
Zespół barokowy Sanssouci
Katarzyna Raczkowska – flet traverso
Monika Targowska – flet traverso
Maria Misiarz – wiolonczela barokowa
Tomasz Głuchowski – klawesyn
oraz gościnnie:
Paweł Miczka, Joanna Walczak, Szymon Strzelczyk – skrzypce barokowe
Dominika Garncarz – altówka barokowa
Aldona Bartnik – Liesgen / sopran
Dominik Kujawa – Schlendrian / bas
Paweł Zdebski – Narrator / tenor
Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu
W programie:
Johann Sebastian Bach – V Koncert brandenburski D-dur BWV 1050
Georg Friedrich Händel – Sonata triowa g-moll op. 2 nr 5 HWV 390
Johann Sebastian Bach – Kantate Schweigt stille, plaudert nicht (Kantata o kawie) BWV 211
Zespół kameralny Sanssouci powstał z inicjatywy dwóch flecistek związanych z Filharmonią w Opolu: Katarzyny Raczkowskiej i Moniki Targowskiej. Obie artystki, oprócz studiów na współczesnych instrumentach, ukończyły również wydział muzyki dawnej w zakresie gry na poprzecznych fletach historycznych (traverso) w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Katarzyna Raczkowska współpracowała z wieloma znanymi zespołami muzyki dawnej, m.in. Wrocławską Orkiestrą Barokową, Christophorus, Harmonologia, Kapela Jasnogórska. W 2007 roku rozpoczęła pracę w orkiestrze symfonicznej Filharmonii Opolskiej. Monika Targowska jest członkiem tego zespołu od 2006 roku, a od 2008 roku gra również na flecie barokowym, od tego czasu doskonaląc swoje umiejętności na licznych kursach mistrzowskich. Jeszcze podczas studiów flecistki stworzyły wspólnie zespół kameralny, a w 2015 postanowiły zaprosić do współpracy uznanych muzyków: Marię Misiarz, wiolonczelistkę barokową, absolwentkę Akademii Muzycznej w Katowicach, współpracującą m.in. z Theresia Youth Baroque Orchestra czy Academia Montis Regalis (Włochy), oraz organistę, klawesynistę, wykładowcę wrocławskiej Akademii Muzycznej, Tomasza Głuchowskiego, stałego współpracownika Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, koncertującego w kraju i za granicą. Tak rozpoczął swoją działalność zespół muzyki dawnej, którego nazwa – Sanssouci (fr. bez trosk) nawiązuje do perły barokowej architektury w Poczdamie – pałacu Fryderyka Wielkiego, monarchy i flecisty. Od tego czasu Sanssouci spotyka się z uznaniem publiczności na scenach miasta Opola (Filharmonia Opolska, Muzeum Śląska Opolskiego, Festiwal Gaude Mater Polonia), prezentując muzykę dworską francuskiego i niemieckiego baroku w nurcie wykonawstwa historycznego.

Aldona Bartnik – sopran
Ukończyła Królewskie Konserwatorium w Hadze, specjalizując się w wykonawstwie muzyki dawnej. Występowała jako solistka m.in. pod batutą Tona Koopmana oraz Jordi Savall. W 2019 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspierające jej pracę badawczą w zakresie poszukiwań manuskryptów. W 2021 roku, ukazał się jej solowy album „Kilka słów o miłości…” dedykowany mało znanym pieśniom romantycznym. Projekt ten zrealizowała z Naruhiko Kawagucim grającym na fortepianie historycznym. W 2018 roku wraz z pianistą Maurice Lammerts van Bueren wydała w Holandii solowy album Melancholia zawierający pieśni polskich kompozytorów. Za wkład w promocję Polskiej kultury w Holandii była nominowana do nagrody Polonus 2016. W jej dorobku znajduje się ponad dziesięć albumów muzyki barokowej. Trzy z nich zrealizowane z Wrocław Baroque Ensemble otrzymały nagrodę fonograficzną Fryderyk. Od 2021 roku jest członkinią Akademii Młodych Uczonych i Artystów oraz prezesem Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych Mosty Kultury działającego na rzecz popularyzacji sztuki. W 2022 roku została wyróżniona Nagrodą EMOCJE przyznawaną przez Radio Wrocław Kultura za działalność artystyczną oraz organizację wydarzeń kulturalnych we Wrocławiu.

