Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
28
29
4
5
6
7
9
11
12
13
14
15
7:00 PM - Bachbeat
18
20
21
24
25
26
27
28
29
30
31
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
Spotkania muzyczne
05.03.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
05.03.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Amitié, to znaczy przyjaźń
08.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Celina Kotz – skrzypce Malwina Kotz – skrzypce Piotr Mazurek – dyrygent W programie: Grażyna Bacewicz – Uwertura na orkiestrę symfoniczną (6’) [...]
Filharmonicy Dzieciom... Zaczarowany królewicz
10.03.2024    
11:00 - 12:30
Jacek Adamaszek – skrzypce Ewa Grześkowiak – skrzypce Czesława Banach – skrzypce Bogdan Staroń – skrzypce Barbara Kowalska – wiolonczela Ryszard Byczkow – kontrabas Magdalena [...]
Bachbeat
15.03.2024    
19:00 - 20:30
Maciej Młodawski – wiolonczela Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela barokowa W programie: Johann Sebastian Bach – Suita wiolonczelowa nr 3 C-dur BWV 1009 (22') Improwizacje na [...]
Opole Youth Choir – koncert dla dzieci i dorosłych
Opole Youth Choir Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie chóru Jakub Kirstein – instrumenty klawiszowe Michał Warmuzek – gitary Michał Baranowski – skrzypce Robert Duś – gitara [...]
Proste historyjki o muzyce
17.03.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas Koncertów Rodzinnych w 72. [...]
Proste historyjki o muzyce
17.03.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas Koncertów Rodzinnych w 72. [...]
Spotkania muzyczne
19.03.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
19.03.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
22.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Krakowskiej Piotr Piwko – przygotowanie chóru Alina Adamski – sopran Gosha Kowalinska – mezzosopran Przemysław Borys – tenor Volodymyr Tyshkov – [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
23.03.2024    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Krakowskiej Piotr Piwko – przygotowanie chóru Alina Adamski – sopran Gosha Kowalinska – mezzosopran Przemysław Borys – tenor Volodymyr Tyshkov – [...]
Wydarzenia w dniu 15.03.2024
14 listopada 2025, piątek | 19:00
Adrian Nowak – harfa
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

 

Adrian Nowak – harfa
Katarzyna Karwaczyńska – prelegent

W programie:
Artur Gelbrun – Introdukcja i rapsodia na harfę solo  (9’)
Edward Bogusławski  – Preludio e cadenza na harfę solo  (17’)
Roman Haubenstock-Ramati  – Cathedrale I na harfę solo (25’)
Witold Szalonek  – Trzy szkice na harfę solo  (12’)

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Program koncertu obejmuje rzadko wykonywane utwory polskich kompozytorów na harfę solo, które ukazują bogactwo i różnorodność polskiej muzyki współczesnej na harfę solo. Repertuar ten nie tylko podkreśla historyczne i stylistyczne zróżnicowanie twórczości kompozytorskiej, ale także eksponuje nowatorskie podejście do harfy jako instrumentu o szerokich możliwościach brzmieniowych i technicznych.

Prezentowane utwory to dzieła czterech wybitnych polskich kompozytorów, których twórczość miała istotny wpływ na rozwój muzyki współczesnej w Polsce i poza jej granicami. Są to kompozycje rzadko wykonywane, które wnoszą istotny wkład w literaturę harfową, często poprzez zastosowanie nowatorskich technik artykulacyjnych, eksperymentalnych faktur dźwiękowych oraz odwołań do współczesnych nurtów muzycznych, takich jak aleatoryzm czy sonoryzm.

Artur Gelbrun – Introdukcja i Rapsodia na harfę solo (1972)
Artur Gelbrun, polsko-izraelski kompozytor, w swojej twórczości często czerpał inspiracje zarówno z tradycji europejskiej, jak i muzyki Bliskiego Wschodu. „Introdukcja i Rapsodia” to dzieło o dynamicznej formie, w którym wirtuozowskie prowadzenie linii melodycznej splata się z ekspresyjnymi kontrastami brzmieniowymi. Kompozycja ta eksploruje możliwości harfy w zakresie rytmicznych i harmonicznych przekształceń, co czyni ją wyjątkowym przykładem nowoczesnego podejścia do tego instrumentu.

