Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
28
29
4
5
6
7
9
11
12
13
14
15
7:00 PM - Bachbeat
18
20
21
24
25
26
27
28
29
30
31
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
Spotkania muzyczne
05.03.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
05.03.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Amitié, to znaczy przyjaźń
08.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Celina Kotz – skrzypce Malwina Kotz – skrzypce Piotr Mazurek – dyrygent W programie: Grażyna Bacewicz – Uwertura na orkiestrę symfoniczną (6’) [...]
Filharmonicy Dzieciom... Zaczarowany królewicz
10.03.2024    
11:00 - 12:30
Jacek Adamaszek – skrzypce Ewa Grześkowiak – skrzypce Czesława Banach – skrzypce Bogdan Staroń – skrzypce Barbara Kowalska – wiolonczela Ryszard Byczkow – kontrabas Magdalena [...]
Bachbeat
15.03.2024    
19:00 - 20:30
Maciej Młodawski – wiolonczela Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela barokowa W programie: Johann Sebastian Bach – Suita wiolonczelowa nr 3 C-dur BWV 1009 (22') Improwizacje na [...]
Opole Youth Choir – koncert dla dzieci i dorosłych
Opole Youth Choir Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie chóru Jakub Kirstein – instrumenty klawiszowe Michał Warmuzek – gitary Michał Baranowski – skrzypce Robert Duś – gitara [...]
Proste historyjki o muzyce
17.03.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas Koncertów Rodzinnych w 72. [...]
Proste historyjki o muzyce
17.03.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas Koncertów Rodzinnych w 72. [...]
Spotkania muzyczne
19.03.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
19.03.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
22.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Krakowskiej Piotr Piwko – przygotowanie chóru Alina Adamski – sopran Gosha Kowalinska – mezzosopran Przemysław Borys – tenor Volodymyr Tyshkov – [...]
Wielki Post Wielka Muzyka
23.03.2024    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Krakowskiej Piotr Piwko – przygotowanie chóru Alina Adamski – sopran Gosha Kowalinska – mezzosopran Przemysław Borys – tenor Volodymyr Tyshkov – [...]
Wydarzenia w dniu 15.03.2024
10 października 2025, piątek | 19:00
MÁRQUEZ, MARTINŮ, COPLAND | B. Koziak | Wroniszewski | Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Strefa I – 59 zł, 49 zł
Strefa II – 49 zł, 39 zł
Strefa III – 39 zł, 33 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Bartosz Koziak – wiolonczela
Marek Wroniszewski – dyrygent

W programie:
Arturo Márquez – Danzón nr 2 (10’)
Bohuslav Martinů – II Koncert wiolonczelowy H 304 (35’)
przerwa (20’)
Aaron Copland – Appalachian Spring (28’)

Zapraszamy na wyjątkowy wieczór z muzyką trzech wielkich twórców XX wieku – będzie to prawdziwa podróż przez różnorodne muzyczne pejzaże: od energetycznych rytmów Ameryki Łacińskiej, przez pełną ekspresji muzykę Europy Środkowej, aż po rozległe, malownicze przestrzenie Ameryki Północnej.

Tego wieczoru usłyszymy pełen energii i blasku Danzón nr 2 Arturo Márqueza – utwór, który stał się muzycznym ambasadorem Meksyku na całym świecie. Inspirowany popularnym kubańskim tańcem, gdzie delikatne smyczki otwierają taniec niczym powolny krok po parkiecie, by chwilę później ustąpić miejsca roziskrzonej perkusji i żarowi instrumentów dętych. Zmysłowe, temperamentne rytmy wciągną słuchaczy w świat kolorowych ulic Hawany czy Veracruz.

Przeniesiemy się również do czasów późnej twórczości czeskiego kompozytora Bohuslava Martinů. II Koncert wiolonczelowy H 304 to dzieło liryczne, miejscami medytacyjne, a zarazem pełne dramatycznych zwrotów, w którym wiolonczela opowiada historię przesyconą tęsknotą i wewnętrzną siłą. Pierwsza część – szeroko rozpisana i śpiewna – kontrastuje z przejmującym finałem, w którym orkiestra i solista prowadzą intensywny, emocjonalny dialog. Słychać tu echa czeskiej tradycji, a jednocześnie nowoczesną, indywidualną mowę kompozytora.

