Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
4
5
6
7
7:00 PM - W STARYM KINIE
8
9
12
13
14
16
17
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
6:00 PM - NA DWA GŁOSY
18
19
20
21
25
26
27
28
30
6:00 PM - MICHAŁ BAJOR
1
Nerwica natręctw
28.10.2019    
17:30 - 19:00
Nie od dziś wiadomo, że jeśli szukamy dużej dawki dobrego humoru i przepisu na doskonałą rozrywkę, warto sięgnąć po komedię francuską. „Nerwica natręctw” – sztuka [...]
Nerwica natręctw
28.10.2019    
20:15 - 22:00
Nie od dziś wiadomo, że jeśli szukamy dużej dawki dobrego humoru i przepisu na doskonałą rozrywkę, warto sięgnąć po komedię francuską. „Nerwica natręctw” – sztuka [...]
JAZZ JEST W FO.rmie – ZADUSZKI JAZZOWE. Tribute to Tomasz Stańko
03.11.2019    
18:00 - 19:00
Filharmonia Opolska w sezonie artystycznym 2018/2019 przedstawiła cykl koncertów klubowych promujących blues. Koncerty, pod wspólnym hasłem Blues jest w FO.rmie odbywały się raz w miesiącu i cieszyły [...]
W STARYM KINIE
07.11.2019    
19:00 - 21:00
Karol Mossakowski – organy W programie: Projekcje filmu Rozkosze Gościnności (1923r.) z muzyką na żywo. Ten cykl polecamy szczególnie: Miłośnikom kina; osobom zauroczonym targami staroci, [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.11.2019    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.11.2019    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
11.11.2019    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Mariusz Patyra – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Witold Maliszewski – Legenda op. 31 (13’) Henryk Wieniawski – I [...]
KAMERALNY JUBILEUSZ
15.11.2019    
19:00 - 21:00
Kwartet Camerata Włodzimierz Promiński – skrzypce Andrzej Kordykiewicz – skrzypce Piotr Reichert – altówka Rafał Kwiatkowski – wiolonczela W programie: Roman Statkowski – V Kwartet [...]
KONCERT RODZINNY
17.11.2019    
11:00 - 12:00
Siódemka w kontekście Koncertów Rodzinnych okazała się naszą szczęśliwą liczbą. Cały poprzedni sezon, wraz z naszymi specjalnymi bohaterami – Nutką i Bemolem – poznawaliśmy historię [...]
NA DWA GŁOSY
17.11.2019    
18:00 - 19:00
Maria Małkiewicz – wokal Michał Warmuzek – wokal Jacek Mełnicki – fortepian, wokal Sekcja: Grzegorz Król – keyboard Paweł Mrocheń – bas Radek Pilarz – perkusja Damian Wojda [...]
OPERA W FILHARMONII. Giuseppe Verdi – Aida
22.11.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór Fenix Agnieszka Franków-Żelazny, Aleksandra Dudycz – przygotowanie chóru Chór Filharmonii Opolskiej Aida / Izabela Matuła – sopran Radames / Boldizsár [...]
OPERA W FILHARMONII. Giuseppe Verdi – Aida
23.11.2019    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór Fenix Agnieszka Franków-Żelazny, Aleksandra Dudycz – przygotowanie chóru Chór Filharmonii Opolskiej Aida / Izabela Matuła – sopran Radames / Boldizsár [...]
MUZYKA ŚWIATA – MUZYKA GRECKA
24.11.2019    
18:00 - 19:00
Filharmonia Opolska w tym sezonie artystycznym zaprosi Państwa w podróż, podczas której usłyszycie Muzykę świata. Będzie to cykl koncertów pod właśnie tym wspólnym tytułem, a [...]
Otwarta Próba Generalna
29.11.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
WIEDEŃ W DUECIE
29.11.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Karolina Koczur – skrzypce Wojciech Koczur – altówka Yaroslav Shemet – dyrygent W programie: Ludwig van Beethoven – Uwertura do baletu Twory [...]
MICHAŁ BAJOR
30.11.2019    
18:00 - 20:00
Michał Bajor Promocja najnowszej płyty Artysty. Kiedy przed laty rówieśnicy Michała Bajora słuchali Beatlesów, on również zafascynowany, nucił ich ponadczasowe piosenki. Ale równolegle wsłuchiwał się [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
01.12.2019    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
01.12.2019    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Wydarzenia w dniu 07.11.2019
Wydarzenia w dniu 30.11.2019
11 października 2019, piątek | 19:00
SYMFONICZNY BIAŁY KRUK

