Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
31
1
5
6
7
8
12
13
19
21
22
26
28
29
1
2
3
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Symfoniczne potpourri
02.02.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Paweł Jabłczyński – kontrabas Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Jacques Offenbach (arr. Karl Binder) – Uwertura do operetki Orfeusz w piekle [...]
Jazz w wolnej chwili – Ewa Środoń Quartet
03.02.2024    
19:00 - 20:30
Ewa Środoń-Prokulewicz – wokal Jan Kusek – instrumenty klawiszowe Krzysztof Augustyniak – kontrabas Piotr Przewoźniak – perkusja W programie: autorskie utwory Ewy Środoń-Prokulewicz oraz mniej [...]
Organy w samo południe
04.02.2024    
12:00 - 13:30
Jakub Pankowiak – organy W programie: Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll BWV 582 Joseph Rheinberger – Passacaglia z VIII Sonaty organowej e-moll op. 132 Max Reger – Introdukcja [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Typowy koncert [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ostinato – to znaczy wytrwały
23.02.2024    
19:00 - 20:30
Anna Trefon – skrzypce Marcin Guz – fortepian W programie: Christian Sinding – Cantus doloris op. 78 (10') Tivadar Nachéz – Passacaglia na temat G. [...]
Projekt Volodia – Piosenki ulicy
24.02.2024    
19:00 - 20:30
Janusz Kasprowicz – wokal, gitara basowa Bogdan Bińczak – vinofon, akordeon, instrumenty perkusyjne, melodyka, wokal Robert Gawron – banjo, ukulele, gitara klasyczna Tomasz Burzyński – [...]
Z książką na pulpicie
Anna Janeczko - skrzypce Agata Janeczko - harfa Zuzanna Siekierska - flet Łukasz Mandola - fortepian czytają: Łukasz Mandola, Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Ptasi muzykanci [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
6 grudnia 2024, piątek | 19:00
Śmierć, dziewczyna i inne historie

Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

Andrzej Krawiec – skrzypce
Karolina Koczur – skrzypce
Anna Wałek – altówka
Gabriela Karpiesiuk – wiolonczela
Paweł Jabłczyński – kontrabas

Jakub Karmelita – prowadzenie koncertu

W programie:
Wolfgang Amadeus Mozart – Adagio i fuga c-moll KV 546
Franz Schubert – Śmierć i dziewczyna (w opracowaniu na kwintet smyczkowy)
Anton Webern – Langsamer Satz

 

Andrzej Krawiec – skrzypce

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zenona Brzewskiego i prof. Mirosława Ławrynowicza. Współpracował z kilkoma orkiestrami w Europie, m.in. Orquesta Sinfonica Ciudad de Oviedo (Hiszpania), Orquesta Do Norte (Portugalia), Interworld Production Orchestra (Niemcy). Od 2003 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w Opolu.
Prowadzi również ożywioną działalność koncertową jako solista. Występował w kraju i za granicą, m.in. w Nowym Jorku, Londynie, jest stałym gościem festiwalu Un aire de Pologne”w Dieppe (Francja). Jako muzyk-kameralista jest związany głównie z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej, z którą koncertował w Europie i Ameryce Południowej oraz z Kwartetem Smyczkowym (Sao Paulo, Brazylia) i Kwintetem Fortepianowym (Niemcy, Austria, Rumunia, Chiny – EXPO 2010-Szanghaj).
Z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej pod batutą Bogusława Dawidowa nagrał płytę Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego.

 

fot. Krzysztof Bylica

Karolina Koczur – skrzypce

Wybitna skrzypaczka o bogatym i różnorodnym doświadczeniu muzycznym. Swoją drogę rozpoczęła w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod okiem cenionego profesora Wiesława Kwaśnego. Jej zaangażowanie i talent skłoniły ją do kontynuowania studiów na jednej z czołowych europejskich uczelni Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, gdzie miała zaszczyt studiować pod kierunkiem profesora Stefana Kamilarova. Karolina przez całą swoją karierę dążyła do ciągłego doskonalenia swojego rzemiosła, uczestnicząc w licznych kursach mistrzowskich u cenionych artystów, takich jak Ilya Gruberts, Krzysztof Węgrzyn, Tomasz Tomaszewski, Grigorij Żyslin. Jej dążenie do doskonałości zostało docenione występami solowymi z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej.

Jej pasją jest muzyka kameralna i orkiestrowa,  obecnie pełni funkcję zastępcy koncertmistrza Filharmonii im. J. Elsnera w Opolu. Jej praca zaowocowała także współpracą ze znanymi w Polsce zespołami orkiestrowymi, m.in. z Orkiestrą NFM Leopoldinum, Orkiestrą Kameralną AUKSO i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Wraz z nimi gościła na scenach prestiżowych festiwali w Europie i na świecie, m.in. na Istanbul Music Festival, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie czy IMF Asia-Syberia-Europe.