Edward Bogusławski – Preludio e Cadenza na harfę solo (1977)
Edward Bogusławski, twórca związany z nurtem sonorystycznym, eksperymentował z fakturą i barwą dźwięku. „Preludio e Cadenza” ukazuje bogaty wachlarz współczesnych technik artykulacyjnych, w tym różnorodne sposoby wydobycia dźwięku z harfy. Utwór ten jest fascynującą podróżą przez subtelne niuanse dźwiękowe, w której narracja muzyczna oparta jest na napięciu między statyką a dramatycznym ruchem harmonicznym.

Roman Haubenstock-Ramati – Cathedrale I (1998)
Roman Haubenstock-Ramati, jeden z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, znany ze swoich eksperymentów z notacją graficzną, stworzył „Cathedrale I” jako dzieło o otwartej formie. Utwór ten jest swoistą muzyczną architekturą, w której brzmieniowe plany nakładają się i przenikają, tworząc wrażenie monumentalnej, dźwiękowej katedry. Harfa, poprzez bogactwo środków wykonawczych, staje się tu instrumentem nie tylko melodycznym, ale również perkusyjnym i przestrzennym.

Witold Szalonek – Trzy szkice na harfę solo (1972)
Witold Szalonek, wybitny przedstawiciel sonoryzmu, w „Trzech szkicach” eksploruje nowe sposoby wydobycia dźwięku, wykorzystując efekty rozszerzonej techniki instrumentalnej. Dzieło to jest pełne nieoczywistych rozwiązań brzmieniowych – perkusyjnych uderzeń, mikrotonowych zmian intonacji i niekonwencjonalnych technik artykulacyjnych. Kompozycja w unikalny sposób łączy elementy swobodnej improwizacji z precyzyjnie skonstruowanymi strukturami rytmicznymi.

Koncert ten ma na celu promocję twórczości polskich kompozytorów, inspirowanie muzyków do wykonywania rzadziej obecnych w repertuarze utworów oraz popularyzowanie muzyki polskiej wśród szerokiej publiczności. Jest to również doskonała okazja do ukazania niezwykłego potencjału harfy jako instrumentu współczesnego, zdolnego do przekraczania tradycyjnych granic wykonawczych.

 

fot. Klaudyna Schubert

Adrian Nowak – harfa

Harfista, solista, kameralista, pedagog. W 2019 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem i tytuł magistra w klasie harfy prof. Florence Sitruk i dr hab. Ireny Czubek-Davidson w Akademii Muzycznej w Krakowie. Warsztat doskonalił także w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Graz (prof. Margit Süß-Schellenberger), Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie (prof. Maria Graff) oraz University of Music Brescia (Włochy), realizując program Artist Diploma. Obecnie studiuje kameralistykę z Mauris Ensemble w klasie prof. Gregora Sigla i prof. Vinety Sareiki. Od 2023 roku współpracownik Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie w 2024 roku uzyskał stopień doktora sztuki.

Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich i projektach międzynarodowych, pracując m.in. z Isabelle Moretti, Isabelle Perrin i Arianną Savall. Od 2018 roku współpracuje z Ritą Costanzi, której osobowość i podejście do interpretacji muzycznej miały znaczący wpływ na jego rozwój.

Laureat prestiżowych konkursów muzyki solowej i kameralnej. Koncertował m.in. w NOSPR, Operze Lwowskiej, a w 2019 roku wystąpił podczas 14. Festiwalu Santa Caterina w Jaragua do Sul (Brazylia). Brał udział w wielu festiwalach w kraju i za granicą, m.in. Muzyka na Szczytach, Arpa GRAZiosa (Austria), Krakowska Jesień Muzyczna, European Harp Symposium (Austria). Współpracuje z orkiestrami, m.in. Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Sinfoniettą Cracovią, Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt.

Założyciel i harfista Krakowskiego Kwintetu Harfowego i Mauris Ensemble, z którymi promuje repertuar kameralny z harfą. Regularnie współpracuje z kompozytorami, dokonując prawykonań utworów solowych i kameralnych. Obok muzyki klasycznej rozwija projekty eksperymentalne i improwizowane. W 2023 otrzymał Stypendium Młodej Polski, w 2024 – Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. W grudniu 2024 ukazała się jego debiutancka płyta solowa „REFLECTION” (CD ACCORD).

Projekt i realizacja: netkoncept.com