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Sebastian Aleksandrowicz – obój
Wojciech Rodek – dyrygent

W programie:
Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Wolny strzelec (10′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert obojowy C-dur KV 314 (22′)
Mikołaj Rimski-Korsakow – II Symfonia Antar op. 9 (31′)

O repertuarze:
Koncert obojowy Wolfganga Amadeusza Mozarta to klasyczna kompozycja prawdopodobnie najbardziej uzdolnionego twórcy w dziejach muzyki – niejako zapakowana w dziewiętnastowieczne pudełko. Mozart bardzo przysłużył się nią wszystkim oboistom, o ile bowiem na wybór repertuaru nie mogą narzekać skrzypkowie czy pianiści – liczba utworów napisanych na obój z towarzyszeniem orkiestry jest nieporównywalnie mniejsza. Wolny strzelec Carla Marii von Webera, to dzieło przełomowe, pierwsza opera uznana za romantyczną; choć dzisiaj wiemy, że to romantyzm ledwie raczkujący. Tego wieczoru szczególnie warto pochylić się nad niezmiernie rzadko grywaną II Symfonią Antar Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Rosyjski kompozytor przez szmat czasu zafascynowany był kulturą bliskiego wschodu, czego najsłynniejszym owocem jest suita Szeherezada. W podobnym klimacie – choć nieco spokojniejszym, mniej złowrogim – utrzymany jest Antar. Arabska opowieść ubrana przez Korsakowa w dźwięki snuje się jak dym orientalnego kadzidełka, a powtarzające się przez wszystkie cztery części motywy melodyczne sprawiają, że muzyka ta na długo pozostaje w pamięci.

A to ciekawostka!
Carl Maria von Weber jest dość znanym kompozytorem, ale daleko mu do rozpoznawalności Mozarta. A ciekawe, że… był z wielkim klasykiem wiedeńskim spowinowacony przez żonę Wolfganga Amadeusza, Konstancję Weber.
Warto też wiedzieć, że od roku 1804 pracował we Wrocławiu, a w latach 1806-1807 działał na dworze księcia Eugeniusza Wirtemberskiego w oddalonej zaledwie 32 km od Opola miejscowości Pokój. Dla upamiętnienia kompozytora, od kilkunastu lat odbywa się tam Festiwal Weberowski, który i Filharmonicy Opolscy niejednokrotnie uświetniali swoimi koncertami.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Fanom klasyki. Tej dosłownej, czyli umiejscowionej w drugiej połowie XVIII wieku. I choć Wolny strzelec Webera już zdecydowanie klasyczny nie jest – wyraźnie wyrasta z tamtej tradycji. Z drugiej strony, ten wieczór to wyjątkowa gratka dla poszukiwaczy muzycznych białych kruków. Okazem takim jest zupełnie w Polsce nieznana symfonia Antar (doskonale znanego z innych osiągnięć) Rimskiego-Korsakowa.

 

Sebastian Aleksandrowicz – obój

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Malikowskiego i Tytusa Wojnowicza. Od 1996 roku solista orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, w latach 2007- 2014 roku pierwszy oboista  NFM Filharmonii Wrocławskiej. Był także pierwszym oboistą Polskiej Orkiestry Radiowej (2001-2003) oraz Filharmonii Narodowej (2005-2007). Współpracował z takimi orkiestrami, jak: Philharmonie der Nationen Hamburg, Polska Filharmonia Kameralna, Sinfonia Varsovia, Leopoldinum, Wratislawia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Sinfonietta Cracovia, Morphing Chamber Orchestra Vienna, Vienna Waltzer Orchester.
Znaczące miejsce w jego działalności koncertowej zajmuje muzyka kameralna i solowa. Jako solista lub kameralista występował w Polsce, Hiszpanii, Niemczech, Austrii, Rosji, Korei południowej i Japonii, z takimi zespołami jak: Ensemble de Narol, Essentia Musica, New Art Ensamble, Tokyo Solisten, Sinfonia Varsovia Soloists, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Gorzowska, Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Polska Orkiestra Sinfonia Juventus, Concerto Avenna, Przemyska Orkiestra Kameralna, Morphing Chamber Orchestra Vienna, Gruppo di Tempera, Royal String Quartet, Orkiestra Polskiego Radia, Lutosławski Quartet, Kwartet Camerata, Hilliard Ensemble, z artystami takimi jak Jose Gallardo, Paavali Jumpanen, Marcin Masecki, Tomoko Akasaka, Marcin Zdunik, Łukasz Długosz, Katarzyna Budnik, Jakub Jakowicz, Agata Szymczewska, Jakob Kullberg. Wystąpił także w duecie z Andreasem Schollem. Jest muzykiem Amadeus Wind Ensemble zespołu skupiającego muzyków z Polski i London Symphony Orchestra. W 2016 raku wraz z Arturem Kasperkiem w ramach festiwalu Łańcuch dokonał  światowego prawykonania Interludiów Witolda Lutosławskiego. Był współtwórcą kilkudziesięciu nagrań jako solista i kameralista dla Polskiego Radia i Telewizji, wytwórni płytowych Takich jak DUX, Pomaton, EMI, Sony Classical. Od wielu lat jest wykładowcą i koordynatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Ensemble w Książu oraz dyrektorem artystycznym Warsaw Winds Plus Festival.