Ukoronowaniem wieczoru będzie Appalachian Spring Aarona Coplanda – suita niosąca ze sobą wolność, spokój i optymizm. Kompozytor maluje pejzaże amerykańskiej prowincji jasnymi, szerokimi pociągnięciami muzycznego pędzla. W dźwiękach rozbrzmiewają świeże powietrze gór, rytm codziennej pracy i cisza pól o zachodzie słońca. Tradycyjna pieśń Simple Gifts, wpleciona w partyturę, staje się symbolem prostoty i harmonii – marzeń, które przyświecały twórcom Nowego Świata. Charakterystyczny amerykański ton Coplanda – przestrzenny i ciepły – sprawi, że koncert zakończy się w atmosferze nadziei i radości.

Ten koncert to zaproszenie do trzech odmiennych światów – od roztańczonych ulic Meksyku, przez pełną emocji opowieść środkowoeuropejskiego mistrza, po bezkresne przestrzenie Ameryki. Każdy utwór niesie własny klimat i własną prawdę, a wszystkie razem tworzą muzyczną podróż, w którą warto dać się zabrać.

Dla melomanów pragnących zajrzeć za kulisy przygotowań dostępna będzie otwarta próba generalna. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć, jak orkiestra i dyrygent dopracowują ostatnie szczegóły przed wieczornym występem.

 

fot. Anita Wąsik-Płocińska

Bartosz Koziak – wiolonczela

Określany jako „wizjoner” i „poeta” wiolonczeli, Bartosz Koziak zdobył sobie uznanie melomanów oraz krytyków nietuzinkowymi interpretacjami dzieł zarówno klasyków jak i kompozytorów współczesnych, oraz przemyślanymi i często śmiałymi wyborami programowymi.

Jako uznany wykonawca dzieł najnowszych, Bartosz Koziak był przez wiele lat regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym Concerto grosso pod dyrekcją Kompozytora i wykonywał większość jego dzieł wiolonczelowych.

Bartosz Koziak ma również w swoim dorobku prawykonania m.in. DoubleCello Concerto Hanny Kulenty, Koncertu wiolonczelowego Anny Zawadzkiej-Gołosz, Szóstego przykazania Elżbiety Sikory (to ostanie w połączeniu z Quando stanno morendo. Diario polacco no.2 Luigiego Nono, w ramach projektu Sikora/Nono realizowanego z zespołem Les Métaboles oraz SWR Experimentalstudio) oraz szeregu utworów pisanych na rozmaite zespoły kameralne.

Ponadto, w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, Koncertu wiolonczelowego Canti Amadei Krzysztofa Meyera, II Koncertu wiolonczelowego Bohuslava Martinů, jak również dwie płyty nagrane z Justyną Danczowską z utworami na wiolonczelę i fortepian Schuberta, Schumanna, Francka oraz Szostakowicza, oraz album z utworami Martinů, Kodály’a i Ravela, nagrana z Anną Marią Staśkiewicz (Sarton). Ostatnie, premierowe nagranie Koncertu wiolonczelowego Feliksa Nowowiejskiego (DUX), z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod kierownictwem Łukasza Borowicza otrzymało nagrodę Fryderyk 2023. Kolejna płyta z Sonatami Nikolaia Kapustina nagrana wraz z pianistą Rafałem Błaszczukiem otrzymała nagrodę „Muzyczne orły”.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Sali Koncertowej im. Chaczaturiana w Erewaniu czy Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Concerto Budapest, Armenian State Orchestra, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Andrása Kellera, Volodymira Syrenki i Sergeya Smbatayana.

Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Yerevan Music Perspecitves, Young Euro Classic w Berlinie, Musica Polonica Nova, Chopin i jego Europa w Warszawie czy East meets West w Korei, MiraTone w Budapeszcie.

Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na Konkursie Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) oraz na Konkursie im. Mikola Lysenki Kijowie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś.

Ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a.

 

fot. B. Łętowski

Marek Wroniszewski – dyrygent

Dyrektor Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Wcześniej pełnił funkcję Pierwszego Dyrygenta Gościnnego oraz, w latach 2019 – 2022, Zastępcy Dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce, m.in. Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, NFM Filharmonia Wrocławska,  Filharmonia Krakowska, Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Pomorska, Filharmonia Opolska,  Filharmonia Sudecka,  Filharmonia Warmińsko-Mazurska, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina  i in.  Prowadził koncerty ze znakomitymi solistami, m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Rafał Blechacz, Krzysztof Jabłońsko, Kevin Kenner, Tomasz Strahl, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Łukasz Długosz, Piotr Sałajczyk, Paweł Kowalski, Piotr Baron, Mateusz Smoczyński.

Studia z dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Za zasługi dla muzyki polskiej”.

Dokonał nagrań dla wytwórni DUX ( m.in. nagranie koncertów fortepianowych Zygmunta Stojowskiego z pianistami: Marek Szlezer i Witold Wilczek i Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus ) oraz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

Od października 2024 roku jest wykładowcą  Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Projekt i realizacja: netkoncept.com