Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
31
1
2
3
6
7
8
9
10
13
14
15
16
17
7:00 PM - Chryzantemy
18
20
22
23
26
29
30
1
2
3
Zaduszki jazzowe – Piotr Goljat w projekcie „Nieobecni?”
30.10.2023    
19:00 - 20:30
Piotr Goljat – wokal, piano Kamil Szewczyk – gitara Piotr Górka – kontrabas W programie: utwory Andrzeja Zauchy, Bogusława Meca, Zbigniewa Wodeckiego i kompozycje Piotra [...]
MICHAŁ BAJOR / No, a ja?
04.11.2023    
19:00 - 21:00
Michał Bajor No, a ja?, to kolejna płyta artysty, jego nowe muzyczne i tekstowe wyzwania. Pomysłem było nagranie jeszcze raz, w nowych aranżacjach, piosenek, które [...]
MICHAŁ BAJOR / No, a ja?
05.11.2023    
18:00 - 20:00
Michał Bajor No, a ja?, to kolejna płyta artysty, jego nowe muzyczne i tekstowe wyzwania. Pomysłem było nagranie jeszcze raz, w nowych aranżacjach, piosenek, które [...]
Spotkania muzyczne
07.11.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
07.11.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości
11.11.2023    
18:00 - 20:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Marcin Koziak – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Witold Maliszewski – Koncert fortepianowy b-moll op. 27 (32’) Edward Elgar – [...]
Organy w samo południe
12.11.2023    
12:00 - 13:30
Krzysztof Urbaniak – organy W programie: Johann Sebastian Bach − Passacaglia c-moll BWV 582 (15’) Krzysztof Urbaniak – Improwizacja w skali oktatonicznej (10’)  Sigfrid Karg-Elert [...]
Chryzantemy
17.11.2023    
19:00 - 20:30
Kwartet smyczkowy Angelus Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Andrii Kreshchenskyi – skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela W programie: Giacomo Puccini – Crisantemi (6') Stanisław [...]
Proste historyjki o muzyce
19.11.2023    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i wykupienia abonamentu na Koncerty Rodzinne – w [...]
Proste historyjki o muzyce
19.11.2023    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i wykupienia abonamentu na Koncerty Rodzinne – w [...]
Spotkania muzyczne
21.11.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
21.11.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Brahms bez brody
24.11.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jarosław Nadrzycki – skrzypce Anna Sułkowska-Migoń – dyrygentka W programie: Johannes Brahms – Taniec węgierski nr 6 (4’) Aram Chaczaturian – Koncert [...]
Zespół Follow Dices – Promocja płyty pt. Czułość
25.11.2023    
19:00 - 20:30
Mikołaj Kostka – skrzypce Franciszek Raczkowski – fortepian Adam Wajdzik – perkusja Jan Jerzy Kołacki – kontrabas W programie utwory z najnowszej płyty zespołu pt. [...]
BLUE CAFE JAZZ NIGHT
27.11.2023    
19:00 - 21:00
BLUE CAFE feat. JERZY MAŁEK Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy koncert BLUE CAFE JAZZ NIGHT – najpiękniejsze standardy jazzowe, największe hity. Koncert uświetni XXX Jubileusz Festiwalu [...]
Spotkania muzyczne
28.11.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.11.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Muzyka Króla Słońce
01.12.2023    
19:00 - 20:30
Julia Karpeta – viola da gamba Krzysztof Karpeta – viola da gamba Maurycy Raczyński – klawesyn Anton Birula – teorba W programie: Marin Marais – [...]
Z książką na pulpicie
Ilona Jachacz – skrzypce Marta Balcarek – skrzypce czytają: Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Od ponad 10 lat aktywnie włączamy się w każdą akcję promującą czytanie [...]
Swingowym śladem przez Amerykę
Michał Hadasik – fortepian i prowadzenie koncertu Jessica Heim – wokal LaLa Deaton – wokal James Richardson – wokal Russell Hospedales – wokal Luigi Leoni  [...]
Wydarzenia w dniu 17.11.2023
21 marca 2025, piątek | 19:00
MUZYKA I NAUKA: UKŁAD SŁONECZNY

Strefa I – 65 zł, 55 zł
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór żeński Filharmonii Opolskiej
Anna Sikora – przygotowanie chóru
Agata Zając – dyrygent

W programie:
Gustav Holst – Planety

Muzyka i nauka: Układ Słoneczny

Gdy Słońce osiąga punkt równonocy wiosennej, dzień i noc zyskują idealną harmonię. W kulturze tradycyjnej od zawsze był to magiczny czas przejścia, odnowy i nowego początku – moment, gdy wszechświat zdaje się oddychać pełną piersią. W noc wiosennej równonocy zapraszamy się do wsłuchania w tajemnice kosmosu.

