Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
3
4
5
6
8
10:00 AM - GRA MIEJSKA
7:00 PM - ŻYĆ SIĘ CHCE
9
10
11
12
13
14
7:00 PM - Bonjour Paris
15
17
18
19
20
21
23
25
26
27
29
30
31
1
2
3
4
5
6
Inauguracja 71. Sezonu Artystycznego
30.09.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Bartłomiej Nizioł – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki (5’) Wykonanie [...]
Weekend seniora z kulturą
01.10.2022    
15:00 - 17:00
1 października 2022 r. (sobota) Serdecznie zapraszamy na ogólnopolski Weekend seniora z kulturą w Filharmonii Opolskiej. Czekają na Państwa: godz. 15:00 zwiedzanie Filharmonii Opolskiej od [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.10.2022    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.10.2022    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Otwarta próba generalna
07.10.2022    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: [...]
XIX Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim
07.10.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Arielle Beck – fortepian Jakub Montewka – dyrygent W programie: Hugo Ulrich – Fest-Ouvertüre op. 15 (8') Ludwig van Beethoven – I [...]
GRA MIEJSKA
08.10.2022    
10:00 - 14:00
8 października zapraszamy serdecznie na grę miejską - ŚLADEM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Początek: Filharmonia Opolska (przed wejściem głównym) godz. 10:00 START: 10:30 Zakończenie: Filharmonia Opolska godz. [...]
ŻYĆ SIĘ CHCE
08.10.2022    
19:00 - 21:00
Alicja Majewska Włodzimierz Korcz Warsaw String Quartet O repertuarze: Podczas koncertu w Filharmonii Opolskiej zabrzmią utwory promujące płytę Żyć się chce. Artystka w typowy dla [...]
Bonjour Paris
14.10.2022    
19:00 - 20:30
MagDuś Duo Magdalena Duś – fortepian Bartłomiej Duś – saksofon Justyna Stanek – obój W programie: Maurice Ravel – Ma mere l’oye Francis Poulenc – [...]
Proste historyjki o muzyce
16.10.2022    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
16.10.2022    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Geografia muzyki
21.10.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Lidia Baich – skrzypce Kristjan Järvi – dyrygent W programie: Kristjan Järvi – Nordic Escapes: – Runic Prayer (4’) – Kirbu Epiphany [...]
AMICI – podróż z włoską piosenką
22.10.2022    
19:00 - 21:00
Malwina Rabenda – wokal, skrzypce Luigi Leoni – gitara Żenia Betliński – kontrabas, gitara basowa Mateusz Maniak – cajón, instrumenty perkusyjne W programie ponadczasowe włoskie [...]
Koncert finałowy projektu pn. "Czy wiesz, że...?"
24.10.2022    
14:00 - 15:00
APEIRON TRIO Piotr Kosarga – skrzypce Jan Czaja – wiolonczela Hanna Lizinkiewicz – fortepian   W programie: Henryk Wieniawski, Aleksander Zarzycki, Jan Adam Maklakiewicz, Fryderyk [...]
Otwarta próba generalna
28.10.2022    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Orkiestrowe kontrasty
28.10.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Kacper Smoliński – harmonijka Bartek Miler – perkusja (marimba, wibrafon) Hanna Hurkot – dyrygent W programie: Andrzej Panufnik – Kołysanka (8') Kacper Smoliński [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
06.11.2022    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
06.11.2022    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Obywatel Jazz – Grzegorz Ciechowski in memoriam
06.11.2022    
18:00 - 20:00
Radosław Bolewski – wokal, perkusja Maciej Tubis – fortepian, syntezator basowy W programie Muzyka Grzegorza Ciechowskiego w jazzowej odsłonie Bolewski & Tubis to duet jakiego [...]
Wydarzenia w dniu 01.10.2022
Wydarzenia w dniu 14.10.2022
23 maja 2025, piątek | 19:00
WIELKIE POWROTY

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Sławomir Cichor – trąbka
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Włoszka w Algierze
Joseph Haydn – Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur
Leonard Bernstein – Uwertura do operetki Kandyd
Leonard Bernstein – Tańce symfoniczne z West Side Story

Muzyka ma niezwykłą moc przywracania kolorytu minionych epok. Koncert Wielkie powroty to wieczór muzycznych olśnień, a jednocześnie przypływ klasycznej formy, komediowego błysku i pulsujących musicalowych rytmów. W programie znalazły się dzieła powstałe w różnych czasach i kulturach, połączone wyjątkową świeżością, siłą oddziaływania oraz ponadczasowym urokiem.

