Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
31
1
2
3
5
6
7
9
10
13
22
7:00 PM - Piękny rejs
24
26
29
30
Chopin – Reinterpretacje
30.10.2025    
19:00 - 20:00
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Cała Polska gra Chopina
04.11.2025    
18:00 - 19:00
Mateusz Krzyżowski – fortepian. Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu. W programie: Fryderyk Chopin: Ballada g-moll op. 23 Etiuda e-moll op. 25 nr 5 Nokturn fis-moll [...]
Ray Brown Jr. – The Best Of
08.11.2025    
19:00 - 21:00
Ray Brown Jr. w Filharmonii Opolskiej Syn legendy, głos pokoleń, dusza soulu! Na scenie Filharmonii Opolskiej nieczęsto mamy okazję gościć artystów zza oceanu. Jeszcze rzadziej [...]
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości | K. Jakowicz | Chrenowicz | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Krzysztof Jakowicz – skrzypce Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Stanisław Moniuszko – Uwertura do opery Halka (8’) Karol Szymanowski – I Koncert [...]
Cała Polska gra Chopina
12.11.2025    
17:30 - 18:30
Bartosz Frydel – fortepian Katarzyna Karwaczyńska – prowadzenie koncertu  W programie: Fryderyk Chopin Pomysłodawcą projektu jest Fundacja PZU Bartosz Frydel – fortepian Urodził się w [...]
Spotkania muzyczne
14.11.2025    
11:30 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Adrian Nowak – harfa
14.11.2025    
19:00 - 20:00
Adrian Nowak – harfa Katarzyna Karwaczyńska – prelegent W programie: Artur Gelbrun – Introdukcja i rapsodia na harfę solo  (9’) Edward Bogusławski  – Preludio e [...]
DVOŘÁK – Symfonia „Z Nowego Świata” | Shemet | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
15.11.2025    
18:00 - 20:00
15 listopada w Filharmonii Opolskiej wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą jednego z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia, a zarazem dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej [...]
Warsztaty ENCEPENCE
16.11.2025    
09:30 - 10:30
Wyrusz na latającym dywanie do krainy baśni! Będą lampiony Alladyna, poszukiwanie skarbów i orientalny taniec
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
16.11.2025    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Dawid Jarząb – dyrygent Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie koncertu Sponsor Koncertów Rodzinnych: adamietz.pl   Uczestników koncertów rodzinnych zapraszamy również do udziału w warsztatach [...]
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
16.11.2025    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Dawid Jarząb – dyrygent Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie koncertu Sponsor Koncertów Rodzinnych: adamietz.pl   Uczestników koncertów rodzinnych zapraszamy również do udziału w warsztatach plastycznych. https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/warsztaty-encepence-7/ [...]
Koncert kameralny dla młodzieży
17.11.2025    
10:00 - 11:00
Bartosz Frydel – fortepian Kwartet Angelus: Ewa Andruszkiewicz – I skrzypce Agata Wacowska -Marsac – II skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek – altówka Mirosław Makowski  – wiolonczela [...]
Spotkania muzyczne
18.11.2025    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Cała Polska gra Chopina
18.11.2025    
18:00 - 19:00
Krzysztof Wierciński – fortepian Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu W programie: Fryderyk Chopin Pomysłodawcą projektu jest Fundacja PZU Krzysztof Wierciński – fortepian Krzysztof Wierciński urodził [...]
Cała Polska gra Chopina
19.11.2025    
18:00 - 19:00
Zuzanna Sejbuk – fortepian Katarzyna Karwaczyńska – prowadzenie koncertu W programie: Fryderyk Chopin: Nokturn G- dur Op. 37 nr 2 Mazurki Op. 41 Ballada As- [...]
The Garden of Divine Songs
20.11.2025    
19:00 - 20:00
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
BEETHOVEN, LALO, GOUNOD | Nowotczyńska | Rogala | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karolina Nowotczyńska – skrzypce Jacek Rogala – dyrygent W programie: Ludwig van Beethoven – Uwertura do baletu Twory Prometeusza op. 32 (5') Édouard [...]
Piękny rejs
22.11.2025    
19:00 - 21:00
Pasażer poszukiwany! Wsiądź z nami na statek, którym wyruszymy w najpiękniejszy z rejsów. Wspólnie z kapitanem staniemy za sterem parostatku napędzanego siłą naszych wzruszeń i [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Spotkania muzyczne
25.11.2025    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
25.11.2025    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Cała Polska gra Chopina
25.11.2025    
17:00 - 18:00
Jan Widlarz – fortepian Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu   W programie: Fryderyk Chopin   Pomysłodawcą projektu jest Fundacja PZU.     Jan Widlarz – [...]
AGA DERLAK neurodivergent
27.11.2025    
19:00 - 20:00
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
CHOPIN, BARBER, SCHUBERT, STRAUSS | Diadiura | Kałduński | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Adam Kałduński – fortepian (Laureat Nagrody im. Belli Davidovich za najlepsze wykonanie ballady podczas XIX Konkursu Chopinowskiego) Mykola Diadiura – dyrygent W [...]
Wydarzenia w dniu 22.11.2025
7 marca 2025, piątek | 19:00
Tańce Króla Gór

