Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
2
3
4
5
7
10
12
13
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
19:00 - 20:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Leoša Janáčka w Ostrawie
06.06.2024    
19:30 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12') George Gershwin – Błękitna rapsodia (1924 [...]
On the Road Again
07.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12’) George Gershwin – Błękitna rapsodia (15’) [...]
Tango prosto z Argentyny z polską duszą
08.06.2024    
19:00 - 20:30
Luciano Torres – bandoneon José Torres Duval – gitara, wokal Lina Gómez Carvajal – flet Javier Torres Duval – wokal Magdalena Lechowska – wokal Mateusz [...]
Z książką na pulpicie
Maciej Kinder – Dominik Radosław Marcinkiewicz – Pan Gabryś Stefania Kazana-Burczyk – Mama Mateusz Burczyk  – Tata Oliwia Kraft – Dyrygent oraz Ewelina Szendzielorz i [...]
Organy w samo południe
09.06.2024    
12:00 - 13:30
Zuzanna Bator, Maciej Bator – organy W programie: Stanisław Moniuszko (trb. Zuzanna Bator) – Uwertura koncertowa Bajka Bert Matter – Psalm 90, Psalm 1, Gezang [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ramię w ramię – arcydzieła kameralistyki
14.06.2024    
19:00 - 20:30
Marcin Sikorski – fortepian Karolina Koczur, Andżelika Chorzempa, Agnieszka Kulka, Natallia Zhukava – skrzypce Anna Wałek, Beata Jańta – altówki Agata Gawin-Gluza, Marta Ryś – [...]
Jubileusz 50-lecia Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej
15.06.2024    
18:00 - 20:00
Chór mieszany Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Schola Cantorum Opoliensis Anna Sikora – dyrygent chóru Chór żeński Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Opolienses Puellae Cantantes Chór dziecięcy [...]
Koncert w ramach 59. Międzynarodowego Festiwalu im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju
16.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Meruert Karmenova – skrzypce (Laureatka II nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego) Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Ludwig van [...]
Zakończenie 72. Sezonu Artystycznego
28.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Łódzkiej Artur Koza – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran Anna Borucka – mezzosopran Przemysław Neumann – dyrygent W programie: [...]
11 listopada 2018, niedziela | 18:00
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Krzysztof Książek – fortepian (Laureat III Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie)
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Feliks Nowowiejski – Uwertura do oratorium Powrót syna marnotrawnego op. 3
Ignacy Jan Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll op. 17
Witold Maliszewski – IV Symfonia D-dur Odrodzonej i odnalezionej Ojczyźnie op. 21

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

 

Dwa lata temu hucznie obchodziliśmy 1050-lecie Chrztu Polski. Choć właśnie w 966 roku rozpoczęła się historia naszej ojczyzny – na swoje oficjalne milenium Polska musi poczekać jeszcze 71 lat. Wszystko przez trudną (ale i ważną) historię rozbiorów i zaborów.

Być może 123 lata Polski nieistniejącej to pewien myślowy skrót, z pewnością jednak drogą na skróty nie szli Polacy, którzy postanowili o ojczyznę zawalczyć. Powstania zbrojne, spotkania dyplomatyczne oraz literatura i muzyka budujące narodową tożsamość i pokrzepiające serca – wszystko to doprowadziło do pamiętnego roku 1918, dzięki któremu dziś świętować możemy 100 lat Polski niepodległej.

123 lata w ponad tysiącletniej historii narodu są właściwie chwilą. Podobnie niewielką część Ewangelii wg św. Łukasza stanowi słynna przypowieść o synu marnotrawnym. Mimo to, Feliks Nowowiejski nadał tej perykopie ogromne znaczenie, tworząc na jej kanwie monumentalne oratorium. Uwertura do Powrotu syna marnotrawnego (nagrana przez Opolskich Filharmoników we wrześniu ubiegłego roku i wydana przez wytwórnię DUX na płycie Nowowiejski – Dzieła symfoniczne) rozpocznie zatem koncert opowiadający o drodze do wolności, o powrocie Polski na mapy Europy i świata.

Niepodległej nie byłoby prawdopodobnie bez zaangażowania Ignacego Jana Paderewskiego. Dziś trudno sobie wyobrazić, by naród swoje sprawy złożył w rękach artysty. Paderewski najpierw i przede wszystkim był bowiem artystą: pianistą i kompozytorem. Swój Koncert fortepianowy a-moll ukończył w roku 1888, rok później zinstrumentował dzieło i wtedy też doszło do jego premierowego wykonania. Realizacji partii solowej podjęła się Anette Jessipowa, a orkiestrę poprowadził Hans Richter, o którym sam Paderewski napisał w swoich Pamiętnikach: „Richter należał wówczas do najsławniejszych dyrygentów świata.” O Paderewskim zaczęło być głośno. Zaledwie dwa lata później trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie odbył wielkie tournée na zaproszenie fortepianowego potentata – firmy Steinway. Związki Paderewskiego z Ameryką przetrwały zresztą do końca jego życia. To popularności, ugruntowanej pozycji i mądrej odwadze polskiego muzyka zawdzięczamy obecność polskiej sprawy w słynnych 14 punktach Wilsona.