Tego wieczoru zabrzmi błyskotliwa, lśniąca humorem i wdziękiem Uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchina Rossiniego. Fabuła opery opowiada o sprytnej, rezolutnej włoskiej kobiecie, która trafia do Algieru i za pomocą dowcipu oraz uroku osobistego przechytrza lokalnego beja. To klasyczna opera buffa – pełna komicznych nieporozumień, przebieranek, emocjonalnych zwrotów akcji, triumfu rozumu i kobiecej niezależności. Rossini skomponował Włoszkę w Algierze w zaledwie kilka tygodni, mając jedynie 21 lat, a mimo to opera zachwyca dojrzałością i sceniczną wyobraźnią, udowadniając, że szybkość twórcza może iść w parze z geniuszem. Choć sama uwertura nie zawiera bezpośrednio tematów z opery, doskonale oddaje jej żywiołowy, komediowy charakter. Rozpoczyna się od spokojnego, niemal lirycznego wstępu smyczków, który szybko ustępuje miejsca energetycznej, rytmicznej żartobliwości. Typowe dla Rossiniego crescendo – stopniowe powtarzanie motywów z narastającym napięciem, z każdą chwilą nabiera tempa i intensywności, wciągając słuchaczy w świat teatralnego blasku.

Usłyszymy również Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur Josepha Haydna, jeden z najważniejszych koncertów na ten instrument w historii muzyki. Uważany za arcydzieło klasycznego repertuaru trąbkowego, skomponowany w 1796 roku utwór powstał z myślą o nowatorskiej trąbce klapowej, która po raz pierwszy umożliwiała swobodne granie melodii w różnych rejestrach. Haydn napisał koncert dla wynalazcy instrumentu, Antoniego Weidingera, wiedeńskiego trębacza i eksperymentatora. Dzieło, składające się z trzech kontrastujących części, prezentuje pełnię możliwości ulepszonej trąbki – od śpiewnej, rozkołysanej kantyleny w części drugiej, po efektowną, radosną kulminację w finale. Pierwsza część utrzymana jest w stylu klasycznego allegro, z przejrzystą formą, błyskotliwą instrumentacją i śmiałym dialogiem między solistą a orkiestrą. Przez wiele lat koncert pozostawał zapomniany i powrócił do repertuaru dopiero po odrodzeniu zainteresowania trąbką w XX wieku. Obecnie jest to jedno z najważniejszych i najbardziej efektownych dzieł w repertuarze każdego trębacza.

Zaś Leonard Bernstein, jeden z najbardziej wszechstronnych twórców XX wieku, zabierze nas w muzyczną podróż do świata amerykańskiego musicalu. Najpierw zabrzmi pełna wigoru, dynamiczna i niepozbawiona ironii Uwertura do operetki Kandyda – dzieło, które z wdziękiem łączy klasyczne struktury z musicalową ekspresją. Kompozytor, zainspirowany satyryczną powiastką filozoficzną Voltaire’a, stworzył muzyczną petardę iskrzącą się dowcipem, tempem i kontrastami. Uwertura rozpoczyna się błyskawiczną fanfarą i natychmiast wpada w wir żywiołowych tematów, przerywanych chwilami liryzmu, ale zawsze powracających z jeszcze większym impetem. Orkiestra prowadzona jest z rozmachem – wirtuozeria instrumentów dętych, zawrotne tempo, ostre rytmy, nagłe zmiany nastroju – wszystko to sprawia, że choć sama operetka nie odniosła początkowo sukcesu, uwertura natychmiast zyskała uznanie i od lat cieszy się ogromną popularnością na całym świecie.

Zwieńczeniem wieczoru będzie suita orkiestrowa skomponowana przez Bernsteina w oparciu o jego najsłynniejsze dzieło sceniczne, musical West Side Story. Tańce symfoniczne to porywający fresk dźwiękowy inspirowany miłością, konfliktem i tętniącym życiem miastem. Przenosząc historię opartą na motywach Romea i Julii do realiów nowojorskich ulic lat 50., kompozytor stworzył dzieło łączące klasykę, jazz, latynoskie rytmy i broadwayowską energię. Utwór składa się z dziewięciu następujących po sobie epizodów, które oddają różne emocje i sceny musicalu – od namiętności, przez gwałtowne spory i taneczne euforie, aż po brutalne starcie. Każda część to osobny mikroświat, a razem tworzą fascynującą mozaikę dźwięków. West Side Story miało premierę w 1957 roku i natychmiast zrewolucjonizowało teatr muzyczny, a Tańce symfoniczne powstały trzy lata później jako wersja koncertowa, z myślą o prezentacji orkiestrowej bez udziału wokalistów. Od tamtej pory kompozycja ta zachwyca publiczność, jak również wykonawców.

