Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2026
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
23
24
25
26
28
2
3
4
5
7
8
9
10
11
12
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
31
1
2
3
4
5
Ciepliński/Bies Duo
27.02.2026    
19:00 - 20:00
Ciepliński/Bies Duo Andrzej Ciepliński – klarnet Tymoteusz Bies – fortepian W programie: Krzysztof Penderecki  – Preludium na klarnet solo (3’) Mieczysław Wajnberg – Sonata na [...]
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
01.03.2026    
10:30 - 11:30
Wyobraźcie sobie Państwo kuferek, z którego po otwarciu wysypują się piękne dźwięki. Unoszą się wysoko i wirują, hipnotyzując i czarując wszystkich w pobliżu. Taki kuferek [...]
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
01.03.2026    
12:30 - 13:30
Wyobraźcie sobie Państwo kuferek, z którego po otwarciu wysypują się piękne dźwięki. Unoszą się wysoko i wirują, hipnotyzując i czarując wszystkich w pobliżu. Taki kuferek [...]
BANDONEGRO symfonicznie | Silva | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Bandonegro: Michał Główka – bandoneon / akordeon Jakub Czechowicz – skrzypce Marek Dolecki – fortepian Marcin Antkowiak – kontrabas Ruben Silva – [...]
GJEILO, ARNOLD, SIBELIUS |Kędra | Dziad | Janiak | Orkiestra i Chór Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Cracow Piano Duo: Milena Kędra – fortepian Michał Dziad – fortepian Rafał Janiak – [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
KODÁLY, DUPRE, BARBER, LUTOSŁAWSKI, MENDELSSOHN-BARTHOLDY | Mossakowski | Chrenowicz | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karol Mossakowski – organy Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Zoltán Kodály – Tańce z Galanty (16’) Marcel Dupre – Cortege and [...]
Wielki Post Wielka Muzyka | Sykulski | Poznański Chór Chłopięcy | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Poznański Chór Chłopięcy Jacek Sykulski – dyrygent, przygotowanie chóru W programie: Johann Sebastian Bach – Pasja według św. Jana  
28 września 2018, piątek | 19:00
Inauguracja 67. Sezonu Artystycznego

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej

Soliści:
Sylwia Krzysiek – sopran
Jacek Szponarski – tenor
Paweł Kołodziej – bas
Sebastian Mach – tenor
Paweł Zdebski – tenor
Michał Pytlewski – bas
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Witold Maliszewski – Uwertura radosna op. 11
Józef Elsner – Kantata Na wdzięcznej Polaków ziemi
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68

 

Ostatnie kilkanaście miesięcy w Filharmonii Opolskiej wybrzmiało pod znakiem muzyki polskiej, zwłaszcza tej zapomnianej. I oto – bogatsi o znajomość twórczości Noskowskiego, Nowowiejskiego, Maliszewskiego, Stojowskiego czy Dobrzyńskiego – stajemy u progu 67. sezonu artystycznego, ledwie chwilę przed wyczekiwaną i z pasją przygotowywaną 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.

Tym razem uroczysty koncert otworzy Uwertura radosna D-dur op. 11 Witolda Maliszewskiego. Maliszewski – kompozytor kilku światów – napisał ją jako zaledwie dwudziestodziewięciolatek, będąc na ostatnim roku studiów petersburskiego Konserwatorium. Niektórzy sugerują, że Uwertura oparta jest na motywach z muzyki Franciszka Schuberta. Prawdą jest natomiast, że ów utwór to eksplozja młodości i szczerego entuzjazmu. Uwertura radosna powstała w roku 1902, podobnie jak znana już opolskiej publiczności I Symfonia kompozytora oraz jego dyplomowa Wielka kantata na temat biblijny.

Na Kantatę Maliszewskiego w repertuarze FO przyjdzie być może jeszcze czas, a podczas koncertu inauguracyjnego zaprezentowana zostanie prawie wiek starsza (1807) kantata Na wdzięcznej Polaków ziemi – kompozycja Józefa Elsnera, patrona instytucji. Co ciekawe, formalnie stanowi ona końcowy fragment większego dzieła, zatytułowanego „Karol Wielki y Witykind: drama historyczna we dwóch aktach wierszem”. Na tytułowej stronie libretta, przechowywanego w Bibliotece Narodowej, znajduje się także adnotacja: „reprezentowane pierwszy raz na teatrze narodowym, dnia 5 grudnia 1807” – czy wykonań sztuki było więcej? Nie wiadomo. Dość jednak wspomnieć, że elsnerowski rękopis partytury z niemałym trudem, wiosną 2018 roku, z Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek w Dreźnie wydobył dyrektor FO, Przemysław Neumann. Kantata składa się z duetu tenorowo-basowego, błyskotliwej arii śpiewanej przez sopran, wokalnego sekstetu solistów a capella oraz finałowego chóru.

Drugą część wieczoru wypełni wielka, romantyczna symfonika. Kompozycja nazywana X Symfonią Beethovena; dzieło, które pisać rozpoczął trzydziestolatek a piętnaście lat później ukończył dojrzały już twórca; symfonia z rozbudowaną, majestatyczną pierwszą częścią, pełnym słodyczy Andante sostenuto zwieńczonym kapitalnym solo skrzypcowym, elegancką częścią trzecią i wreszcie – wypełnionym po brzegi zupełnie skrajnymi emocjami finałem. I Symfonia c-moll op. 68. Po prostu Pierwsza Brahmsa – jedna z najpiękniejszych historii, jakie przydarzyły się muzyce klasycznej.

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com