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Zbigniew Raubo – fortepian
Przemysław Zych – dyrygent

W programie:
Witold Lutosławski – Mała suita (11′)
Edvard Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16 (31′)
Edvard Grieg – Muzyka do dramatu Peer Gynt Henryka Ibsena (wybór) op. 23 (37′)

Tańce Króla Gór

Muzyka tradycyjna bywa niesłusznie postrzegana jako prymitywna, a tymczasem to ona najpełniej oddaje rytm życia, emocje i opowieści zaklęte w dźwiękach. Folklor od wieków inspiruje kompozytorów, stając się dla nich źródłem tematów, barw i ekspresji. Tańce na poważnie to opowieść o dwóch – pozornie odległych tradycjach – polskiej i norweskiej, które choć osadzone w odmiennych pejzażach, łączy ten sam pierwotny puls muzyki tradycyjnej i mitotwórczej wyobraźni.

W transie tradycji

Mała suita Witolda Lutosławskiego to dzieło, które choć spełniało wymagania polityczne i wpisywało się w socrealistyczne ramy reinterpretacji muzyki tradycyjnej, pozwalało kompozytorowi na eksperymentowanie z orkiestracją. W dziele tym, kompozytor przekształca melodie ludowe z regionu Rzeszowszczyzny w symfoniczną narrację. Cztery części suity ukazują bogactwo polskiej muzyki tradycyjnej – kompozytor zawarł w nim oryginalne cytaty in crudo z przyśpiewek ludowych, lecz w zupełnie innym wydaniu.

Każda z tych części różni się od siebie charakterem. Fujarka otwiera suitę, zwiewnym, subtelnym motywem, który przywołuje na myśl rustykalny wizerunek polskiej wsi uwieczniony na płótnach Józefa Chełmońskiego – wiejskich pejzażach i życia zgodnego z rytmem natury. W Hurra Polce kompozytor przenosi nas do obrazu wiejskiej zabawy w karczmie, gdzie tancerze wirują w rytmie polki – jednego z najbardziej charakterystycznych tańców dla tego regionu etnograficznego. Najbardziej liryczną częścią suity jest Song – część zachwycająca swoją kantyleną, śpiewnością i emocjonalną głębią. Całość zamyka Taniec – niezwykle rytmiczny, pulsacyjny i żywiołowy, a jednocześnie precyzyjnie skonstruowany, co stanowi charakterystyczny rys kompozytorskiego języka Lutosławskiego.

Poetyckość krajobrazu

Gdy w 1868 roku młody Edvard Grieg skomponował swój Koncert fortepianowy a-moll op. 16, od razu dzieło to zyskało status arcydzieła romantycznej pianistyki. Już pierwsze takty –  monumentalne wejścia fortepianu – przypominają wyłaniający się z mroku norweski krajobraz. Słychać w nim inspirację Chopinem, Lisztem i Schumannem, ale i głęboko norweską duszę – asymetryczne rytmy tamtejszej muzyki tradycyjnej, melancholię i dramatyzm nordyckiej natury.

Grieg maluje dźwiękami surowe krajobrazy i nordyckie mitologie, łącząc liryzm z niepokojem. Finał koncertu to triumf norweskiego ducha – pełen tanecznych rytmów, energii i ilustracyjnej narracji, oddającej zmagania z natur. To również hołd dla muzyki tradycyjnej, która – podobnie jak w twórczości Lutosławskiego staje się fundamentem kompozycji.

Baśniowość i mity

Wieczór zakończy wybór fragmentów z muzyki do dramatu Peer Gynt Henryka Ibsena. Sam dramat, osadzony w norweskiej mitologii, jest alegorią ludzkiej egzystencji – poszukiwaniem siebie, ucieczką przed rzeczywistością, onirycznym balansowaniem między snem a jawą.

