Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
2
3
4
5
7
10
12
13
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
19:00 - 20:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Leoša Janáčka w Ostrawie
06.06.2024    
19:30 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12') George Gershwin – Błękitna rapsodia (1924 [...]
On the Road Again
07.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12’) George Gershwin – Błękitna rapsodia (15’) [...]
Tango prosto z Argentyny z polską duszą
08.06.2024    
19:00 - 20:30
Luciano Torres – bandoneon José Torres Duval – gitara, wokal Lina Gómez Carvajal – flet Javier Torres Duval – wokal Magdalena Lechowska – wokal Mateusz [...]
Z książką na pulpicie
Maciej Kinder – Dominik Radosław Marcinkiewicz – Pan Gabryś Stefania Kazana-Burczyk – Mama Mateusz Burczyk  – Tata Oliwia Kraft – Dyrygent oraz Ewelina Szendzielorz i [...]
Organy w samo południe
09.06.2024    
12:00 - 13:30
Zuzanna Bator, Maciej Bator – organy W programie: Stanisław Moniuszko (trb. Zuzanna Bator) – Uwertura koncertowa Bajka Bert Matter – Psalm 90, Psalm 1, Gezang [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ramię w ramię – arcydzieła kameralistyki
14.06.2024    
19:00 - 20:30
Marcin Sikorski – fortepian Karolina Koczur, Andżelika Chorzempa, Agnieszka Kulka, Natallia Zhukava – skrzypce Anna Wałek, Beata Jańta – altówki Agata Gawin-Gluza, Marta Ryś – [...]
Jubileusz 50-lecia Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej
15.06.2024    
18:00 - 20:00
Chór mieszany Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Schola Cantorum Opoliensis Anna Sikora – dyrygent chóru Chór żeński Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Opolienses Puellae Cantantes Chór dziecięcy [...]
Koncert w ramach 59. Międzynarodowego Festiwalu im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju
16.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Meruert Karmenova – skrzypce (Laureatka II nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego) Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Ludwig van [...]
Zakończenie 72. Sezonu Artystycznego
28.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Łódzkiej Artur Koza – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran Anna Borucka – mezzosopran Przemysław Neumann – dyrygent W programie: [...]
25 czerwca 2021, piątek | 19:00
KONCERT DYPLOMANTÓW PSM W OPOLU

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Dyplomanci Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Miłosz Kula – dyrygent

W programie:

Patrycja Gacek – fortepian
Fryderyk Chopin, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op.22 (15’35”)

Lukas Gogol – akordeon
Gorka Hermosa, Atlantia for accordion and symphonic orchestra, cz. II Anantango – from Buenos Aires to Mar del Plata (6’)

Filip Hornik – kontrabas
Sergiusz Kusewicki, Koncert kontrabasowy fis-moll cz. I (5’40”)

Julian Iwański – śpiew
Wolfgang Amadeus Mozart – aria Leporella Madamina, il catalogo e questo z I aktu opery Don Giovanni (5’30”)
Stanisław Moniuszko, Pieśń Stanisława z opery Verbum nobile (3’)

Weronika Jokiel – flet
Jules Demersseman, Solo de Concert No. 6 (9’36”)

Fabian Kurpiela – trąbka
Alexander Arutunian, Koncert As-dur na trąbkę i orkiestrę (13’)

Adrianna Miszta – saksofon
Erland von Koch, Koncert na saksofon altowy, cz. I Allegro moderato (8’30”)

Nicole Wrzeciono – organy
Georg Friedrich Haendel, Koncert organowy g-moll op. 4 nr 1,
cz. I Larghetto, e staccato (5’22”)
cz. II Allegro (5’34”)

W koncercie nie jest przewidziana przerwa.

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

 

fot. Michał Szymczak

Miłosz Kula – dyrygent

Dyrygent, muzykolog, klarnecista. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie klarnetu prof. Jana Tatarczyka oraz w klasie dyrygentury dr. Wojciecha Rodka. Równolegle ze studiami muzycznymi ukończył muzykologię na Uniwersytecie Wrocławskim, którą zgłębiał pod kierunkiem profesorów: Macieja Gołąba, Bożeny Muszkalskiej i Remigiusza Pośpiecha. Brał udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. Rafała J. Delekty, Jacka Kaspszyka, Colina Mettersa, Tadeusza Strugały oraz Alima Szacha. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura (promotor: prof. Mirosław Jacek Błaszczyk). Obecnie finalizuje drugi doktorat – w zakresie muzykologii na Uniwersytecie Wrocławskim (promotor: prof. Remigiusz Pośpiech). Miłosz Kula jest absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Placówkami Kultury prowadzonych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Jest zatrudniony we wrocławskiej Akademii Muzycznej na stanowisku asystenta.

Otrzymał nagrody i wyróżnienia na konkursach zespołów kameralnych w Szczecinie, Jaworze i Wrocławiu. Jest półfinalistą I Ogólnopolskiego Konkursu dla Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu. Był współzałożycielem oraz prezesem Wrocławskiej Orkiestry Młodzieżowej, z którą zrealizował szereg różnorodnych projektów orkiestrowych w kraju i za granicą.

