Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2026
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
2
3
4
5
7
9
10
11
12
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
1
Warsztaty Gospel & Gospel Kids 31.01-01.02.2026
31.01.2026 - 01.02.2026    
09:00 - 18:00
Każdy kto lubi śpiewać może wziąć udział w dwudniowej kolędowej edycji Warsztatów Gospel z TGD – nie prowadzimy przesłuchań, najważniejsza jest pasja i radość śpiewania! W tym samym [...]
TGD – Kolędy Świata / Finał Warsztatów Gospel
01.02.2026    
18:00 - 20:00
TGD Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Zapraszamy na wyjątkowy koncert grupy TGD, świętującej 10-lecie swojego flagowego projektu „Kolędy Świata”. Artyści wprowadzą wszystkich w świąteczny [...]
Karol Szymanowski Quartet
06.02.2026    
19:00 - 20:00
Karol Szymanowski Quartet Agata Szymczewska – skrzypce Robert Kowalski – skrzypce Volodia Mykytka – altówka Gustaw Bafeltowski – wiolonczela Jakub Karmelita – prelegent W programie: [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Jakub Chrenowicz – dyrygent
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Jakub Chrenowicz – dyrygent
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Jakub Chrenowicz – dyrygent
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Jakub Chrenowicz – dyrygent Magda Miśka-Jackowska – prowadzenie koncertu
Ciepliński/Bies Duo
27.02.2026    
19:00 - 20:00
Ciepliński/Bies Duo Andrzej Ciepliński – klarnet Tymoteusz Bies – fortepian W programie: Krzysztof Penderecki  – Preludium na klarnet solo (3’) Mieczysław Wajnberg – Sonata na [...]
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
01.03.2026    
10:30 - 11:30
Wyobraźcie sobie Państwo kuferek, z którego po otwarciu wysypują się piękne dźwięki. Unoszą się wysoko i wirują, hipnotyzując i czarując wszystkich w pobliżu. Taki kuferek [...]
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
01.03.2026    
12:30 - 13:30
Wyobraźcie sobie Państwo kuferek, z którego po otwarciu wysypują się piękne dźwięki. Unoszą się wysoko i wirują, hipnotyzując i czarując wszystkich w pobliżu. Taki kuferek [...]
25 lipca 2025, piątek | 19:00
Unleashed Cooperation Satie 2.0
Cykl koncertów jazzowych improKLASYKA
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 wakacyjne koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Miejsce: Klub muzyczny

50 zł

Unleashed Cooperation
Patryk Rynkiewicz – trąbka
Krzysztof Kuśmierek – saksofon
Patryk Matwiejczuk – fortepian
Flavio Gullotta – kontrabas
Stanisław Aleksandrowicz – perkusja

Zapraszamy na wyjątkowy Koncert z cyklu improKLASYKA. Tego wieczoru Unleashed Cooperation zabierze nas w fascynującą podróż przez twórczość jednego z najbardziej intrygujących kompozytorów przełomu XIX i XX wieku.

Erik Satie (1866–1925) to francuski kompozytor i pianista, który wyprzedzał swoje czasy. Uznawany za prekursora minimalizmu, surrealizmu i ambientu w muzyce, Satie znany był ze swojego ekscentryzmu i niezależności twórczej. Jego muzyka, często pozbawiona rozbudowanej harmonii, wyróżnia się subtelnym liryzmem, powtarzalnością motywów i niezwykłą prostotą, która do dziś fascynuje kompozytorów i improwizatorów.

W dorobku Satiego znajdują się dzieła, które stały się ikonami muzyki klasycznej i inspiracją dla artystów wielu pokoleń. Najsłynniejsze z nich to:

  • Gymnopédies – trzy melancholijne utwory fortepianowe, uważane za symbol francuskiego impresjonizmu w muzyce,
  • Gnossiennes – seria sześciu impresyjnych, nieco egzotycznych utworów o mistycznym, medytacyjnym charakterze, bez tradycyjnej struktury rytmicznej,
  • Parade – balet stworzony wspólnie z Jeanem Cocteau, Pablem Picassem i Leonidem Miasinem, wyróżniający się użyciem nietypowych instrumentów, takich jak butelki częściowo napełnione wodą, maszyna do pisania, a nawet rewolwer.

Oprócz miniatur fortepianowych i muzyki scenicznej, Satie komponował również liczne utwory o charakterze rozrywkowym, m.in. piosenki kabaretowe. Swoim kompozycjom często nadawał humorystyczne albo absurdalne tytuły, np. „Jak słowik z bólem zęba” czy „Wiotkie preludia dla jednego psa”. Dodawał też do nich przewrotne instrukcje i nietypowe komentarze dotyczące wykonania, takie jak „en clignant l’oeil” – „puszczając oczko” lub „avec Étonnement” – „z niespodzianką”.

W 1920 r. kompozytor przedstawił koncepcję nazwaną „musique d’ameublement” (muzyka-umeblowanie). Taka muzyka ma, jego zdaniem, pełnić rolę tła dźwiękowego dla wszelkich życiowych wydarzeń. Reprezentował pogląd, że odbiorcy powinni postrzegać muzyczne dzieła „tak samo, jak postrzega się prywatną rozmowę, obraz w galerii czy krzesło, na którym usiądziemy lub nie”. Uważał, że nawet największe muzyczne arcydzieła mogą być traktowane jak przedmioty bądź meble, których się w danej chwili używa.

Nazywany przez niektórych Picassem muzyki, Satie odniósł ogromną sławę wśród paryskich kręgów artystycznych, wywarł też silny wpływ na późniejszych francuskich kompozytorów. Premierę jednego z jego najbardziej prowokacyjnych baletów, Relâche, zapowiadał banner: „Erik Satie – największy muzyk świata. Kto nie zgadza się z powyższym hasłem, proszony jest o opuszczenie sali”.

Podczas koncertu usłyszymy autorskie aranżacje i improwizacje inspirowane dziełami Satiego. Połączenie klasyki z nowoczesnym jazzem otworzy muzykę francuskiego mistrza na nowe brzmienia i formy. To spotkanie fortepianu z saksofonem, kontrabasu z perkusją i przestrzenną elektroniką, które przeobrazi każdy dźwięk zarówno w hołd dla awangardowej twórczości ekstrawaganckiego kompozytora, jak i reinterpretację z jazzowym pulsem.

 

Unleashed Cooperation
Poznański kwintet, który w swej artystycznej drodze próbuje eksplorować różne formy muzycznej wypowiedzi. Idee przyświecające grupie to otwartość gatunkowa oraz wolność i nieskrępowanie muzycznej ekspresji. Muzyka zespołu to wieloletnie doświadczenia i muzyczne poszukiwania w odmętach jazzu, wolnej improwizacji i muzyki etnicznej.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com