Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2021
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
8
9
10
13
16
17
18
20
21
22
23
24
25
28
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
29
30
1
2
3
4
5
Legendy Jazzu – Zaduszki Jazzowe
06.11.2021    
19:30 - 21:30
The Karpeta Jazz Brothers: Zuzanna Rzeczkowska – wokal Paweł Karpeta – wokal Jakub Karpeta – saksofon Olek Miśkiewicz – piano Marcin Karpeta – gitara Andrzej [...]
Filharmonicy Dzieciom
07.11.2021    
11:00 - 12:00
Jacek Adamaszek – skrzypce Ewa Grześkowiak – skrzypce Czesława Banach – skrzypce Stefan Marzec – skrzypce Małgorzata Rekiel – wiolonczela Ryszard Byczkow – kontrabas Ryszard [...]
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości - ODWOŁANY
11.11.2021    
18:00 - 20:00
Szanowni Państwo, z przykrością informujemy, że z przyczyn niezależnych od Filharmonii Opolskiej, koncert symfoniczny 11 listopada 2021 r. został odwołany. Bilety zakupione na koncert podlegają zwrotom. [...]
Erlendis, czyli poza granicami
12.11.2021    
19:00 - 21:00
Erlendis Quartet: Anna Krupa – gitara Adrian Furmankiewicz – gitara Wojciech Jurkiewicz – gitara Karol Mruk – gitara W programie: Antonín Dvořák – Tańce słowiańskie [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
14.11.2021    
10:00 - 11:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
14.11.2021    
11:30 - 12:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Przygoda z ogrodnikiem
15.11.2021    
17:15 - 19:15
Uwielbiana przez widzów komedia „Przygoda z ogrodnikiem" (tyt. oryg. „Self Help") w zupełnie nowej odsłonie. W rolach głównych ponownie Anna Mucha i Michał Sitarski. „Przygoda [...]
Przygoda z ogrodnikiem
15.11.2021    
20:15 - 22:15
Uwielbiana przez widzów komedia „Przygoda z ogrodnikiem" (tyt. oryg. „Self Help") w zupełnie nowej odsłonie. W rolach głównych ponownie Anna Mucha i Michał Sitarski. „Przygoda [...]
Otwarta Próba Generalna
19.11.2021    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Pewnego razu w Paryżu
19.11.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karol Mossakowski – organy Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Antoni Szałowski – Uwertura (8’) Francis Poulenc – Koncert na organy, kotły [...]
Otwarta Próba Generalna
26.11.2021    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Śmierć i wyzwolenie
26.11.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Pablo Ferrández – wiolonczela Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Krzysztof Penderecki – Chaconne per archi pamięci Jana Pawła II (7’) Edward [...]
Miasteczko Bełz – nowa muzyka żydowska
27.11.2021    
19:00 - 20:00
Zespół Sentido: Kaja Mianowana – wokal Arad Emamgholi – orientalne instrumenty perkusyjne Piotr Kopietz – akordeon, narracja Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi [...]
KONCERT RODZINNY
28.11.2021    
11:00 - 12:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie Po pierwsze: Koncerty rodzinne Filharmonii Opolskiej wracają po rocznej przerwie! Po drugie: Nutka i [...]
Messages Quartet
03.12.2021    
19:00 - 21:00
Messages Quartet: Małgorzata Wasiucionek – skrzypce Oriana Masternak – skrzypce Maria Shetty – altówka Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela W programie: Szymon Laks – III Kwartet [...]
Współczesna dla dzieci – ABSTRAKCJA
05.12.2021    
10:00 - 11:00
Abstrakcja to powiastka zbudowana wokół rozważań na temat punktu, linii oraz krzywej, fantazjowanie na temat rzeczy, które z tych kształtów mogą powstać. Tytuł spektaklu jest [...]
Świąteczno-mikołajkowy koncert na 17 głosów. Reminiscencje
05.12.2021    
19:30 - 21:30
Wykonawcy: Anna Malek, Łukasz Szuba, Barbara Kurdej-Szatan, Rafał Szatan, Kamila Dauksz-Boruch, Agnieszka Ozon, Magdalena Wójcik-Gugulska, Natalia Janus, Marta Kołodziejczyk, Wojciech Dereń, Maria Małkiewicz, Michał Warmuzek, [...]
Wydarzenia w dniu 28.11.2021
Wydarzenia w dniu 03.12.2021
29 marca 2019, piątek | 19:00
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA B. Koziak / P. Neumann

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Bartosz Koziak – wiolonczela
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Grażyna Bacewicz – Uwertura
Dymitr Szostakowicz – I Koncert wiolonczelowy Es-dur op. 107
Modest Musorgski (ork. Maurice Ravel) – Obrazki z wystawy

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

Repertuar ostatniego z marcowych koncertów to intrygujące zestawienie kilku kręgów kompozytorskich. Grażynę Bacewicz i Dymitra Szostakowicza dzieliły zaledwie trzy lata i jedna granica. Obydwoje byli nie tylko oryginalnymi twórcami, ale także znakomitymi instrumentalistami. Modest Musorgski, reprezentujący poprzedni, XIX wiek, był zaś buntownikiem, który niepewny byt muzyka przedłożył nad karierę wojskowego oficera.

