
50 zł
Unleashed Cooperation
Patryk Rynkiewicz – trąbka
Krzysztof Kuśmierek – saksofon
Patryk Matwiejczuk – fortepian
Flavio Gullotta – kontrabas
Stanisław Aleksandrowicz – perkusja
Zapraszamy na wyjątkowy Koncert z cyklu improKLASYKA. Tego wieczoru Unleashed Cooperation zabierze nas w fascynującą podróż przez twórczość jednego z najbardziej intrygujących kompozytorów przełomu XIX i XX wieku.
Erik Satie (1866–1925) to francuski kompozytor i pianista, który wyprzedzał swoje czasy. Uznawany za prekursora minimalizmu, surrealizmu i ambientu w muzyce, Satie znany był ze swojego ekscentryzmu i niezależności twórczej. Jego muzyka, często pozbawiona rozbudowanej harmonii, wyróżnia się subtelnym liryzmem, powtarzalnością motywów i niezwykłą prostotą, która do dziś fascynuje kompozytorów i improwizatorów.
W dorobku Satiego znajdują się dzieła, które stały się ikonami muzyki klasycznej i inspiracją dla artystów wielu pokoleń. Najsłynniejsze z nich to:
- Gymnopédies – trzy melancholijne utwory fortepianowe, uważane za symbol francuskiego impresjonizmu w muzyce,
- Gnossiennes – seria sześciu impresyjnych, nieco egzotycznych utworów o mistycznym, medytacyjnym charakterze, bez tradycyjnej struktury rytmicznej,
- Parade – balet stworzony wspólnie z Jeanem Cocteau, Pablem Picassem i Leonidem Miasinem, wyróżniający się użyciem nietypowych instrumentów, takich jak butelki częściowo napełnione wodą, maszyna do pisania, a nawet rewolwer.
Oprócz miniatur fortepianowych i muzyki scenicznej, Satie komponował również liczne utwory o charakterze rozrywkowym, m.in. piosenki kabaretowe. Swoim kompozycjom często nadawał humorystyczne albo absurdalne tytuły, np. „Jak słowik z bólem zęba” czy „Wiotkie preludia dla jednego psa”. Dodawał też do nich przewrotne instrukcje i nietypowe komentarze dotyczące wykonania, takie jak „en clignant l’oeil” – „puszczając oczko” lub „avec Étonnement” – „z niespodzianką”.
W 1920 r. kompozytor przedstawił koncepcję nazwaną „musique d’ameublement” (muzyka-umeblowanie). Taka muzyka ma, jego zdaniem, pełnić rolę tła dźwiękowego dla wszelkich życiowych wydarzeń. Reprezentował pogląd, że odbiorcy powinni postrzegać muzyczne dzieła „tak samo, jak postrzega się prywatną rozmowę, obraz w galerii czy krzesło, na którym usiądziemy lub nie”. Uważał, że nawet największe muzyczne arcydzieła mogą być traktowane jak przedmioty bądź meble, których się w danej chwili używa.
Nazywany przez niektórych Picassem muzyki, Satie odniósł ogromną sławę wśród paryskich kręgów artystycznych, wywarł też silny wpływ na późniejszych francuskich kompozytorów. Premierę jednego z jego najbardziej prowokacyjnych baletów, Relâche, zapowiadał banner: „Erik Satie – największy muzyk świata. Kto nie zgadza się z powyższym hasłem, proszony jest o opuszczenie sali”.
Podczas koncertu usłyszymy autorskie aranżacje i improwizacje inspirowane dziełami Satiego. Połączenie klasyki z nowoczesnym jazzem otworzy muzykę francuskiego mistrza na nowe brzmienia i formy. To spotkanie fortepianu z saksofonem, kontrabasu z perkusją i przestrzenną elektroniką, które przeobrazi każdy dźwięk zarówno w hołd dla awangardowej twórczości ekstrawaganckiego kompozytora, jak i reinterpretację z jazzowym pulsem.
Unleashed Cooperation
Poznański kwintet, który w swej artystycznej drodze próbuje eksplorować różne formy muzycznej wypowiedzi. Idee przyświecające grupie to otwartość gatunkowa oraz wolność i nieskrępowanie muzycznej ekspresji. Muzyka zespołu to wieloletnie doświadczenia i muzyczne poszukiwania w odmętach jazzu, wolnej improwizacji i muzyki etnicznej.