Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2026
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
23
24
25
26
27
28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
24 kwietnia 2020, piątek | 19:00
SYMFONIA LOSU
Beethoven 2020

Szanowni Państwo,

w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo melomanów, pracowników Filharmonii Opolskiej oraz zaproszonych Artystów informujemy, iż  koncert SYMFONIA LOSU zaplanowany na 24 kwietnia 2020 r. zostaje odwołany.

W przypadku chęci otrzymania zwrotu pieniędzy za bilety zakupione przez internet prosimy o kontakt mailowy pod adresem: kasa@filharmonia.opole.pl, w treści wiadomości podając swoje imię i nazwisko oraz datę koncertu, którego dotyczy zwrot.

Zwrot biletów zakupionych stacjonarnie możliwy będzie w kasie Filharmonii po zakończeniu okresu kwarantanny (również po terminie odwołanych koncertów) do końca bieżącego sezonu artystycznego. Wyjątkowo zwrot biletów możliwy będzie bez dowodu zakupu.

Licząc na Państwa zrozumienie życzymy zdrowia i prosimy o pozostanie z nami w kontakcie za pośrednictwem strony internetowej www.filharmonia.opole.pl i naszego fan page’a na Facebook

 

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Hua Ma fagot
Piotr Sułkowski dyrygent

W programie:
Franz Schubert – VIII Symfonia h-moll Niedokończona D 759 (26’)
Carl Maria von Weber Andante e Rondo Ungarese op. 35 (11’)
Ludwig van Beethoven – V Symfonia c-moll op. 67 (35’)

O repertuarze:
Historia zwykle jest nieschematyczna. Beethoven, Weber i Schubert przychodzili na świat w odstępach (kolejno) szesnastu i jedenastu lat. Śmierć niejako wyrównała te różnice wieku, zabierając ich rok po roku, między 1826 a 1828. Można też uznać, że tych trzech kompozytorów reprezentowało podobny styl w muzyce – wczesny romantyzm. Dalekie od prawdy byłoby jednak stwierdzenie, że ich dzieła odznaczają się podobnym charakterem. Umieszczona w centralnym punkcie programu miniatura Webera na fagot z towarzyszeniem orkiestry to muzyka raczej lekka, taneczna, dworska, wymagająca nie lada wirtuozerii od solisty. Obie symfonie malują wyraźnie poważniejszy obraz dźwiękowy. Piąta Beethovena ze względu na słynny, niepokojący, czterodźwiękowy motyw, który otwiera dzieło i przewija się przez wszystkie jego części, jest nawet nazywana symfonią losu.

A to ciekawostka!
W dzisiejszych czasach obowiązuje zwyczaj oklaskiwania artystów dopiero po zakończeniu całego dzieła – a więc jeśli utwór składa się z kilku części, należy wstrzymać się z owacjami aż do wybrzmienia ostatniej nuty, w ostatniej z części. Jest to tradycja stosunkowo nowa, dwudziestowieczna. Na początku XIX wieku standardem były nie tylko brawa, ale także prezentacja innych utworów pomiędzy kolejnymi częściami symfonii! Beethoven jednak wyprzedził swoją wizją historię
i aby uniknąć niepotrzebnych rozproszeń wśród publiczności i muzyków, scherzo i finał V Symfonii napisał attacca – czyli łącząc je w jedną całość.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Ze względu na V Symfonię Beethovena, niekwestionowany evergreen muzyki klasycznej – każdemu, do symfoniki jeszcze przekonany nie jest. Program może spodobać się także melomanom ciekawym nietypowych instrumentów solowych; fagot dość rzadko pojawia się w tej roli.

fot.Tomasz Waszczuk

Piotr Sułkowski – dyrygent

Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Posiada ogromne doświadczenie operowe, zdobyte w czasie wieloletniej pracy dyrygenta, a potem dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera Orchestra AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier operowych, w tym kilka prawykonań. Między innymi w 2007 r. podczas Festiwalu Muzyki Polskiej, w ramach obchodów Roku Szymanowskiego we współpracy z PWM dokonał światowego prawykonania nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69. Zrealizowany przez P. Sułkowskiego w 2004 r. w Krakowie Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. Współtwórca Krakowskiej Opery Kameralnej, z którą zrealizował kilka produkcji. W latach 2008-09 pracował jako zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia w Krakowie, był kierownikiem muzycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009-2011), a także pierwszym gościnnym dyrygentem Signature Symphony Orchestra (2008-2014) w Tulsa (USA).

Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2018 poprowadził specjalny, poświęcony muzyce polskiej koncert z Buffalo Philharmonic Orchestra, a także jeden z koncertów Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora. Zajmuje się również pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 1993 do 2016 roku dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie, z którą we Francji realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Barbakan, odbywającego się w okresie letnim w Krakowie. W 2008 roku, w ramach Festiwalu Rozstaje poprowadził jubileuszowy koncert na Rynku Głównym w Krakowie z G. Zamfirem. W 2010 r. koncertem w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy. Zrealizował nagranie z muzyką B. Chajdeckiego do serialu historycznego Czas Honoru.

W 2010 roku, w Pampelunie (Hiszpania), na zaproszenie Coro Premier Ensamble De La A.G.A.O, przygotował premierę Carmen G.Bizeta wraz z Orquesta Sinfonica de Navarra. W 2010 wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio – ofiarom holokaustu – L.v. Beethovena, a przedstawione w kilku miastach w Polsce spektakle uzyskały bardzo dobre recenzje m.in. w prestiżowym, angielskim czasopiśmie Opera. W 2011 roku z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej odbył podróż koncertową do Hiszpanii, gdzie w Bilbao i w Pampelunie pod jego kierownictwem przygotowano spektakle Tosca G. Pucciniego. Rok później z tą samą orkiestrą oraz solistą E. Kunzem zainaugurował w Filharmonii Narodowej w Warszawie cykl Wielkie koncerty fortepianowe. W 2011 uzyskał tytuł doktora, w 2015 doktora habilitowanego sztuki muzycznej, a w 2017 profesora nadzwyczajnego. W 2016 roku poprowadził koncerty ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Olsztynie, Łodzi, Warszawie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Skrzypcowego w St. Petersburgu wraz z M. Vengerovem. Podejmuje wiele działań propagujących twórczość Feliksa Nowowiejskiego. W ramach obchodu Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016 wykonał z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Górecki Chamber Choir koncerty z oratorium Quo Vadis w Krakowie, Barczewie, a także w Warszawie. W Filharmonii Narodowej w w/w projekcie wystąpili wybitni soliści: Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński oraz Rafał Siwek, z którymi dokonano pierwszego, studyjnego nagrania fonograficznego.

Od 2012-2016 roku członek Rady Programowej Radia Olsztyn. Członek Kapituły Nagrody im. Biskupa Ignacego Krasickiego. Otrzymał wraz z orkiestrą Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii Statuetkę św. Jakuba w dziedzinie kultura za rok 2012 za widowisko taneczno – muzyczne Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego. W 2013 roku Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu, za działalność artystyczną i popularyzowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców regionu Warmii i Mazur, przyznał mu tytuł i statuetkę Osobowość Warmii i Mazur w kategorii kultura. Od 2014 wiceprzewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W 2014 roku prowadzona przez P. Sułkowskiego Filharmonia Warmińsko-Mazurska otrzymała statuetkę Laur „Najlepszym z Najlepszych” za sukcesy i osiągnięcia na skalę ogólnopolską i międzynarodową za promocję Warmii i Mazur w 2013 roku. Uhonorowany Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetką Pegaza za twórcze osiągnięcia w dziedzinie kultury Warmii i Mazur”(2015), a także Srebrnym Krzyżem Zasługi (2016). W 2017 roku otrzymał Nagrodę imienia F. Nowowiejskiego w kategorii kultura. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus. Koordynator Regionalny Regionu Warmii i Mazur do spraw organizacji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Hua Ma fagot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt i realizacja: netkoncept.com