Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
10
11
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
12
13
14
15
19
20
21
22
24
7:00 PM - CZARNINA
26
27
28
29
30
1
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego "Strefa gwiazd"
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
STREFA GWIAZD
09.05.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Julian Paprocki – klarnet Chloé Meyzie – dyrygent W programie: Unsuk Chin – Subito con forza (5’) Carl Nielsen – Koncert na [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Ramię w ramię – arcydzieła kameralistyki
16.05.2025    
19:00 - 20:30
Daniel Stabrawa – skrzypce Arkadiusz Adamski – klarnet Muzycy Filharmonii Opolskiej: Jan Turkiewicz – skrzypce II Agata Serafin – altówka Agnieszka Płoszejowska-Skubisz – wiolonczela I [...]
Elczi Łoboda „Reggae Night"
17.05.2025    
20:00 - 21:30
Elżbieta „Elczi” Łoboda – wokal Jan Kamiński – gitara Adam Koziński – pianino Robert Duś – gitara basowa Tomasz Dąbrowski – perkusja Krzysiek Kwiatkowski – [...]
Proste historyjki o muzyce
18.05.2025    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Trajan Muryń – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący im [...]
Proste historyjki o muzyce
18.05.2025    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Trajan Muryń – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego "Wielkie powroty"
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
WIELKIE POWROTY
23.05.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Sławomir Cichor – trąbka Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Włoszka w Algierze Joseph Haydn – [...]
CZARNINA
24.05.2025    
19:00 - 20:30
Nina Kodorska – głos, instrumenty perkusyjne Patryk Walczak – akordeon Oliwier Andruszczenko – klarnet, saksofon Hipolit Woźniak – gitara Kostek Szemraj – gitara, buzuki, mandolina [...]
Spotkanie słowno-muzyczne „Z książką na pulpicie”
Wystąpią: Chór Dziecięcy Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej czytają: Daria Giewanowicz, Oliwia Kraft, Joanna Radlok, Katarzyna Wieszok, Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek, Arkadiusz Wickiewicz   Od ponad [...]
LAKIERKI I BATUTY
30.05.2025    
19:00 - 21:00
Koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu   Milena Pioruńska – skrzypce, studentka z klasy prof. dr. hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, [...]
ELA ADAMIAK – „Trwaj chwilo, trwaj”
31.05.2025    
19:00 - 20:30
Elżbieta Adamiak – śpiew Piotr Goljat – fortepian oraz śpiew, Marek Piątek – gitara, Piotr Górka – kontrabas Recital Trwaj chwilo, trwaj to niezwykłe spotkanie [...]
Urodzinowe spotkanie w salonie Józefa Elsnera
01.06.2025    
11:00 - 12:00
Orkiestra kameralna w składzie: Ewa Andruszkiewicz, Ilona Jachacz, Małgorzata Sosnowska, Agata Wacowska-Marsac – skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek, Małgorzata Prochota – altówka Mirosław Makowski, Antoni Werner – [...]
Wydarzenia w dniu 24.05.2025
14 listopada 2025, piątek | 19:00
Adrian Nowak – harfa
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

 

Adrian Nowak – harfa
Katarzyna Karwaczyńska – prelegent

W programie:
Artur Gelbrun – Introdukcja i rapsodia na harfę solo  (9’)
Edward Bogusławski  – Preludio e cadenza na harfę solo  (17’)
Roman Haubenstock-Ramati  – Cathedrale I na harfę solo (25’)
Witold Szalonek  – Trzy szkice na harfę solo  (12’)

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Program koncertu obejmuje rzadko wykonywane utwory polskich kompozytorów na harfę solo, które ukazują bogactwo i różnorodność polskiej muzyki współczesnej na harfę solo. Repertuar ten nie tylko podkreśla historyczne i stylistyczne zróżnicowanie twórczości kompozytorskiej, ale także eksponuje nowatorskie podejście do harfy jako instrumentu o szerokich możliwościach brzmieniowych i technicznych.

Prezentowane utwory to dzieła czterech wybitnych polskich kompozytorów, których twórczość miała istotny wpływ na rozwój muzyki współczesnej w Polsce i poza jej granicami. Są to kompozycje rzadko wykonywane, które wnoszą istotny wkład w literaturę harfową, często poprzez zastosowanie nowatorskich technik artykulacyjnych, eksperymentalnych faktur dźwiękowych oraz odwołań do współczesnych nurtów muzycznych, takich jak aleatoryzm czy sonoryzm.

