Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
24
25
26
27
28
7:00 PM - Kantata o kawie
1
3
4
5
6
9
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
10
11
12
13
15
17
18
19
20
23
24
25
26
27
28
29
31
1
2
3
4
5
6
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
Kantata o kawie
28.02.2025    
19:00 - 20:30
Zespół barokowy Sanssouci Katarzyna Raczkowska – flet traverso Monika Targowska – flet traverso Maria Misiarz – wiolonczela barokowa Tomasz Głuchowski – klawesyn oraz gościnnie: Paweł [...]
Proste historyjki o muzyce
02.03.2025    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Daniel Mieczkowski – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Proste historyjki o muzyce
02.03.2025    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Daniel Mieczkowski – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego "Tańce Króla Gór"
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Tańce Króla Gór
07.03.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Zbigniew Raubo – fortepian Przemysław Zych – dyrygent W programie: Witold Lutosławski – Mała suita (11') Edvard Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16 [...]
GRZEGORZ TURNAU z zespołem
08.03.2025    
19:00 - 21:00
*Szanowni Państwo, informujemy, że z przyczyn niezależnych nastąpiła zmiana programu koncertu. Za zaistniałą sytuację serdecznie przepraszamy. Koncert Grzegorza Turnaua w Filharmonii Opolskiej to podróż szlakiem [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego "Francja, miłość, żar !"
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Francja, miłość, żar !
14.03.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Zuzanna Sosnowska – wiolonczela Paweł Przytocki – dyrygent* W programie*: Camille Saint-Saëns – Bachanalia z opery Samson i Dalila (8') Camille Saint-Saëns [...]
Spotkanie słowno-muzyczne „Z książką na pulpicie”
Robert Kuchnia – trąbka czytają: Grzegorz Kupczyk, Karina Kupczyk, Eulalia Müller, Ewelina Szendzielorz, Martyna Wais, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek   Od ponad dekady aktywnie włączamy się w [...]
Recital Edyty Geppert
16.03.2025    
18:00 - 19:30
Edyta Geppert – śpiew Janek Pentz – gitara Piotr Loretz – scenariusz i reżyseria   Edyta Geppert jest zanana  z tego, że z wielką starannością buduje [...]
MUZYKA I NAUKA: UKŁAD SŁONECZNY
21.03.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór żeński Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Agata Zając – dyrygent W programie: Gustav Holst – Planety Muzyka i nauka: Układ [...]
Simona De Rosa feat. Confusion Project
22.03.2025    
19:00 - 20:30
Simona De Rosa – śpiew Michał Ciesielski – fortepian Piotr Gierszewski – gitara basowa Adam Golicki – perkusja Filharmonia Opolska zaprasza na jazzowy sobotni wieczór [...]
Nasza ta pieśń
28.03.2025    
19:00 - 20:30
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran Anna Bernacka –mezzosopran Monika Kruk – fortepian Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu W programie: Tadeusz Zygfryd Kassern – Kołysanka Piotr Perkowski – [...]
Proste historyjki o muzyce
30.03.2025    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Maria Sydor – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Proste historyjki o muzyce
30.03.2025    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Maria Sydor – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego "Odwieczne pieśni"
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
ODWIECZNE PIEŚNI
04.04.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Wojciech Jeliński – puzon Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Ferenc Liszt – Poemat symfoniczny Les Préludes (16') Ferdinand David – Concertino na puzon [...]
Michał Bajor – No, a ja? Pożegnanie z tytułem
05.04.2025    
18:00 - 20:00
Michał Bajor – No, a ja?, to kolejna płyta artysty, jego nowe muzyczne i tekstowe wyzwania. Pomysłem było nagranie jeszcze raz, w nowych aranżacjach, piosenek, [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Wydarzenia w dniu 28.02.2025
Wydarzenia w dniu 28.03.2025
23 stycznia 2026, piątek | 19:00
Duo Bartosz Koziak i Krzysztof Książek
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

Duo Bartosz Koziak i Krzysztof Książek
Bartosz Koziak – wiolonczela
Krzysztof Książek – fortepian

Katarzyna Karwaczyńska – prelegent

W programie:
Fryderyk Chopin– Introdukcja i Polonez C-dur op. 3, na wiolonczelę i fortepian (9’)
Fryderyk Chopin – Sonata g-moll op. 65, na wiolonczelę i fortepian (30’)
Szymon Laks – Trois pièces de concert na wiolonczelę i fortepian  (11’)
Roman RyterbandTriptyque contemporain na wiolonczelę i fortepian (11’)
Aleksander Tansman  – Fantaisie na wiolonczelę i fortepian (11’)

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Osią recitalu jest ikoniczna Sonata wiolonczelowa op. 65 Fryderyka Chopina. Ostatnie opublikowane za życia dzieło kompozytora pozostaje do dziś jednym z największych arcydzieł w literaturze duetu wiolonczela-fortepian. Zawarte w nim nowe kierunki, zarówno w sferze formalnej jak i wyrazowej, wyprzedzające niejako epokę, pozostawiają bez odpowiedzi pytanie w jaką stronę podążałby Chopin w swojej dalszej twórczości.