Kompozycją powstałą już w niepodległej Polsce jest IV Symfonia D-dur Witolda Maliszewskiego o znamiennym tytule: Odrodzonej i odnalezionej Ojczyźnie. Dwa przymiotniki łączą tu w niezwykły sposób dwie rzeczywistości – globalną (w której nasz kraj znajdował się w 1923 roku) oraz tę osobistą Maliszewskiego, twórcy z pogranicza kilku kultur i światów. Opisy IV Symfonii były dotychczas pracami z zakresu teorii muzyki, dzieło przez prawie sto lat pozostawało bowiem jedynie w rękopisie. Dzięki staraniom Filharmonii Opolskiej utwór ten został w ciągu ostatniego roku wydany i nagrany, a publiczność uczestnicząca w koncercie w dniu setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości będzie świadkami jego premierowego wykonania.

(MK)

Fot. Bruno Fidrych, na zlecenie Stowarzyszenie im. Ludwiga Van Beethovena

Krzysztof Książek ur. 1992 r. w Krakowie. Półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.  Rozpoczął naukę w wieku 9 lat w klasie fortepianu mgr Grażyny Hesko-Kołodzińskiej i ukończył PSM I st. im. S. Wiechowicza w Krakowie. Od 2005 roku kształcił się pod okiem prof. Stefana Wojtasa, najpierw jako uczeń POSM II st. im. F. Chopina w Krakowie, a później jako student Akademii Muzycznych w Krakowie i Bydgoszczy. Obecnie realizuje program studiów podyplomowych w klasie prof. Arie Vardiego w Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover.

Laureat najwyższych nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: , The International Chopin Piano Competition – I miejsce, Grand Prix, nagroda specjalna (Lwów, Ukraina 2010), The II American Paderewski Piano Competition – II nagroda, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Paderewskiego (Los Angeles, USA 2013), IX Międzynarodowy Konkurs im. I.J. Paderewskiego – nagroda specjalna dla najlepszego Polaka, który awansował do półfinału, lub finału konkursu (Bydgoszcz 2013), Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – I nagroda oraz nagroda specjalna (Warszawa 2013), Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie – II nagroda  (Warszawa 2015), Concours International de Piano de l’Orchestre Philharmonique du Maroc – III nagroda (Rabat i Casablanca, Maroko 2016), IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Halina Czerny-Stefańska in memoriam – I nagroda (Poznań 2017), ), I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych – III nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie mazurków, (Warszawa 2018).

Występował na 67 i 69 Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju,  Festiwalu „Chopin i Jego Europa”, Festival Chopin à Paris, The New Year Music Festival w Gstaad. 17 marca 2018 roku wystąpił jako solista z towarzyszeniem Collegium 1704 roku pod batutą Václava Luksa podczas koncertu „Warszawski Fortepian Chopina” prezentującego kopię fortepianu Buchholtza Koncertował w Japonii, Chinach, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech, RPA, USA, Polsce, na Słowacji, Ukrainie i na Węgrzech. Jest stypendystą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Pro Musica Bona, programu stypendialnego “Młoda Polska”. W latach 2005-2011 był objęty programem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W marcu 2014 roku otrzymał Stypendium Krystiana Zimermana.

W kręgu jego zainteresowań znajduje się również kameralistyka, której uczył się pod kierunkiem prof. Kai Danczowskiej, mgr Justyny Danczowskiej, dr hab. Sławomira Cierpika, prof. Marii Szwajger- Kułakowskiej. Występuje w duecie fortepianowym ze swoją żoną Agnieszką Zahaczewską-Książek.

W listopadzie 2016 r. ukazała się płyta CD z Koncertem e-moll op. 11 Fryderyka Chopina, który artysta wykonuje wraz z Santander Orchestra pod dyrekcją José Maria Florêncio. Jesienią 2017 roku została wydana solowa płyta Krzysztofa Książka z utworami Fryderyka Chopina. W 2018 roku w serii The Real Chopin Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina ukazało się premierowe nagranie na kopii warszawskiego fortepianu Fryderyka Chopina: Buchholtza z ok. 1825 roku.  Jest to pierwsze nagranie artysty na instrumencie historycznym, na którym prezentuje utwory Karola Kurpińskiego i Fryderyka Chopina.

Krzysztof Książek jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Materiały: beethoven.org.pl

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com