Grieg, tworząc ilustrację muzyczną do tego tekstu, sięgnął po szeroką paletę barw. Poranek pełen jest subtelnych brzmień smyczków i fletów, a kulminacją cyklu staje się jeden jeden z najsłynniejszych utworów muzyki klasycznej W grocie Króla Gór – utwór o niezwykłej narracyjnej sile, który wprowadza nas do podziemnego świata trolli, skąpanych w upiornym, rytmicznym tańcu. Grieg buduje napięcie narastającą dynamiką, tworząc groteskowy taniec mrocznych istot.

Nowe tradycje

Lutosławski i Grieg pokazują, że muzyka tradycyjna, to nie tylko zapis przeszłości, lecz źródło nieustannej inspiracji. Czerpiąc z tradycji, obaj kompozytorzy stworzyli dzieła, które przekroczyły czas i granice, a co najważniejsze – potrafią poruszyć także współczesnych melomanów.

 

fot. Piotr Banasik

Zbigniew Raubo – fortepian

Laureat Konkursu im F. Busoniego w Bolzano (1991), im F. Liszta w Utrechcie (1992) – jak dotąd jest jedynym polskim laureatem tego prestiżowego Konkursu oraz Konkursu im K. Szymanowskiego w Łodzi (1987).
Ukończył z wyróżnieniem katowicką Akademię Muzyczną w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego, którego następnie został asystentem. Aktualnie pracuje na stanowisku profesora w macierzystej Uczelni. W czerwcu 2013 r. Prezydent RP nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych. Posiada tytuł Ambasadora Miasta Kalisza. W roku 2023 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.
Koncertował we wszystkich filharmoniach w kraju. Występował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami takimi, jak: Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Agnieszka Duczmal, Jerzy Salwarowski, Mirosław J. Błaszczyk, Marek Pijarowski, Tomasz Bugaj, Jerzy Swoboda, Krzysztof Missona, Łukasz Borowicz, Marek Moś, Czesław Grabowski, Renard Czajkowski. W swoim repertuarze posiada ponad 30 utworów na fortepian z orkiestrą. Wśród jego zrealizowanych dokonań artystycznych znajdują się m.in. występ z recitalem na Festiwalu Chopinowskim w Vancouver, Festiwalu Poolse Meesters w Belgii, jak też warsztaty pianistyczne i koncert w ramach Festiwalu Campos do Jordao w Brazylii oraz recital i kurs mistrzowski na Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju.
Dokonał szeregu nagrań dla krajowych i zagranicznych firm fonograficznych m.in. dla japońskich filii firm Deutsche Gramophon i RCA, International Music Corporation, firmy DUX i Żuk Records. Z upodobaniem uprawia również kameralistykę, występował m.in. z Kwartetami Śląskim, Wilanów i Camerata oraz z Bartłomiejem Niziołem, Urszulą Kryger, Elżbietą Mrożek-Loską, Piotrem Janosikiem.
Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną, obok etatowej pracy w Akademii Muzycznej w Katowicach spotyka się z młodzieżą pianistyczną na licznych kursach, udziela się również konsultując szkolnictwo muzyczne niższych szczebli. Intensywnie naucza również na pianistycznych kursach mistrzowskich. Jego działalność na niwie naukowej obejmuje między innymi: pełnienie funkcji promotora dziewięciu prac doktorskich a także wielokrotnie recenzenta w przewodach doktorskich i w postępowaniach o nadanie tytułu profesora. Brał wielokrotnie udział w pracach jury konkursów krajowych i zagranicznych m.in. w Ogólnopolskim Konkursie im. F. Chopina w Warszawie, Chopin Competition in Asia w Japonii czy też Konkursu o stypendia Fundacji Yamaha. Był również jurorem XI Międzynarodowego Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz V Międzynarodowego Bałtyckiego Konkursu Pianistycznego w Gdańsku. Jest także przewodniczącym jury Alternatywy Konkursowej organizowanej przez Polskie Radio Chopin. Wśród jego wychowanków można znaleźć laureatów konkursów muzycznych: im. Liszta we Wrocławiu, im. Liszta w Parmie, Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni, Ogólnopolskiego Konkursu im. Chopina w Warszawie, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Konkursu Arthur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy i innych. W ostatnich latach jego student, a aktualnie asystent Tymoteusz Bies został zwycięzcą pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

 

fot. Piotr Nowakowski

Przemysław Zych – dyrygent

Kompozytor, aranżer, dyrygent, pedagog, organizator życia muzycznego. W latach 2000–2010 studiował kompozycję i dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoją wiedzę uzupełniał na kursach mistrzowskich, m.in. podczas International Bartók Seminar w Szombathely na Węgrzech w 2006 roku, pracując m.in. pod kierunkiem Petera Eötvösa.

