Bilety: 200 zł, 180 zł, 160 zł
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Zbigniew Zamachowski – wokal
Maciej Miecznikowski – wokal
Jolanta Szczepaniak – wokal
Artur Jurek – fortepian, instrumenty elektroniczne / Hammond
Krzysztof Paul – gitara
Piotr Lemańczyk – gitara basowa
Roman Ślefarski – perkusja
Piotr Sułkowski – dyrygent
W programie:
utwory z filmu Blues Brothers (aranżacja Wiesław Świderski)
Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.
Urok tanich drani, oldskulowy styl nie do podrobienia, niewyczerpana energia i zaraźliwy optymizm, którego tytułowym braciom nie brakuje, choć wciąż pakują się w tarapaty – oto tajemnica sukcesu Blues Brothers. Duet debiutował w amerykańskim programie komediowym Saturday Night Live, ale popularność na całym świecie zyskał dzięki filmowi z 1980 roku – komedii muzycznej z plejadą gwiazd (takich jak Aretha Franklin, Steven Spielberg czy Ray Charles), pełnej samochodowych kraks, widowiskowych scen tanecznych, a przede wszystkim niesamowitej muzyki. Fabuła jest pretekstem do pojawienia się w filmie znakomitych piosenek, które podbiły świat i wywołały modę na soul i rhythm and blues. Kto nie tańczył choć raz do Everybody Needs Somebody to Love? Kto nie słyszał nigdy uporczywego i odrobinę złowieszczego motywu gitary i fortepianu z Blues Brothers?
Z kolei Jailhouse Rock to przebój samego Elvisa Presleya! Te i inne przeboje w obowiązkowych czarnych okularach, kapeluszach i białych skarpetkach do garniturów, wykonają Zbigniew Zamachowski i Maciej Miecznikowski wraz z Jolantą Szczepaniak i muzykami Filharmonii Opolskiej. Zamachowski, szerokiej publiczności znany jako aktor, był wielokrotnie doceniany i nagradzany za talent wokalny. Piosenkarz Maciej Miecznikowski poczuciem humoru dorównuje braciom Blues, a Jolanta Szczepaniak jest prawdziwą osobowością polskiego jazzu i soulu. Doborowa obsada i skrząca się radością muzyka gwarantują,
że po koncercie będziemy nucić bluesowe przeboje przez wiele dni, a dobry humor pozostanie z nami przez cały 2022 rok.
A to ciekawostka!
O co chodzi z tym całym „Sylwestrem” i skąd wziął się zwyczaj świętowania ostatniego dnia w roku? Według słów pradawnej wieszczki Sybilli na przełomie roku 999/1000 miał nastąpić koniec świata. Z podziemi Watykanu uwolniony miał zostać potężny potwór Lewiatan, kilkaset lat wcześniej uwięziony w lochach przez papieża Sylwestra. Przerażona chrześcijańska Europa wypatrywała znaków i oczekiwała nieuchronnego kresu.
Wreszcie nadszedł dzień końca świata, rodziny zebrały się razem, by wspierać się w ostatnich godzinach, a ówczesny świat zamarł w oczekiwaniu na północ… I gdy w końcu nadeszła, nie zdarzyło się nic. Euforia ludzi pojawiła się niczym efekt domina i wkrótce wszyscy świętowali, radując się tym,
że schyłek nie nastąpił. Na pamiątkę tamtych wydarzeń, na całym świecie odbywają się coroczne imprezy, które przyjęły imię papieża ściśle związanego z ową złowieszczą przepowiednią.
