Wstęp wolny
Bezpłatne wejsciówki do odbioru stacjonarnie w kasie biletowej
Filharmonii Opolskiej oraz w kasie Moravského divadla a Moravské
filharmonie, p. o. od 10.12.2025 (środa) od godz. 12:00.
Jedna osoba może pobrać maksymalnie dwie wejściówki.
Uczestnicy polsko-czeskich warsztatów muzycznych
Chór Filharmonii Opolskiej
Anna Sikora – dyrygent
Chór Teatru Morawskiego w Ołomuńcu
Michael Dvorák – dyrygent
W programie:
– utwory polskich i czeskich kompozytorów
– tradycyjne koledy i pastorałki
Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu „W harmonii kultur – polsko-czeskie spotkania muzyczne”, dofinansowanego z Funduszu Małych Projektów w Euroregionie Pradziad w Programie Interreg Czechy–Polska 2021–2027.


Chór Filharmonii Opolskiej tworzy grupa miłośników śpiewu chóralnego, spotykających się dwa razy w tygodniu, by tworzyć muzyką rzeczy nienazwane. Próby Chóru są dla śpiewaków oderwaniem od codziennych obowiązków zawodowych, jest to czas, w którym mogą realizować swoje pasje.
Zespół kontynuuje długoletnią tradycję śpiewu chóralnego na Ziemi Opolskiej. Zalążkiem obecnego zespołu był chór Lutnia powstały jeszcze w czasach przedwojennych. Przez wszystkie lata działalności był kierowany przez miłośników śpiewu: Edmunda Kajdasza (1960-1964), Romana Początka (1963-1969), Jana Ludwiga (1970-1980), Lucjana Luprusa (1981-1982), Bogdana Golę (1983-1984), Piotra Karpetę (1984-1992), Tomasza Krzemińskiego (1982), Piotra Barona (1992-1994), Elżbietę Willim (1994-2000), Bartosza Żurakowskiego (2007-2015), Izabelę Polakowską-Rybską (2016-2018), Przemysława Neumanna (2019-2020), Tadeusza Eckerta (2021-2024), Annę Sikorę (od 2024-).
Na przestrzeni swojej działalności Chór prezentował różne gatunki i formy muzyki a cappella oraz muzyki wokalno-instrumentalnej różnych epok i stylów, zarówno w kategorii muzyki poważnej jak i popularnej, świeckiej oraz religijnej, były to m.in. IX Symfonia – Ludwiga van Beethovena, Ein Deutches Requiem – Johannesa Brahmsa, Mesjasz, Juda Machabeusz – Georga Friedricha Händla, Pory roku, Stworzenie świata – Josepha Haydna, Sonety Krymskie, Straszny dwór – Stanisława Moniuszki, Msza Koronacyjna, Requiem – Wolfganga Amadeusza Mozarta, Missa Criolla – Ariela Ramireza, Stabat Mater – Gioacchino Rossiniego, Msza E-dur – Franza Schuberta, Baron cygański – Johanna Straussa, Harnasie, Stabat Mater – Karola Szymanowskiego, Requiem, Trubadur – Giuseppe Verdiego. Zespół współpracował z tak znakomitymi dyrygentami, jak Dalia Atlas, José Luis Castillo, Stanisław Krukowski, Young Chil Lee, Jan Ludwig, Shlomo Mintz, Jerzy Salwarowski, Stefan Strahl, Marek Tracz, Osmö Vänskä.
Zespół brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych, takich jak: Dni Elsnerowskie, Dni Muzyki Polskiej, Legnickie Wieczory Organowe, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej Cantus Organi, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sion Valais w Szwajcarii, Międzynarodowy Wieczór Muzyki Organowej i Kameralnej, Opolskie Dni Oratoryjne, Wratislavia Cantans.
W dorobku artystycznym Chóru znajdują się prawykonania takich dzieł jak Missa in G minor et major op. 72 Józefa Elsnera, Oratorium Zesłani – Andrzeja Zaryckiego, Droga Krzyżowa – Artura Guzy oraz Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Marcum – Ryszarda Bukowskiego.
Chór wziął udział w wykonaniu opery Kabalista Józefa Elsnera w 250. rocznicę urodzin kompozytora.

