANTUS Paulina Grochowska, Paweł Izdebski, Kuba Jurzyk, Wiktor Korszla, Małgosia Kozłowska, Zuzanna Makowska, Natalia Piotrowska, Adrian Wiśniewski, Kamil Zięba [...]
KONCERTY SYLWESTROWE
31.12.2018    
18:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Wokaliści Studia ACCANTUS Paulina Grochowska, Paweł Izdebski, Kuba Jurzyk, Wiktor Korszla, Małgosia Kozłowska, Zuzanna Makowska, Natalia Piotrowska, Adrian Wiśniewski, Kamil Zięba [...]
KONCERTY SYLWESTROWE
31.12.2018    
21:30 - 23:59
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Wokaliści Studia ACCANTUS Paulina Grochowska, Paweł Izdebski, Kuba Jurzyk, Wiktor Korszla, Małgosia Kozłowska, Zuzanna Makowska, Natalia Piotrowska, Adrian Wiśniewski, Kamil Zięba [...]
Koncert kolęd
04.01.2019    
19:00 - 20:30
Chór Filharmonii Opolskiej Marta Mularczyk – fortepian Kwartet smyczkowy Angelus Ewa Andruszkiewicz – I skrzypce Agata Wacowska-Marsac – II skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek – altówka Mirosław [...]
Miłość ci wszystko wybaczy.
05.01.2019    
19:00 - 20:30
Agnieszka Grochowicz – wokal Adam Niedzielin – piano | Antoni Dębski – gitara basowa | Damian Niewiński – perkusja Miłość ci wszystko wybaczy, Nikt tylko [...]
Wydarzenia w dniu 05.12.2018
Wydarzenia w dniu 10.12.2018
Wydarzenia w dniu 04.01.2019
13 kwietnia 2019, sobota | 18:00
WIELKI POST – WIELKA MUZYKA

Bilety 25 zł, 40 zł, 55 zł

Terminy:
12.04.2019, piątek, godz. 19:00
13.04.2019, sobota,  godz. 18:00

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Chór Żeński Filharmonii Opolskiej
Marzena Michałowska – sopran
Piotr Olech – kontratenor
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Giovanni Battista PergolesiStabat Mater
Richard Wagner (arr. Henk de Vlieger) – Suita orkiestrowa z misterium scenicznego Parsifal

W ostatnich dwóch latach koncerty Wielki Post – Wielka Muzyka opierały się na ewangelicznych opisach męki i śmierci Jezusa Chrystusa, za sprawą dźwięków Pasji Jana Sebastiana Bacha i Józefa Elsnera. Tym razem spojrzymy na ten moment roku z innej perspektywy.

Najpierw – z perspektywy Matki. Tej, która stała pod krzyżem. Tej samej, której białe, marmurowe oblicze dłuta Michała Anioła w watykańskiej Bazylice Świętego Piotra nie wydaje się wcale odległe i zimne. Wreszcie – tej, do której jakby o ratunek (a może właśnie o czułą troskę w ostatniej godzinie?) wołał w 1736 roku, umierający na gruźlicę, zaledwie dwudziestosześcioletni Giovanni Battista Pergolesi. Genialny młodzieniec i twórca opery komicznej, średniowieczną sekwencję Stabat Mater opracował muzycznie tak, że dojmujący ból nie przyćmiewa nadziei i poczucia, że śmierć nie jest końcem wszystkiego.

Rzymski kanon liturgiczny mówi:
„Podobnie po wieczerzy, wziął ten przesławny kielich w swoje święte i czcigodne ręce, ponownie dzięki Tobie składając, błogosławił i podał swoim uczniom mówiąc:
Bierzcie i pijcie z niego wszyscy:
To jest bowiem kielich Krwi mojej (…)”

Ten przesławny kielich rozpalał wyobraźnie wielu chrześcijan przez setki lat. Jednym ze śladów owej fascynacji jest obecna w zbiorze legend arturiańskich historia świętego Graala. U schyłku życia sięgnął po nią również niemiecki kompozytor i reformator opery, Ryszard Wagner. Warto wiedzieć, że Wagner marzył o stworzeniu dzieła totalnego.
Poza samym pisaniem muzyki zajmował się też warstwą literacką i techniczną – skonstruował kilka instrumentów oraz… teatr dostosowany do wystawiania jego dzieł! Parsifal, którego określił misterium scenicznym, jest zatem jego autorską i dość swobodną interpretacją słynnych mitów o Bractwie Świętego Graala.

W sposób totalny należy też chyba pojmować samego Wagnera: nie oddzielając człowieka od wizji, koncepcji i twórczości. Właśnie dlatego po dziś dzień jego przeciwnicy są zagorzali, a wielbicieli można by określić wyznawcami. Polskiemu krytykowi muzycznemu i publicyście, Stefanowi Kisielewskiemu, bliżej było chyba do pierwszej grupy, gdy pisał: „Wierszowane teksty oper Wagnera, przez niego samego pisane, to najprawdopodobniej poetycka grafomania. Niemniej same zręby tych utworów mają niewątpliwie swoją wielkość. (…)”

Ta niewątpliwa wielkość oraz Wielki Piątek (w który to rozgrywa się akcja trzeciego aktu misterium) stanowić będą drugą perspektywę wieczoru. Kisielewski w rozdziale Gwiazdozbioru muzycznego poświęconym Wagnerowi zwraca uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię: „Muzyka podporządkowana tu została bez reszty dramatowi. (…) Tematy w orkiestrze nie pojawiają się zależnie od reguł muzycznej formy, lecz symbolizują elementy dramatu, jego postacie i przedmioty. (…) Orkiestra skończyła z akompaniowaniem, z towarzyszeniem śpiewakom: jest antycznym chórem, ilustrującym, komentującym, opowiadającym, jest przy tym żywiołem, nielubiącym trzymać się w cieniu. (…) Ta zależność muzyki Wagnera od względów pozamuzycznych sprawia, że niewiele jest fragmentów jego twórczości operowej dających się wykonać samodzielnie, na koncercie symfonicznym.