Dominik Kujawa – bas
Studiował na Wydziałach Wokalno-Aktorskich w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dra hab. Artura Stefanowicza. Swoje umiejętności wokalne rozwijał również na licznych kursach mistrzowskich: m.in. z Eytanem Pessenem, prof. Rufolfem Piernay’em, prof. Teresą Żylis- Gara, prof. Gerdem Ueckerem, prof. Izabelą Kłosińską, prof. Ryszardem Karczykowskim, Wolfgangiem Schöne, a także wielokrotnie na Zimowych Kursach Wokalnych w Dusznikach Zdroju. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, m.in. wyróżnienia na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej, I nagrody na XII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny, wyróżnienia na 44. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Muzyków im. Karola Kurpińskiego V Konkursie Pieśni i Arii. W roku 2022 zakwalifikował się do Kategorii Wagnerowskiej na 55 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w ‘s Hertogenbosch. Jego dorobek artystyczny stanowią liczne spektakle i koncerty w Polsce i zagranicą. Do najważniejszych należą występy w charakterze solisty gościnnego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku; w ramach Międzynarodowego Festiwalu BBC Proms, Das Schleswig-Holstein Musik Festival, Abu Dhabi Classics, Gstaad Menuhin Festival, Vocal Fantasy Festival, Eurochestries, Międzynarodowych Festiwali Opera Rara w Krakowie, Wratislavia Cantans oraz Warszawska Jesień, a także Międzynarodowych Festiwali Arts and Ideas i Serenade! w USA. Występował pod batutą Paula McCreesha w prestiżowych europejskich salach koncertowych, takich jak Royal Albert Hall i Barbican Hall w Londynie, Salle Pleyel w Paryżu czy Gewandhaus w Lipsku. Współpracuje również z Collegium 1704 w Pradze pod dyrekcją Vaclava Luksa, Capellą Cracoviensis, Mazowieckim Teatrem Muzycznym.

Paweł Zdebski – tenor
Na co dzień związany jest z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Średnią szkołę muzyczną ukończył na kierunkach klarnet oraz wokalistyka, natomiast studia w zakresie teorii muzyki oraz wokalistyki. Brał udział w wielu projektach muzycznych w Polsce oraz za granicą: Francji, Niemczech, Belgii, Włoszech, Austrii, Czechach, Litwie, Ukrainie czy Izraelu realizując m.in. rolę Don Ottavio z opery Don Giovanni, Damona z opery Les indes Galantes czy Schobera z operetki Das Dreimäderlhaus. Był stypendystą programu Erasmus+ dzięki czemu spędził pół roku w Wiedniu, kształcąc się na uczelni Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien z zakresu wokalistyki. W 2010 roku Paweł Zdebski zdobył wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Harmonicznym w Łodzi. W 2015 roku otrzymał nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu. Dzisiaj najwięcej doświadczenia muzycznego zdobywa w Chórze Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu pod kierownictwem Lionela Sow’a, realizując, oprócz partii chóralnych, partie solowe. Jest współzałożycielem Wrocławskiego Męskiego Oktetu Wokalnego, który powstał w 2017 roku.
Paweł Miczka – skrzypce barokowe
Ukończył studia w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku (prof. Roland Baldini oraz prof. Susanne Scholz), a następnie w Koninklijk Conservatorium w Hadze (prof. Enrico Gatti). W roku 2020 uzyskał stopień doktora sztuki w dyscyplinie artystycznej sztuki muzyczne. Jako koncertmistrz prowadził zespoły takie jak Lautten Compagney Berlin, Märkisch Barock, Altberg Ensemble, Concerto Foscari, Zespół Muzyki Dawnej Filharmonii Lubelskiej, Aris&Aulis Berlin oraz Capella Jenensis. Oprócz tego grywa w zespołach takich jak Collegium 1704, Musica Florea, Hof Musici czy Solamente Naturali. Publikował artykuły na łamach czasopism takich jak Ruch Muzyczny czy Meakultura. Jest kierownikiem katowickiego lokalu muzycznego Scena za szybą oraz wykładowcą wrocławskiej Akademii Muzycznej.