Jak brzmi kosmos? Czy dźwięk może oddać bezkres przestrzeni? Czy muzyka może uchwycić potęgę i piękno Układu Słonecznego? Gustav Holst udowodnił, że tak. Jego suita Planety to dzieło, które od ponad wieku fascynuje melomanów na całym świecie. W siedmiu częściach tej symfonicznej opowieści kompozytor splata naukę, astrologię i emocje, tworząc niezwykłą podróż dźwiękową. Każdy utwór oddaje charakter jednej z planet – od wojowniczego Marsa, przez pogodnego Jowisza, aż po mistycznego Neptuna, którego dźwięki rozmywają się w nieskończoności.

Muzyczna podróż przez kosmos

Podróż rozpoczniemy od potężnych, marszowych rytmów Marsa – zwiastuna wojny. To brutalna i nieustępliwa kompozycja, w której kotły, instrumenty dęte oraz instrumenty smyczkowe budują obraz kosmicznej siły i nieuchronnego przeznaczenia. Z kolei Wenus – zwiastunka pokoju przynosi ukojenie: delikatne frazy instrumentów dętych drewnianych i instrumentów smyczkowych snują spokojną, melancholijną melodię. I tak Mars mieni się tu niczym symfoniczny fresk, a Wenus w odpowiedzi do Marsa przynosi pokój.

Gdy muzyka przeniesie nas do Merkurego – skrzydlatego posłańca, poczujemy lekkość i zmienność tej pełnej energii części. Holst tworzy tu barwną mozaikę dźwięków, oddającą ruchliwość i nieprzewidywalność najmniejszej planety Układu Słonecznego. Następnie wkraczamy w majestatyczne dźwięki Jowisza – zwiastującego radość, który w swoim środkowym fragmencie prezentuje jedną z najpiękniejszych melodii w historii muzyki symfonicznej – motyw, który stał się nawet hymnem narodowym Wielkiej Brytanii.

Po optymistycznym uniesieniu Jowisza, Saturn – zwiastujący starość prowadzi nas w refleksyjne, pełne zadumy dźwięki. Ta część, uznawana za najbardziej osobistą w całej suicie – oddaje bowiem powagę i spokój upływu czasu. Po niej nadchodzi burzliwy Uran – mag, pełen nagłych zwrotów i tajemniczych harmonii.

Kulminacją podróży jest Neptun – mistyk. To najbardziej niezwykła część cyklu, w której orkiestrze towarzyszy chór żeński –  śpiewający eteryczne, rozmywające się frazy. Stopniowo dźwięki wygasają, jakby muzyka rozpraszała się w przestrzeni kosmicznej, pozostawiając nas w ciszy i zadumie.

Bezkres harmonii

Nieprzypadkowo koncert odbędzie się w noc równonocy wiosennej. To moment, w którym natura osiąga doskonałą równowagę, symbolizując harmonię, która od wieków fascynuje zarówno naukowców, jak i artystów. W mitologii wielu kultur przesilenie oznaczało nowy początek – przejście z ciemności do światła, od zimowego uśpienia do wiosennego przebudzenia. Muzyka Holsta w tej niezwykłej chwili nabierze jeszcze głębszego znaczenia, wpisując się w wielki kosmiczny porządek.

 

Chór żeński Filharmonii Opolskiej

 

 

