Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
31
1
5
6
7
8
12
13
19
21
22
26
28
29
1
2
3
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Symfoniczne potpourri
02.02.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Paweł Jabłczyński – kontrabas Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Jacques Offenbach (arr. Karl Binder) – Uwertura do operetki Orfeusz w piekle [...]
Jazz w wolnej chwili – Ewa Środoń Quartet
03.02.2024    
19:00 - 20:30
Ewa Środoń-Prokulewicz – wokal Jan Kusek – instrumenty klawiszowe Krzysztof Augustyniak – kontrabas Piotr Przewoźniak – perkusja W programie: autorskie utwory Ewy Środoń-Prokulewicz oraz mniej [...]
Organy w samo południe
04.02.2024    
12:00 - 13:30
Jakub Pankowiak – organy W programie: Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll BWV 582 Joseph Rheinberger – Passacaglia z VIII Sonaty organowej e-moll op. 132 Max Reger – Introdukcja [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Typowy koncert [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ostinato – to znaczy wytrwały
23.02.2024    
19:00 - 20:30
Anna Trefon – skrzypce Marcin Guz – fortepian W programie: Christian Sinding – Cantus doloris op. 78 (10') Tivadar Nachéz – Passacaglia na temat G. [...]
Projekt Volodia – Piosenki ulicy
24.02.2024    
19:00 - 20:30
Janusz Kasprowicz – wokal, gitara basowa Bogdan Bińczak – vinofon, akordeon, instrumenty perkusyjne, melodyka, wokal Robert Gawron – banjo, ukulele, gitara klasyczna Tomasz Burzyński – [...]
Z książką na pulpicie
Anna Janeczko - skrzypce Agata Janeczko - harfa Zuzanna Siekierska - flet Łukasz Mandola - fortepian czytają: Łukasz Mandola, Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Ptasi muzykanci [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
21 października 2022, piątek | 19:00
Geografia muzyki
Wydarzenie Sezonu

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 36 zł
Strefa III – 35 zł, 27 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Lidia Baich – skrzypce
Kristjan Järvi – dyrygent

W programie:
Kristjan JärviNordic Escapes:
Runic Prayer (4’)
Kirbu Epiphany (3’)
Nebula (11’)
Aurora (9’)
Philip GlassAguas da Amazonia (52’)

Podczas najbardziej chyba spektakularnego z koncertów symfonicznych 71. sezonu artystycznego, Opolskich Filharmoników poprowadzi Kristjan Järvi, prawdziwa osobistość w świecie dźwięków. Järvi to współczesny człowiek renesansu – jest dyrygentem, kompozytorem i producentem, który przeciwstawia się muzycznej ortodoksji. W przeszłości był szefem orkiestr w Wiedniu, Bazylei czy Lipsku, a obecnie prowadzi własne zespoły, z którymi – za sprawą szczególnych więzi estetycznych – realizuje swoje pionierskie idee. Mimo że nagrał ponad sześćdziesiąt płyt, wydany w 2020 roku album Nordic Escapes jest pierwszym w całości poświęconym autorskim kompozycjom Kristjana i jego holistycznemu spojrzeniu na człowieka w relacji ze sztuką.

W czterech utworach, które zaprezentuje wraz Orkiestrą, porusza tematy takie jak natura, kosmos i pragnienie ucieczki na północ, które może stanowić remedium na problemy współczesnego społeczeństwa. W muzyce tworzonej przez Järviego wyraźnie słychać fascynację amerykańskim (Estończyk zresztą spędził dzieciństwo w USA) minimalizmem. Nic więc dziwnego, że drugą część wieczoru wypełni dziesięcioczęściowa suita Aguas da Amazonia autorstwa Philipa Glassa. Każdy z płynnie (sic!) łączących się ze sobą fragmentów obrazuje jeden z dopływów największej rzeki świata. Ta muzyka faktycznie jest jak woda: ruchliwa – ale powtarzalna, porywająca i kojąca zarazem.

