Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
30
31
1
2
4
6
7
8
9
10
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
13
14
18
20
21
23
24
25
27
28
1
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
Spotkania muzyczne
29.10.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
29.10.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
ŚCIEŻKI PRZEDEPTANE – piosenki Marka Grechuty
03.11.2024    
18:00 - 19:30
Leszko&Piątek z zespołem Karolina Leszko – śpiew Paweł Piątek – pianista Przemysław Smaczny – perkusja Mateusz Szmigel – gitara basowa Jarosław Kaczmarczyk – saksofon Kwartet [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
05.11.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
05.11.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Uroczysty koncert muzyki polskiej z okazji Narodowego Święta Niepodległości
11.11.2024    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michał Janocha – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Andromeda (8’) Szymon Laks – Suita Polska (20’) Fryderyk Chopin (12’) [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
12.11.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
12.11.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Fono Piano Quartet
15.11.2024    
19:00 - 20:30
Fono Piano Quartet Emilia Jarocka – skrzypce Martyna Dziechciarz – altówka Agnieszka Kiljan – wiolonczela Jakub Włoszczuk – fortepian Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu W [...]
„Szymanowski” po czesku?
16.11.2024    
18:00 - 20:00
Moravská Filharmonie Olomouc Marek Kozák – fortepian Zsolt Hamar – dyrygent W programie: Karol Szymanowski – Uwertura koncertowa E-dur op. 12 Antonín Dvořák – Koncert [...]
Proste historyjki o muzyce
17.11.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Dawid Jarząb – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Proste historyjki o muzyce
17.11.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Dawid Jarząb – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
19.11.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
19.11.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna | BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
STREFA GWIAZD
22.11.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Mateusz Żurawski – obój Sergey Simakov – dyrygent W programie: Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura koncertowa Sen nocy letniej op. 21 (13') Wolfgang [...]
Spotkania muzyczne
26.11.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne | BRAK WOLNYCH MIEJSC
26.11.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna | BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
IDYLLA – TĘSKNOTA – ODRODZENIE
29.11.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Norbert Twórczyński – dyrygent W programie: Richard Wagner – Idylla Zygfryda (20') Siegfried Wagner – Sehnsucht (Tęsknota) (20') Mieczysław Karłowicz – Symfonia [...]
Natalia Podwin: Tribute to Amy Winehouse
30.11.2024    
19:00 - 20:30
Natalia Podwin – wokal Maciek Rosiak – saksofon Maksymilian Madeła – trąbka Bartek Domagała – gitara Teodor Górka – piano Michał Kotowicz – bas Paweł [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
8 października 2021, piątek | 19:00
XVIII Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim

Strefa I – 39 zł, 29 zł
Strefa II – 29 zł, 22 zł
Strefa III – 19 zł, 15 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Aleksandra Rojek – obój
Yaroslav Shemet – dyrygent

W programie:
Felix Mendelssohn Bartholdy – Uwertura koncertowa Das Märchen von der schönen Melusine (Piękna Meluzyna) op. 32 (10’)
Richard Strauss – Koncert na obój i małą orkiestrę D-dur (25’)
Robert Schumann – III Symfonia Es-dur Reńska op. 97 (40′)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Kilkunastoletnią już tradycją w Filharmonii Opolskiej jest październikowy koncert towarzyszący obchodom Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim. Tym razem jego repertuar skupiony będzie wokół solidnej, dziewiętnastowiecznej symfoniki. Uwertura koncertowa Piękna Meluzyna jest owocem… niesatysfakcjonującej wizyty Mendelssohna w operze. Jedynym jasnym punktem wykonania opery Melusina Conradina Kreutzera była (zdaniem autora Symfonii Włoskiej) scena, w której śpiewaczka grająca główną rolę pojawiła się w kostiumie syreny i w hipnotyzujący sposób czesała długie włosy. Ta impresja skłoniła Mendelssohna do stworzenia własnej wersji Meluzyny. O Uwerturze w entuzjastyczny sposób wyrażał się Robert Schumann, którego III Symfonia zabrzmi w drugiej części wieczoru. Symfonia nazywana Reńską powstała jako ostatnie z (czterech) dzieł tego gatunku w dorobku Schumanna. Pięcioczęściowa kompozycja stanowi osobisty zapis wrażeń i wspomnień podróży do Nadrenii, którą odbył z ukochaną żoną, Klarą. Powyższe utwory oddzieli od siebie Koncert na obój i małą orkiestrę Richarda Straussa z 1945 roku. Klasyczna, trzyczęściowa forma Koncertu urozmaicona jest krótkimi, dodającymi akustycznej trójwymiarowości, solowymi odzywkami altówki, dwiema wirtuozowskimi kadencjami oboju oraz zaskakującą, taneczną codą.