Piotr Sułkowski – dyrygent
Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko–Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Posiada ogromne doświadczenie operowe, zdobyte w czasie wieloletniej pracy dyrygenta, a potem dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier operowych, w tym wiele prawykonań. Między innymi w 2007 r. podczas Festiwalu Muzyki Polskiej, w ramach obchodów Roku Szymanowskiego we współpracy z PWM dokonał światowego prawykonania nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69. Zrealizowany przez P. Sułkowskiego w 2004 r. Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. W 2010 roku, w Pampelunie (Hiszpania), przygotował z Orquesta Sinfonica de Navarra premierę Carmen G. Bizeta oraz zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio – ofiarom holokaustu – L.v. Beethovena, a przedstawione w kilku miastach w Polsce spektakle, uzyskały bardzo dobre recenzje m.in. w prestiżowym, angielskim czasopiśmie Opera. W 2019 roku z Warszawską Operą Kameralną przygotował Wesele Figara W. A. Mozarta, z którą odbył tournée po Japonii Współtwórca Krakowskiej Opery Kameralnej, z którą zrealizował kilka produkcji. Zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia (2008–2009), kierownik muzyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009–2011), gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra (2008–2014) Tulsa, USA. Od 1993 do 2016 roku dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie, z którą realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. W 2010 r. koncertem w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy. Zrealizował nagranie z muzyką B. Chajdeckiego do serialu historycznego Czas Honoru. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus.
Pomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Muzycznego Barbakan, dyrektor artystyczny Copernicus Open. Festiwal Nauki i Sztuki we Fromborku, pomysłodawca i współorganizator festiwalu muzyki filmowej Arena Festival film&music w Ostródzie oraz musicalu, opartego na legendach Warmii i Mazur Pora Jeziora. Warmińska Opowieść Wigilijna.
Zajmuje się pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 2020 kierownik Katedry Dyrygentury. W 2021 roku otrzymał tytuł profesora. W 2021 prowadził w Hiszpanii warsztaty dla dyrygentów. Jest członkiem polskich i międzynarodowych komisji konkursów muzycznych.
Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2016 roku odbył tournée ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, zakończone koncertem w ramach Międzynarodowego Festiwalu Skrzypcowego w St. Petersburgu z M. Vengerovem. W 2018 poprowadził poświęcony muzyce polskiej koncert z Buffalo Philharmonic Orchestra, a także jeden z koncertów Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora, w czasie którego wykonano po raz pierwszy Koncert podwójny Jubilata na flet, klarnet i orkiestrę. Podejmuje wiele działań propagujących twórczość Feliksa Nowowiejskiego. Członek komitetu redakcyjnego dzieł F. Nowowiejskiego, opracowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W ramach obchodu jego Roku w 2016 wykonał koncerty z oratorium Quo Vadis w Krakowie, Barczewie, a także w Warszawie, gdzie w Filharmonii Narodowej wystąpili wybitni soliści: Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński oraz Rafał Siwek, z którymi dokonano pierwszego, studyjnego nagrania fonograficznego. W 2020 roku dokonał nagrania, a w 2021 roku wydania płyty kolejnego oratorium F. Nowowiejskiego Powrót syna marnotrawnego z Agnieszką Rehlis, Arnoldem Rutkowskim oraz Łukaszem Koniecznym w partiach solowych.
Od 2014 do 2021 vice przewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Członek Rady Programowej Radia Olsztyn (2012–2016). Koordynator Regionalny Regionu Warmii i Mazur do spraw organizacji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Uczestnik i panelista konferencji z dziedziny kultury i nowoczesnego modelu orkiestry; m.in. II, IV Konferencja Muzyki Polskiej, Warszawa 2014, Ogólnopolska Konferencja Kultury, Wrocław 2017; Polsko–Rosyjskie Sympozjum Kultury 2017; The VIII Saint Petersburg International Cultural Forum 2019.
Członek Kapituły Nagrody Prezydenta Olsztyna im. F. Nowowiejskiego. Laureat wielu nagród m.in. Statuetka św. Jakuba (2012), Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetka Pegaz (2015), Srebrny Krzyż Zasługi (2016), Nagroda im. F. Nowowiejskiego (2017), Nagroda Specjalna Marszałka Województwa Warmińsko – Mazurskiego (2021), Złoty Krzyż Zasługi (2021).