Jako muzyk orkiestrowy, chórzysta, solista i kameralista brał udział w wielu wydarzeniach artystycznych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Był chórzystą Chóru Filharmonii Wrocławskiej, współpracował z Chórem Kameralnym Senza Rigore, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu i Agencją Artystyczną ProMusica. Koncertował w Czechach, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji i Szwajcarii. W roli dyrygenta zadebiutował podczas festiwalu Eurochestries w 2010 roku w Almerii (Hiszpania). Miał okazję prowadzić koncerty w ramach Festiwali Clarimania we Wrocławiu, Brand New Music Festival w Katowicach, Szalone Dni Muzyki w Warszawie. Koncertował z orkiestrami filharmonicznymi w Lublinie, Zielonej Górze, Kielcach, Katowicach, Rzeszowie, Opolu, Częstochowie, Ołomuńcu (Republika Czeska), Capellą Bydgostiensis, Berlin Sinfoniettą, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Sound Factory Orchestra i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach (z większością z nich wielokrotnie). W latach 2014-2015 współpracował z Gliwickim Teatrem Muzycznym. Występował z takimi artystami jak m.in. Ewa Biegas, Marcin Franc, Szczepan Kończal, Jadwiga Kotnowska, Bartosz Koziak, Tomasz Marut, Jacek Mirucki, Alina Mleczko, Jadwiga Postrożna, Agnieszka Przekupień, Radek Szarek, Sławomira Wilga czy zespół Tango Attack. Jest pierwszym polskim dyrygentem, którego koncert został zarejestrowany w standardzie 4K. Istotnym obszarem jego aktywności jest trwająca już trzeci rok współpraca z najmłodszymi muzykami – uczniami szkół muzycznych w Częstochowie i Opolu. Zaowocowało to licznymi koncertami i warsztatami z udziałem młodzieży.

Miłosz Kula zajmuje się również działalnością naukową. Uczestniczył w ekspedycji etnomuzykologicznej w okolice Irkucka, badając ślady obecności polskiego repertuaru. Wygłaszał referaty na konferencjach naukowych w Bydgoszczy, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu. Kierował pięcioma grantami badawczymi. Współtworzył portal batuty.instrumenty.edu.pl prowadzony przez Instytut Muzyki i Tańca. Na zlecenie tej instytucji zrealizował zadanie badawcze w ramach programu Białe plamy – muzyka i taniec. Ostatnio nawiązał współpracę z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, przygotowując edycję tomu (wydania źródłowo-krytycznego) z dziełami orkiestrowymi Stanisława Moniuszki.

Aktualnie koncentruje się na twórczości instrumentalnej Carla Dittersa von Dittersdorfa oraz na polskiej muzyce instrumentalnej I połowy XIX wieku. Jest autorem dwunastu publikacji naukowych i popularnonaukowych (z czego czterech w języku angielskim). Prowadzi bogatą działalność prelegencką i popularyzatorską, opatrując słowem wiążącym koncerty w ramach festiwali muzycznych na Dolnym Śląsku.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Mój dom, w którym – jak mawiał Cyceron – są dwie rzeczy potrzebne do szczęścia człowiekowi, czyli biblioteka i ogród.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Naukowcem, być może historykiem, socjologiem… Zresztą część mojego zawodowego życia to i tak nauka, więc nawet nie trzeba tu trybu warunkowego… O! Z pewnością chciałbym uczyć (co zresztą również robię). Praca z młodymi ludźmi przynosi mi niesamowitą satysfakcję, bo jest procesem dwukierunkowym. Sądzę, że sam uczę się od Nich nie mniej niż Oni ode mnie.

Za największy sukces artystyczny uważam
Był jeden koncert, którego daty i miejsca celowo nie podam. Do poprowadzenia był bardzo trudny, rzadko grywany utwór. Gdy decydowałem się na przyjęcie tej propozycji koncertowej, nie znałem tej kompozycji. Dowiedziawszy się jakie wyzwania stawia ona przed dyrygentem, solistą i orkiestrą zacząłem wątpić. Mimo że kilka osób sugerowało mi, żebym – ze względu na niedostateczne doświadczenie – wycofał się z projektu, zaparłem się i zacząłem opracowywać partyturę. Na próbie generalnej każda, dosłownie każda część, po prostu się rozsypała. Natomiast koncert poszedł bez najmniejszego zarzutu i nadawał się na nagranie. Choć nie była to jakaś nagroda na żadnym konkursie, dla mnie był to prawdziwy sprawdzian woli i odporności psychicznej, który – tak sądzę – zdałem znakomicie!

Człowiek, którego podziwiam
Lista byłaby długa, ale chyba żadnego nazwiska tu nie podam… podziwiam każdego, kto jest wierny swoim ideałom również w niesprzyjających warunkach. Z jednej strony podziwiam każdą matkę, której nie brak sił, cierpliwości i miłości dla swoich dzieci, gdy wraca umęczona po całym dniu z pracy, z drugiej strony podziwiam przywódców społecznych, politycznych, wizjonerów, którzy walczą o słuszną sprawę i nie uginają się pod naciskami, atakami. To są ludzie, którzy zasługują na podziw…

Co lubię czytać
Na czytanie tego „co lubię” mam zdecydowanie za mało czasu i w miejsce tego czytam „co muszę”. Lecz jeśli już, lubię szeroko rozumianą literaturę faktu – zarówno tę prezentującą poglądy zbliżone do moich, jak i te zupełnie odmienne. Uważam, że w naszym mocno spolaryzowanym społeczeństwie warto znać również racje drugiej strony; przedstawione rzeczowo i bez emocji. Ostatnio na czytnik wszedł… Cham niezbuntowany Rafała Ziemkiewicza.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Balet Romeo i Julia Siergieja Prokofiewa. Mnóstwo wspomnień, mnóstwo emocji… pojawiał się często zupełnie przypadkiem ale zawsze w najlepszym momencie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com