Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
31
1
5
6
7
8
12
13
19
21
22
26
28
29
1
2
3
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Symfoniczne potpourri
02.02.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Paweł Jabłczyński – kontrabas Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Jacques Offenbach (arr. Karl Binder) – Uwertura do operetki Orfeusz w piekle [...]
Jazz w wolnej chwili – Ewa Środoń Quartet
03.02.2024    
19:00 - 20:30
Ewa Środoń-Prokulewicz – wokal Jan Kusek – instrumenty klawiszowe Krzysztof Augustyniak – kontrabas Piotr Przewoźniak – perkusja W programie: autorskie utwory Ewy Środoń-Prokulewicz oraz mniej [...]
Organy w samo południe
04.02.2024    
12:00 - 13:30
Jakub Pankowiak – organy W programie: Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll BWV 582 Joseph Rheinberger – Passacaglia z VIII Sonaty organowej e-moll op. 132 Max Reger – Introdukcja [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Typowy koncert [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ostinato – to znaczy wytrwały
23.02.2024    
19:00 - 20:30
Anna Trefon – skrzypce Marcin Guz – fortepian W programie: Christian Sinding – Cantus doloris op. 78 (10') Tivadar Nachéz – Passacaglia na temat G. [...]
Projekt Volodia – Piosenki ulicy
24.02.2024    
19:00 - 20:30
Janusz Kasprowicz – wokal, gitara basowa Bogdan Bińczak – vinofon, akordeon, instrumenty perkusyjne, melodyka, wokal Robert Gawron – banjo, ukulele, gitara klasyczna Tomasz Burzyński – [...]
Z książką na pulpicie
Anna Janeczko - skrzypce Agata Janeczko - harfa Zuzanna Siekierska - flet Łukasz Mandola - fortepian czytają: Łukasz Mandola, Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Ptasi muzykanci [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
30 maja 2025, piątek | 19:00
LAKIERKI I BATUTY

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu

 

Milena Pioruńska – skrzypce, studentka z klasy prof. dr. hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, prof. AMP
Orest Tkachuk – dyrygent, dyplomant z klasy dr. hab. Jakuba Chrenowicza, prof. AMP

W programie:
Konrad RochowiczGórskie widma [prawykonanie], dyplomant z klasy prof. dr. hab. Janusza Stalmierskiego
Antonín Dvořák – Koncert skrzypcowy a-moll op. 53
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68

Zapraszamy na koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, który odbędzie się pod intrygującym tytułem Lakierki i batuty.

Tego wieczoru młodzi artyści, stojący u progu swojej muzycznej drogi, zaprezentują pełnię swoich umiejętności oraz scenicznej wrażliwości. W programie znajdą się zarówno wielkie dzieła kanonu symfonicznego, jak i współczesna kompozycja w prawykonaniu.

Na scenie zabrzmi debiutancki utwór młodego kompozytora Konrada RochowiczaGórskie widma, orkiestrowy poemat dźwiękowy inspirowany majestatem górskiego krajobrazu i jego symboliczną, niemal mityczną obecnością w kulturze. Kompozycja rozwija się w dramaturgicznych falach, budując nastrój tajemnicy, niepokoju i wzniosłości.

W partyturze odnaleźć można echa muzyki ilustracyjnej i filmowej, ale też wyrazisty, indywidualny język kompozytora — oparty na kontrastach dynamicznych, barwie orkiestrowej i subtelnym prowadzeniu narracji. Górskie widma nie opowiadają jednej konkretnej historii — to raczej próba uchwycenia emocji towarzyszących człowiekowi w obliczu natury: ciszy świtu nad urwiskiem, niepokoju wędrowca zagubionego we mgle czy echa, które niesie coś więcej niż tylko powtórzony dźwięk.

Utwór ten to zarówno techniczny sprawdzian, jak i artystyczny dialog z wyobraźnią kompozytorską. Orkiestrę w premierowym wykonaniu poprowadzi Orest Tkachuk, dyplomant z klasy dr. hab. Jakuba Chrenowicza, prof. AMP.

W programie znajdzie się również Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonína Dvořáka w wykonaniu Mileny Pioruńskiej, studentki klasy prof. dr. hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, prof. AMP. Choć jest to jedno z mniej oczywistych dzieł Dvořáka, wyróżnia się głębią emocji, słowiańską ekspresją i taneczną energią.

