Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
6 czerwca 2025, piątek | 19:00
MUZYKA W KSIĄŻKACH

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Maciej Tomasiewicz – dyrygent

W programie*:
Charles Gounod – Walc z opery Faust [5’15]
Henryk Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Faust na skrzypce i orkiestrę op. 20 [16′]
Franz Waxman – Fantazja Carmen na skrzypce i orkiestrę [11′]
Antonín Dvořák – Uwertura koncertowa Otello op. 93 [15′]
Franz Liszt – Poemat symfoniczny nr 2 Tasso. Lamento e trionfo S.96 [21′]

*Szanowni Państwo,
informujemy, że z przyczyn niezależnych nastąpiła zmiana wykonawców i programu koncertu. Za zaistniałą sytuację serdecznie przepraszamy.

fot. Arkadiusz Berbecki

Jarosław Nadrzycki – skrzypce

Urodził się i rozpoczął edukację muzyczną w Żaganiu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej, a także absolwentem Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima oraz Royal Academy of Music w Londynie w klasie prof. Igora Petrushevskiego. W 2016 roku Jarosław Nadrzycki rozpoczął pracę na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, a w 2024 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

Jarosław Nadrzycki jest zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych m.in. w Erewaniu – im. Arama Chaczaturiana, w Bukareszcie – im. G. Enescu, w Berlinie – im. Maxa Rostala, w Wilnie – im. Jashy Heifetza, w Varallo – Valsesia Musica, oraz Haverhill Sinfonia Soloist Competition w Wielkiej Brytanii. Był również laureatem konkursu im. Tibora Vargi w Martigny (Szwajcaria), konkursu im. Benjamina Brittena w Londynie i konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

W wieku 12 lat zadebiutował wykonując Fantazję Carmen Pablo Sarasatego z Orkiestrą Konserwatorium Moskiewskiego w Wielkiej Sali Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Przełomowym wydarzeniem w karierze artysty było wykonanie w 2010 roku II Koncertu
skrzypcowego Metamorphosen Krzysztofa Pendereckiego wraz z Simon Bolivar Orchestra of Venezuela pod batutą kompozytora. Poza działalnością solistyczną, był również prymariuszem Meccore String Quartet (2013-2018), a od 2018 roku członkiem – założycielem Boarte Piano Trio. W
tym samym roku nakładem wytwórni fonograficznej Orphée Classics ukazała się płyta z dziełami Johanesa Brahmsa na skrzypce i fortepian jako efekt wieloletniej współpracy z pianistką Joanną Zathey.

Jarosław Nadrzycki koncertował z czołowymi orkiestrami, takimi jak: London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, MDR Sinfonieorchester, Simon Bolivar Orchestra of Venezuela, George Enescu Philharmonic, State of Mexico Symphony Orchestra, Armenian State
Symphony Orchestra, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod batutą takich dyrygentów, jak M. Caldi, A. Duczmal, P. Goodwin, G. Guerrero, A. Humala, K. Järvi, M. Klauza, K. Penderecki, M. Pijarowski, T. Sanderling, H. Sensoy, S. Smbatyan i M. Vengerov. Występował jako solista i kameralista w Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Nikolaisaal w Poczdamie, Konzerthaus w Klagenfurcie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Ateneum w Bukareszcie, Ahmed Adnan Saygun Arts Center w Izmirze, Bozar w Brukseli, Pollack Hall w Montrealu, Turkistan Concert Hall w Taszkiencie, Central Opera House w Pekinie, City Hall w Hong Kongu i Seoul Arts Center w Seulu.

Artysta w swoim dorobku posiada nagrania płytowe dla wytwórni Hänssler Classic, DUX, Warner Music Poland, MDG Classics, Orphée Classics, Chopin University Press, a także wiele nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in.: dla Polskiego Radia, Bayerischer Rundfunk, BBC Radio 3, ZDF, TV ORF Austria, Mezzo TV i TVP Kultura.

 

fot. Wojciech Mateusiak

Maciej Tomasiewicz – dyrygent

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia w specjalnościach: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura symfoniczno-operowa (stopień doktora sztuk muzycznych) w klasie dr hab. S. Bywalca. Od 2024 roku pracuje w macierzystej Uczelni, jako asystent w Katedrze Dyrygentury symfoniczno-operowej. Uczestniczył w  Mistrzowskich Kursach Dyrygenckich prowadzonych przez M. Dittricha, G. Chmurę, J. Kaspszyka czy L. Livingstona. Jest związany z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna Archetti, początkowo jako skrzypek, a od 2014 roku jako dyrygent. Prowadził z sukcesami Polską Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną w Bytomiu oraz Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Był dwukrotnym beneficjentem programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca: Dyrygent-rezydent.

Dotychczas asystował dyrygentom tej miary, co: G. Chmura, M. Halls, M. Jurowski, J. Kaspszyk, M. Klauza, Ch. König, A. Liebreich, J. Maksymiuk, L. Morlot, T. Kozłowski, A. Wit. Współpracował jako asystent dyrygenta z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, NFM Filharmonią Wrocławską, {oh} Orkiestrą Historyczną, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Polską Operą Królewską, Operą Wrocławską, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Polskiego Radia, Filharmonią Bałtycką, Dolnośląską, Kaliską, Sudecką, Szczecińską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Orkiestrą Muzyki Nowej. Współpracuje z Operą Śląską, w której poprowadził m.in. premiery baletowe: Szeherezada/Medea z muzyką M. Rimskiego-Korsakowa i S. Barbera, Sól Ziemi Czarnej z muzyką polskich kompozytorów, Sekret Requiem (w reżyserii M. Znanieckiego), a także m.in. wznowienie Toski G. Pucciniego, Traviaty G. Verdiego, Dziadka do Orzechów P. Czajkowskiego, Barona Cygańskiego J. Straussa Napoju miłosnego G. Donizettiego czy Strasznego dworu S. Moniuszki. W OiFP w Białymstoku poprowadził m. in. spektakle Carmen G. Bizeta oraz Turandot G. Pucciniego. W sezonie 2016–2017 współpracował jako asystent dyrygenta z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. W latach 2019–2022 pełnił rolę asystenta dyrygenta – dyrektora artystycznego A. Boreyki w Filharmonii Narodowej. W 2021 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W latach 2020–2022 pełnił rolę kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej. W sezonie artystycznym 2022/2023 pełnił rolę zastępcy Kierownika Muzycznego w Operze Śląskiej. Występował na takich festiwalach, jak: Warszawska Jesień, Saarema Opera Festival, Malta Festival, Opera Rara, Brand New Music, Szalone Dni Muzyki.

W swoim bogatym i wszechstronnym repertuarze wiodącą linię wyznacza muzyka polska. Jak dotąd nagrał m.in. utwory: R. Bukowskiego, H. M. Góreckiego, E. Knapika, K. Lipińskiego, P. Mossa, S.B. Poradowskiego. Szczególne miejsce w jego repertuarze znajdują kompozycje B. Szabelskiego, wśród których Etiuda, Magnificat, Sinfonietta, II Symfonia Podlaska zostały przez niego na nowo edytowane, wykonane i nagrane. W ostatnim czasie poprowadził premiery operowe Ja, Sekȕre Aleksandra Nowaka oraz Meduzę Ludomira Różyckiego.

Projekt i realizacja: netkoncept.com