Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
31
1
5
6
7
8
12
13
19
21
22
26
28
29
1
2
3
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Symfoniczne potpourri
02.02.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Paweł Jabłczyński – kontrabas Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Jacques Offenbach (arr. Karl Binder) – Uwertura do operetki Orfeusz w piekle [...]
Jazz w wolnej chwili – Ewa Środoń Quartet
03.02.2024    
19:00 - 20:30
Ewa Środoń-Prokulewicz – wokal Jan Kusek – instrumenty klawiszowe Krzysztof Augustyniak – kontrabas Piotr Przewoźniak – perkusja W programie: autorskie utwory Ewy Środoń-Prokulewicz oraz mniej [...]
Organy w samo południe
04.02.2024    
12:00 - 13:30
Jakub Pankowiak – organy W programie: Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll BWV 582 Joseph Rheinberger – Passacaglia z VIII Sonaty organowej e-moll op. 132 Max Reger – Introdukcja [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Typowy koncert [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ostinato – to znaczy wytrwały
23.02.2024    
19:00 - 20:30
Anna Trefon – skrzypce Marcin Guz – fortepian W programie: Christian Sinding – Cantus doloris op. 78 (10') Tivadar Nachéz – Passacaglia na temat G. [...]
Projekt Volodia – Piosenki ulicy
24.02.2024    
19:00 - 20:30
Janusz Kasprowicz – wokal, gitara basowa Bogdan Bińczak – vinofon, akordeon, instrumenty perkusyjne, melodyka, wokal Robert Gawron – banjo, ukulele, gitara klasyczna Tomasz Burzyński – [...]
Z książką na pulpicie
Anna Janeczko - skrzypce Agata Janeczko - harfa Zuzanna Siekierska - flet Łukasz Mandola - fortepian czytają: Łukasz Mandola, Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Ptasi muzykanci [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: Leoš Janáček – Adagio z Mszy głagolicy (Solo organowe) Bohuslav Martinů – Sonata na klawesyn (transkrypcja organowa J. Tůma) Anonim (XVIII wiek) – [...]
24 maja 2024, piątek | 19:00
Potęga i (nie)powaga

Bilety:
Strefa I – 60 zł, 50 zł
Strefa II – 50 zł, 41 zł
Strefa III – 40 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Karol Mossakowski – organy
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Gabriel FauréPawana op. 50 (6’)
Joseph JongenSymphonie concertante op. 81 na organy i orkiestrę (33’)
César Franck – Symfonia d-moll (40’)

Skomponowana w 1887 roku pełna wdzięku Pawana Gabriela Fauré była pierwotnie utworem fortepianowym opartym na tradycyjnym hiszpańskim tańcu dworskim. Dziś melomanom lepiej znana jest orkiestrowa wersja – tak często goszcząca na antenach popularnej stacji radiowej RMF Classic. Kompozycja ta jest świetnym przykładem predyspozycji Fauré do ujmowania muzycznych pomysłów w miniaturowych formach.

Pawana poprzedzi dwa monumentalne utwory belgijskich kompozytorów. Pierwszy z nich to Symfonia koncertująca Josepha Jongena, która w czterech częściach ukazuje nie tylko kunszt samego kompozytora, lecz także kolorystyczny potencjał instrumentów, wśród których na pierwszy plan wysuwają się organy. Nastroje w Symfonii zmieniają się jak w kalejdoskopie, a mimo niewątpliwej potęgi brzmienia – trudno nazwać ją poważną. W dziele odnaleźć za to można klimat paryskich uliczek, inteligentne żarty muzyczne i odrobinę rytmicznego szaleństwa. Wszystko to tworzy mieszankę szalenie atrakcyjną dla słuchaczy. Partię solową na instrumencie VEB Frankfurter Orgelbau Sauer zinterpretuje Karol Mossakowski, który swój kunszt szlifował m.in. w Konserwatorium Paryskim.

Absolwentem tej uczelni był także Cézar Franck – autor Symfonii d-moll, która należy obecnie do stałego repertuaru koncertowego orkiestr i filharmonii świata, choć podczas prawykonania 17 lutego 1889 roku w Paryżu spotkała się z bardzo chłodnym przyjęciem. Formotwórczy talent kompozytora oraz śmiałość z jaką przeniósł on w tym dziele do muzyki z kręgu francuskiego zdobycze harmoniczne Wagnera, wywołały bezradność recenzentów i dezorientację publiczności. Dzieło to składa się z trzech części; szczególnie ciekawe jest drugie ogniwo, Allegretto – stanowi ono mistrzowskie połączenie wolnej części ze scherzem, które rozpoczyna równocześnie gra harfy z akompaniamentem kwintetu smyczkowego, a na tle tego wstępu rozwija się kantylenowa fraza rożka angielskiego. W finałowym Allegro non troppo liczne reminiscencje z II części narastają do potężnej kulminacji, a całość wieńczy powrót motywu z części pierwszej, Lento. Allegro ma non troppo.

 

fot. Marie Rolland

Karol Mossakowski – organy

Artysta znany zarówno ze swoich interpretacji, jak i umiejętności improwizatorskich. Jest organistą tytularnym kościoła Saint-Sulpice w Paryżu i profesorem improwizacji w Musikene w San Sebastián. Jest również artystą rezydentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a w latach 2019–2022 współpracował w tej samej roli z Radio France w Paryżu.

Zdobył pierwszą nagrodę Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Praska Wiosna oraz Grand Prix de Chartres. Jest laureatem nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej i International Classical Music Awards.

Koncertował w takich miejscach, jak Philharmonie de Paris, Auditorium de Radio France, Pałac Sztuk w Budapeszcie (MÜPA), Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach, Auditorium Maurice-Ravel w Lyonie, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Bozar w Brukseli, Palais Montcalm w Quebecu, Konzerthalle w Bambergu, Dresdner Philharmonie, katedry w Paryżu, Berlinie, Kolonii, Wiedniu, Mediolanie. Występował z Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France, NFM Filharmonią Wrocławską, Orkiestrą Filharmonii Narodowej czy Odense Symphony Orchestra pod batutą takich dyrygentów, jak Myung-Whun Chung, Kent Nagano, Mikko Franck, Fabien Gabel, Giancarlo Guerrero, Cristian Măcelaru i Lawrence Foster.

W 2021 roku ukazał się pierwszy solowy album organisty – Rivages, z utworami Bacha, Mozarta, Mendelssohna i Liszta połączonymi improwizacjami; zostały wydany przez Tempéraments, wytwórnię Radio France. W 2023 roku ukazał się drugi album artysty z koncertami Francisa Poulenca i Josepha Jongena nagrany z NFM Filharmonią Wrocławską i Giancarlo Guerrero.

Karol Mossakowski naukę gry na fortepianie i organach rozpoczął u ojca w wieku trzech lat. Po studiach muzycznych w Poznaniu u Elżbiety Karolak i Jarosława Tarnawskiego kształcił się w klasach organów, improwizacji i kompozycji Konserwatorium Paryskiego pod kierunkiem Oliviera Latry’ego, Michela Bouvarda, Thierry’ego Escaicha i Philippe’a Lefebvre’a.

Projekt i realizacja: netkoncept.com