Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
2
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
3
4
5
6
9
10
11
12
13
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
7:00 PM - Kantata o kawie
1
2
Spotkania muzyczne
28.01.2025    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.01.2025    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna | BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
TAŃCE NA POWAŻNIE
31.01.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Andrej Vesel – dyrygent W programie: Charles Ives – Central Park in the Dark (7’) Béla Bartók – Muzyka na smyczki, perkusję [...]
The Backwards – Beatlemania Show
01.02.2025    
19:00 - 20:30
Dalibor Štroncer  – wokal, gitara rytmiczna, harmonijka, instrumenty klawiszowe Miroslav Džunko – gitara basowa, wokal František Suchanský – gitara prowadząca, wokal Daniel Škorvaga – perkusja, [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
NORDYCKIE OPOWIEŚCI
07.02.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Joanna Ślusarczyk – dyrygent W programie: Jean Sibelius – Valse triste op. 44 (6’) Uuno Klami – Suita Kalevala op. 23 (35') Edvard [...]
Recital Edyty Geppert
08.02.2025    
19:00 - 20:30
Edyta Geppert – śpiew Krzysztof Herdzina – fortepian Janek Pentza – gitara Piotr Loretz – scenariusz i reżyseria   Edyta Geppert jest zanana  z tego, [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michała Janocha – dyrygent W programie: muzyka filmowa.
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michała Janocha – dyrygent W programie: muzyka filmowa.
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michała Janocha – dyrygent W programie: muzyka filmowa.
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michała Janocha – dyrygent W programie: muzyka filmowa.
Kantata o kawie
28.02.2025    
19:00 - 20:30
Liesgen / Aldona Bartnik – sopran Schlendrian / Dominik Kujawa – bas Narrator / Paweł Zdebski – tenor Zespół barokowy Sanssouci Katarzyna Raczkowska – flet [...]
Proste historyjki o muzyce
02.03.2025    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Daniel Mieczkowski – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Proste historyjki o muzyce
02.03.2025    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Daniel Mieczkowski – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W nadchodzącym sezonie Prostych historyjek o muzyce zarówno mali jak i towarzyszący [...]
Wydarzenia w dniu 28.02.2025
4 listopada 2016, piątek | 19:00
KONCERT SYMFONICZNY FINALIZUJĄCY KOLEJNY ETAP WARSZTATÓW ARTYSTYCZNO-EKOLOGICZNYCH

Marszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej – Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów artystyczno-ekologicznych.

Bezpłatne zaproszenia do obioru w kasie biletowej Filharmonii Opolskiej w dniu koncertu od godz. 18:30. Ilość miejsc ograniczona ze względu na pierwszeństwo uczestnictwa w koncercie dla osób biorących udział w warsztatach w ramach projektu.

 

 

 

 

Jeden wieczór – trzy orkiestry, dwie solistki i jeden dyrygent. Nowatorski pomysł? Ależ skąd! Bardziej tradycyjnie chyba być nie może.

Pierwszy koncert symfoniczny w listopadzie… wcale taki symfoniczny nie będzie. Scena Filharmonii Opolskiej stanie się za to przestrzenią żywej retrospekcji historii muzyki. Wieczór otworzy zespół Scatebra Ensemble – orkiestra barokowa niewielkich rozmiarów i grająca na kopiach historycznych instrumenów. Czym różnią się one od tych współczesnych? Właściwie wszystkim. Ich struny wykonane są z naturalnych jelit, a smyczki łukowato wygięte. Instrumenty dęte zbudowane są w całości z drewna. Wprawne ucho zauważy, że grają w innym stroju, a nieodzownym elementem zespołu jest charakterystyczny klawesyn. Takie właśnie były początki wielkiej symfoniki! Skąd pomysł, by barokowy esnemble sprowadzić do Opola? Wszystko przez jesień i Antonio Vivaldiego. Słynny rudy ksiądz był wszakże kompozytorem przełomu XVII i XVIII wieku. Zima z uwielbianych przez wszystkie generacje melomanów Czterech pór roku zabrzmi zatem tak, jakbyśmy przenieśli się w czasie. Wirtuozowską partię skrzypiec wykona Joanna Kreft.