Zanim jednak wybrzmi jeden z ostatnich Chopinowskich utworów, recital otworzy jeden z pierwszych – Introdukcja i Polonaise Brillante op. 3 – napisany przez jeszcze nastoletniego kompozytora. Dzięki tonacji i charakterowi Poloneza, poprzedzonego pięknym wstępem, dzieło jest częstym otwarciem recitali i do tej tradycji chcą też nawiązać artyści.

Polska muzyka wiolonczelowa powstała w kręgu francuskim, żeby nie rzecz dokładniej –  paryskim, to jednak nie tylko Chopin i jego Sonata.

Szymon Laks w latach 20-tych XX wieku studiuje i wyjeżdża do Paryża, gdzie pozostaje aż do internowania w 1941 roku. W tym czasie pośród wielu utworów powstają wirtuozowskie Trois pièces de concert, w charakterystyczny dla kompozytora sposób łączące różne tradycje muzyczne. I chodzi tu nie tylko o łączenie tradycji polskich, żydowskich czy francuskich, ale również łączenie muzyki klasycznej – tutaj szczególnie czytelne nawiązanie do muzyki baroku – z cechami muzyki jazzowej czy bluesowej. Powstaje w ten sposób cykl pięknych miniatur, w których można nie tylko podziwiać możliwości instrumentalne wykonawców, ale przede wszystkim zasłuchać się w oryginalnej melodyce Laksa.

Triptyque contepemporain Romana Ryterbanda powstaje w 1944 roku, a zatem już po jego wyjeździe z Paryża, ale w ciągle bliskim mu kręgu muzyki szwajcarskiej. W przeciwieństwie do cyklu Laksa, Triptyque składa się wyłącznie z wolnych części. W wymowie bardzo poważne, wręcz mroczne, zaskakują zderzeniem liryzmu melodii i rozbudowanej harmonii, która jest tym „współczesnym” – jak wskazuje tytuł – elementem. Triptyque, podobnie zresztą jak cała twórczość Ryterbanda, wydaje się być ciągle zbyt rzadko obecna na estradach.

Fantazja Aleksandra Tansmana jest z kolei jednym z bardziej popularnych utworów, szczególnie wśród polskich wiolonczelistów. Naturalność i piękno głównych motywów w połączeniu z fragmentami wirtuozowskimi, w których kompozytor bawi się strukturami rytmicznymi nawiązując podobnie jak Laks, choć w nieco inny sposób, do muzyki jazzowej, daje spektakularny efekt, będący zwieńczeniem recitalu.

 

fot. Anita Wąsik-Płocińska

Bartosz Koziak – wiolonczela

Bartosz Koziak zdobył sobie uznanie melomanów oraz krytyków nietuzinkowymi interpretacjami dzieł zarówno klasyków jak i kompozytorów współczesnych, był przez wiele lat regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora.

W  jego dyskografii znajdują się nagrania m.in. II Koncertu wiolonczelowego Bohuslava Martinů,  premierowe nagranie Koncertu wiolonczelowego Feliksa Nowowiejskiego (DUX),  które otrzymało nagrodę Fryderyk 2023 oraz płyta z Sonatami Nikolaia Kapustina nagrodzona  „Muzycznymi orłami”.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Sali Koncertowej im. Chaczaturiana w Erewaniu czy Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Concerto Budapest, Armenian State Orchestra, Narodową Orkiestrą Ukrainy, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Andrása Kellera, Volodymira Syrenki i Sergeya Smbatayana.

 

fot. Bruno Fidrych

Krzysztof Książek – fortepian

Półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015) oraz laureat III nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018).

Artysta występował na licznych festiwalach w kraju i zagranicą, m.in. na: Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju,  Festiwalu „Chopin i Jego Europa”, Festival Chopin à Paris,  New Year Music Festival w Gstaad, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Koncertował w Europie, Afryce, Stanach Zjednocznych i Azji. Występował pod batutą takich dyrygentów jak: Antoni Wit, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Strugała, Grzegorz Nowak, Marek Pijarowski, Václav Luks, José Maria Florêncio, Yu Feng, George Tchitchinadze, Łukasz Borowicz, Ewa Strusińska.

Razem z żoną Agnieszką Zahaczewską-Książek współtworzy Książek Piano Duo. Zespół zdobył I nagrodę II Międzynarodowego konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie (2021). Na stałe współpracuje ze śpiewaczką i kompozytorką Agatą Zubel. Ich płyta „Apparition” (CD Accord) z pieśniami kompozytorów XX w. nagrodzona została FRYDERYKIEM 2020.

Projekt i realizacja: netkoncept.com