Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
25 października 2019, piątek | 19:00
FRANCJA – ELEGANCJA

Strefa I – 50 zł, 25 zł
Strefa II – 40 zł, 20 zł
Strefa III – 30 zł, 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Antoni Wit – dyrygent

W programie:
Camille Saint-SaënsDanse Macabre op. 40 (7’)
Gabriel Fauré – Suita Pelléas et Mélisande op. 80 (20’)
Albert RousselBacchus et Ariane op. 43 (36’)

O repertuarze:
Maestro Antoni Wit powracając do Opola w ramach cyklu Strefa Gwiazd, po raz kolejny zdecydował zaprezentować publiczności program, w którym to orkiestra będzie głównym bohaterem wieczoru. Ułożone w kolejności chronologicznej kompozycje twórców francuskich – mimo iż pochodzące z tego samego kręgu kulturowego – reprezentują bardzo zróżnicowaną stylistykę. Danse Macabre to krótki i widowiskowy poemat symfoniczny. Zupełnie inny charakter ma Pelléas et Mélisande, suita sporządzona z muzyki stworzonej jako ilustracja dźwiękowa do spektaklu dramatycznego Maurica Maeterlincka. Dzieło laureata literackiej Nagrody Nobla z roku 1911 opowiada o pięknej, ale pogrążonej w nieuleczalnej melancholii dziewczynie. Dokładnie taka jest partytura Fauré; piękna, ale smutna i mglista. Bacchus et Ariane to muzyka baletowa, a więc rytmiczna i taneczna, a poprzez zakorzeniony w mitologii temat nieco szalona, a momentami nawet… hałaśliwa.

A to ciekawostka!
Danse macabre to alegoryczny korowód taneczny pod wodzą upiornych kościotrupów, ukazujący ludzi równych sobie
w obliczu spraw ostatecznych – niezależnie od majętności czy pochodzenia. Saint-Saëns grzechotanie i klekot trupich kości zilustrował dźwiękiem instrumentu perkusyjnego – ksylofonu. Ciekawe również, że przed każdym koncertem orkiestra stroi instrumenty, ale na potrzeby tej kompozycji koncertmistrz musi swoje skrzypce specjalnie… rozstroić, aby uzyskać między dwoma strunami diabelski interwał, czyli tryton.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Kilku grupom słuchaczy! Frankofilom prawdziwie zauroczonym krajem wina i sera, chcącym bliżej poznać jego muzykę. Kolekcjonerom gwiazd – maestro Antoni Wit jest legendą polskiej sceny muzycznej; spotkanie z taką osobowością to obowiązkowy punkt programu dla świadomego melomana. Wreszcie – wielbicielom teatru i literatury, którzy słuchając między innymi muzyki skomponowanej na potrzeby spektaklu dramatycznego będą mieli okazję doświadczyć sztuki w nowy dla siebie sposób.

fot. C J. Multarzyński

ANTONI WIT

Dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej. W latach 2013-2018 dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie
Wcześniej kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej (1974–1977), Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i TV w Krakowie (1977–1983), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983–2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987–1992). W latach 2002–2013 sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie

Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża w PWSM w Krakowie, ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność zawodową rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 roku został asystentem patrona konkursu.

Występował niemal we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. W ostatnich sezonach prowadził m.in. orkiestry La Scali w Mediolanie, BBC Londyn, Cleveland, Yomiuri (Tokio), Tokyo metropolitan SO, Budapest Festival Orchestra,  Orquesta Nacional w Madrycie, Berner Symphoniker, China Philharmonic (Pekin), Szanghai Symphony Orchestra, Denver Symphony Orchestra, New Zealand Symphony Orchestra, Teatro Colón (Buenos Aires), Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden,  Royal Philharmonic Orchestra (na festiwalu Montreux), Filharmonią Petersburską, orkiestry w Lyonie, Liège, Brukseli, Sao Paulo, Bilbao, Barcelonie i Sewilli.

W jego najbliższych planach są m.in. koncerty z orkiestrami  w  Tokio,  Taipei, Pekinie, Nagoji, Cape Town, Pradze, Sofii, Lublanie, Skopje, Nantes, Belgradzie, Warszawie (FN). Jego nagrania znajdują się na ponad 200 płytach, które otrzymały liczne nagrody (m.in. Grammy Award 2013 oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d’Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie, Cannes Classical Award, Choc, cztery polskie Fryderyki). Nagrania obejmują dzieła najwybitniejszych polskich kompozytorów, jak również utwory światowej literatury – m.in. przyjęte z wielkim uznaniem krytyków interpretacje dzieł Smetany, Dwořáka, Schumanna, Brahmsa, Mahlera i R. Straussa. Należy do nielicznego grona artystów na świecie, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie ponad  sześciu  milionów egzemplarzy.

Zajmował się także pedagogiką, ma tytuł profesora. Do jego wychowanków należą m.in. Krzysztof Urbański,  Michał Dworzyński, Rafał Janiak i Dawid Runtz. Jest Profesorem Honorowym Keimyung University (Korea).

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny:

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com