A to ciekawostka!
Richard Strauss pozostał rzutkim mężczyzną o otwartym umyśle do końca swojego życia. W 1945 roku po zakończeniu działań wojennych (a miał wtedy 81 lat) spotkał stacjonującego w Garmisch-Partenkirchen  amerykańskiego żołnierza i… oboistę, Johna de Lancie. De Lancie znał i cenił twórczość Straussa, a podczas rozmowy z nim ośmielił się zapytać, czy kiedykolwiek rozważał napisanie koncertu solowego na obój właśnie. Autor Uciesznych figli Dyla Sowizdrzała natychmiast zaprzeczył, ale po niespełna pół roku nowa kompozycja z obojem w roli głównej była już gotowa.

fot. Agnieszka Deluga Góra

Aleksandra Rojek – obój

Naukę gry na oboju zaczynała po okiem Tytusa Wojnowicza, a  kontynuowała u Marzeny Jaremko. W roku 2000 za wybitne osiągnięcia otrzymała Stypendium Naukowe Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego.

W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Malikowskiego.

Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, min. I Nagrody na Konkursie Obojowym w Olsztynie(2000r.), I nagrody z Triem Stroikowym na Konkursie Zespołów Kameralnych w Warszawie w 2001r. III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Krakowie (2005r.) oraz nagrody specjalnej Firmy Yamaha na konkursie obojowo-fagotowym w Łodzi (2005r.).Brała również udział w konkursach min. w Tokio, Marsylii, Belgradzie oraz ARD Monachium solo i z kwintetem dętym. W latach 2004-2005 była członkiem European Union Youth Orchestra.

Jako solistka występowała min. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej oraz w Filharmonii Świętokrzyskiej z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej. Od 2003 roku piastuje stanowisko solistki oboistki w Orkiestrze Filharmonii Narodowej.

Jest zapraszana jako gościnna pierwsza oboistka do współpracy z takimi orkiestrami jak : Sinfonia Varsovia, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Łódzka, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Hanseatica.

Przez szereg lat swoje umiejętności doskonaliła u takich oboistów jak: Jean-Louis Capezzali, Jerome Guichard, Stefan Schilli, Ingo Goritzki, Diethelm Jonas, Jacques Costarini, Roy Carter, Christopher Cowie, Frank de Bruine, Peter Frankenberg, Alfredo Bernardini oraz Daniel Lanthier.

Artystka prowadzi ożywioną działalność zarówno jako solistka jak i kameralistka. Dokonała wielu nagrań solowych , kameralnych oraz symfonicznych. Z okazji dziesięciolecia istnienia Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej wykonała premierę Trinity Concerto na obój i orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego.

W latach 2013-2015 prowadziła działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina. W 2018 roku była tutorem na kursie muzycznym dzięki współpracy z Fundacją Santander, która wspiera młodych utalentowanych muzyków.

W roku 2019 została zaproszona do współpracy z BBC National Orchestra of Wales na stanowisku Guest Principal Oboe. W tym samym roku zaproponowano jej również na powyższym stanowisku wykonanie szeregu koncertów z kolejną orkiestrą brytyjską BBC Symphony Orchestra w Londynie.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Argentyna, Buenos Aires.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
archeologiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
kontrakt opiewający na 3 koncerty z BBC Symphony Orchestra w Londonie w  2020 roku.

Człowiek, którego podziwiam
Alfredo Bernardini – barokowy oboista, dyrygent, profesor.

