Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
25
26
27
28
30
6:00 PM - MICHAŁ BAJOR
2
3
4
5
9
11
16
17
18
19
21
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
7:00 PM - HEJ, KOLĘDA!
4
5
Otwarta Próba Generalna
29.11.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
WIEDEŃ W DUECIE
29.11.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Karolina Koczur – skrzypce Wojciech Koczur – altówka Yaroslav Shemet – dyrygent W programie: Ludwig van Beethoven – Uwertura do baletu Twory [...]
MICHAŁ BAJOR
30.11.2019    
18:00 - 20:00
Michał Bajor Promocja najnowszej płyty Artysty. Kiedy przed laty rówieśnicy Michała Bajora słuchali Beatlesów, on również zafascynowany, nucił ich ponadczasowe piosenki. Ale równolegle wsłuchiwał się [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
01.12.2019    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
01.12.2019    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Otwarta Próba Generalna
06.12.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
ICH DWÓCH I ONA JEDNA
06.12.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Piotr Sałajczyk – fortepian Marek Wroniszewski – dyrygent W programie: Ludomir Różycki – Scherzo symfoniczne Stańczyk op. 1 (9’) Grażyna Bacewicz [...]
Spektakl: NASZE ŻONY
07.12.2019    
19:00 - 21:00
Zaskakujący, pełen zwrotów akcji komediodramat, obmyślony na trzech wirtuozów aktorstwa - Wojciecha Pszoniaka, Jerzego Radziwiłowicza/ Piotra Polka i Wojciecha Malajkata. Jest to opowieść o próbie, [...]
JAZZ JEST W FO.rmie
08.12.2019    
18:00 - 19:00
Wystąpią: Irek Głyk – wibrafon Paweł Tomaszewski – piano Filharmonia Opolska w sezonie artystycznym 2018/2019 przedstawiła cykl koncertów klubowych promujących blues. Koncerty, pod wspólnym hasłem Blues [...]
W TONACJI ŚLĄSKA
10.12.2019    
19:00 - 21:00
Wystąpią: Maja i Andrzej Sikorowscy Grzegorz Płonka z zespołem Nivel Zespół Pieśni Ludowej Silesia Maria Ruszecka Konstancja Wencel Kamila Płoszajska duet Maria Mika i Anna [...]
200. Moniuszko - koncert połączonych chórów
12.12.2019    
19:00 - 21:00
  ORKIESTRA I CHÓR FILHARMONII OPOLSKIEJ KIEROWNICTWO MUZYCZNE − Przemysław Neumann CHÓR LAUDATE DOMINUM z parafii pw. bł. Czesława w Opolu KIEROWNICTWO MUZYCZNE − Ludmiła [...]
KWINTETU JESZCZE NIE BYŁO
13.12.2019    
19:00 - 21:00
The Odder Quintet: Malwina Kotz – skrzypce Karol Kamiński – skrzypce Monika Młynarczyk – altówka Sylwia Matuszyńska – wiolonczela Paweł Jabłczyński – kontrabas Program: Witold [...]
ŚWIĄTECZNY KONCERT NA 17 GŁOSÓW
14.12.2019    
19:00 - 21:00
Pierwszy koncert klubowy z cyklu pt. NA DWA GŁOSY odbył się w lutym 2014. Ideą cyklu była prezentacja młodych wokalistów, którzy swoje pierwsze artystyczne kroki stawiali [...]
ŚWIĄTECZNY KONCERT NA 17 GŁOSÓW
15.12.2019    
18:00 - 20:00
Pierwszy koncert klubowy z cyklu pt. NA DWA GŁOSY odbył się w lutym 2014. Ideą cyklu była prezentacja młodych wokalistów, którzy swoje pierwsze artystyczne kroki stawiali [...]
Otwarta Próba Generalna
20.12.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
W DZIEŃ BOŻEGO NARODZENIA
20.12.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Akademicki Chór Politechniki Opolskiej Ludmiła Wocial-Zawadzka – przygotowanie chóru Chór Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Piotr Czajkowski – [...]
KONCERT RODZINNY
22.12.2019    
11:00 - 12:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Agata Suchocka-Wachowska – prowadzenie Siódemka w kontekście Koncertów Rodzinnych okazała się naszą szczęśliwą liczbą. Cały poprzedni sezon, [...]
KONCERT FINAŁOWY projektu "Urodziny Mistrza Stanisława. Polsko-litewska trasa koncertowa 2019"
22.12.2019    
18:00 - 20:00
  Wykonawcy Katarzyna Kłosowska – sopran Natalia Płonka – alt Jakub Sazanów-Lubelski – tenor Jan Okraska – bas Jakub Szmidt – bas Michał Pyrkosz, Michał [...]
SYLWESTER W FILHARMONII. Dire Straits Symfonicznie
Sylwester w Filharmonii 31.12.2019 godz. 18:00 godz. 21:30 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Kuba Badach – wokal Marek Napiórkowski – gitara Krzysztof Herdzin – dyrygent Piosenki [...]
SYLWESTER W FILHARMONII. Dire Straits Symfonicznie
Sylwester w Filharmonii 31.12.2019 godz. 18:00 godz. 21:30 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Kuba Badach – wokal Marek Napiórkowski – gitara Krzysztof Herdzin – dyrygent   [...]
HEJ, KOLĘDA!
03.01.2020    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Marta Matuszewska – sopran  Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Kolędy w opracowaniu Jana Maklakiewicza   Koncert realizowany w [...]
Wydarzenia w dniu 30.11.2019
Wydarzenia w dniu 07.12.2019
Wydarzenia w dniu 08.12.2019
Wydarzenia w dniu 10.12.2019
Wydarzenia w dniu 03.01.2020
21 kwietnia 2023, piątek | 19:00
Próba czasu