Anna Sikora – dyrygent Chóru Filharmonii Opolskiej
W 2022 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kierunku Dyrygentura (specjalność Realizacja Projektów Artystycznych Oratoryjno-Kantatowych) w klasie dyrygentury dr hab. Aleksandry Grucza-Rogalskiej, prof. AM.
Absolwentka Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na specjalnościach: Edukacja Muzyczna, Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Instrumentalnych oraz Muzyka Kościelna w klasie dyrygentury dr hab. Małgorzaty Podzielny. W 2009 roku ukończyła podyplomowy kierunek Prowadzenie Zespołów Śpiewaczych w Studium Muzyki Kościelnej przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, a w 2007 roku na kierunku Organista. W 2003 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Strzelcach Opolskich w klasie fortepianu.
W 2013 roku współpracowała z Chórem Chłopięcym Filharmonii Wrocławskiej, a także była asystentem dyrygenta w Zespole Wokalnym Rondo Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu. Była członkiem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego w 2013 roku, a w 2016 i 2017 roku uczestnikiem seminarium dla dyrygentów. Od października 2015 roku dyrygent czterech odsłon Opolskiego Śpiewnika Rodzinnego. W 2013 i 2016 roku prowadziła zajęcia chóru Divertimento w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Szymiszowie, a od 2012 roku pracowała jako dyrygent chóru mniejszości niemieckiej DFK Chor Tarnau.
Od 2011 roku pracuje w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu jako nauczyciel dyrygowania, organów, akompaniamentu liturgicznego, czytania partytur, metodyki prowadzenia zespołów śpiewaczych oraz dyrygent chórów: Pueri Cantores Opolienses (od roku 2018 do 2020) i Schola Cantorum Opoliensis (od 2014 roku). Chór Schola Cantorum Opoliensis ma na swoim koncie liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, płyty oraz koncerty w kraju i za granicą.
W latach 2016–2019 nauczyciel przedmiotów Podstawy Dyrygowania i Dydaktyka Prowadzenia Zespołów Śpiewaczych na kierunku Muzykologia (Uniwersytet Opolski).
Otrzymała wyróżnienie na XV Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych im. Prof. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu (2014) oraz Nagrodę Specjalną dla młodego, utalentowanego dyrygenta podczas XVI. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat – Sopot 2018. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez J. Busto, E. Wtorkowską, J. Łukaszewskiego, A. Franków-Żelazny, K. Szydzisza, M. Gandeckiego, M. Sławeckiego, D. Reussa, S. Makino, T. Ralmara, B. Radovanović Brkanović i S. Heeleina.

Choir of the Moravian Theatre
Chór Morawskiego Teatru w Ołomuńcu stanowi nieodzowną część zespołu artystycznego zarówno Morawskiego Teatru, jak i Morawskiej Filharmonii w Ołomuńcu. To profesjonalne ciało artystyczne odgrywa kluczową rolę w realizacji przedstawień operowych oraz musicalowych. Z biegiem lat Chór Operowy w Ołomuńcu ugruntował swoją pozycję jako ceniony zespół artystyczny, znacząco wzbogacający dziedzictwo kulturowe miasta Ołomuniec oraz całego regionu Moraw.
Repertuar chóru obejmuje szerokie spektrum uznanych dzieł – od oper, przez operetki, aż po musicale. W ostatnich latach zespół angażuje się także w projekty koncertowe – w 2024 roku, we współpracy z Filharmonią Janáčka w Ostrawie, zaprezentował premierę utworu Cantico delle creature autorstwa Jiříego Trtíka.
Chór uczestniczy również w projektach specjalnych oraz spektaklach plenerowych. Jednym z najnowszych wydarzeń była światowa premiera site-specific opery Malý třesk (Mały trzask), w ramach której wykonał kompozycję Marka Piačka Purkyněgo Duch jest, jenž smíří protivy (Duch jest tym, który godzi przeciwieństwa).
W listopadzie 2024 roku chór wystąpił wspólnie z zespołem Opery i Operetki Morawskiego Teatru Ołomunieckiego podczas międzynarodowego festiwalu Janáček Brno, prezentując inscenizację opery Jenůfa Leoša Janáčka w reżyserii kierowniczki artystycznej zespołu, Veroniki Kos Loulovej.
