Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
2
3
4
5
7
10
12
13
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
19:00 - 20:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
04.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Leoša Janáčka w Ostrawie
06.06.2024    
19:30 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12') George Gershwin – Błękitna rapsodia (1924 [...]
On the Road Again
07.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karel Košárek – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: George Gershwin – Uwertura kubańska (12’) George Gershwin – Błękitna rapsodia (15’) [...]
Tango prosto z Argentyny z polską duszą
08.06.2024    
19:00 - 20:30
Luciano Torres – bandoneon José Torres Duval – gitara, wokal Lina Gómez Carvajal – flet Javier Torres Duval – wokal Magdalena Lechowska – wokal Mateusz [...]
Z książką na pulpicie
Maciej Kinder – Dominik Radosław Marcinkiewicz – Pan Gabryś Stefania Kazana-Burczyk – Mama Mateusz Burczyk  – Tata Oliwia Kraft – Dyrygent oraz Ewelina Szendzielorz i [...]
Organy w samo południe
09.06.2024    
12:00 - 13:30
Zuzanna Bator, Maciej Bator – organy W programie: Stanisław Moniuszko (trb. Zuzanna Bator) – Uwertura koncertowa Bajka Bert Matter – Psalm 90, Psalm 1, Gezang [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
11.06.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ramię w ramię – arcydzieła kameralistyki
14.06.2024    
19:00 - 20:30
Marcin Sikorski – fortepian Karolina Koczur, Andżelika Chorzempa, Agnieszka Kulka, Natallia Zhukava – skrzypce Anna Wałek, Beata Jańta – altówki Agata Gawin-Gluza, Marta Ryś – [...]
Jubileusz 50-lecia Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej
15.06.2024    
18:00 - 20:00
Chór mieszany Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Schola Cantorum Opoliensis Anna Sikora – dyrygent chóru Chór żeński Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Opolienses Puellae Cantantes Chór dziecięcy [...]
Koncert w ramach 59. Międzynarodowego Festiwalu im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju
16.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Meruert Karmenova – skrzypce (Laureatka II nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego) Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Ludwig van [...]
Zakończenie 72. Sezonu Artystycznego
28.06.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Łódzkiej Artur Koza – przygotowanie chóru Joanna Freszel – sopran Anna Borucka – mezzosopran Przemysław Neumann – dyrygent W programie: [...]
8 października 2021, piątek | 19:00
XVIII Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim

Strefa I – 39 zł, 29 zł
Strefa II – 29 zł, 22 zł
Strefa III – 19 zł, 15 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Aleksandra Rojek – obój
Yaroslav Shemet – dyrygent

W programie:
Felix Mendelssohn Bartholdy – Uwertura koncertowa Das Märchen von der schönen Melusine (Piękna Meluzyna) op. 32 (10’)
Richard Strauss – Koncert na obój i małą orkiestrę D-dur (25’)
Robert Schumann – III Symfonia Es-dur Reńska op. 97 (40′)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Kilkunastoletnią już tradycją w Filharmonii Opolskiej jest październikowy koncert towarzyszący obchodom Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim. Tym razem jego repertuar skupiony będzie wokół solidnej, dziewiętnastowiecznej symfoniki. Uwertura koncertowa Piękna Meluzyna jest owocem… niesatysfakcjonującej wizyty Mendelssohna w operze. Jedynym jasnym punktem wykonania opery Melusina Conradina Kreutzera była (zdaniem autora Symfonii Włoskiej) scena, w której śpiewaczka grająca główną rolę pojawiła się w kostiumie syreny i w hipnotyzujący sposób czesała długie włosy. Ta impresja skłoniła Mendelssohna do stworzenia własnej wersji Meluzyny. O Uwerturze w entuzjastyczny sposób wyrażał się Robert Schumann, którego III Symfonia zabrzmi w drugiej części wieczoru. Symfonia nazywana Reńską powstała jako ostatnie z (czterech) dzieł tego gatunku w dorobku Schumanna. Pięcioczęściowa kompozycja stanowi osobisty zapis wrażeń i wspomnień podróży do Nadrenii, którą odbył z ukochaną żoną, Klarą. Powyższe utwory oddzieli od siebie Koncert na obój i małą orkiestrę Richarda Straussa z 1945 roku. Klasyczna, trzyczęściowa forma Koncertu urozmaicona jest krótkimi, dodającymi akustycznej trójwymiarowości, solowymi odzywkami altówki, dwiema wirtuozowskimi kadencjami oboju oraz zaskakującą, taneczną codą.