Strefa I – 45 zł, 35 zł
Strefa II – 35 zł, 28 zł
Strefa III – 25 zł, 20 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Joana Soares – obój
Maciej Tworek – dyrygent

W programie:
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620 (8′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert obojowy C-dur KV 314 (21′)
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68 (45′)

 

 

 

 

 

 

 

Próba. To słowo-klucz dla repertuaru tego koncertu. Najpierw podejdziemy do niego metaforycznie, przypominając o zajmującej i zabawnej (choć naszpikowanej całkiem poważną, wolnomularską symboliką) treści singspielu Czarodziejski flet. Główni bohaterowie, Pamina i Tamino darzą się gorącym uczuciem, ale muszą uporać się z licznymi przeciwnościami stojącymi na drodze do ich szczęścia. Decyzją kapłanów Siedmiokrotnego Kręgu Słonecznego, Tamino musi sprostać próbom milczenia (ta wprowadza szczególny zamęt w sercu Paminy), ognia i wody. Zwycięstwo zakochanych to nie tylko ich indywidualny triumf – to także pokój i harmonia w całym królestwie. Zgrabna, niespełna siedmiominutowa Uwertura nie stanowi lekkiego zestawienia operowych tematów. Próbuje przekonać słuchaczy o powadze poruszanych tematów – wciąż jednak ze szczyptą mozartowskiego humoru.

Czternaście lat przed Czarodziejskim fletem Mozart skomponował Koncert obojowy C-dur. Utwór dedykował Giuseppe Ferlendisowi, którego poznał pracując na dworze w Salzburgu. Przez wiele lat kompozycja uznana była jednak za zaginioną – dopiero w roku 1920 odkryto głosy orkiestrowe Koncertu i skonstatowano, że… zuchwały Amadeusz napisał ten sam utwór dwukrotnie. Odnaleziony Koncert obojowy okazał się bowiem pierwowzorem II Koncertu fletowego! Nie umniejsza to rzecz jasna wartości kompozycji, która po dziś dzień pozostaje jedną z najważniejszych w repertuarze przeznaczonym na ten instrument.

O ile postać fikcyjna, książę Tamino, musiał w ramach próby przejść przez groty wypełnione wodą i ogniem – Johannes Brahms, jak najbardziej realny, doświadczył próby czasu podczas tworzenia swojej I Symfonii. Zajęło mu to dwadzieścia lat! „Było zawsze moim głębokim i tajemnym pragnieniem usłyszeć tę rzecz najpierw w małym mieście, w którym byłby dobry przyjaciel, dobry dyrygent i dobra orkiestra.” – mówił Johannes. Czyż taki obraz Brahmsa, człowieka o ogromnym talencie i jeszcze większej pokorze, nie sprawia, że jego muzyka dotyka jeszcze głębiej?

 

fot. Catarina Silva

Joana Soares – obój

Młoda portugalska oboistka, która obecnie kontynuuje swoją naukę w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu w klasie profesorów: Davida Waltera, Fredérica Tardy i Nory Cismondi. Od 2021 r. jest solistką Narodowej Orkiestry Bretanii (Orchestre National de Bretagne).

W 2017 r. otrzymała tytuł licencjata na Uniwersytecie Muzycznym w Aveiro w klasie prof. Jean-Michela Garettiego, jest także absolwentką  Conservatório de Música da Jobra klasie prof. Jonathana Costy, Jean-Michela Garettiego i Any Madaleny Silvy.

Jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów m.in. I nagroda w XIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka, I nagroda w 32. edycji Prémio Jovens Músicos w Portugalii, nagroda specjalna w Konkursie dla Młodych Muzyków Unii Europejskiej, III nagroda w Międzynarodowym Konkursie Młodych Oboistów IDRS w Hiszpanii, a także otrzymała wyróżnienie w Konkursie Gillet-Fox na Florydzie w USA.

Jako solistka występowała z takimi portugalskimi orkiestrami jak: Gulbenkian Orchestra, Filarmonia das Beiras Orchestra, Orchestra of the University of Aveiro oraz Orchestra of Câmara de Cascais e Oeiras. Natomiast w Polsce wystąpiła z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Zabrzu.