Muzyczna podróż Karoliny została wzbogacona współpracą z cenionymi dyrygentami i solistami, w tym między innymi z Danielem Hardingiem, Krzysztofem Pendereckim, Clemensem Hagenem i Gautierem Capuçonem. Jej kunszt można było podziwiać na licznych festiwalach kameralnych w Polsce i Europie, m.in. Muzyka w Starym Krakowie, Wratislavia Cantans, Aurora Chamber Music Festival, Gustav Mahler Chamber Festival Bolzano.

Zawsze chętna do odkrywania nowych horyzontów, Karolina ostatnio zagłębiła się w świat muzyki dawnej i gry na skrzypcach barokowych. Swoją pasję realizowała w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, studiując pod okiem cenionego polskiego skrzypka barokowego, profesora Zbigniewa Pilcha.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Mój dom rodzinny.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
W mojej aktualnej sytuacji życiowej pewnie byłabym mamą na pełen etat lub łączyła macierzyństwo z jakąś pracą zdalną.

Za największy sukces artystyczny uważam
Po cichu liczę, że ten jest wciąż przede mną.

Człowiek, którego podziwiam
Jest wielu ludzi, których podziwiam. Ostatnio na podium jest moja siostra, która jest jednym ze zdolniejszych krystalografów młodego pokolenia w naszym kraju.

Co lubię czytać
Powieści, reportaże, biografie. Bardzo cenię literaturę piękną, bo można dzięki niej na chwilę oderwać się od otaczającego świata.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Uwielbiam symfonie Mahlera, zwłaszcza Symfonię nr 4. Granie jej zawsze sprawia mi bardzo dużo satysfakcji, jest niezwykle magiczna.

 

fot. Karol Adam Sokołowski

Anna Wałek – altówka

Skrzypaczka oraz altowiolistka, prowadząca grupę altówek w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w Opolu. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec prof. Jarosława Pietrzaka. W 2016 roku studiowała w Wiedniu, gdzie pracowała pod okiem prof. Ernsta Kovacica. W 2021 roku ukończyła studia w Universität für Musik und darstellende Kunst Graz w klasie prof. Maighread McCrann – koncertmistrz Radio Symfoniker Orchester Wien.

Współpracuje z takimi orkiestrami jak Opera Ballet Vlaanderen, NFM Orkiestra Leopoldinum, NFM Filharmonia Wrocławska czy Baltic Sea Philharmonic. Występowała na festiwalach: George Enescu Festival, Merano Music Festival, Usedomer Musik Festival i Rheingau Musik Festival oraz uczestniczyła w nagraniach dla wytwórni Deutsche Grammophon, Sony Classical oraz Warner Music Poland. Koncertowała z wieloma wybitnymi dyrygentami i solistami m.in. Radkiem Baborákiem, Aleną Baevą, Bomsori Kim, Gidonem Kremerem, Vasily Petrenko, Alexandrem Toradze czy Kristjanem Järvi. Jako muzyk orkiestrowy występowała w wielu znakomitych salach koncertowych Europy i świata m.in. Konzerthaus Berlin, Konzerthaus Wien, Elbphilharmonie Hamburg, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Tschaikovsky Concert Hall w Moskwie czy Orchestra Hall w Chicago.

Jako kameralistka występowała na licznych koncertach: Muzyka ocalona, Silent Voices, Musicans from Belgium to Ukraine w ramach festiwalu Walden Festival Brussels, Concert dAutomne podczas Vevey Spring Classical Festival, a w 2016 roku jako członek Art Chamber Ensemble zagrała koncert w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Podczas koncertów kameralnych współpracowała ze znakomitymi muzykami m.in. Szymonem Krzeszowcem, Jakubem Jakowiczem, Marcinem Sikorskim, Marcinem Maseckim.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Trudno wybrać jedno. Uwielbiam podróżować i poznawać nowe miejsca, ale zgadzam się z powiedzeniem „wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Inżynierem energetyki albo programistą. A może szefem kuchni urokliwej restauracji w Toskanii z małą winiarnią?

Za największy sukces artystyczny uważam
Chyba wciąż na niego pracuję, ale doceniam wszystko co mogłam do tej pory osiągnąć.

Człowiek, którego podziwiam
To zdecydowanie moi rodzice i siostra.

Co lubię czytać
Przewodniki turystyczne i książki kulinarne.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Verklärte Nacht Schönberga, pierwszy utwór który miałam okazję zagrać w orkiestrze na altówce.