Ostatniemu problemowi odważnie zaradził Henk de Vlieger, duński kompozytor i aranżer, który z pięciogodzinnego Parsifala wydobył jego prawdziwą esencję. Trzy kwadranse poruszającej najgłębsze struny serca muzyki, a na estradzie tylko orkiestra i dyrygent. Aby właściwe przeżycie tego koncertu było możliwe, niezbędny jest jednak jeszcze jeden czynnik – skupiona i uczestnicząca w misterium publiczność.

(MK)

Marzena Michałowska – sopran

adiunkt na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Laureatka wielu konkursów w kraju i za granicą. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła między innymi u takich osobowości wokalnych jak Christine Hampe, Poppy Holden, Klaus Häger, Eva Blahova, Jadwiga Rappe, Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski, czy Ewa Iżykowska.

Koncertuje w Polsce i za granicą. Zapraszana do udziału w licznych międzynarodowych festiwalach i przedsięwzięciach kulturalnych wystąpiła w najznamienitszych salach koncertowych świata, takich jak nowojorska Carnegie Hall (2015 r.), czy genewska Victoria Hall (2016 r.).

W 2005 roku zadebiutowała na scenie berlińskiej Komische Oper w partii Dony Anny w operze Don Giovanni W.A. Mozarta. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami takimi jak Ch. Hogwood, K. Petrenko, S. MacLeod, M. Gester, M. Pijarowski, G. Nowak, T. Wojciechowski, S. Stuligrosz, Ł. Borowicz, J. Salwarowski, M. Sompoliński, M. Nałęczem-Niesiołowski, E. Kus, J. M. Florenzio Junior, M. Toporowski, J.T. Adamus, a także zespołami i orkiestrami: Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino, Concerto Köln, Irish Baroque Orchestra, Arte Dei Suonatori, Czech Virtuosi, Wrocławska Orkiestra Barokowa NFM, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Rybnickiej, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Capella Cracoviensis, {OH!}– Orkiestra Historyczna, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum NFM, Cappella Viridomontana, Camerata Nova.

W dorobku fonograficznym ma 22 alby płytowe oraz wiele nagrań koncertów live, cenionych w Polsce i za granicą. W 2008 roku płyta Musica Sacromontana z jej udziałem otrzymała statuetkę Fryderyka, natomiast w roku 2017 płyta z muzyką Amando Ivančica Musica Claromontana vol. 58, została nominowana do tej prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej w kategorii Muzyka dawna.

W roku 2019 płyta 17TH Century Sacred Music in Wroclaw z udziałem m.in. Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej otrzymała najwyższą nagrodę muzyczną na świecie – ICMA International Classical Music Awards.

 

Piotr Olech – kontratenor

Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza. Jest także absolwentem Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich u takich artystów, jak Paul Eswood, Kai Wessel, Stephen Taylor czy członków zespołu wokalnego The King’s Singers.

Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Operą Narodową w Brnie (Oberon w Śnie nocy letniej B.Brittena), a także z polskimi i zagranicznymi filharmoniami oraz orkiestrami i zespołami kameralnymi, m. in. Concerto Polacco, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Akademie fur Alte Musik Berlin, Concerto Köln, Capella Cracoviensis, Solamente Naturali, Ensemble Polyharmonique, Il Tempo, Musica Aeterna, Ars Cantus, Harmonia Sacra, Consortium Sedinum, {Oh!} Orkiestra Historyczna.

Koncertuje z takimi dyrygentami i instrumentalistami, jak Marek Toporowski, Paul McCreesh, Władysław Kłosiewicz, Andrew Parrott, Jan Tomasz Adamus, Konrad Junghänel, Paul Goodwin, Andreas Spering, Jarosław Thiel, Roberto Balconi, Fabio Bonizzoni, Nicolas Parle, goszcząc na znaczących festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą (Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Szkocja, Włochy i in.). Bardzo ceni sobie również stałą współpracę z zespołem Collegium Vocale Gent i Philippe Herreweghe.

Piotr Olech ze szczególnym upodobaniem wykonuje muzykę barokową, jednak bardzo chętnie sięga po utwory klasyczne, wczesnoromantyczne, a także współczesne (ma na swoim koncie prawykonania utworów m. in. Pawła Łukaszewskiego). Bierze udział w nagraniach płyt CD dla takich wytwórni, jak CD Accord, DUX, Sony Music Polska, Bearton, Musicon. Trzy płyty zostały uhonorowane nagrodą przemysłu fonograficznego Fryderyk a kilka z nich otrzymało nominacje do tej nagrody.

Równolegle z działalnością koncertową Piotr Olech zajmuje się pracą pedagogiczną. Jako adiunkt pracuje w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Zapraszany jest do prowadzenia wykładów i kursów mistrzowskich poświęconych wykonawstwu wokalnej muzyki barokowej.

Współpraca redakcyjna

Projekt i realizacja: netkoncept.com