Od sezonu 2024/25 funkcję chórmistrza zespołu pełni Michael Dvořák.

Michael Dvořák – przygotowanie chóru
Dyrygent i chórmistrz pochodzenia czeskiego.
Obecnie pełni funkcję chórmistrza Chóru Teatru Morawskiego. W latach 2021–2023 był drugim chórmistrzem Czeskiego Chóru Filharmonicznego z Brna.
Po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego w Jeseníku studiował przez dwa lata grę na fortepianie w Konserwatorium im. Janáčka w Ostrawie pod kierunkiem Xenie Hranickiej. W 2021 roku ukończył studia magisterskie z zakresu dyrygentury chóralnej na Akademii Muzycznej im. Janáčka w Brnie w klasie Pavla Koňárka.
Od najmłodszych lat zajmuje się grą na fortepianie i organach, muzyką sakralną oraz śpiewem. W latach 2017–2020 był chórmistrzem i dyrektorem artystycznym zespołu Morawscy Madrigaliści z Kroměříža. Współpracował również jako chórmistrz z Czeskim Chórem Akademickim (chórmistrz Michal Vajda).
Od 2019 roku był śpiewakiem w Czeskim Chórze Filharmonicznym z Brna, gdzie następnie objął stanowisko asystenta, a w latach 2021–2023 drugiego chórmistrza.
W sezonie 2023–2024 współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Radia Czeskiego w Pradze jako asystent muzyczny głównego dyrygenta Petra Popelki, a także jako klawiszowiec i archiwista nutowy orkiestry.
Od 2024 roku jest członkiem renomowanego męskiego kwartetu wokalnego Q VOX, w którym śpiewa jako baryton i pełni funkcję dyrektora artystycznego zespołu.
Wspólnie z Czeskim Chórem Filharmonicznym z Brna przygotował szeroki repertuar dzieł wokalno-instrumentalnych, m.in.: Stabat Mater F. Poulenca, Pory roku J. Haydna, Dies irae A. Caldary, Messa da Gloria P. Mascagniego, Porgy and Bess G. Gershwina, Dido J. Nováka oraz Sinfonía Argentina D. Doury.
Na festiwalu operowym w Heidenheim przygotował kilka inscenizacji oper G. Verdiego — Il trovatore (2021), I due Foscari (2022), Don Carlo (2023), Giovanna d’Arco (2023) — a także Tannhäusera R. Wagnera (2022). Tę samą produkcję Tannhäusera prezentowano także w Teatro Comunale Luciano Pavarotti w Modenie oraz w Teatro Municipale w Reggio Emilia. W 2023 roku przygotował Tannhäusera również na Festiwal w Salzburgu.
Regularnie występował jako dyrygent z Czeskim Chórem Filharmonicznym z Brna w ramach jego abonamentowych cykli koncertowych.
Jako chórmistrz współpracował z licznymi orkiestrami i dyrygentami, m.in.: Gewandhausorchester Leipzig (Andris Nelsons), Dortmunder Philharmoniker (Gabriel Feltz, Jordan de Souza), Stuttgarter Philharmoniker, Orchestra dell’Emilia-Romagna Arturo Toscanini, Cappella Aquileia (Marcus Bosch), Orchestre Philharmonique de Strasbourg (Marko Letonja), Beogradska filharmonija (Gabriel Feltz), Orquesta Filarmonía De Madrid (Roberto Montenegro), Janáčkova filharmonie Ostrava (Andrey Boreyko, Philippe Bernold), Filharmonie Hradec Králové (Kaspar Zender) oraz Czech Virtuosi (Robert Kružík).
Wraz z Chórem Teatru Morawskiego brał udział w licznych znaczących wykonaniach dzieł wokalno-instrumentalnych, m.in.: światowej premierze The Little Bang Marka Piačka, Jenůfie Leoša Janáčka, La traviacie Giuseppe Verdiego, światowej premierze Cantico delle creature Jiříego Trtíka, Polowej mszy Bohuslava Martinů, Te Deum Antonína Dvořáka oraz Tosce Giacoma Pucciniego.


