Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
lipiec 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
30
1
2
3
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
1
2
3
HOLOGRAMOWE KONCERTY MUZYKI FILMOWEJ
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Maciej Fortuna – trąbka Jakub Chrenowicz [...]
HOLOGRAMOWE KONCERTY MUZYKI FILMOWEJ
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Maciej Fortuna – trąbka Jakub Chrenowicz [...]
HOLOGRAMOWE KONCERTY MUZYKI FILMOWEJ
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Maciej Fortuna – trąbka Jakub Chrenowicz [...]
Karłowicz Reimagined / Szuba & Dziadkowiec collective
19.07.2025    
19:00 - 20:00
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 wakacyjne koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Unleashed Cooperation Satie 2.0
25.07.2025    
19:00 - 20:00
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 wakacyjne koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
14 listopada 2025, piątek | 19:00
Adrian Nowak – harfa
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

 

Adrian Nowak – harfa
Katarzyna Karwaczyńska – prelegent

W programie:
Artur Gelbrun – Introdukcja i rapsodia na harfę solo  (9’)
Edward Bogusławski  – Preludio e cadenza na harfę solo  (17’)
Roman Haubenstock-Ramati  – Cathedrale I na harfę solo (25’)
Witold Szalonek  – Trzy szkice na harfę solo  (12’)

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Program koncertu obejmuje rzadko wykonywane utwory polskich kompozytorów na harfę solo, które ukazują bogactwo i różnorodność polskiej muzyki współczesnej na harfę solo. Repertuar ten nie tylko podkreśla historyczne i stylistyczne zróżnicowanie twórczości kompozytorskiej, ale także eksponuje nowatorskie podejście do harfy jako instrumentu o szerokich możliwościach brzmieniowych i technicznych.

Prezentowane utwory to dzieła czterech wybitnych polskich kompozytorów, których twórczość miała istotny wpływ na rozwój muzyki współczesnej w Polsce i poza jej granicami. Są to kompozycje rzadko wykonywane, które wnoszą istotny wkład w literaturę harfową, często poprzez zastosowanie nowatorskich technik artykulacyjnych, eksperymentalnych faktur dźwiękowych oraz odwołań do współczesnych nurtów muzycznych, takich jak aleatoryzm czy sonoryzm.

Artur Gelbrun – Introdukcja i Rapsodia na harfę solo (1972)
Artur Gelbrun, polsko-izraelski kompozytor, w swojej twórczości często czerpał inspiracje zarówno z tradycji europejskiej, jak i muzyki Bliskiego Wschodu. „Introdukcja i Rapsodia” to dzieło o dynamicznej formie, w którym wirtuozowskie prowadzenie linii melodycznej splata się z ekspresyjnymi kontrastami brzmieniowymi. Kompozycja ta eksploruje możliwości harfy w zakresie rytmicznych i harmonicznych przekształceń, co czyni ją wyjątkowym przykładem nowoczesnego podejścia do tego instrumentu.

Edward Bogusławski – Preludio e Cadenza na harfę solo (1977)
Edward Bogusławski, twórca związany z nurtem sonorystycznym, eksperymentował z fakturą i barwą dźwięku. „Preludio e Cadenza” ukazuje bogaty wachlarz współczesnych technik artykulacyjnych, w tym różnorodne sposoby wydobycia dźwięku z harfy. Utwór ten jest fascynującą podróżą przez subtelne niuanse dźwiękowe, w której narracja muzyczna oparta jest na napięciu między statyką a dramatycznym ruchem harmonicznym.

Roman Haubenstock-Ramati – Cathedrale I (1998)
Roman Haubenstock-Ramati, jeden z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, znany ze swoich eksperymentów z notacją graficzną, stworzył „Cathedrale I” jako dzieło o otwartej formie. Utwór ten jest swoistą muzyczną architekturą, w której brzmieniowe plany nakładają się i przenikają, tworząc wrażenie monumentalnej, dźwiękowej katedry. Harfa, poprzez bogactwo środków wykonawczych, staje się tu instrumentem nie tylko melodycznym, ale również perkusyjnym i przestrzennym.

Witold Szalonek – Trzy szkice na harfę solo (1972)
Witold Szalonek, wybitny przedstawiciel sonoryzmu, w „Trzech szkicach” eksploruje nowe sposoby wydobycia dźwięku, wykorzystując efekty rozszerzonej techniki instrumentalnej. Dzieło to jest pełne nieoczywistych rozwiązań brzmieniowych – perkusyjnych uderzeń, mikrotonowych zmian intonacji i niekonwencjonalnych technik artykulacyjnych. Kompozycja w unikalny sposób łączy elementy swobodnej improwizacji z precyzyjnie skonstruowanymi strukturami rytmicznymi.

Koncert ten ma na celu promocję twórczości polskich kompozytorów, inspirowanie muzyków do wykonywania rzadziej obecnych w repertuarze utworów oraz popularyzowanie muzyki polskiej wśród szerokiej publiczności. Jest to również doskonała okazja do ukazania niezwykłego potencjału harfy jako instrumentu współczesnego, zdolnego do przekraczania tradycyjnych granic wykonawczych.

 

fot. Klaudyna Schubert

Adrian Nowak – harfa

Harfista, solista, kameralista, pedagog. W 2019 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem i tytuł magistra w klasie harfy prof. Florence Sitruk i dr hab. Ireny Czubek-Davidson w Akademii Muzycznej w Krakowie. Warsztat doskonalił także w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Graz (prof. Margit Süß-Schellenberger), Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie (prof. Maria Graff) oraz University of Music Brescia (Włochy), realizując program Artist Diploma. Obecnie studiuje kameralistykę z Mauris Ensemble w klasie prof. Gregora Sigla i prof. Vinety Sareiki. Od 2023 roku współpracownik Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie w 2024 roku uzyskał stopień doktora sztuki.

Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich i projektach międzynarodowych, pracując m.in. z Isabelle Moretti, Isabelle Perrin i Arianną Savall. Od 2018 roku współpracuje z Ritą Costanzi, której osobowość i podejście do interpretacji muzycznej miały znaczący wpływ na jego rozwój.

Laureat prestiżowych konkursów muzyki solowej i kameralnej. Koncertował m.in. w NOSPR, Operze Lwowskiej, a w 2019 roku wystąpił podczas 14. Festiwalu Santa Caterina w Jaragua do Sul (Brazylia). Brał udział w wielu festiwalach w kraju i za granicą, m.in. Muzyka na Szczytach, Arpa GRAZiosa (Austria), Krakowska Jesień Muzyczna, European Harp Symposium (Austria). Współpracuje z orkiestrami, m.in. Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Sinfoniettą Cracovią, Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt.

Założyciel i harfista Krakowskiego Kwintetu Harfowego i Mauris Ensemble, z którymi promuje repertuar kameralny z harfą. Regularnie współpracuje z kompozytorami, dokonując prawykonań utworów solowych i kameralnych. Obok muzyki klasycznej rozwija projekty eksperymentalne i improwizowane. W 2023 otrzymał Stypendium Młodej Polski, w 2024 – Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. W grudniu 2024 ukazała się jego debiutancka płyta solowa „REFLECTION” (CD ACCORD).

Projekt i realizacja: netkoncept.com