
Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł
Koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu
Milena Pioruńska – skrzypce, Studentka z klasy prof. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej
Orest Tkachuk – dyrygent, Dyplomant z klasy dr hab. Jakuba Chrenowicza, prof. AMP
W programie:
Konrad Rochowicz – Górskie widma [prawykonanie], Dyplomant z klasy prof. Janusza Stalmierskiego
Antonín Dvořák – Koncert skrzypcowy a-moll op. 53
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68
Zapraszamy na koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, który odbędzie się pod intrygującym tytułem Lakierki i batuty.
Tego wieczoru młodzi artyści, stojący u progu swojej muzycznej drogi, zaprezentują pełnię swoich umiejętności oraz scenicznej wrażliwości. W programie znajdą się zarówno wielkie dzieła kanonu symfonicznego, jak i współczesna kompozycja w prawykonaniu.
Na scenie zabrzmi debiutancki utwór młodego kompozytora Konrada Rochowicza — Górskie widma, orkiestrowy poemat dźwiękowy inspirowany majestatem górskiego krajobrazu i jego symboliczną, niemal mityczną obecnością w kulturze. Kompozycja rozwija się w dramaturgicznych falach, budując nastrój tajemnicy, niepokoju i wzniosłości.
W partyturze odnaleźć można echa muzyki ilustracyjnej i filmowej, ale też wyrazisty, indywidualny język kompozytora — oparty na kontrastach dynamicznych, barwie orkiestrowej i subtelnym prowadzeniu narracji. Górskie widma nie opowiadają jednej konkretnej historii — to raczej próba uchwycenia emocji towarzyszących człowiekowi w obliczu natury: ciszy świtu nad urwiskiem, niepokoju wędrowca zagubionego we mgle czy echa, które niesie coś więcej niż tylko powtórzony dźwięk.
Utwór ten to zarówno techniczny sprawdzian, jak i artystyczny dialog z wyobraźnią kompozytorską. Orkiestrę w premierowym wykonaniu poprowadzi Orest Tkachuk, dyplomant z klasy dr. hab. Jakuba Chrenowicza, prof. AMP.
W programie znajdzie się również Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonína Dvořáka w wykonaniu Mileny Pioruńskiej, studentki klasy prof. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej. Choć jest to jedno z mniej oczywistych dzieł Dvořáka, wyróżnia się głębią emocji, słowiańską ekspresją i taneczną energią.
Od pierwszych taktów słuchacza pochłania dramatyczna narracja, w której skrzypce lśnią wirtuozerią, prowadząc zarazem intymny dialog z orkiestrą. Druga część przynosi chwilę lirycznego zatrzymania — pełną śpiewnych fraz i subtelnych emocji. Finał natomiast, utrzymany w rytmie czeskiego furianta, eksploduje radością i energią, ukazując Dvořáka jako mistrza melodyki i tanecznej siły.
Tego wieczoru usłyszymy również monumentalną I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa – dzieło uznawane za kamień milowy w dziejach muzyki symfonicznej.
Symfonia ta powstawała przez blisko 20 lat, a Brahms przez długi czas wahał się przed jej ukończeniem, świadomy ogromu dziedzictwa Beethovena. Po premierze dzieło zostało okrzyknięte „Dziesiątą Symfonią Beethovena” — nie bez powodu. Choć inspiracje są wyczuwalne, Brahms tworzy własny, unikalny język muzyczny.
Ciężkie, niemal tragiczne akordy otwierające symfonię zapowiadają dramatyczną podróż. Środkowe części – liryczne Andante sostenuto oraz taneczne Allegretto – przynoszą momenty ukojenia, by wreszcie ustąpić miejsca potężnemu finałowi w tonacji C-dur.
Wykonanie tej symfonii to nie tylko sprawdzian techniczny, ale również test umiejętności budowania długiej formy, prowadzenia dużego aparatu wykonawczego i przekazywania emocji głęboko zakorzenionych w romantycznej estetyce.
Lakierki i batuty to nie tylko egzamin — to prawdziwe święto muzyki, odwagi twórczej i pasji, która łączy młodych artystów z publicznością.

Milena Pioruńska – skrzypce
Młoda skrzypaczka wyróżniająca się bogatym i wszechstronnym dorobkiem artystycznym. Urodziła się w 2005 roku we Wrocławiu. Na skrzypcach gra od najmłodszych lat. Jest absolwentką Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2023 r. Aktualnie kształci się w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie profesor Kariny Gidaszewskiej i profesora Bartosza Bryły.
Do szczególnych dokonań Mileny Pioruńskiej należą: tytuł ,,Młody Muzyk Roku 2022” oraz udział w 20. edycji prestiżowego Konkursu ,Eurowizja dla Młodych Muzyków we Francji, Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego Centrum Edukacji Artystycznej, I Nagroda w XVIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Georga Philippa Telemanna, I miejsce w XI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego oraz II nagroda w XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego.
Aktywność sceniczna młodej skrzypaczki obejmuje szereg występów jako solistka, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Polskiego Radia, Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, z North Czech Philharmonic Teplice, Opera Orchestre National Montpellier OccitaIne, Hungarian National Radio Orchestra, a także z Orkiestrą Kameralną Archetti oraz z Orkiestrą Kawalera de Saint George’a. Brała także udział w licznych festiwalach i projektach muzycznych takich jak: 32. International Festival Young Praha, IX Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, Cykl Prezentacje Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego, „Młodzi Wirtuozi” Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci w Warszawie. Podczas XII edycji Festiwalu „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem oraz XI edycji Festiwalu im. Philippa i Xavera Scharwenków w Zamku Górków występowała jako kameralistka ze szkolnym zespołem Eterno Piano Trio. Ponadto jest członkiem grupy skrzypiec (tutti) Orkiestry Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego.
Ostatnim osiągnięciem Mileny Pioruńskiej jest nagranie debiutanckiego albumu POLISH HARMONY, który został wydany w 2024 roku przez Fundację Master Art.
Orest Tkachuk – dyrygent
Ukończył Szkołę Muzyczną w Łanczynie, w klasie fortepianu. Studia muzyczne kontynuował w Iwano-Frankiwsku, w klasie dyrygentury chóralnej, a następnie w Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki we Lwowie, gdzie uzyskał z wyróżnieniem tytuł licencjata.
Studia licencjackie z dyrygentury symfonicznej ukończył w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie kończy studia magisterskie w klasie prof. AMP dr. hab. Jakuba Chrenowicza.
Swoje umiejętności dyrygenckie doskonalił na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak: prof. Ekkehard Klemm, Luis Gorelik, Paul McCreesh, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Salwarowski oraz Michalis Economou. W ramach tych kursów współpracował z licznymi orkiestrami, m.in. Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Filharmonii Piteşti (Rumunia). Prowadził również koncerty edukacyjne w Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki.
W 2024 roku, w ramach programu Erasmus+, spędził semestr w Conservatorio di Palermo Alessandro Scarlatti we Włoszech.