Muzyka baroku to jednak nie tylko instrumentalne dźwiękonaśladownictwo. To również piękny śpiew, a pełne finezji arie zaprezentuje znakomita sopranistka, Marzena Michałowska.

Druga część koncertu należała będzie już do Filharmoników Opolskich – najpierw jednak w (jedynie) smyczkowej odsłonie. Suita Świętego Pawła Gustava Holsta to dzieło wprawdzie XX-wieczne, ale mocno osadzone w tradycji muzyki dawnej. Holst napisał Suitę w celach pedagogicznych, dla prowadzonej przez siebie szkolnej orkiestry; taneczne części utworu w których odbija się echo brytyjskiego folkloru są dziś jednak chętnie grane przez zawodowe zespoły na całym świecie.

Wyjątkową wędrówkę przez epoki zwieńczy The Young Person’s Guide to the Orchestra. Utwór pochodzi z 1946 roku, posiada jednak wspólny mianownik z całością programu: to trzynaście wariacji oraz fuga, których podstawą jest temat skomponowany przez tworzącego w XVII wieku Henry’ego Purcella. Barokowa melodia jest już tylko punktem wyjścia i ukłonem ku tradycji dawnych wieków – aparat wykonawczy zupełnie nie przypomina małej grupy instrumentalistów. A co z tego wszystkie wyniknie, najlepiej przekonać się na własne uszy. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej po śladach historii poprowadzi dyrektor Przemysław Neumann.

 

Scatebra Ensemble
Marzena Michałowska – sopran 
Joanna Kreft – skrzypce 
Natalia Hyżak – klawesyn

Filharmonicy Opolscy
Przemysław Neumann – dyrygent

 

Program:
Antonio Vivaldi – Cztery Pory Roku op. 8 (fragmenty)
Arie barokowe na sopran i orkiestrę
Gustaw Holst – St Paul’s Suite
Benjamin Britten – The Young Person’s Guide to the Orchestra

 

Scatebra Ensemble to zespół, który tworzą studenci, absolwenci oraz pedagodzy Zakładu Instrumentów Historycznych, działającego w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu od czerwca 2015 roku pod kierownictwem mgr Natalii Hyżak. Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu zdobywanych zarówno indywidualnie, jak i zespołowo na licznych kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą, poświęconych szeroko pojętemu zagadnieniu tzw. muzyki dawnej, muzycy tworzą interpretacje, które doskonale wpisują się w nurt historycznego wykonawstwa muzycznego, nie tracąc przy tym młodzieńczej energii. Scatebra Ensemble to zespół projektowy, regularnie grający koncerty w najróżniejszych składach instrumentalnych, dzięki czemu muzycy nabierają niezwykle wszechstronnego doświadczenia.

 

Fot. Damian Gacek

Marzena Michałowska, sopran, adiunkt na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Od wielu lat koncertuje w Polsce i poza jej granicami jako gość licznych międzynarodowych festiwali muzycznych.

W 2005 roku zadebiutowała na deskach Komische Oper w Berlinie w partii Donny Anny w operze Don Giovanni W. A. Mozarta. Współpracowała z wieloma znakomitymi dyrygentami, m.in.: Christopherem Hogwoodem, Kirillem Petrenko, Markiem Pijarowskim, Grzegorzem Nowakiem, Tadeuszem Wojciechowskim, Łukaszem Borowiczem, Jerzym Salwarowskim, Marcinem Nałęczem-Niesiołowskim, José Maria Florenzio Juniorem, Markiem Toporowskim, Tomaszem Adamusem, Stefanem Stuligroszem, Marcinem Sompolińskim, Stephanem MacLeod’em, oraz orkiestrami i zespołami: Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino, Concerto Köln, Irish Baroque Orchestra, Czech Virtuosi, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Capella Cracoviensis i OH! – Orkiestrą Historyczną.

Na stałe współpracuje z zielonogórskim zespołem muzyki dawnej Cappella Viridimontana.

Marzena Michałowska jest laureatką licznych krajowych jak i zagranicznych konkursów wokalnych. W dorobku fonograficznym ma 18 albumów płytowych, w tym nagrania dla Polskiego Radia. W 2008 roku płyta Musica Sacromontana z jej udziałem otrzymała statuetkę Fryderyka – prestiżową nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego.