Philip Glass międzynarodową sławę jako kompozytor zyskał w latach siedemdziesiątych XX wieku. Za jeden z jego największych sukcesów twórczych uważana jest opera o intrygującym tytule Einstein on the Beach (Einstein na plaży). Chociaż dzieło Glassa doczekało się premiery m.in. na deskach Metropolitan Opera w Nowym Jorku, utrzymywał się on w tym czasie z pracy hydraulika i taksówkarza. Sytuacja finansowa dopiero w latach osiemdziesiątych pozwoliła Glassowi na poświęcenie się wyłącznie działalności kompozytorskiej.

 

fot. Lena Nesic

Lidia Baich – skrzypce

Jest uważana za jedną z najbardziej wszechstronnych skrzypaczek naszych czasów. Swoimi przejmującymi i dogłębnymi interpretacjami porusza słuchaczy na całym świecie. Austriaczka urodzona w Sankt Petersburgu, swoje pierwsze lekcje gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 4 lat, ucząc się od swojego dziadka. Naukę kontynuowała u prof. Borisa Kuschnira w Wiedniu. W wieku 8 lat odniosła swój pierwszy sukces wygrywając międzynarodowy konkurs, który zapoczątkował pasmo głównych nagród na kolejnych festiwalach. W wieku 16 lat, jej muzyczne osiągnięcia zostały ukoronowane Grand Prix na konkursie Eurowizji oraz nagrodą European Musician of the Year przyznaną przez Lorda Yehudi Menuhina.

Lidia Baich wstępuje w solowych recitalach, jak również jako solistka z orkiestrami w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie. Podczas licznych tournée występowała w Europie, Azji, Ameryce Południowej, USA, RPA, Rosji i Indiach.  Współpracowała z takimi dyrygentami jak Lorin Maazel, Adam Fischer, Vladimir, Fedoseyev, Yuri Temirkanov, Jukka-Pekka Saraste, Kristjan Järvi, Bertrand de Billy czy Jakov Kreizberg, z towarzyszeniem takich renomowanych orkiestr jak: New York Philharmonic, St. Petersburg Philharmonic, Tokyo Philharmonic, NHK Orchestra, Berliner Symphoniker, Bavarian Radio Orchestra, Wiener Symphoniker, Orchester National de France, Orchestra Arturo Toscanini, Malaysia Philharmonic oraz Camerata Salzburg. Jako pasjonatka muzyki kameralnej, Baich występuje w zespołach kameralnych współpracując z uznanymi kameralistami, takimi jak: Helmut  Deutsch, Nobuko Imai, Alexander Knyazev, Aleksey Igudesman, Hyung-Ki Joo, Boris Giltburg oraz muzykami wchodzącymi w skład Vienna Philharmonic, the Vienna Brahms Trio i in. Lidia Baich występowała na festiwalach: Wiener Festwochen, the Salzburg Festival, the Dubrovnik Festival, the Moritzburg Festival, the Jerusalem Chamber Music Festival, and the Johannesburg Mozart Festival. Wystąpiła także podczas 10. edycji koncertów z cyklu Pavarotti and Friends w Modenie we Włoszech. Swoją muzyczną i artystyczną wszechstronność artystka potwierdza współpracując przy różnych produkcjach z teatrem operowym Komische Oper Berlin oraz z State Ballet Berlin. Lidia Baich współpracuje z operowymi śpiewakami takimi jak Elina Garanca, Erwin Schrott, a także ze swoim mężem Andreasem Schagerem występując w Berlin State Opera, Vienna State Opera oraz Bolshoi Theater Moscow. Nagrania płytowe Lidii Baich ukazują się nakładem wydawnictwa Deutsche Grammophon. Lidia Baich była także jurorem na międzynarodowych konkursach skrzypcowych tj. Menuhin i Eurovision Competition. Artystka piastuje stanowisko profesora na uniwersytecie Music and Art University w Wiedniu. Współpracuje z różnymi organizacjami i fundacjami promującymi młodych muzyków i pomaga im w zdobywaniu stypendiów wspierających ich rozwój.

