Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
31
1
5
6
7
8
12
13
19
21
22
26
28
29
1
2
3
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Symfoniczne potpourri
02.02.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Paweł Jabłczyński – kontrabas Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Jacques Offenbach (arr. Karl Binder) – Uwertura do operetki Orfeusz w piekle [...]
Jazz w wolnej chwili – Ewa Środoń Quartet
03.02.2024    
19:00 - 20:30
Ewa Środoń-Prokulewicz – wokal Jan Kusek – instrumenty klawiszowe Krzysztof Augustyniak – kontrabas Piotr Przewoźniak – perkusja W programie: autorskie utwory Ewy Środoń-Prokulewicz oraz mniej [...]
Organy w samo południe
04.02.2024    
12:00 - 13:30
Jakub Pankowiak – organy W programie: Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll BWV 582 Joseph Rheinberger – Passacaglia z VIII Sonaty organowej e-moll op. 132 Max Reger – Introdukcja [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Typowy koncert [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ostinato – to znaczy wytrwały
23.02.2024    
19:00 - 20:30
Anna Trefon – skrzypce Marcin Guz – fortepian W programie: Christian Sinding – Cantus doloris op. 78 (10') Tivadar Nachéz – Passacaglia na temat G. [...]
Projekt Volodia – Piosenki ulicy
24.02.2024    
19:00 - 20:30
Janusz Kasprowicz – wokal, gitara basowa Bogdan Bińczak – vinofon, akordeon, instrumenty perkusyjne, melodyka, wokal Robert Gawron – banjo, ukulele, gitara klasyczna Tomasz Burzyński – [...]
Z książką na pulpicie
Anna Janeczko - skrzypce Agata Janeczko - harfa Zuzanna Siekierska - flet Łukasz Mandola - fortepian czytają: Łukasz Mandola, Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Ptasi muzykanci [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
3 października 2025, piątek | 19:00
22. Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim

Strefa I – 59 zł, 49 zł
Strefa II – 49 zł, 39 zł
Strefa III – 39 zł, 33 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Miriam Powrósło – skrzypce
Maria Fuller – dyrygent

W programie:
Józef Elsner – Uwertura do opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki (5’)
Samuel Barber – Koncert skrzypcowy op.14 (25′)
Kurt Weill – II Symfonia (30′)

Śląsk Opolski to region, w którym historia i kultura polska przeplatają się z niemieckimi tradycjami, tworząc unikalną mozaikę tożsamości. To właśnie tutaj od stuleci kształtowała się bogata i różnorodna kultura mniejszości niemieckiej, która do dziś stanowi ważny element lokalnego dziedzictwa. Dni Kultury Niemieckiej to nie tylko okazja do świętowania tej tożsamości, ale również most łączący pokolenia i narody, prezentujący dorobek artystyczny, literacki i muzyczny, który jest częścią historii tego regionu. W ramach tegorocznej edycji zapraszamy na wyjątkowy koncert w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod batutą Marii Fuller, która zabierze nas w muzyczną podróż pełną historii i emocji.

Na scenie Filharmonii Opolskiej wystąpi skrzypaczka Miriam Powrósło – artystka ceniona za wirtuozowską technikę, głęboką wrażliwość i wyjątkową umiejętność nawiązywania kontaktu z publicznością. Laureatka wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, stypendystka m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska” oraz Fundacji Rozwoju Śląska im. Johanna Krolla.

Tego wieczoru usłyszymy Uwerturę do opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki  Józefa Elsnera. Ten dynamiczny i patriotyczny utwór odwołuje się do ważnych wydarzeń z polskiej historii, łącząc energiczne tempa z podniosłymi melodiami. Bogactwo orkiestracji oraz wyraziste rytmy sprawiają, że dzieło w naturalny sposób wprowadza słuchacza w romantyczny nastrój, a jednocześnie budzi poczucie dumy narodowej.

Miriam Powrósło wraz z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej wykona jedno z najpiękniejszych i najbardziej poruszających dzieł XX wieku. Koncert skrzypcowy op. 14 Samuela Barber to podróż przez liryczne melodie, pełne emocji frazy oraz wirtuozowskie partie skrzypiec, które  przenoszą słuchaczy w świat głębokiej wrażliwości i muzycznej ekspresji.

Wieczór zwieńczy rzadko wykonywana II Symfonia Kurta Weill. Utwór ten, powstały w burzliwych latach międzywojennych, łączy w sobie dramatyzm epoki z oryginalnym językiem muzycznym kompozytora, oferując intensywne emocje i bogactwo orkiestrowych barw.

Koncert Orkiestry Filharmonii Opolskiej, z udziałem Miriam Powrósło pod batutą Marii Fuller, to nie tylko celebracja kultury niemieckiej na Śląsku Opolskim, ale przede wszystkim uniwersalna opowieść o emocjach, historii i pięknie, wyrażona językiem muzyki. Zapraszamy do wspólnego przeżywania tego niezapomnianego wieczoru.

