Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
7
8
9
10
11
15
17
18
20
21
22
23
24
25
26
7:00 PM - Crimes
29
30
1
2
3
4
5
Koncert dyplomantów PSM w Opolu
05.04.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Miłosz Kula – dyrygent Program: Fryderyk Chopin (1810–1849) II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, część I: Maestoso wyk. Julia Kubica, klasa fortepianu [...]
Koncert rozrywkowo-literacki... na scenie Sieradzki!
06.04.2024    
19:00 - 20:30
Marek Sieradzki – wokal, prowadzenie koncertu Michał Hadasik – fortepian, współprowadzenie Żenia Betliński – kontrabas Mateusz Maniak – perkusja W programie: największe przeboje polskiej estrady. [...]
Spotkania muzyczne
09.04.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
09.04.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Ach, jak przyjemnie!
12.04.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Przemysław Witek – fortepian Jan Miłosz Zarzycki – dyrygent W programie: Henryk Wars – Szkice miejskie (18’) Henryk Wars – Koncert fortepianowy [...]
Magic of the Queen – live tribute show
13.04.2024    
19:00 - 21:00
Piotr Andrzejczak – wokal Krzysztof Andrzejczak – perkusja Konrad Szymborski – gitara basowa Radosław Ułoga – instrumenty klawiszowe Łukasz Żaglewski – gitara W programie: największe [...]
Organy w samo południe
14.04.2024    
12:00 - 13:30
Ireneusz Wyrwa – organy W programie: Georg Muffat – Toccata septima (Apparatus Musico-Organisticus) Johann Sebastian Bach – Fantazja i fuga c-moll BWV 537 Johann Christian Heinrich [...]
Spotkania muzyczne
16.04.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
16.04.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
W cieniu wiedeńskich wież
19.04.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Dumitru Pocitari – skrzypce Valentin Radutiu – wiolonczela Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Johannes Brahms – Koncert podwójny a-moll na skrzypce [...]
Crimes
26.04.2024    
19:00 - 20:30
The Whoop Group Jakub Muras – saksofon sopranowy Mateusz Dobosz – saksofon altowy Krzysztof Koszowski – saksofon tenorowy Szymon Zawodny – saksofon barytonowy W programie: [...]
Jazz w wolnej chwili – Andrzej Trefon i Jan Cichy
27.04.2024    
19:00 - 20:30
Andrzej Trefon – gitara Jan Cichy – gitara basowa W programie: standardy polskiej i światowej muzyki rozrywkowej – przeboje wszech czasów.   Andrzej Trefon – [...]
Proste historyjki o muzyce
28.04.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas Koncertów Rodzinnych w 72. [...]
Proste historyjki o muzyce
28.04.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas Koncertów Rodzinnych w 72. [...]
Organy w samo południe
05.05.2024    
12:00 - 13:30
Moisés Santiesteban Pupo – organy W programie: Marian Sawa – Entrada Festiva Paul Hindemith –  II Sonata organowa Marian Sawa – Fuga-Bolero Juan Piñera – [...]
Wydarzenia w dniu 26.04.2024
7 listopada 2019, czwartek | 19:00
W STARYM KINIE
Rozkosze gościnności (1923)

Bilety 30 zł

Karol Mossakowski – organy

W programie:
Projekcje filmu Rozkosze Gościnności (1923r.) z muzyką na żywo.

Ten cykl polecamy szczególnie:
Miłośnikom kina; osobom zauroczonym targami staroci, przedmiotami i rozrywkami w stylu retro; fanom brzmienia organów; wszystkim, którzy dotychczas nie brali pod uwagę wizyty w Filharmonii.

Karol Mossakowski

Karol Mossakowski – organy

Karol Mossakowski, urodzony w 1990 roku, uważany jest za jednego z najzdolniejszych organistów młodego pokolenia. Naukę muzyki rozpoczął w wieku trzech lat pod kierunkiem swojego ojca. Studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz w Narodowym Konserwatorium w Paryżu. Jego profesorami byli m.in.: Elżbieta Karolak, Jarosław Tarnawski, Olivier Latry, Michel Bouvard, Thierry Escaich, Philippe Lefebvre, László Fassang.

Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów organowych. Do jego największych sukcesów należą pierwsze nagrody na konkursach w: Poznaniu (Międzynarodowy Konkurs im. F. Nowowiejskiego, 2010), Pradze (Międzynarodowy Konkurs “Praska Wiosna”, 2013), Angers (Międzynarodowy Konkurs “Grand Prix Jean-Louis Florentz”, 2015), Biarritz (Międzynarodowy Konkurs “Grand Prix André Marchal”, 2015), Strasburg (Międzynarodowy Konkurs “Boëllmann-Gigout”, 2016). We wrześniu 2016 roku został zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie  – “Grand Prix de Chartres” we Francji. W tym samym roku otrzymał nagrodę “Koryfeusz Muzyki Polskiej” (w kategorii: debiut roku), przyznawaną przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ceniony zarówno jako wykonawca i improwizator, na swoich koncertach z powodzeniem łączy sztukę interpretacji z improwizacją. Specjalizuje się również w akompaniowaniu na organach i fortepianie do niemych filmów. W 2017 roku nagrał improwizowaną ścieżkę dźwiękową do nowej wersji filmu Męczeństwo Joanny d’Arc Carla Theodora Dreyera z 1928 roku wydaną na DVD przez Gaumont.

W ostatnich latach występował w takich miejscach jak: Katedra Notre Dame w Paryżu, Filharmonia Paryska, Audytorium Radia Francuskiego w Paryżu, Audytorium Maurice Ravel w Lyonie, Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu, Katedra w Kolonii, Filharmonia w Essen, Pałac Sztuk w Budapeszcie, Pałac Sztuk Pięknych w Brukseli, Pałac Montcalm w Quebecu czy Filharmonia Narodowa w Warszawie.

W sezonie 2014/15 został Artystą-Rezydentem w Katedrze św. Ludwika w Nowym Orleanie (USA), gdzie przez sześć miesięcy występował z wieloma recitalami, prowadził zajęcia z interpretacji i improwizacji organowej, jak również wystąpił z wykładem dla American Guild of Organists.

Obecnie jest organistą tytularnym katedry w Lille we Francji oraz Artystą-Rezydentem Radia Francuskiego w Paryżu. Jest profesorem Wyższej Szkoły Muzycznej w San Sebastián.

 

Rozkosze gościnności (1923)

Our Hospitality, USA, 73 min
reżyseria: Buster Keaton
scenariusz: Buster Keaton, Natalie Talmadge, Joe Roberts

W miasteczku Rockville rody McKayów i Canfieldów od pokoleń toczą krwawą wendetę. Gdy ginie John McKay, wdowa ucieka z maleńkim synkiem do Nowego Jorku. O tej tragicznej historii Willie McKay dowie się 20 lat później, kiedy ruszy do Rockville objąć rodzinną posiadłość. W drodze poznaje uroczą dziewczynę i z wzajemnością się w niej zakochuje; nieświadomy, że to Virginia Canfield, której ojciec i dwaj bracia poprzysięgli zemstę ostatniemu z McKayów…

Pierwsze pełnometrażowe arcydzieło Bustera Keatona, popis jego fantazji twórczej i precyzji wykonania. Ta znakomita komedia, inspirowana słynnym konfliktem Hatfieldów i McCoyów z drugiej połowy XIX wieku, charakteryzuje się doskonałą konstrukcją dramaturgiczną, świetnym montażem nadającym płynność narracji, pięknymi plenerami i dużą dawką komizmu – choć w przeciwieństwie do wielu innych filmów gatunku tutaj gagi służą fabule.

Zgodnie z intencją Keatona, chcącego udowodnić, że komedia bywa czymś więcej niż błazenadą, realizowała zasadę „uczyć bawiąc”: poważny temat przemocy potraktowany żartobliwie obnażył jej absurdalność i nadał obrazowi uniwersalnego wymiaru. Keaton, który po raz pierwszy otrzymał dużą swobodę twórczą, cofnął tę historię do lat 30. XIX wieku, co pozwoliło zrekonstruować realia epoki – w tym parowóz zwany Rakietą Stephensona (komik był wielbicielem kolei) – i uczynić z nich dodatkowe źródło komizmu (vide bicykl Williego). Aktor tradycyjnie sam wykonywał wszystkie akrobacje, czego w finałowej sekwencji nad rzeką, gdy pękła lina, omal nie przypłacił życiem. Na planie spotkali się przedstawiciele trzech pokoleń Keatonów: ojciec komika Joe, Buster i jego synek Buster Jr. Żona artysty, Natalie Talmadge, dla której rola Virginii pozostała jedyną główną, była wtedy w drugiej ciąży.

źródło: Kino Iluzjon

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com