Lidia Baich gra na skrzypcach Jean Baptiste Vuillaume z 1860 roku.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Dom!
Przebywanie nad morzem.
Wyjątkowe miejsce w lesie, gdzie medytuję.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym

historykiem, weterynarzem, adwokatem lub baletnicą.

Za największy sukces artystyczny uważam

Dla mnie osobiście: umiejętność cieszenia się sukcesami innych.

Człowiek, którego podziwiam

mój mąż i moi synowie.
Wśród artystów: Richard Wagner, Friedrich Schiller, Piotr Czajkowski i Tizian.

Co lubię czytać

Jako nastolatka bardzo dużo czytałam, głównie klasyczną literaturę z epoki antycznej i XVIII-XX wieku.
Aktualnie lubię (ponownie) wiersze, m.in.: Rainera Marii Rilke czy Aleksandra Puszkina. Są dla mnie świetnym źródłem inspiracji!

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Romeo i Julia S. Prokofiewa, Lohengrin R. Wagnera, wszystkie symfonie i Jezioro łabędzie P. Czajkowskiego, utwory zespołu Queen, piosenki Franka Sinatry, Electro Swing i wiele innych.

 

fot. Siiri Kumari

Kristjan Järvi – dyrygent

Kristjan Järvi żyje i oddycha muzyką i wykorzystuje jej moc do tego by tworzyć przestrzeń, gdzie wszystko jest możliwe. Kristjan Järvi realizuje swoje pionierskie pomysły jako dyrygent, producent, kompozytor i aranżer – do wszystkiego podchodząc z kreatywną przedsiębiorczością. Prowadzi także swoją własną firmę producencką Sunbeam Productions.

„Kristjan Järvi cieszy się reputacją jednego z najbardziej uzdolnionych i innowacyjnych twórców programowych na scenie muzyki klasycznej” – Reuters. Jako dyrygent, doskonale czuje się na dużych międzynarodowych scenach, dyrygując dziełami wielkich twórców muzyki klasycznej od Wagnera po Czajkowskiego, jak również od Steve Reicha po Radiohead, a także tworzy oryginalne produkcje bez podziałów na gatunki muzyczne.

Kristjan Järvi stworzył swój własny unikalny dźwięk wraz z nowojorskim zespołem klasyczno-hip-hoppowo-jazzowym Absolute Ensemble, z orkiestrą Baltic Sea Philharmonic oraz z własnym zespołem Nordic Pulse. Wraz z zespołem Sunbeam Productions Kristjan kształtuje swoje życie artystyczne oraz przenosi środki wyrazu artystycznego na wyższy poziom m.in. tworząc nowy paradygmat wielosensorycznych występów Xperiences. Pod koniec 2020 roku Kristjan założył nową wytwórnię płytową nEscapes. Oprócz internetowej dystrybucji muzyki, oferuje ona także swój własny nEscapes’owy język dla artystów, jako nowy format odtwarzania.

Poza własnymi produkcjami, Kristjan Järvi współpracuje na arenie międzynarodowej z takimi wyjątkowymi artystami jak reżyser Tom Tykwer (ścieżka dźwiękowa do serialu Babylon Berlin) oraz z takimi artystami jak MUM, Bryce Dessner (The National), Hauschka, Robot Koch oraz Max Richter. Występował także w filmie dokumentalnym Bastille Re-Orchestrated dostępnym na Amazon Prime.

Jako kompozytor i producent Kristjan podpisał kontrakt na wyłączność z wytwórnią BMG Music w kategorii współczesne nagrania. Jego najnowszy album nosi tytuł Nordic Escapes.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

miejsce przed kominkiem, gdy na zewnątrz jest mróz.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

astronomem.

Za największy sukces artystyczny uważam

nagranie ostatniego albumu z Joe Zawinulem.

Człowiek, którego podziwiam

mój Ojciec.

Co lubię czytać

krótkie teksty.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

moja kompozycja Kirbu Epiphany, która przenosi mnie do mojego dzieciństwa, do którego stale powracam aby na nowo uświadomić sobie, jak proste i piękne jest życie w jego prawdziwej istocie.

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com