Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
31
1
5
6
7
8
12
13
19
21
22
26
28
29
1
2
3
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Symfoniczne potpourri
02.02.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Paweł Jabłczyński – kontrabas Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Jacques Offenbach (arr. Karl Binder) – Uwertura do operetki Orfeusz w piekle [...]
Jazz w wolnej chwili – Ewa Środoń Quartet
03.02.2024    
19:00 - 20:30
Ewa Środoń-Prokulewicz – wokal Jan Kusek – instrumenty klawiszowe Krzysztof Augustyniak – kontrabas Piotr Przewoźniak – perkusja W programie: autorskie utwory Ewy Środoń-Prokulewicz oraz mniej [...]
Organy w samo południe
04.02.2024    
12:00 - 13:30
Jakub Pankowiak – organy W programie: Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll BWV 582 Joseph Rheinberger – Passacaglia z VIII Sonaty organowej e-moll op. 132 Max Reger – Introdukcja [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Typowy koncert [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ostinato – to znaczy wytrwały
23.02.2024    
19:00 - 20:30
Anna Trefon – skrzypce Marcin Guz – fortepian W programie: Christian Sinding – Cantus doloris op. 78 (10') Tivadar Nachéz – Passacaglia na temat G. [...]
Projekt Volodia – Piosenki ulicy
24.02.2024    
19:00 - 20:30
Janusz Kasprowicz – wokal, gitara basowa Bogdan Bińczak – vinofon, akordeon, instrumenty perkusyjne, melodyka, wokal Robert Gawron – banjo, ukulele, gitara klasyczna Tomasz Burzyński – [...]
Z książką na pulpicie
Anna Janeczko - skrzypce Agata Janeczko - harfa Zuzanna Siekierska - flet Łukasz Mandola - fortepian czytają: Łukasz Mandola, Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Ptasi muzykanci [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
17 października 2025, piątek | 19:00
Kwintet stroikowy Reedbeat
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

 

Kwintet stroikowy Reedbeat
Mateusz Żurawski – obój
Piotr Thieu Quang – klarnet
Michał Ochab – saksofon
Karol Sikora – klarnet
Szymon Michalik – fagot

Katarzyna Karwaczyńska – prelegent

W programie:
Mieczysław Karłowicz  – Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 (18’)
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową  (14’)
Tadeusz Baird  – Colas Breugnon, suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem (12’)
Aleksander Tansman  – Triptyque na orkiestrę smyczkową  (18’)

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Reedbeat odważnie sięga po dzieła polskich kompozytorów i nadaje im zupełnie nowe brzmienie. Warto zaznaczyć, że podobnie jak w przypadku orkiestry smyczkowej, kwintet stroikowy to pięć instrumentów pochodzących z tej samej rodziny – owocuje to spójnym a zarazem wyjątkowo nieszablonowym i świeżym na polskiej scenie brzmieniem.

Pierwszy zespół złożony z pięciu instrumentów stroikowych powstał w 1985 roku i dopiero wtedy pojawiły się pierwsze dzieła oryginalnie napisane na ten skład wykonawczy. A mogły powstać już nawet 100 lat wcześniej! Powstanie saksofonu datowane jest na 1842 rok, co sprawia, że teoretycznie nawet Mieczysław Karłowicz mógł napisać dzieło przeznaczone na kwintet stroikowy. Wyraz liryki Serenady op. 2 wybitnie podkreśla śpiewność instrumentów dętych drewnianych.

Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz to pełne wirtuozerii dzieło, w którym surowość brzmienia jest podkreślana ciemnym, niskim brzmieniem dolnych partii kwintetu stroikowego – klarnetu basowego oraz fagotu. Aranżacja tego dzieła wykonana przez młodego polskiego kompozytora i saksofonistę, Michała Leśniaka, doskonale oddaje spektrum możliwości technicznych współczesnych instrumentów dętych.

Jednym z najchętniej wykonywanych utworów przez Reedbeat jest aranżacja Suity z czasów Holberga op. 40 Edvarda Griega, dlatego też w programie nie mogło zabraknąć dzieła, które jest wybitnie zbliżone swoim charakterem – opracowania Colas Breugnon. Suity w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem Tadeusza Bairda. Taneczność, zwiewność i lekkość francuskiego stylu, tak bliskiego wszystkim instrumentom dętym drewnianym, wyśmienicie oddaje aranżacja klarnecisty Reedbeat – Piotra Thieu Quanga.

Tryptyk Aleksandra Tansmana to dzieło, które doskonale oddaje żywiołowość zespołu Reedbeat. Neoklasyczne brzmienie podkreślone przejrzystą formą, wraz z niezwykle efektowną III. częścią Vivo, spaja zróżnicowany i zaskakujący słuchacza program koncertu.

 

fot. Dominik Czerny

Kwintet stroikowy Reedbeat
Kwintet stroikowy Reedbeat tworzy piątka przyjaciół, których połączyła chęć stworzenia oryginalnej formacji oraz pasja do muzyki kameralnej.
Niekonwencjonalne połączenie brzmienia pięciu instrumentów dętych spaja jeden element – stroik. Jest to mały fragment trzciny, służący do wprowadzania w drganie słupa powietrza znajdującego się wewnątrz instrumentu.

W kwietniu 2019 roku, Reedbeat, jako pierwszy kwintet stroikowy z Polski, dołączył do Worldwide Reed Quintet Network – sieci zrzeszającej najlepsze zespoły tygo typu z całego świata. Stowarzyszenie to zostało utworzone przez Calefax Reed Quintet.

Reedbeat w żywiołowy i energiczny sposób wykonuje muzykę wszystkich stylów i epok, często oryginalnie napisaną na inny skład wykonawczy. Młodzi wykonawcy posiadają w repertuarze utwory przeznaczone nie tylko na kwintet stroikowy, lecz również aranżacje dzieł m.in. napisanych na orkiestrę symfoniczną czy kwartet smyczkowy, którym nadają nowe brzmienie

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com