Anna Sikora – przygotowanie chóru

W 2022 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kierunku Dyrygentura (specjalność Realizacja Projektów Artystycznych Oratoryjno-Kantatowych) w klasie dyrygentury dr hab. Aleksandry Grucza-Rogalskiej, prof. AM.
Absolwentka Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na specjalnościach: Edukacja Muzyczna, Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Instrumentalnych oraz Muzyka Kościelna w klasie dyrygentury dr hab. Małgorzaty Podzielny. W 2009 roku ukończyła podyplomowy kierunek Prowadzenie Zespołów Śpiewaczych w Studium Muzyki Kościelnej przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, a w 2007 roku na kierunku Organista. W 2003 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Strzelcach Opolskich w klasie fortepianu.
W 2013 roku współpracowała z Chórem Chłopięcym Filharmonii Wrocławskiej, a także była asystentem dyrygenta w Zespole Wokalnym Rondo Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu. Była członkiem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego w 2013 roku, a w 2016 i 2017 roku uczestnikiem seminarium dla dyrygentów. Od października 2015 roku dyrygent czterech odsłon Opolskiego Śpiewnika Rodzinnego. W 2013 i 2016 roku prowadziła zajęcia chóru Divertimento w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Szymiszowie, a od 2012 roku pracowała jako dyrygent chóru mniejszości niemieckiej DFK Chor Tarnau.
Od 2011 roku pracuje w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu jako nauczyciel dyrygowania, organów, akompaniamentu liturgicznego, czytania partytur, metodyki prowadzenia zespołów śpiewaczych oraz dyrygent chórów: Pueri Cantores Opolienses (od roku 2018 do 2020) i Schola Cantorum Opoliensis (od 2014 roku). Chór Schola Cantorum Opoliensis ma na swoim koncie liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, płyty oraz koncerty w kraju i za granicą.
W latach 2016–2019 nauczyciel przedmiotów Podstawy Dyrygowania i Dydaktyka Prowadzenia Zespołów Śpiewaczych na kierunku Muzykologia (Uniwersytet Opolski).
Otrzymała wyróżnienie na XV Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych im. Prof. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu (2014) oraz Nagrodę Specjalną dla młodego, utalentowanego dyrygenta podczas XVI. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat – Sopot 2018. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez J. Busto, E. Wtorkowską, J. Łukaszewskiego, A. Franków-Żelazny, K. Szydzisza, M. Gandeckiego, M. Sławeckiego, D. Reussa, S. Makino, T. Ralmara, B. Radovanović Brkanović i S. Heeleina.

 

fot. Zuzanna Specjal

Agata Zając – dyrygent

Agata Zając to młoda polska dyrygentka symfoniczna i operowa. Karierę muzyczną rozpoczęła jako skrzypaczka, a studia dyrygenckie ukończyła w
Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. W sezonie 2022/23 Agata Zając była stypendystką Mills Williams Junior Fellow in Conducting w Royal Northern College of Music w Manchesterze.
Agata Zając jest byłym dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2020/21) i Orkiestry Filharmonii Sudeckiej (2021/22). Współpracowała już z wieloma międzynarodowymi orkiestrami, m.in. BBC Philharmonic, Manchester Camerata, Britten Sinfonia, Grazer Philharmoniker, Orchestre National de Metz, Orchestre de Picardie, Malmö Opera, Malta Philharmonic Orchestra, Athens Philharmonia, Orchestra Sinfonica di Sanremo, NOSPR, Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie, Filharmonia Poznańska i Filharmonia Zielonogórska. W latach 2018–2019 była asystentką dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie pracowała przy premierach Die Entführung aus dem Serail i
Idomeneo Mozarta oraz Halki wileńskiej Stanisława Moniuszki.
Agata Zając brała udział w wielu kursach mistrzowskich, a jej mentorami byli wybitni pedagodzy, tacy jak Paavo Järvi, Jorma Panula, Johannes Schlaefli, Mark Heron, Antony Hermus, Marin Alsop i Peter Eötvös. Lato 2023 roku spędziła na festiwalu muzycznym Tanglewood jako Conducting Fellow pracując pod okiem Andrisa Nelsonsa, dyrektora muzycznego Boston Symphony Orchestra. Agata była także studentką Tonhalle Conductors’ Academy 2022/23, Gstaad Conducting Academy 2021 i pierwszej Akademii Dyrygenckiej NOSPR w 2021 roku.
Brała udział w wielu międzynarodowych konkursach – zdobyła II Nagrodę i Głos Publiczności na 2023 Siemens Hallé International Conductors Competition; otrzymała specjalne wyróżnienia na Malta International Conducting Masterclass and Competition (2018) i International Conducting Competition Città di Brescia; oraz dotarła do półfinału 2023 Donatella Flick Conducting Competition, gdzie miała możliwość przeprowadzić próby z London Symphony Orchestra. W 2018 roku Agata była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Agata Zając jest obecnie dyrygentem-asystentem Ludovica Morlot w Barcelona Symphony Orchestra oraz została mianowana Conducting Fellow w NDR Elbphilharmonie Orchester w sezonie 2024/25.

Projekt i realizacja: netkoncept.com