Joanna Walczak – skrzypce barokowe
Absolwentka klasy skrzypiec wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz klasy skrzypiec barokowych w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Podczas studiów we Wrocławiu zainteresowała się muzyką dawną i wykonywaniem jej na instrumentach historycznych, co zaowocowało współpracą z zespołami muzyki dawnej takimi jak Altri Stromenti, Ars Concordiae. Jednocześnie podjęła pracę w orkiestrze
Opery Wrocławskiej na skrzypcach współczesnych. Od 2004 roku studiowała grę na skrzypcach barokowych w klasie Pavlo Beznosiuka w Królewskim Konserwatorium w Hadze i uzyskała dyplom Bachelor of Music w 2009 roku. Przez cały okres studiów koncertowała w Polsce i Europie ze znanymi artystami, m.in. Elisabeth Wallfish, Richardem Egarrem, Peterem van Heyghenem, Charlesem Toetem, Alfredo Bernardinim. Wystąpiła na wielu znanych festiwalach, np. na Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie, festiwalu Wratislavia Cantans, Maj z Muzyką Dawną, Forum Musicum we Wrocławiu, Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu, Festiwalu Beethovenowskim w Warszawie, Kromer Festival w Bieczu, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej i innych. Współpracowała m.in. z Wrocławską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Akademii Operowej (Teatr WielkiOpera Narodowa), zespołem Ars Cantus, z którymi dokonała nagrań dzieł epok od renesansu do romantyzmu. Nagrania te uzyskały nominacje i nagrody przemysłu fonograficznego. Brała również udział w prawykonaniach oraz nagraniach niepublikowanych wcześniej dzieł pochodzących z epok od renesansu do klasycyzmu, np. zbiorów muzycznych Opactwa w Krzeszowie, zbiorów śląskich Bibliotheca Rudolphina. Od 2013 r., Joanna Walczak uczy gry na skrzypcach oraz skrzypcach barokowych w Państwowej Szkole Muzycznej im. R. Bukowskiego we Wrocławiu.
Dominika Garncarz – altówka barokowa
Skrzypaczka i altowiolistka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki dawnej. Obecnie studentka studiów magisterskich w zakresie gry na skrzypcach barokowych w klasie prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch i dra hab. Zbigniewa Pilcha, prof. AMKP w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Muzyka barokowa jest świeżym nurtem zainteresowań instrumentalistki, ale w istotny sposób wpłynęła na kierunek jej rozwoju. Po zakończeniu studiów licencjackich z altówki (współczesnej) postanowiła specjalizować się w zakresie wykonawstwa historycznego. Poza graniem na instrumentach zajmuje się również przepisywaniem i edycją nut. Jako altowiolistka jest stałym członkiem zespołu Lauzitzer Barockensemble i miała możliwość współpracować z wybitnymi polskimi zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej takimi, jak Wrocław Baroque Ensamble i Arte dei Suonatori.
Szymon Strzelczyk – skrzypce barokowe
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na specjalnościach skrzypce (klasa dra hab. Roberta Kabary) oraz skrzypce historyczne (klasa dr hab. Martyny Pastuszki). Ukończył również z wyróżnieniem opolską szkołę muzyczną im. F. Chopina w klasie mgr Janusza Gajownika. Zamiłowanie do muzyki dawnej i wykonawstwa historycznego zaowocowało stałą współpracą z instytucjami specjalizującymi się w tej dziedzinie – współtworzy takie zespoły jak {oh!} Orkiestra, Capella Cracoviensis czy Wrocławska Orkiestra Barokowa. Z zespołami tymi miał okazje występować na licznych festiwalach w kraju i za granicą (m.in. festiwale: Chopin i jego Europa, Bayreuth Baroque Opera festival, Festiwal Bachowski w Świdnicy). Studiowanie na wydziale muzyki dawnej w Katowicach było dla niego okazją do uczenia się od wybitnych pedagogów i muzyków, a także poznawania bogactwa, barw i różnic muzyki od późnego renesansu do dojrzałego romantyzmu (zarówno w dziedzinie praktyki wykonawczej jak i instrumentarium). Gra głównie na skrzypcach Johanna Gottloba Fickera z XVIII wieku.