Co lubię czytać
książki sensacyjne, przygodowe, thrillery.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Haydn – Oratorium Stworzenie Świata, pierwszy utwór orkiestrowy, który było mi dane wykonać jeszcze za czasów szkolnych.

 

fot. Karol Fatyga

Yaroslav Shemet – dyrygent

Yaroslav Shemet jest jednym z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając zaledwie 25 lat pełni funkcję kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. W sezonie 2020/2021 sprawował funkcję głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej we Lwowie INSO-Lviv, a od ukończenia studiów jest najmłodszym akademickim wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury.
Koncertował w Niemczech, Austrii, Czechach, Chinach, Polsce i Ukrainie, z takimi zespołami jak Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, NFM Filharmonia Wrocławska, Polska Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Sudecka, Filharmonia Opolska, Sepia Ensemble, Youth Symphony Orchestra of Ukraine, etc. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Współpracował z wybitnymi solistami takimi jak Lars Danielsson, Francesca Dego czy Szymon Nehring.
Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 roku w produkcji Poławiacze pereł Georges’a Bizeta. Od tegoż roku jako dyrygent gościnny współpracował z Operą Narodową w Odessie, gdzie poprowadził m. in. Carmen Georges’a Bizeta oraz Madama Butterfly Giacomo Pucciniego. Od 2021 r. współpracuje z Operą Śląską, gdzie poprowadził wznowienie produkcji La Finta Giardiniera Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz jako kierownik muzyczny produkcję La Rondine Giacomo Pucciniego.
Predyspozycje muzyczne zdradzał od najmłodszego wieku, dlatego też kształcenie w tym kierunku rozpoczął mając zaledwie 3 lata. Po ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia, gdzie uczył się śpiewu, gry na fortepianie i klarnecie, otrzymał propozycję kontynuowania edukacji w jednej z czterech znamienitych ukraińskich szkół talentów przy Charkowskim Konserwatorium, w klasie dyrygentury chóralnej. W trakcie nauki został laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych i wokalnych, m. in. w Mediolanie i Teodozji.
Polskie pochodzenie Shemeta i chęć dalszego rozwoju sprawiły, że kolejne kroki w edukacji muzycznej skierował ku poznańskiej uczelni. W wieku 17 lat rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu na kierunku dyrygentura symfoniczna, w klasie prof. Warcisława Kunca. W czasie studiów założył orkiestrę Musique Moderne specjalizującą się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Był także pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym projektu zrzeszającego najlepszych muzyków z całej Polski – Polish Symphony Orchestra. W latach 2018-2019 był dyrygentem oraz asystentem dyrektor artystycznej Youth Symphony Orchestra of Ukraine Oksany Lyniv. Yaroslav Shemet, dążąc do nieustannego poszerzania swojego muzycznego horyzontu, podjął również na studia w Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (Wiedeń, Austria) w
klasie prof. Johannesa Wildnera. Jako 22-latek z wyróżnieniem ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Poznaniu i rozpoczął współpracę z uczelnią jako wykładowca.
Spektrum repertuaru Yaroslava Shemeta wykracza poza kanon muzyki symfonicznej i operowej. Specjalizuje się on także w wykonywaniu muzyki współczesnej, ma na swoim koncie ponad 40 prawykonań. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi – w 2018 roku wraz z Lars Danielsson Group oraz orkiestrą INSO-Lviv poprowadził koncert w ramach legendarnego lwowskiego festiwalu muzycznego Leopolis Jazz Fest. Poza działalnością artystyczną dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem prowadząc kursy mistrzowskie dla dyrygentów, m. in. w Poznaniu, we Lwowie i w Charkowie. Jego umiejętności, charyzma i energia sprawiają, że zdaniem krytyków, potrafi tchnąć nowe życie w doskonale znane słuchaczom kompozycje – sprawiając,
że słucha się ich niemal jak po raz pierwszy.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
scena i dom.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
podróżnikiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
współpracę z Filharmonią Śląską na stanowisku szefa artystycznego.

Człowiek, którego podziwiam
Leonard Bernstein.

Co lubię czytać
Partytury.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
VI Symfonia Czajkowskiego.

 

Materiały własne artystów

Projekt i realizacja: netkoncept.com