Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Daniel Mieczkowski – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Daniel Mieczkowski – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
TRASA XL czyli GRZEGORZ TURNAU z Zespołem i specjalnymi GOŚĆMI wracają do najlepszych sal koncertowych w Polsce! W XL czyli 40. rocznicę DEBIUTU legendarny artysta [...]
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Simona De Rosa – śpiew Michał Ciesielski – fortepian Piotr Gierszewski – gitara basowa Adam Golicki – perkusja Simona De Rosa – wyjątkowo utalentowana, włoska [...]
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran Anna Bernacka –mezzosopran Monika Kruk – fortepian Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu W programie: Pieśni polskich kompozytorów napisane po 1920 roku.
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Maria Sydor – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Maria Sydor – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Wojciech Jeliński – puzon Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Ferenc Liszt – Poemat symfoniczny Les Préludes (16') Ferdinand David – Concertino na puzon [...]
Michał Bajor – No, a ja?, to kolejna płyta artysty, jego nowe muzyczne i tekstowe wyzwania. Pomysłem było nagranie jeszcze raz, w nowych aranżacjach, piosenek, [...]
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.
O repertuarze:
Muzyka Karaimów jest bardzo ważną częścią wielowiekowej świeckiej kultury najmniejszej mniejszości w Polsce. W poszukiwaniu źródeł i świadectw praktyki muzycznej wśród społeczności karaimskiej trzeba sięgnąć do historii Krymu, Wielkiego Księstwa Litewskiego, Wileńszczyzny oraz Polski XIX i XX w. Dziś pieśni pozostają w ulotnej pamięci najstarszych Karaimów zamieszkałych w rozproszeniu oraz w nielicznych świadectwach materialnych – archiwalnych nagraniach zachowanych w karaimskich kolekcjach prywatnych.
„Najmniejsza mniejszość” mówi się o Karaimach, bo rzeczywiście ich liczba w Polsce może sięgać najwyżej 200 osób. Ze względu na kosmopolityczny charakter społeczności karaimskiej w odkrywaniu ich tożsamości, historii i – w końcu – kultury niezbędna jest mapa. Warszawa, Łuck, Troki, Halicz, Wilno, Kijów czy miasta Krymu – pieśni tak, jak twórcy czy późniejsi wykonawcy, wiążą się z miejscami, których historię współtworzyła karaimska mniejszość. Znalazły się one na karaimskiej mapie w sieci. Do nich też nawiązują utwory w interpretacji Karoliny Cichej oraz wykonaniu samych Karaimów.
Muzyka Karaimów czerpie inspiracje z litewskich i krymskich tradycji muzycznych, słychać też wpływy ukraińskie, rosyjskie czy polskie.
Karolina Cicha jest już specjalistką w odkrywaniu dźwiękowego i tekstowego bogactwa kultur mniejszości. To też ona przywraca ducha tych pieśni, w twórczy sposób integruje karaimską, orientalną tradycję ludową ze swoją współczesną wrażliwością. “Diwa polskiego folku”, jak czytamy o niej w mediach, była nominowana z zespołem do Fryderyka 2021 w kategorii Muzyka Świata. Jest wokalistką, kompozytorką i multiinstrumentalistką, zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Od lat podąża w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej – wydała kilka płyt, m.in. Wieloma językami (2013) poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego czy Jidyszland (2015) opartą na twórczości poetów żydowskich. W płycie Jeden – wiele (2018) Cicha postanowiła spenetrować sakralne dziedzictwo swojego rodzinnego Podlasia, natomiast w nominowanych do nagrody Fryderyka Tanach (2020) – taneczne dziedzictwo swego regionu. Z kolei w projekcie online Karaimska Mapa Muzyczna (2020/2021) przedstawiła pierwszą monografię najmniej licznej mniejszości narodowej w Polsce. Cicha ze swą muzyką odwiedziła festiwale w Europie, Azji i Ameryce. Patrycja Betley – perkusjonistka współtworząca zespoły, takie jak Kayah&Transoriental Orchestra, Shannon, Same Suki czy Cicha&Spółka poza grą na niezliczonej ilości instrumentów perkusyjnych (m.in. bodhranie, cajonie, bębnach obręczowych, darabuce, djembe) jest także arteterapeutką, muzykoterapeutką oraz pedagogiem. Karolina Matuszkiewicz – multiinstrumentalistka w zakresie instrumentów smyczkowych i wokalistka, specjalizuje się w grze na fideli płockiej, suce biłgorajskiej, kobyzie, kemancze i na skrzypcach. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec oraz Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fideli kolanowych. Współpracuje z Kapelą ze wsi Warszawa, Marią Pomianowską, Nikolą Kołodziejczykiem i Karoliną Cichą.
A to ciekawostka!
Czym różni się perkusista lub perkusistka od perkusjonisty i perkusjonistki? Otóż perkusista zwany również bębniarzem to muzyk grający na tak zwanym zestawie perkusyjnym. Jest sercem sekcji rytmicznej większości bandów. Nazwa perkusista może być również rozumiana w sensie klasycznym, wówczas oznacza muzyka grającego solo lub w orkiestrach na wielu rodzajach instrumentów perkusyjnych, takich jak kotły, talerze, trójkąt, werbel, marimba, ksylofon czy dzwonki. Z kolei perkusjonista to muzyk dopełniający sekcję rytmiczną, grający na innego rodzaju instrumentach perkusyjnych, takich jak: conga, bongosy, djembe, darabuka, cajon, tamburyn, shaker, chimes i wielu innych. W zależności od stylu muzycznego rola perkusjonisty jest różna. Czasem wymaga umiejętności dyskretnego wypełnienia przestrzeni między zestawem perkusyjnym, a gitarą basową. Jednak innym razem
to perkusjoniści tworzą samodzielną sekcję bez wsparcia muzyka grającego na zestawie perkusyjnym, a nawet bez gitarzysty basowego.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.