fot. Michał Grocholski

Wojciech Rodek – dyrygent

Urodzony w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiował w instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora sztuki. Laureat II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2002). W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent. W 2015 roku odznaczony medalem Zasłużony Kulturze-Gloria Artis.

Od 2005 roku związany z Filharmonią Lubelską jako dyrygent i dyrektor artystyczny, a obecnie dyrektor naczelny. Był kierownikiem muzycznym Gliwickiego Teatru Muzycznego, dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej, dyrektorem artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi.

Dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy, Białymstoku, Kielcach, Łodzi, Zielonej Górze, Wrocławiu, Opolu, Wałbrzychu, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Lwowie, Weronie, orkiestrami w Toruniu, Płocku, Łomży, zespołami kameralnymi Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Leopoldinum. Stale współpracuje z Ankara Presidential Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Bursa Regional Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Johann Strauss Orchestra, INSO-Lviv, Lviv Philharmonic Orchestra, Royal Camerata Bucharest, Ostrava Janacek Philharmonic Orchestra. Występował z wybitnymi solistami (m.in. Rafał Blechacz, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl, Idil Biret, Ingolf Wunder, Michael Vaiman, Olga Rusina, Alexandre Dubach, Krzysztof Jakowicz, Marcin Zdunik, Paweł Wakarecy, Gavriel Lipkind, Lukas Geniusas, Jakub Jakowicz, Johannes Moser, Soyoung Yoon, Gautier Capucon, Gulsin Onay, Alexander Markov).

Wojciech Rodek przygotowywał premiery dla Theatre Montansier w Wersalu (Mozart Apollo i Hiacynt), Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu (Loewe My Fair Lady), festiwalu Wratislavia Cantans (Britten Mały Kominiarczyk), Gliwickiego Teatru Muzycznego (Lehar Wesoła wdówka, Strauss Noc w Wenecji, Rodgers The Sound of Music, Lippa The Addams Family – Teatralna Nagroda im. J. Kiepury 2015 za najlepszy spektakl), Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (Zubel Oresteja), Teatru Wielkiego w Łodzi /Mozart Don Giovanni, Strauss Noc w Wenecji, Czajkowski Eugeniusz Oniegin, Moniuszko Halka, Chaczaturian Spartakus/. Występował w najważniejszych salach koncertowych Europy i Chin m.in. w: Bazylei, Bernie, Dreźnie, Hamburgu, Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Zurichu, Pekinie, Szanghaju. Brał udział w renomowanych festiwalach: Wratislavia Cantans, Xanten Sommerfestspiele, Sinfonia Varsovia swojemu miastu, Wirtuozi we Lwowie, Międzynarodowym Festiwalu im P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy. Dyryguje w Teatrze Muzycznym w Poznaniu i Operze Wrocławskiej.

Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej /m. in. VII symfonia A. Illaramendi z Chórem i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie; Koncert na głos i orkiestrę Witolda Friemanna z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, sol. M. Rodek; I Koncert wiolonczelowy D. Szostakowicza z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, sol. G. Lipkind; Koncert skrzypcowy A. Berga z NOSPR, sol. K. Jakowicz; Melodramat L. Zielińskiej z NOSPR, Zamiana, muz. M. Mirowski, The Film Harmony Orchestra; ENEN, muz. B. Gliński, Sinfonia Varsovia; City Island, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Get Low, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Kanapka z człowiekiem, muz. P. Gintrowski, Polska Orkiestra Radiowa/

 

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt i realizacja: netkoncept.com