 

Maria Fuller – dyrygent

Określona przez „Chronical Journal” artystką o „subtelnej kontroli, starannym skupieniu i gruntownym profesjonalizmie”, a przez „The Walleye Magazine” jako „ognista i dynamiczna”, kanadyjska dyrygentka Maria Fuller wykazuje się niezrównaną energią i zaraźliwą radością w tworzeniu muzyki. Podziwiana za różnorodność i szeroki zakres umiejętności, występuje na całym świecie jako dyrygentka, pianistka, trębaczka, a także jest uznaną nauczycielką śpiewu, wielokrotnie nagradzaną kompozytorką i rozchwytywaną aranżerką.

Została wybrana przez Yannicka Nézet-Séguina do udziału w wyjątkowym programie mentorskim, w ramach którego uczestniczyła w minionym sezonie w kilku próbach w Montrealu wraz z Yannickiem Nézet-Séguina i Orchestra Métropolitain. W sezonie 2024/2025 była gościnnym dyrygentem/rezydentem w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie kierowała kilkoma muzycznymi produkcjami operowymi i baletowymi, w tym Madama Butterfly, Hansel und Gretel i Morze. W tym sezonie pracowała również w Teatrze Narodowym w Pradze jako asystentka przy przedstawieniu Manon Lescut. W sezonie 2025/2026 Maria pełni funkcję asystentki dyrygenta w Orchestre Philharmonique Royal de Liège w Belgii.

W marcu została wyróżniona w magazynie „Opera Canada” jako „Artystka tygodnia” w uznaniu za szybki rozwój jej kariery operowej zarówno w Ameryce Północnej, jak i Europie. Rok 2025 był drugim rokiem, w którym pełniła funkcję współzałożycielki i dyrektora muzycznego Ammolite Opera w Calgary w prowincji Alberta, gdzie wraz z współzałożycielem Tayte Mitchellem starają się promować talenty zachodniej Kanady i prezentować opery współczesnych kompozytorów. W swoim pierwszym sezonie Ammolite Opera została nominowana do czterech nagród Betty Mitchells Awards, w tym do nagrody za wybitną reżyserię muzyczną.

W listopadzie 2023 roku była finalistką i wielokrotną laureatką 11. Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Polsce. Reprezentowała również Kanadę w koncercie inauguracyjnym Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów La Maestra w Paryżu w 2021 roku. W zeszłym sezonie zadebiutowała w kanadyjskich orkiestrach w Victorii, Winnipeg, Kingston i Hamilton, a także podczas New Music Concerts Toronto i Music Niagara Festival. Współpracowała również z Toronto Symphony, National Arts Centre Orchestra, Symphony Nova Scotia, Pacifi c Opera Victoria i Manitoba Opera. W tym sezonie zadebiutowała także z orkiestrami symfonicznymi w Kamloops, Guelph i Calgary. Współpracowała z orkiestrami w Kingston, Regina i Saskatoon, a w przyszłym sezonie czeka ją debiut z Okanagan Symphony.

Studiowała dyrygenturę w CCM (College-Conservatory of Music) w Cincinnati pod okiem Maestro Marka Gibsona. Posiada również tytuł licencjata w dziedzinie muzyki w zakresie fortepianu uzyskany na Uniwersytecie McGill, tytuł magistra w dziedzinie muzyki w zakresie fortepianu oraz dyplom artystyczny w zakresie coachingu operowego uzyskany w College-Conservatory of Music (CCM).

 

fot. Estera Bogdoł

Miriam Powrósło – skrzypce

Rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w wieku sześciu lat w Państwowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Opolu. Występowała jako solistka na scenach w Polsce i za granicą, m.in. z Filharmonią Paul Constantinescu w Rumunii, z orkiestrą w Cultural Center Auditorium w Porto w Portugalii oraz z orkiestrą Filharmonii Opolskiej.

W lutym 2025 roku otrzymała stanowisko skrzypaczki rezerwowej pierwszych skrzypiec w Wiener Symphoniker, występując regularnie w Musikverein w Wiedniu. Wcześniej uczestniczyła w projektach takich jak Handel-Hendrix Academy we Francji, Wiener Walzer Orchester w Japonii jako pierwsza skrzypaczka, Pro-Arte MDW w Austrii, Female Symphony Orchestra w Austrii oraz European Spirit of Youth Orchestra we Włoszech.

Miriam zdobyła liczne nagrody na konkursach międzynarodowych, w tym I nagrodę na Danubia Talents w Budapeszcie w listopadzie 2023 roku, finalistka Konkursu Skrzypcowego Luigi Zanuccoli we Włoszech w maju 2024 roku, I nagrodę w Konkursie Premio Scarlatti w Wilnie w październiku 2024 roku oraz II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Alekseya Gorokhova w lipcu 2025 roku. Jest także członkinią programu „Live Music Now” Yehudiego Menuhina, który umożliwia osobom z ograniczonym dostępem do muzyki klasycznej kontakt z koncertami na żywo, wspierając edukację muzyczną i popularyzację muzyki w różnych środowiskach. Od 2022 roku studiuje na Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien (MUK) w klasie profesora Dalibora Karvaya.

Projekt i realizacja: netkoncept.com