Artur Gelbrun – Introdukcja i Rapsodia na harfę solo (1972)
Artur Gelbrun, polsko-izraelski kompozytor, w swojej twórczości często czerpał inspiracje zarówno z tradycji europejskiej, jak i muzyki Bliskiego Wschodu. „Introdukcja i Rapsodia” to dzieło o dynamicznej formie, w którym wirtuozowskie prowadzenie linii melodycznej splata się z ekspresyjnymi kontrastami brzmieniowymi. Kompozycja ta eksploruje możliwości harfy w zakresie rytmicznych i harmonicznych przekształceń, co czyni ją wyjątkowym przykładem nowoczesnego podejścia do tego instrumentu.

Edward Bogusławski – Preludio e Cadenza na harfę solo (1977)
Edward Bogusławski, twórca związany z nurtem sonorystycznym, eksperymentował z fakturą i barwą dźwięku. „Preludio e Cadenza” ukazuje bogaty wachlarz współczesnych technik artykulacyjnych, w tym różnorodne sposoby wydobycia dźwięku z harfy. Utwór ten jest fascynującą podróżą przez subtelne niuanse dźwiękowe, w której narracja muzyczna oparta jest na napięciu między statyką a dramatycznym ruchem harmonicznym.

Roman Haubenstock-Ramati – Cathedrale I (1998)
Roman Haubenstock-Ramati, jeden z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, znany ze swoich eksperymentów z notacją graficzną, stworzył „Cathedrale I” jako dzieło o otwartej formie. Utwór ten jest swoistą muzyczną architekturą, w której brzmieniowe plany nakładają się i przenikają, tworząc wrażenie monumentalnej, dźwiękowej katedry. Harfa, poprzez bogactwo środków wykonawczych, staje się tu instrumentem nie tylko melodycznym, ale również perkusyjnym i przestrzennym.

Witold Szalonek – Trzy szkice na harfę solo (1972)
Witold Szalonek, wybitny przedstawiciel sonoryzmu, w „Trzech szkicach” eksploruje nowe sposoby wydobycia dźwięku, wykorzystując efekty rozszerzonej techniki instrumentalnej. Dzieło to jest pełne nieoczywistych rozwiązań brzmieniowych – perkusyjnych uderzeń, mikrotonowych zmian intonacji i niekonwencjonalnych technik artykulacyjnych. Kompozycja w unikalny sposób łączy elementy swobodnej improwizacji z precyzyjnie skonstruowanymi strukturami rytmicznymi.

Koncert ten ma na celu promocję twórczości polskich kompozytorów, inspirowanie muzyków do wykonywania rzadziej obecnych w repertuarze utworów oraz popularyzowanie muzyki polskiej wśród szerokiej publiczności. Jest to również doskonała okazja do ukazania niezwykłego potencjału harfy jako instrumentu współczesnego, zdolnego do przekraczania tradycyjnych granic wykonawczych.

 

fot. Klaudyna Schubert

Adrian Nowak – harfa

Harfista, solista, kameralista, pedagog. W 2019 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem i tytuł magistra w klasie harfy prof. Florence Sitruk i dr hab. Ireny Czubek-Davidson w Akademii Muzycznej w Krakowie. Warsztat doskonalił także w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Graz (prof. Margit Süß-Schellenberger), Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie (prof. Maria Graff) oraz University of Music Brescia (Włochy), realizując program Artist Diploma. Obecnie studiuje kameralistykę z Mauris Ensemble w klasie prof. Gregora Sigla i prof. Vinety Sareiki. Od 2023 roku współpracownik Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie w 2024 roku uzyskał stopień doktora sztuki.

Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich i projektach międzynarodowych, pracując m.in. z Isabelle Moretti, Isabelle Perrin i Arianną Savall. Od 2018 roku współpracuje z Ritą Costanzi, której osobowość i podejście do interpretacji muzycznej miały znaczący wpływ na jego rozwój.

Laureat prestiżowych konkursów muzyki solowej i kameralnej. Koncertował m.in. w NOSPR, Operze Lwowskiej, a w 2019 roku wystąpił podczas 14. Festiwalu Santa Caterina w Jaragua do Sul (Brazylia). Brał udział w wielu festiwalach w kraju i za granicą, m.in. Muzyka na Szczytach, Arpa GRAZiosa (Austria), Krakowska Jesień Muzyczna, European Harp Symposium (Austria). Współpracuje z orkiestrami, m.in. Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Sinfoniettą Cracovią, Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt.

Założyciel i harfista Krakowskiego Kwintetu Harfowego i Mauris Ensemble, z którymi promuje repertuar kameralny z harfą. Regularnie współpracuje z kompozytorami, dokonując prawykonań utworów solowych i kameralnych. Obok muzyki klasycznej rozwija projekty eksperymentalne i improwizowane. W 2023 otrzymał Stypendium Młodej Polski, w 2024 – Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. W grudniu 2024 ukazała się jego debiutancka płyta solowa „REFLECTION” (CD ACCORD).

Projekt i realizacja: netkoncept.com