 

fot. Natallia Zhukava

Gabriela Karpiesiuk – wiolonczela

Gabriela Karpiesiuk to wiolonczelistka młodego pokolenia o szerokim zakresie zainteresowań artystycznych. Już w wieku piętnastu lat wystąpiła jako solistka z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Jana Kalinowskiego, następnie doskonaliła swoją grę pod okiem dra hab. Bartosza Koziaka w ramach studiów podyplomowych. Jako uczestniczka programu Erasmus studiowała na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie (Niemcy) w klasie prof. Matthiasa Bräutigama. Podczas studiów oraz kursów mistrzowskich miała okazję współpracować z takimi wiolonczelistami jak: Robert Cohen, Norbert Anger, Vida Vujic, Karlien Bartels, czy Kirill Rodin.

Jej wielką pasją jest kameralistyka. Wielokrotnie koncertowała w różnorakich składach, od dua smyczkowego, po kwintet fortepianowy. Przez lata angażowała się w promowanie zespołów wiolonczelowych, biorąc aktywny udział w różnego rodzaju wydarzeniach artystycznych w kraju i za granicą. W ramach tej działalności wykonała Requiem Davida Poppera na trzy wiolonczele z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, wzięła udział w koncercie Violoncelles, vibrez w Zwolle w ramach ArtEZ Cello Ensemble (Holandia), wystąpiła na koncercie wieńczącym projekt 6. Dni Muzyki: Krzysztof Penderecki we współpracy z Jakobem Spahnem, a także wielokrotnie koncertowała na festiwalu Krakowska Wiosna Wiolonczelowa. W 2019 roku wzięła udział w Shanghai International Cello Festival (Chiny), koncertując oraz uczestnicząc w wykładach i lekcjach mistrzowskich. Była członkiem Lutosławski Youth Orchestra oraz stypendystką Młodej Polskiej Filharmonii, a także współpracowała z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jako kameralistka oraz muzyk orkiestrowy występowała na wielu festiwalach, m. in. Chopin i jego EuropaMiędzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, projekt Muzyka Naszych CzasówMuzyka w Starym Krakowie.

Jest wiolonczelistką Filharmonii Opolskiej od 2022 roku, a od 2023 roku pełni funkcję muzyka solisty. We wrześniu 2023 roku wystąpiła z towarzyszeniem Filharmoników Opolskich na Śląskim Festiwalu im. Ludviga van Beethovena, wykonując Suitę na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Maliszewskiego pod kierownictwem Przemysława Neumanna.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Świat jest tak ciekawy i różnorodny, trudno zatem wybrać to jedno ulubione, ale na pewno do jednych z najpiękniejszych miejsc należą te, w których ktoś na nas czeka.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Mój drugi wymarzony kierunek studiów, zaraz  po studiach muzycznych, to etnologia i antropologia kulturowa.

Za największy sukces artystyczny uważam
Każdy koncert, w który udało mi się włożyć całe serce.

Człowiek, którego podziwiam
Mam to szczęście, że wśród bliskich mi osób jest wiele takich, które za coś podziwiam i które potrafią mnie zainspirować.

Lubię czytać
Zarówno klasyki literatury jak i literaturę współczesną, poezję, książki o tematyce podróżniczej, historycznej oraz reportaże.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Jest wiele utworów, które są dla mnie ważne i do których lubię wracać. Niełatwo wybrać jeden, bo ich waga zależy od tego co w danym momencie przeżywam, na jakim jestem życiowym etapie. Mam również świadomość, że wciąż jest wiele do odkrycia lub odkrycia na nowo.

 

fot. Natalia Kabanow

Paweł Jabłczyński – kontrabas

Kontrabasista, kompozytor, autor licznych transkrypcji i aranżacji. Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie legendarnego profesora Tadeusza Górnego. Wykształcenie uzupełniał w Hochschule der Kȕnste Bern, gdzie w 2014 roku ukończył studia III stopnia pod kierunkiem Rinata Ibragimova oraz Ruslana Lutsyka.

W latach 2015/2016 kontrabasista Sȁchsische Staatskapelle Dresden.

Współpracował ze Scottish Chamber Orchestra, NFM Orkiestrą Leopoldinum, Chain Ensemble, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestrą Akademii Filharmonii Berlińskiej.

Jako solista występował z Berner Symphony Orchestra, Orkiestrą InterCamerata, Orkiestrą Kameralną R-20, Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Od 2006 roku zawodowo związany z Akademią Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. W 2018 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego sztuki. Pasją artysty są autorskie transkrypcje kontrabasowe.

W styczniu 2021 roku nakładem wydawnictwa Anagram ukazał się album Karłowicz. Pieśni, nagrany wspólnie z Justyną Skoczek i Bartoszem Porczykiem. Jest to jedyne wydawnictwo, które zawiera wszystkie 23 zachowane pieśni Karłowicza.

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com