Od pierwszych taktów słuchacza pochłania dramatyczna narracja, w której skrzypce lśnią wirtuozerią, prowadząc zarazem intymny dialog z orkiestrą. Druga część przynosi chwilę lirycznego zatrzymania — pełną śpiewnych fraz i subtelnych emocji. Finał natomiast, utrzymany w rytmie czeskiego furianta, eksploduje radością i energią, ukazując Dvořáka jako mistrza melodyki i tanecznej siły.

Tego wieczoru usłyszymy również monumentalną I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa – dzieło uznawane za kamień milowy w dziejach muzyki symfonicznej.

Symfonia ta powstawała przez blisko 20 lat, a Brahms przez długi czas wahał się przed jej ukończeniem, świadomy ogromu dziedzictwa Beethovena. Po premierze dzieło zostało okrzyknięte „Dziesiątą Symfonią Beethovena” — nie bez powodu. Choć inspiracje są wyczuwalne, Brahms tworzy własny, unikalny język muzyczny.

Ciężkie, niemal tragiczne akordy otwierające symfonię zapowiadają dramatyczną podróż. Środkowe części – liryczne Andante sostenuto oraz taneczne Allegretto – przynoszą momenty ukojenia, by wreszcie ustąpić miejsca potężnemu finałowi w tonacji C-dur.

Wykonanie tej symfonii to nie tylko sprawdzian techniczny, ale również test umiejętności budowania długiej formy, prowadzenia dużego aparatu wykonawczego i przekazywania emocji głęboko zakorzenionych w romantycznej estetyce.

Lakierki i batuty to nie tylko egzamin — to prawdziwe święto muzyki, odwagi twórczej i pasji, która łączy młodych artystów z publicznością.

 

fot. Maciej Borkowicz

Milena Pioruńska – skrzypce

Młoda skrzypaczka wyróżniająca się bogatym i wszechstronnym dorobkiem artystycznym. Urodziła się w 2005 roku we Wrocławiu. Na skrzypcach gra od najmłodszych lat. Jest absolwentką Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2023 r. Aktualnie kształci się w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie profesor Kariny Gidaszewskiej i profesora Bartosza Bryły.

Do szczególnych dokonań Mileny Pioruńskiej należą: tytuł  ,,Młody Muzyk Roku 2022” oraz udział w 20. edycji prestiżowego Konkursu ,Eurowizja dla Młodych Muzyków we Francji, Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego Centrum Edukacji Artystycznej, I Nagroda w XVIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Georga Philippa  Telemanna,  I  miejsce  w XI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego oraz II nagroda w XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego.

Aktywność sceniczna młodej skrzypaczki obejmuje szereg występów jako solistka, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Polskiego Radia, Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, z North Czech Philharmonic Teplice, Opera Orchestre National Montpellier OccitaIne,  Hungarian National Radio Orchestra, a także z Orkiestrą Kameralną Archetti oraz z Orkiestrą Kawalera de Saint George’a.  Brała także udział w licznych festiwalach i projektach muzycznych takich jak: 32. International Festival Young Praha, IX Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, Cykl Prezentacje Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego, „Młodzi Wirtuozi”  Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci w Warszawie. Podczas XII edycji Festiwalu „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem oraz  XI edycji Festiwalu im. Philippa i Xavera Scharwenków w Zamku Górków występowała jako kameralistka  ze szkolnym zespołem Eterno Piano Trio. Ponadto jest  członkiem grupy skrzypiec (tutti) Orkiestry Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego.

Ostatnim  osiągnięciem Mileny Pioruńskiej jest nagranie debiutanckiego albumu POLISH HARMONY, który został  wydany w 2024 roku przez Fundację Master Art.

 


Orest Tkachuk – dyrygent

Ukończył Szkołę Muzyczną w Łanczynie, w klasie fortepianu. Studia muzyczne kontynuował w Iwano-Frankiwsku, w klasie dyrygentury chóralnej, a następnie w Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki we Lwowie, gdzie uzyskał z wyróżnieniem tytuł licencjata.

Studia licencjackie z dyrygentury symfonicznej ukończył w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie kończy studia magisterskie w klasie prof. AMP dr. hab. Jakuba Chrenowicza.

Swoje umiejętności dyrygenckie doskonalił na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak: prof. Ekkehard Klemm, Luis Gorelik, Paul McCreesh, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Salwarowski oraz Michalis Economou. W ramach tych kursów współpracował z licznymi orkiestrami, m.in. Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Filharmonii Piteşti (Rumunia). Prowadził również koncerty edukacyjne w Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki.

W 2024 roku, w ramach programu Erasmus+, spędził semestr w Conservatorio di Palermo Alessandro Scarlatti we Włoszech.

Projekt i realizacja: netkoncept.com