A to ciekawostka!
Richard Strauss pozostał rzutkim mężczyzną o otwartym umyśle do końca swojego życia. W 1945 roku po zakończeniu działań wojennych (a miał wtedy 81 lat) spotkał stacjonującego w Garmisch-Partenkirchen  amerykańskiego żołnierza i… oboistę, Johna de Lancie. De Lancie znał i cenił twórczość Straussa, a podczas rozmowy z nim ośmielił się zapytać, czy kiedykolwiek rozważał napisanie koncertu solowego na obój właśnie. Autor Uciesznych figli Dyla Sowizdrzała natychmiast zaprzeczył, ale po niespełna pół roku nowa kompozycja z obojem w roli głównej była już gotowa.

fot. Agnieszka Deluga Góra

Aleksandra Rojek – obój

Naukę gry na oboju zaczynała po okiem Tytusa Wojnowicza, a  kontynuowała u Marzeny Jaremko. W roku 2000 za wybitne osiągnięcia otrzymała Stypendium Naukowe Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego.

W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Malikowskiego.

Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, min. I Nagrody na Konkursie Obojowym w Olsztynie(2000r.), I nagrody z Triem Stroikowym na Konkursie Zespołów Kameralnych w Warszawie w 2001r. III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Krakowie (2005r.) oraz nagrody specjalnej Firmy Yamaha na konkursie obojowo-fagotowym w Łodzi (2005r.).Brała również udział w konkursach min. w Tokio, Marsylii, Belgradzie oraz ARD Monachium solo i z kwintetem dętym. W latach 2004-2005 była członkiem European Union Youth Orchestra.

Jako solistka występowała min. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej oraz w Filharmonii Świętokrzyskiej z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej. Od 2003 roku piastuje stanowisko solistki oboistki w Orkiestrze Filharmonii Narodowej.

Jest zapraszana jako gościnna pierwsza oboistka do współpracy z takimi orkiestrami jak : Sinfonia Varsovia, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Łódzka, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Hanseatica.

Przez szereg lat swoje umiejętności doskonaliła u takich oboistów jak: Jean-Louis Capezzali, Jerome Guichard, Stefan Schilli, Ingo Goritzki, Diethelm Jonas, Jacques Costarini, Roy Carter, Christopher Cowie, Frank de Bruine, Peter Frankenberg, Alfredo Bernardini oraz Daniel Lanthier.

Artystka prowadzi ożywioną działalność zarówno jako solistka jak i kameralistka. Dokonała wielu nagrań solowych , kameralnych oraz symfonicznych. Z okazji dziesięciolecia istnienia Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej wykonała premierę Trinity Concerto na obój i orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego.

W latach 2013-2015 prowadziła działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina. W 2018 roku była tutorem na kursie muzycznym dzięki współpracy z Fundacją Santander, która wspiera młodych utalentowanych muzyków.

W roku 2019 została zaproszona do współpracy z BBC National Orchestra of Wales na stanowisku Guest Principal Oboe. W tym samym roku zaproponowano jej również na powyższym stanowisku wykonanie szeregu koncertów z kolejną orkiestrą brytyjską BBC Symphony Orchestra w Londynie.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Argentyna, Buenos Aires.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
archeologiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
kontrakt opiewający na 3 koncerty z BBC Symphony Orchestra w Londonie w  2020 roku.

Człowiek, którego podziwiam
Alfredo Bernardini – barokowy oboista, dyrygent, profesor.

Co lubię czytać
książki sensacyjne, przygodowe, thrillery.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Haydn – Oratorium Stworzenie Świata, pierwszy utwór orkiestrowy, który było mi dane wykonać jeszcze za czasów szkolnych.