W trakcie swojej kariery współpracowała z wybitnymi oboistami, a także wieloma portugalskimi dyrygentami. Była także zapraszana do poprowadzenia kursów mistrzowskich w Portugalii.

Często występuje wraz z Banda Sinfónica Portuguesa, a także miała możliwość współpracować z takimi orkiestrami jak m.in.: Orchestre Philarmonique Radio France, Orchestre National Lyon, Orchestre National Opéra de Montpellier, Antwerp Symphony Orchestra, Orchestre National de Bretagne.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Ciężko jest wybrać jedno miejsce. Cieszę się każdym miejscem, w którym obecnie przebywam. Z każdego miejsca staram się czerpać wszystko, co najlepsze. Mam wiele ulubionych miejsc. Jeśli miałabym wybrać tylko jedno, to byłby to mój rodzinny dom w Portugalii.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym

Gdybym nie była muzykiem, to nie jestem pewna, kim bym była. Muzyka była zawsze częścią mojego życia. Może byłoby to coś związane z psychologią.

Za największy sukces artystyczny uważam

Sukcesem jest możliwość koncertowania w wielu różnych miejscach, jak na przykład dzisiejszy koncert w Opolu. To możliwość życia sztuką, którą kocham. Mój największy sukces to droga, którą przebyłam, aby znaleźć się tu gdzie jestem, wraz ze wszystkimi doświadczeniami.

Człowiek, którego podziwiam

Podziwiam wszystkich ludzi, którzy są częścią mojego życia. Każdego na swój sposób. Jeśli miałaby to być osoba z mojego artystycznego środowiska, to byłby to mój nauczyciel David Walter, którego cenię jako człowieka oraz artystę.

Co lubię czytać

Tematyka, którą się interesuję, jest bardzo szeroka i lubię czytać książki z różnych dziedzin, ale muszę przyznać, że szczególnie przyciągają mnie książki z zakresu rozwoju osobistego.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Muzyka jest bez wątpienia bardzo bogatą i kompletną sztuką. Wyróżnienie jednej kompozycji byłoby niesprawiedliwe wobec wszystkich inny utworów, które dostarczyły mi niezwykłych przeżyć. Szczególnym sentymentem darzę Koncert obojowy Straussa – dla mnie jest to najbardziej kompletny utwór napisany na ten instrument. Jest on niezwykle wymagający fizycznie i emocjonalnie i pokazuje maksymalne możliwości oboju. Ponadto jest to pierwszy utwór solowy, który zagrałam z orkiestrą na profesjonalnej scenie i przez to jest dla mnie bardzo ważny.

 

fot. Bartek Barczyk

Maciej Tworek – dyrygent

W krakowskiej Akademii Muzycznej studiował fortepian w klasie prof. Jana Hoffmana, chóralistykę oraz dyrygenturę w klasie prof. Józefa Radwana. Brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako asystent współpracował z Valerym Giergievem i Lorinem Maazelem.

W latach 2005 – 2012 był dyrygentem Capelli Cracoviensis. Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.

W 2002 roku rozpoczął, trwającą 18 lat, dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem był m.in. udział w nagraniu z orkiestrą Sinfonia Iuventus kompletu jego symfonii i koncertów instrumentalnych.

W roku 2018, w ramach obchodów jubileuszu 85-lecia urodzin kompozytora, dyrygował II koncertem skrzypcowym Metamorfozy z Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin w Filharmonii Berlińskiej z Anne Sophie Mutter jako solistką, z którą następnie odbył tournee po Chinach z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia.

W roku 2019 poprowadził dwa ważne koncerty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego: 1 września Polskie Requiem z okazji 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej w obecności Prezydentów Polski, Niemiec i Wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych oraz w październiku koreańską premierę  Pasji  wg  św. Łukasza w ramach  Seoul  International  Music  Festival.

Koncertował w Europie, Azji i obu Amerykach, dyrygując takimi zespołami jak, m.in.:  The Hilliard Ensemble, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, NDR Radiofilharmonie, MDR Sinfonie Orchester, Orquesta Sinfónica de Galicia, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia (Pražskié Jaro), Państwową Orkiestrą Symfoniczną Nowa Rosja, Orquesta Sinfonica Simon  Bolívar  de  Venezuela,  Orquesta  Filarmόnica de Bogotá, Orkiestrą Filharmoniczną w Brnie, a ostatnio Tonhalle Zürich, Dresdner Philharmonie, Oxford Philharmonic Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Romanian National Radio Orchestra (Enescu Festival), Russian Philharmonic Orchestra, Jerusalem Symphony Orchestra, KBS Symphony Orchestra.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Dom rodzinny i objęcia mojej żony.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Pewnie ogrodnikiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Mam nadzieję, że jest jeszcze przede mną.

Człowiek, którego podziwiam
Jan Paweł II.

Co lubię czytać
Książki biograficzne.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Krzysztof Penderecki – Pasja wg św. Łukasza.

Projekt i realizacja: netkoncept.com