Jego utwory wykonywane były podczas wielu koncertów i festiwali w Polsce, m.in. podczas Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, cyklu Generacje ZKP, Laboratorium Muzyki Współczesnej, My Splendid Isolation – Dni Karola Szymanowskiego, Festiwalu Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia, a także zagranicą w m.in. w Anglii, Belgii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Współpracował z wieloma zespołami i instytucjami, m.in.: NOSPR, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną UMFC, Radomską Orkiestrą Kameralną, Chórem PR w Krakowie, Kammerchor CONSONO, Schola Cantorum Gedanensis, The University of Louisville Cardinal Singers, Operami w Bydgoszczy, Bytomiu, Poznaniu i Szczecinie, a także solistami i dyrygentami, m.in.: Pawłem Kotlą, Janem Łukaszewskim, Ewą Strusińską, Krzysztofem Urbańskim, Moniką Wolińską, czy Jerzym Wołosiukiem.

Dokonał również prawykonań kompozycji wielu polskich twórców, m.in.: Macieja Bałenkowskiego, Wojciecha Błażejczyka, Marka Chołoniewskiego, Katarzyny Głowickiej, Adama Porębskiego, Mateusza Ryczka, Edwarda Sielickiego, Anny Sowy, Rafała Zalecha, czy Ignacego Zalewskiego.

W 2008 roku zadebiutował w Filharmonii Narodowej jako kompozytor,
a dwa lata później jako dyrygent. W roku 2011 nakładem Musica Sacra Edition ukazała się płyta New Polish Music for Choir, na której znalazł się jego psalm Miserere na chór mieszany a cappella, w wykonaniu chóru Schola Cantorum Gedanensis pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Album ten został nagrodzony statuetką Fryderyka w 2012 roku w kategorii „Muzyka Współczesna”.

Był jednym z inicjatorów powstania Radomskiej Orkiestry Kameralnej, a także pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym festiwalu „My splendid isolation – Dni Karola Szymanowskiego” w Radomiu.

Jest laureatem Konkursu Wykonawczego Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1998), Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura w Sanoku (2002) oraz Konkursu kompozytorskiego na utwór inspirowany poezją Tadeusza Różewicza (2006).

Brał udział w pierwszej edycji programu „Kompozytor-rezydent” Instytutu Muzyki i Tańca, a wiele z jego utworów powstało w ramach programu „Zamówień kompozytorskich” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podczas Bydgoskiego Festiwalu Operowego w 2013 roku miała miejsce prapremiera opery kameralnej POIESIS opartej na tekście dramatu Rekonstrukcja poety Zbigniewa Herberta.

W roku 2015 w Operze na Zamku w Szczecinie premierę miał balet Alicja w Krainie Czarów do libretta i w choreografii Jacka Tyskiego, natomiast w czerwcu 2022 r. w Operze Nova w Bydgoszczy miała miejsce premiera nowej wersji tego tytułu, tym razem opracowana wspólnie z Robertem Bondarą.

Również w 2015 roku powstał zamówiony przez Towarzystwo Muzyczne w Radomiu Koncert na akordeon i orkiestrę DANCE! Concerto. W 2017 roku we współpracy z Anną Kwiatkowską, stworzył na zamówienie Fundacji „Harmonie i Hałasy”, w ramach programu „Mistrz i uczeń”, cykl duetów na dwoje skrzypiec Kajocy.

Współpracował z Markiem Chołoniewskim przy wykonaniach multimedialnego, edukacyjnego utworu Wiatrofale (2017) oraz przy projekcie Dźwiękowisko (2019), w ramach którego prawykonano jego kolejny multimedialny utwór En rondeau (wyliczanki), a także TeGeLar Marka Chołoniewskiego.

W 2021 r. doprowadził do prawykonania odkrytej przez siebie Rapsodii polskiej (Koncertu fortepianowego) op. 14 Stanisława Wisłockiego z roku 1941. Utwór został zarejestrowany z solistą – Michałem Drewnowskim oraz Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej.

Rok 2023 ponownie przyniósł współpracę z choreografem Robertem Bondarą. Tym razem na podstawie jego libretta powstał balet „Królowa Śniegu” na motywach baśni Hansa Christiana Andersena. Utwór również powstał w ramach programu zamówień kompozytorskich MKiDN.

Od 2013 roku jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziałach Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Dyrygentury Symfoniczno-Operowej. Jest również dyrygentem orkiestry symfonicznej II st. w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu.

Projekt i realizacja: netkoncept.com