 

Źródło własne artysty

www.marzenamichalowska.com

 

Joanna Kreft

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Baranowskiego. Grę na skrzypcach barokowych kształci u Aureliusza Golińskiego i Riccarda Minasi.
W 2011 r. otrzymała dwie nagrody specjalne na XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Laureatka  m.in. Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H.Wieniawskiego w Lublinie, Międzynarodowego Konkursu im. K.
Szymanowskiego w Łodzi, Ogólnopolskiego Konkursu im. St.Serwaczyńskiego w Lublinie, Premio Trio di Trieste International Chamber Music Competition, Academie de Musique de Lausanne,Grand  Prix Master  Class  & Music Festival w  Pile. Półfinalistka Międzynarodowych  Konkursów im.Yehudi Menuhina w Oslo i Josepha Joachima w Hannoverze.W 2013 r. wzięła udział w Seiji Ozawa International Academy prowadzonych m.in. Przez Pamelę Frank i Sadao Haradę.
Występowała m.in.w Berliner Philharmoniker, Victoria Hall, Beethoven-Haus, Filharmonii w  Białymstoku,Gdańsku, Kaliszu, Katowicach, Kielcach, Lublinie, Poznaniu,w Atmie, Zamku i Łazienkach Królewskich w Warszawie.
Współpracowała m.in. z Nabuko Imai, Kazuko Yamade, Piotrem Pławnerem, Krzysztofem Jabłońskim,Tomaszem Strahlem, Guido Balestracci, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego, Aukso, Munchener Kammerorchester, State Youth Orchestra of Armenia,Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Arte dei sunatori, Les Basses Réunies.Uczestniczyła w kursach muzycznych prowadzonych m.in. przez: Wandę Wiłkomirską, Marcina Sikorskiego, Bartłomieja Nizioła, Nam Yun Kim, Xiaoming Wang, Kazimierza Pyzika, Bruno Cocset, Pauline Nobes, Stephanie Paulet. Rozwija swe zainteresowania w oparciu o fidel- instrument średniowieczny.Wspónie z Bartłomiejem  Weznerem oraz Dominikiem Płocińskim współtworzy Herbert Piano Trio-interdyscyplinarny projekt wykonywany wraz z aktorem,łączący muzykę z recytacją wierszy Zbigniewa Herberta- którego debiut odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach. Joanna Kreft jest stypendystką “Jutting-Stiftung Stendal” i programu “Młoda Polska”.

Źródło własne artysty

Natalia Hyżak

Absolwentka klasy fortepianu prof. Aleksandry Utrecht w POSM II st. im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu. W 2008 roku ukończyła z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego, gdzie studiowała klawesyn pod kierunkiem prof. AM Marii Banaszkiewicz-Bryły.

W tym samym roku rozpoczęła studia w Centre de Musique Ancienne, jednym z wydziałów Haute Ecole de Musique w Genewie (Szwajcaria), gdzie przez trzy lata doskonaliła swoje umiejętności w klasie prof. Leonardo Garcii Alarcona, zgłębiając wiadomości na temat historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. W Haut Ecole de Musique studiowała również organy pod kierunkiem prof. Marcelo Gianniniego.

Brała udział w wielu koncertach, a także kursach mistrzowskich, poświęconych klawesynowej muzyce solowej oraz muzyce kameralnej, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Od 2013 roku współpracuje z międzynarodowym zespołem muzyki dawnej Suonatori del Granduca.

Obecnie pracuje w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jako wykładowca oraz asystent w klasie klawesynu prof. AM Marii Banaszkiewicz-Bryły.

 

Źródło własne artysty

Przemysław Neumann

Dyrektor Filharmonii Opolskiej

fot. Fundacja 2.8

Urodził się w 1979 roku w Poznaniu. Jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego oraz Szkoły Muzycznej II stopnia w Poznaniu w klasie śpiewu. Ukończył studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu – dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.

Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 roku. W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce.

Jako dyrygent prowadził orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz orkiestry: Filharmonii Białostockiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc jego etatowym dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Od 2010 roku współpracuje z Gliwickim Teatrem Muzycznym, od 2013 z Teatrem Wielkim w Poznaniu.

Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową w katedrze dyrygentury poznańskiej Akademii Muzycznej.

1 września 2015 roku został dyrektorem Filharmonii Opolskiej.

 

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com