 

fot. Karol Fatyga

Yaroslav Shemet – dyrygent

Yaroslav Shemet jest jednym z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając zaledwie 25 lat pełni funkcję kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. W sezonie 2020/2021 sprawował funkcję głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej we Lwowie INSO-Lviv, a od ukończenia studiów jest najmłodszym akademickim wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury.
Koncertował w Niemczech, Austrii, Czechach, Chinach, Polsce i Ukrainie, z takimi zespołami jak Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, NFM Filharmonia Wrocławska, Polska Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Sudecka, Filharmonia Opolska, Sepia Ensemble, Youth Symphony Orchestra of Ukraine, etc. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Współpracował z wybitnymi solistami takimi jak Lars Danielsson, Francesca Dego czy Szymon Nehring.
Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 roku w produkcji Poławiacze pereł Georges’a Bizeta. Od tegoż roku jako dyrygent gościnny współpracował z Operą Narodową w Odessie, gdzie poprowadził m. in. Carmen Georges’a Bizeta oraz Madama Butterfly Giacomo Pucciniego. Od 2021 r. współpracuje z Operą Śląską, gdzie poprowadził wznowienie produkcji La Finta Giardiniera Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz jako kierownik muzyczny produkcję La Rondine Giacomo Pucciniego.
Predyspozycje muzyczne zdradzał od najmłodszego wieku, dlatego też kształcenie w tym kierunku rozpoczął mając zaledwie 3 lata. Po ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia, gdzie uczył się śpiewu, gry na fortepianie i klarnecie, otrzymał propozycję kontynuowania edukacji w jednej z czterech znamienitych ukraińskich szkół talentów przy Charkowskim Konserwatorium, w klasie dyrygentury chóralnej. W trakcie nauki został laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych i wokalnych, m. in. w Mediolanie i Teodozji.
Polskie pochodzenie Shemeta i chęć dalszego rozwoju sprawiły, że kolejne kroki w edukacji muzycznej skierował ku poznańskiej uczelni. W wieku 17 lat rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu na kierunku dyrygentura symfoniczna, w klasie prof. Warcisława Kunca. W czasie studiów założył orkiestrę Musique Moderne specjalizującą się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Był także pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym projektu zrzeszającego najlepszych muzyków z całej Polski – Polish Symphony Orchestra. W latach 2018-2019 był dyrygentem oraz asystentem dyrektor artystycznej Youth Symphony Orchestra of Ukraine Oksany Lyniv. Yaroslav Shemet, dążąc do nieustannego poszerzania swojego muzycznego horyzontu, podjął również na studia w Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (Wiedeń, Austria) w
klasie prof. Johannesa Wildnera. Jako 22-latek z wyróżnieniem ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Poznaniu i rozpoczął współpracę z uczelnią jako wykładowca.
Spektrum repertuaru Yaroslava Shemeta wykracza poza kanon muzyki symfonicznej i operowej. Specjalizuje się on także w wykonywaniu muzyki współczesnej, ma na swoim koncie ponad 40 prawykonań. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi – w 2018 roku wraz z Lars Danielsson Group oraz orkiestrą INSO-Lviv poprowadził koncert w ramach legendarnego lwowskiego festiwalu muzycznego Leopolis Jazz Fest. Poza działalnością artystyczną dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem prowadząc kursy mistrzowskie dla dyrygentów, m. in. w Poznaniu, we Lwowie i w Charkowie. Jego umiejętności, charyzma i energia sprawiają, że zdaniem krytyków, potrafi tchnąć nowe życie w doskonale znane słuchaczom kompozycje – sprawiając,
że słucha się ich niemal jak po raz pierwszy.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
scena i dom.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
podróżnikiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
współpracę z Filharmonią Śląską na stanowisku szefa artystycznego.

Człowiek, którego podziwiam
Leonard Bernstein.

Co lubię czytać
Partytury.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
VI Symfonia Czajkowskiego.

 

Materiały własne artystów

Projekt i realizacja: netkoncept.com