Wielkie powroty to nie tylko spotkanie z muzyką znaną i kochaną – to również hołd dla mistrzów, którzy potrafili przemawiać do serc i umysłów niezależnie od epoki. Każdy z utworów, choć stworzony w innych realiach, pozostaje żywy, inspirujący i niezmiennie aktualny. Ten wieczór na długo przetrwa w pamięci zarówno koneserów, jak i tych, którzy dopiero odkrywają magię orkiestry.

 

fot. Anita Wąsik Płocińska

Sławomir Cichor – trąbka

Absolwent Akademii Muzycznej  im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Ukończył tam studia dyplomem z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho. Uczestniczył w wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych zdobywając liczne nagrody. Pracował i współpracował z następującymi orkiestrami: Polish Festival Orchestra (1999), Sinfonia Varsovia (2000–2003), Warszawska Opera Kameralna (2001–2010), Filharmonia Narodowa (2003–2011), Filharmonia Łódzka (2011–) Opera Królewska w Brukseli (2018–2019). W latach 2000–2010 prowadził intensywną działalność związaną z wykonawstwem muzyki dawnej. Dokonał premierowych wykonań z orkiestrą: Koncertu na 2 trąbki Brendana Collinsa, Koncertu na trąbkę Krzysztofa Grzeszczaka oraz Koncertu na trąbkę i kwartet smyczkowy Artura Banaszkiewicza. Trzykrotnie znalazł się w prestiżowym gronie artystów występujących podczas konferencji Międzynarodowego Stowarzyszenia Trębaczy ITG (2013,2021,2023). Wziął udział jako solista w pierwszej trasie symfonicznej Narodowej Orkiestry Dętej (2021). Sławomir Cichor od lat związany jest z Akademią Muzyczną w Łodzi, gdzie obecnie jest zatrudniony na stanowisku profesora. Artysta wykłada często na kursach w kraju i zagranicą oraz pracuje w jury konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Komponuje muzykę na trąbkę i zespoły trąbkowe współpracując z wydawnictwami PWM, Hickman Nusic Editions i Golden River. W 2022 roku otrzymał statuetkę „Muzyczny Orzeł” w kategorii solista. Należy do grona artystów Yamaha.

 

fot. Kamila Kozioł

Przemysław Neumann – dyrygent

Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.

W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, Filharmonii Poznańskiej, Białostockiej, Koszalińskiej, Gorzowskiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Opery Bałtyckiej oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc dyrygentem i kierownikiem orkiestry.

Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym.

Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę dydaktyczną w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu, w latach 2019-20 przewodnicząc jej jako kierownik. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych, a w 2019 – profesora uczelnianego. Alma Mater stała się dla Przemysława Neumanna przestrzenią realizacji wielu projektów edukacyjno-artystycznych, spośród których należy wymienić koncerty z akademicką Orkiestrą Symfoniczną (nagranie płyty z muzyką Karola Kurpińskiego), Orkiestrą Sinfonietta (której w latach 2009-13 był kierownikiem artystycznym), coroczne operowe spektakle studenckie w Teatrze Wielkim w Poznaniu czy też koncerty w ramach cyklu Kreaspiracje.

W 2015 roku Przemysław Neumann objął stanowisko dyrektora Filharmonii Opolskiej. Zbiegło się to w czasie z rozpoczęciem przez niego intensywnej pracy nad polską, niesłusznie zapomnianą muzyką, co zaowocowało cyklem koncertów Polska Muzyka Zapomniana (prezentujących głównie utwory skomponowane w czasie zaborów) oraz serią wydawniczą o tym samym tytule. Partytury wraz z głosami orkiestrowymi dzieł twórców takich jak Karol Kurpiński, Witold Maliszewski, Feliks Nowowiejski czy Zygmunt Noskowski powstały we współpracy z powołaną w 2016 roku fundacją Dla Kultury, w której Przemysław Neumann pełni funkcję prezesa. Prowadząc Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej dokonał również szeregu nagrań płytowych skupionych wokół dorobku polskich kompozytorów.

Od 1 września 2024 roku Przemysław Neumann jest Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com