Grażyna Bacewicz (której 110. rocznica urodzin i 50. śmierci minęły w tym roku) była świetną skrzypaczką, laureatką I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Nic dziwnego zatem, że jej kompozycje dotyczyły głównie tego instrumentu – dość wspomnieć o siedmiu Koncertach, Kwartecie na czworo skrzypiec czy Sonatach. Bacewicz na tym jednak nie poprzestała. Śmiało sięgnęła po orkiestrę symfoniczną jako wyraziciela swoich pomysłów. „Krótka, iskrząca się życiem i pędząca jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (wedle słów S. Kisielewskiego) Uwertura z 1943 roku niech stanie się dla słuchaczy zaproszeniem do bliższego spotkania z Grażyną Bacewicz, kompozytorką, z której powinniśmy być naprawdę dumni.

O Dymitrze Szostakowiczu napisano i powiedziano już wiele. Wśród tych licznych zdań, jedno powtarza się szczególnie często: najwybitniejszy symfonik XX wieku. Ciekawe, że zasłużył sobie na to miano, chociaż czasy w których żył determinowały jego muzyczny język. Szostakowicz w genialny sposób przemycił w wymaganej przez poprawność polityczną prostocie i komunikatywności charakterystyczną dla siebie ironię, elementy groteski i drapieżną dramatyczność. Wszystkie te cechy nosi też jego I Koncert wiolonczelowy Es-dur: czteroczęściowe dzieło z porywającymi częściami skrajnymi i ciężarem osadzonym na ogniwach środkowych. Trzecia część Koncertu cała jest kadencją! Szczególnie poruszające jest rozpoczęcie części drugiej – szostakowiczowska liryka uderza tym bardziej, że zwykle wyłania się zza jego dźwiękowej uszczypliwości dość niespodziewanie.

Modest Musorgski wiele ryzykował czytając dzieła literackie i filozoficzne, śpiewając w chórze i – wreszcie – komponując w czasie pobierania nauk w szkole gwardyjskich podchorążych w Petersburgu. Nie kazał przeznaczeniu długo na siebie czekać; zaledwie sześć lat później doszło do jego pożegnania z wojskiem. Niewiele później Musorgski stał się członkiem słynnej Potężnej Gromadki. Zaczął tworzyć na pełen etat – podobnie jak Wiktor Hartmann, zmarły przedwcześnie malarz i architekt, który stał się bliskim przyjacielem autora Borysa Godunowa. Śmierć Hartmanna wstrząsnęła Musorgskim, a naturalnym sposobem na ukojenie bólu okazała się praca nad Obrazkami z wystawy – cyklem dziesięciu miniatur fortepianowych zainspirowanych obrazami i grafikami przyjaciela. Obrazki (z uroczystymi Promenadami, zabawnym Tańcem piskląt w skorupkach, złowrogą Babą Jagą czy majestatyczną Wielką bramą kijowską) zinstrumentowane później przez Ravela stały się pięknym świadectwem twórczej relacji i niekwestionowanym evergreenem muzyki klasycznej.

(MK)

Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach
im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera.

Jako kameralista współpracuje m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Anną Marią Staśkiewicz, występuje z pianistami Justyną Danczowską, Marcinem Koziakiem, Radosławem Sobczakiem, Agnieszką Kozło . Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”.

Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie, Yerevan Music Perspecitves, East meets West w Korei.

Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora. Ponadto w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się między innymi nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu, a także, z Justyną Danczowską, utworów na wiolonczelę
i fortepian w tym Sonaty „Arpeggione” F. Schuberta i „Märchenbilder” Roberta Schumanna.

Na rok 2015 planowane jest wydanie płyty z Duetami Ravela, Kodalya i Martinu nagranymi z Anną Marią Staśkiewicz.

Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris
w klasie Philippe’a Muller’a.

Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski.

Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

ww.bartoszkoziak.com

Projekt i realizacja: netkoncept.com